Problem med knä.

Ydebrink

Ny medlem
Problem med knä.
Jag har fått ont i knölen på utsidan av vänster knä, efter mitt första spinningpass.
Jag körde med SPD, kan det ha något med vinkeln klossarna att göra? Eller sadelposition, höjd?
Någon som har några ideér?

Problem med knä.
Kan absolut ha att göra med klossvinkeln, eller någon av de andra sakerna du pekar på.

Testa att rotera klossen på ett sätt som känns vettigt, det är svårt att ge några enkla råd. Som tumregel brukar man börja med att försöka få foten parallell med ramen, med små avvikelser, oftast lite "toe-in" om något.

Problem med knä.
Kan vara något av det du pekar på... men givetvis också något annat. Det är till exempel mycket vanligt med knäproblem p g a att du cyklar med för hårt motstånd. Pröva att minska på motståndet och öka kadensen (trampfrekvensen) detta tror iaf jag är den vanligaste källan till knäproblem hos cyklister. Passa även på att fråga din instruktör vad han/hon tror om din sadelhöjd.
Lycka till!

Problem med knä.
Knölen på utsidan låter som att det kan vara löparknä, var noga med streching av rumpa, fram och baksida av lår. Googla på löparknä och stretching så borde du hitta beskrivningar av både symptom och strechingövninar.

Tillbaka
Topp