hgrd skrev:
-------------------------------------------------------
> Innan hade jag konstant ont
> i varenda led som fanns, men nu känns det som att
> kroppen har blivit av med det mesta av sin
> "självutplånande potential", och jag är
> skadefri den mesta av tiden. Det kan aldrig vara
> bra för lederna att gå upp för uppåendets egen
> skull!
Om man har för mycket fett att bära på är det inte bra för lederna. Vad man vill när man vill upp i vikt är inte ett kilo på vågen, den är bara ett mått, utan ha mer muskler. Som hjälper lederna, som ger en bättre hållning, som gör en starkare.
Fjärdebrunn som undrar hur det kan vara ett problem:
Visst, jag föredrar undervikt framför övervikt, om inte annat av sociala skäl. Japp, min kropp har hänsynslöst kommenterats i och utanför omklädningsrummet, jag har kallats äckligt smal, biafrabarn, anorektiker mm. Min mellanstadielärare var orolig över min anorexi tills hon följde med mig hem o såg mig äta 3 tallrikar START till mellanmål. Men jag antar att det socialt hade varit värre att ligga över än under norm.
Men ändå.
Jag gillar att:
-kunna göra situps utan en madrass (innan rullade kotorna smärtsamt mot underlaget)
-kunna sitta på vanliga stolar utan att få ont i häcken och ryggraden
-gå rakryggad istället för sned och ihopsäckad
-vara stark (visst, jag tappar lite i uthållighet, men det är värt det)
-ha en platt muskulös mage ist för svank+putmage
Jag har tagit mig upp 9kg på ett år. Det var ett slitgöra, och jag tar mig upp-tappar-tar mig upp-tappar. En höst tränade jag upp mig 3-4 kg, för att sen åka på influensan och en matförgiftning varpå jag tappade 5-4 på ett par veckor. Konsekvens hjälper. Japp, jag fick dra ner på cyklingen, jag fick äta som gunde svan. Jag kan komma till gymet med ett "burp" och en linsgryta som står mig upp i halsen, för att en timme senare ragla ut kvidande av hunger. Att inte äta ett par timmar innan träning gäller inte mig, då svälter jag ju..
Man måste inte äta skitmat för att äta energirikt. Man kan göra det men jag tycker bättre om att må bra. Det är lättare att gå upp i fettvikt på socker&härdat fett-dieten, och det är kanske inte det man vill.
Jag äter frukost-lunch-middag+mellanmål+gainer efter träning, långsamma kolhydrater för det mesta o snabba direkt efter träning. Gör energirika drinkar, att trycka i mig till maten (det man dricker mättar ofta mindre i förhållande till energi) och energibars att ha i fickan när jag går hemifrån. Säg till om du vill ha recept.
&lycka till!