Portes du Soleil

ea09

Ny medlem
Portes du Soleil
Hej,

Åker ner till Portes du Soleil en vecka i sommar men vilken ort är att rekomendera? Har bara en vecka så vad är mest tidseffektivt? flyga till Geneva?

Jätte tacksam för tips!

Portes du Soleil
Kolla om du kan hitta en firma som har transfer från Genevé som du antingen kan köpa in dig på eller köra hela paketet med boende också.

Morzine är en trevlig by att utgå ifrån, Portes du Soleil är svinstort så det är bara att utforska efter det. Chatel (bike park) är att rekommendera.

Portes du Soleil
Jag skall till PDS i sommar, för tredje gången. Smidigt ställe, rätt gott om åkning :)

Har bott i Avorias första året, Morzine andra året. Nu blir det Morzine igen. Mailade till deras turistinformation (eller motsvarande) http://www.morzine-avoriaz.com/ reservation@morzine-avoriaz.com. Fick boende för 2 pers en vecka för 330 euro, helt ok. Fanns för 260, men då fick jag och kompisen dela säng...

Flyg till Geneve som sagt, skall finnas buss/trasferservice mellan PDS och Geneve. Har åkt taxi Geneve - Avoriaz för 150 euro, som vi delade på tre pers (alla med cyklar).

Lycka till!

Portes du Soleil
Suveränt! Tack så mycket för de handfasta tipsen. Har tittat lite på Morzine men också på Chatel; måste man ha bil för att ta sig mellan dessa två orter eller klarar man det "by bike"? Om inte; är det schysst att bo i Chatel? Får för mig att det kanske är lite mindre turister i Chatel då Morzine är mer känt (för mig iaf...)

och appropå bil så kanske man helt enkelt skulle hyra bil i Geneve så man kan ta sig runt i PDS men det kanske är onödigt?? Har lite svårt att bedöma avståndet emllan alla orter i området.

Tack!
Mvh Elsa

Portes du Soleil
Du kan ta liften över berget mellan Chatel och Morzine, och sen cykla ner på andra sidan, det går rätt smidigt! Om du bor i Morzine, se till att inte missa sista liften hem bara.

Portes du Soleil
Chatel är helt okej att bo i också, men man kan nog hitta bättre boende-deals i Morzine. Som Westman säger så är det helt lungt att åka lift över. Anslutningsmässigt så är det närmre till La Suisse från Chatel.

Transfer är att föredra om det går, transport till och från flygplatsen är det enda man behöver eg.

Gör dig icke besvär att köra bil mellan orterna med cykeln pålastad, det tar 3-4ggr så lång tid med bil kontra hoj/lift. Bil mellan Morzine och Champery kanske tar 3 timmar, via cykel/lift under timmen.

Portes du Soleil
Toppen! Då får det bli Morzine, låter ju som den smidigaste lösningen. Då är det bara att boka flyg och googla transfer och boende! Tack för hjälpen. Har någon några spontana ideér eller tips på "att bo - att göra - att se" så feel free att delge :)

Portes du Soleil
jag bor i morzine nu, och port du soleil öppnar på fre 25, då går de o ta sig överallt ända till champery från morzine..
vad det gäller chatel bikepark går de som dom sagts här att ta lift, men kommer även gå bussar flera gånger dagligen till chatel.
googla efter skiddy gonzales dom har billigast shuttle från geneve ca 40euro, och dom är trevliga:)

Portes du Soleil
Tour de France går i mål i Morzine söndag 11/7 och startar nästa etapp där 13/7. Kan ställa till det med boende under den tiden.

Portes du Soleil
Ska ner 4 st och titta på målgången i Avoriaz den 11e, tänkte stanna i Morzine eller Avoriaz 11-13e. Ser ut att vara tufft att hitta boende. Har kollat officiella turistsidor etc. Har någon här bra tips på boende, camping eller bara en gräsmatta att sätta upp tältet på. Tacksam för hjälp! Mvh Erik.

Tillbaka
Topp