Pollen-bra eller anus?

Beerfot

Aktiv medlem
Pollen-bra eller anus?
Nu är det kört, ögonen kliar och näsan rinner vad göra? Vad finns det för bra tips i cykelvärlden? Cyklop? Slutet syrgassystem? Amputation?

Pollen-bra eller anus?
Jo piller finns det ju en uppsjö av, vilket av dessa har minst biverkningar? Det är ju trist att bli dåsig torr i käften mm.

Pollen-bra eller anus?
Minst biverkningar är det från nässpray, ögondroppar och inhalator, men då får man oftast bara lindring för stunden. Alla piller är kass på det viset att man blir trött etc.

Pollen-bra eller anus?
Anus

Känner inte av det så mycket när jag kör men nyser ca 400ggr när jag kommer hem.

Den värsta lövsprickningen har inte kommit igång än...

Pollen-bra eller anus?
Det värsta med allergi är ju inte nysningar, snuva etc. utan att man blir så förbannat trött. Man känner sig riktigt slagen. Nån som har ett bra tips på det?

Pollen-bra eller anus?
Jag vet inte vad man ska göra men jag gnäller mycket. Inte för att det hjälper, men man får ur sig den värsta frustrationen i alla fall.

Pollen-bra eller anus?
sportsta-mask.jpg

Pollen-bra eller anus?
Ska traska iväg och skaffa dedär Allegra, i FASS står att de kan höja hjärtfrekvensen men det är väl bara att pröva och se glad ut.

Pollen-bra eller anus?
Käkar en recepbelagd medicin som heter Aerius. Det ska vara en medicin man inte blir trött av enl min husläkare och den tycker jag funkar rätt bra. Kortison kan väl vara en lösning annars fast det är de mer restriktiva med har jag fått för mig.

Pollen-bra eller anus?
Jag kör piller (aerius), kortisonnässpray och två sorters ögondroppar (den ena innehåller både saltsyra och natriumhydroxid, starka grejer :).

Det funkar, kliar en del i ögonen bara när det är som värst men låter jag bli att klia tillbaka går det att överleva. Det värsta är tröttheten, jag tror inte det beror på medicinerna utan att kroppen har fullt upp med att slåss mot pollen på något sätt.

(Det mesta finns nog receptfritt men jag går till en läkare ändå, billigare så.)

Pollen-bra eller anus?
Ett hett tips är att duscha så fort man kommer hem när pollenet flyger som värst. Och en fasligt massa piller och inhalatorer och ögondroppar och nässprayer och... skitpollen!

Pollen-bra eller anus?
+på Aerius. Jag blev helt utslagen av pollenallergin, inte alls trött av aerius. Men det är en viktig detalj du missat: du skulle börjat medicinera innan du fick symtom. Det tar tid att bryta när det fått börja.

Pollen-bra eller anus?
ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> +på Aerius. Jag blev helt utslagen av
> pollenallergin, inte alls trött av aerius. Men
> det är en viktig detalj du missat: du skulle
> börjat medicinera innan du fick symtom. Det tar
> tid att bryta när det fått börja.

Hur funkar det om man tar de med mer biverkningar först då, för att bryta, och sen/samtidigt tar Aerius?

Själv har jag inga problem med pollen, men en av mina bröder har det. Han har tagit Aerius i många år nu och verkar nöjd med det.

Pollen-bra eller anus?
geologen skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +på Aerius. Jag blev helt utslagen av
> > pollenallergin, inte alls trött av aerius. Men
> > det är en viktig detalj du missat: du skulle
> > börjat medicinera innan du fick symtom. Det
> tar
> > tid att bryta när det fått börja.
>
> Hur funkar det om man tar de med mer biverkningar
> först då, för att bryta, och sen/samtidigt tar
> Aerius?
>
> Själv har jag inga problem med pollen, men en av
> mina bröder har det. Han har tagit Aerius i
> många år nu och verkar nöjd med det.

Bra fråga. Jag har tagit aerius i många år, och min läkare ordinerar högre doser än standard. (Har turen att ha en läkare som själv forskar och ligger långt fram.) Jag läste in mig då om hur o varför det funkar, men nu blir det "alltså, de där cellerna som sätter igång inflammationen genom att spricka och sprida sitt innehåll ger fan i att spricka om jag tar min medicin" om ja försöker ge en pedagogisk förklaring.

Pollen-bra eller anus?
nagge skrev:
> Depomedrol funkar ju fint, så slipper iaf jag
> piller.

Jag använde det förrut men det hjälpte mig bara på våren, mot gräspollen och gråbo var det verkningslöst, för mig.

/Mattias

Pollen-bra eller anus?
Inhalatorpillerspray. Annars blir jag blå, får tunnelseende, och konstiga ryckningar medan jag ligger på vägkanten halvvägs upp för minsta lilla backe.

Pollen är alltså bra. Man får något att skylla på.

Pollen-bra eller anus?
Har ruggiga problem med astma och kliande/rinnande ögon. För just ögonen så köpte jag cykelglasögon från CRC som var tätade över och under. Det kommer in lite luft från sidorna men inte alls den pollen stormen jag hade förut. Ser precis ut som vanliga cykelglasögon åxå. Nu har jag inte alls så mycket problem med ögonen som förut.

Pollen-bra eller anus?
MRobson skrev:
> Jag provar nån ny medicin som heter Allegra.
> Har bara använt den ett par dagar men den ska man
> inte bli lika utslagen av.
> Här i väst är det höga nivåer björkpollen,
> får ca 10-20 bpm extra när jag tränar och
> flåsar som en get...
> Kolmårdsbiken blir spännande, hade lyckats
> glömma bort att pollen finns :-(
>
> Någon som testat att ta sprutor, sensibilisering
> eller vad det kallas?

Japp, körde sprutor mot gräspollen i ca 4år när jag flyttade ut på landet. Tycker det har blivit bättre, dock inte bra :-(
Men eftersom jag också är pälsallergiger och vi har 3 hundar så behöver jag ta piller dagligen i alla fall....

Pollen-bra eller anus?
Jag fick kraftiga pollenproblem som 12-13 åring (gräs, björk, timotej, mm) och påbörjade hyposensbehandling runt 17-årsåldern. Det blev MÅNGA sprutor i ett par år. Men det hjälpte i princip helt i 3 år efter avslutad behandling och följande 9-10 år har jag haft väldigt mild pollenallergi.

Pollen-bra eller anus?
Jag fick kraftiga pollenproblem som 2-3 åring (gräs, björk, mm) och gjorde ingen hyposensbehandling utan slutade äta kött. Det blev INGA sprutor. Men det hjälpte i princip helt. Från och med ca 20 års åldern och de hittills nästan 20 åren har jag haft ingen eller väldigt mild pollenallergi i samband med förkylningar.

Pollen-bra eller anus?
MRobson skrev:

> Tycker det är märkligt hur lite vi vet rent
> vetenskapligt om varför kroppen uppfsttar
> harmlösa ämnen som farliga och går till atack

Det är för att vi slutade med plågsamma människoförsök på 40-talet;)

Själv anser jag att pollen suger!
Kronisk trötthet och C-uppsats är typ dålig kombination.

Pollen-bra eller anus?
pLu skrev:
> För 30 år sedan fick man olika droppar på sin
> arm och blev sedan stucken i dropparna. Reaktion =
> allergi. Busenkelt.

Är det inte det som kallas pricktest?
Hur som helst, är det fortfarande modernt eller är det ett enkelt blodprov som gäller idag?

Pollen-bra eller anus?
Något överreklamerat med pricktest, behandlingen blir ju densamma om man nu inte vill skryta för sina kompisar exakt VAD man är allergisk mot...

Pollen-bra eller anus?
ASIT om man har stora problem. Aerius hjälper en del precis som allt receptfritt jox som tipsas ovan.

Men framförallt vill jag tipsa om Nasaleze, http://www.nasaleze.com/. Finns på apotek och hälsokostbutiker och är ett cellulosapulvar man sniffar in i näsan och som därmed ska hindra pollen att tas upp av slemhinnorna. Behandla orsak istf symptom lixom... Inbillar mig att det funkar bäst av allt annat.

Jag tycker inte om björkar. Alls.

Tillbaka
Topp