Problem att gå upp i vikt, hur gör man?

Mårten är, mig veterligen, fysiskt fullt frisk.

Vilka är de här "basövningarna" som det så unisont talas om på första sidan?

..och sist men inte minst, den där tjejen tror jag skulle må bättre av 20 kg fyllning. Kan ingen berätta det för henne.

hgrd skrev:
-------------------------------------------------------
> Innan hade jag konstant ont
> i varenda led som fanns, men nu känns det som att
> kroppen har blivit av med det mesta av sin
> "självutplånande potential", och jag är
> skadefri den mesta av tiden. Det kan aldrig vara
> bra för lederna att gå upp för uppåendets egen
> skull!

Om man har för mycket fett att bära på är det inte bra för lederna. Vad man vill när man vill upp i vikt är inte ett kilo på vågen, den är bara ett mått, utan ha mer muskler. Som hjälper lederna, som ger en bättre hållning, som gör en starkare.

Fjärdebrunn som undrar hur det kan vara ett problem:
Visst, jag föredrar undervikt framför övervikt, om inte annat av sociala skäl. Japp, min kropp har hänsynslöst kommenterats i och utanför omklädningsrummet, jag har kallats äckligt smal, biafrabarn, anorektiker mm. Min mellanstadielärare var orolig över min anorexi tills hon följde med mig hem o såg mig äta 3 tallrikar START till mellanmål. Men jag antar att det socialt hade varit värre att ligga över än under norm.
Men ändå.
Jag gillar att:
-kunna göra situps utan en madrass (innan rullade kotorna smärtsamt mot underlaget)
-kunna sitta på vanliga stolar utan att få ont i häcken och ryggraden
-gå rakryggad istället för sned och ihopsäckad
-vara stark (visst, jag tappar lite i uthållighet, men det är värt det)
-ha en platt muskulös mage ist för svank+putmage

Jag har tagit mig upp 9kg på ett år. Det var ett slitgöra, och jag tar mig upp-tappar-tar mig upp-tappar. En höst tränade jag upp mig 3-4 kg, för att sen åka på influensan och en matförgiftning varpå jag tappade 5-4 på ett par veckor. Konsekvens hjälper. Japp, jag fick dra ner på cyklingen, jag fick äta som gunde svan. Jag kan komma till gymet med ett "burp" och en linsgryta som står mig upp i halsen, för att en timme senare ragla ut kvidande av hunger. Att inte äta ett par timmar innan träning gäller inte mig, då svälter jag ju..

Man måste inte äta skitmat för att äta energirikt. Man kan göra det men jag tycker bättre om att må bra. Det är lättare att gå upp i fettvikt på socker&härdat fett-dieten, och det är kanske inte det man vill.
Jag äter frukost-lunch-middag+mellanmål+gainer efter träning, långsamma kolhydrater för det mesta o snabba direkt efter träning. Gör energirika drinkar, att trycka i mig till maten (det man dricker mättar ofta mindre i förhållande till energi) och energibars att ha i fickan när jag går hemifrån. Säg till om du vill ha recept.
&lycka till!

En stooor nackdel med att vara smal är att man fryser så vansinnigt lätt när man badar på sommaren! ;)
Men sen tycker jag inte att man gör fel om man försöker uppnå en önskevikt, även om det innebär att gå upp.

I sommras vägde jag 72kg och satte som mål att väga 75. När jag var hos läkaren nu i vår vägde jag bara 65 vilket ger ett BMI på 19.0, rätt misslyckat om jag får säga. Fick då order att gå upp minst ett kilo på 1 månad vilket jag satsade stenhårt på. Lyckades bara gå upp 0.5kg men det räckte tyckte dom, bara jag inte tappar vikt igen. Jag vill fortfarande väga 75 för det, men det kommer kanske med åldern.

SuperApe skrev:
> Dont worry. Om inte vikten kommer med åren så
> gör visheten det.

Haha tack! ja man får väl hoppas ;)

jonzén skrev:
> föresten, folk snackar om att gå upp o ner
> något kilo. är det bara jag som kan väga 82 en
> dag och 84,5 2 dagar senare? min vikt brukar
> pendla ett kilo eller 2 mellan dagarna. ibland kan
> jag väga ett kilo mer på kvällen än
> morgonen....

Det är ju bara att gå på muggen, så går man ner ett halvt kilo. Eller dricka en halv liter vatten så går man upp ett halvt kilo. Grymma bantnings- och viktökningstips. Men säg det inte till någon.

Mårten skrev:
> hur gör man då?
>
> Jag är för smal helt enkelt, behöver bli lite
> kralligare. Tell me how!
>
> Edit #2 av the_TnT: Bättre rubrik.

varje gång du äter så äter du dig proppmätt och sen lite till!

jonzén skrev:
> föresten, folk snackar om att gå upp o ner
> något kilo. är det bara jag som kan väga 82 en
> dag och 84,5 2 dagar senare? min vikt brukar
> pendla ett kilo eller 2 mellan dagarna. ibland kan
> jag väga ett kilo mer på kvällen än
> morgonen....

om det ska ha nån relevanas måste man givetvis ha så lika förutsättningar som möjligt när man ställer sig på vågen. T.ex. på morgonen direkt när man vaknat, på morgonen efter frukost och toalettbesök el liknande "regel". Eller så gör man som jag såg på gymmet senast: fullt påklädd med skinnpaj o allt, samt ryggsäck på ryggen och en shoppingkasse i varje hand ställde hon sig på vågen. Undrade i mitt stilla snne om det var ett svårt fall av shopaholic som tvångsmässigt måste väga och räkna ut kilopriset på dagens fynd:)

halloj..

Jag lider av samma problem som du, va 187 cm lång och vägde 68 kilo. Hur mycket jag än käkade så gick jag inte upp i vikt!! Trodde det va omöjligt. Sen började jag gyma, fick hjälp av kompisar som hållt på länge att utforma ett tränings schema. Ger gärnet 3 gånmger i veckan, ger värkligen allt jag har på varje övning. Går man bara till gymmet och bara daltar med vikterna gör det ingen skillnad. Käkade ännu mer, och måste säga att det jobbigaste för mig att gå upp i vikt var att äta tillräkligt!! Jag såg dem välfyllda tallrikarna som en fiende som skulle besegras:D

Idag nått år senare väger jag 75-76, kan ses som ett litet framsteg. Men med problem att gå upp i vikt är det ett helt underbart framsteg. och det fortsätter stiga.

Ända tipset jag kan ge dig är tips du redan fått. Ät mer!, träna hårt och rätt!, och ta hjälp av kosttillskott. och att inte ge upp, det tar tid.

Lycka till!!

//Martin

Hej Mårten.
Som en liten upplysning har viktväktarna en lägsta startvikt för en person på 183 70kg. Och målvikten går ner till 67 kg. Undernärd eller vad du skrev, pyttsan. När jag körde som mest vägde jag mellan 56 och 58kg och jag är 172. man bör ligga på ett BMI(Body Mass Index) mellan 20-25. jag låg på 18-19.
Så här räknar du ut ditt BMI, om du inte redan vet det. 1.83*1.83= X Vikt/X= BMI och i ditt fall BMI 20.902385 (BMI 21). Så du behöver inte oroa dig för din vikt. Men om du vill gå upp i vikt så är träning ett bra sätt. Muskler väger mer än fett, som du kanske känner till. Men det tar lite tid. Du kan räknar med att öka din muskelmassa ca 1.5-2.5kg per årsträning,beror lite på arv och miljö och då utan hjälp av ... , ja du vet vad. att gå upp 7kg på ett hlvår och tro att det är muskler, ja jävlar va dumt. Om man inte tar hjälp av ... du vet va. Och, ja jävlar va dumt. Fett däremot går betydligt snabbare och är inte lika jobbigt att skaffa sig. Ät mer och rör dig mindre, men det viste du säkert redan, men det är ett litet problem där. Du blir liksom inte så där krallig på rätt sätt, om du förstår vad jag menar. Om du vill gå upp i vikt och bli krallig, så är det nog tyvärr så att det tar en j..l lång tid. Och du ta inte hjälp av ... du vet vad.
Och du håll kadensen nere, det bygger.

Vänligen

Pebben

Läste lite igår kväll, ett bra grundvärde för ens förbrukning är vikten x 30-40 beroende på hur aktiv man är. Har man ett stillasittande jobb och inte rör sig så mycket är det x30 som gäller och rör man sig mycket x40.

Mårtens 70 kg x 40 = 2800 kcal per dag.

Det är grunden, vill man sen gå upp lägger man på 10% och kollar hur det går. Ökar man inte i vikt som önskat ökar man igen osv..

2800 x 1,1 = 3080 kcal.

Det är ett halvkilo pasta och 800 gram kycklingfilé. Per dag.

Tillbaka
Topp