[Projekttråd] Bygge av allmän pumptrack i byn

Projektet är stöttat av kommunen så de står för leveransen av material. Det kommer i omgångar efter behov.

Hur går det för er, blir det några hopp? Här har jag inte kommit så långt, dirthoppen blir en del i en större ansökan om pengar från Jordbruksverket där vi ska få till utegym och picknickplats också. Småungarna lämnar dock inte mycket tid till extrajobb...

Ledsen för sent svar och visad uppskattning. Tack för tipset! Skrev och frågade om lite tips.
Fick svar:
”Kul att ni bygger!
I våran bikepark så har vi 4 stycken linjer.
Den minsta för nybörjare är 1,5m hög och flak med hoppa under 60cm.
Mellan slingan slingan är startrampen 3m hög med hopp mellan 120-160cm höga.
Sedan har vi en slinga med starten cirka 5m med hopp från 200-220cm höga.
Sedan den största är 8m start och hopp mellan. 220-260cm höga.

Sedan en radie som vi har lite utgått ifrån är 160 hög med 4m radie, desto större radie gentemot höjden desto ”lättare blir det att köra i princip.”

Börjat fundera på att bygga hoppen i tryckt virke istället för att släpa en massa jord. Vad tror ni om det? Borde bli rätt stabila pjäser, men som man ändå kan flytta om man vill anpassa lite.

Börjat fundera på att bygga hoppen i tryckt virke istället för att släpa en massa jord. Vad tror ni om det? Borde bli rätt stabila pjäser, men som man ändå kan flytta om man vill anpassa lite.

Vem ska underhålla banan? Är ju surt om någon gör illasig om några år för att virket ruttnat och någon ska hållas ansvarig, då hade iaf jag valt jord för att eventuellt slippa det ansvaret. Kan vara värt att beakta.

Vem ska underhålla banan? Är ju surt om någon gör illasig om några år för att virket ruttnat och någon ska hållas ansvarig, då hade iaf jag valt jord för att eventuellt slippa det ansvaret. Kan vara värt att beakta.

Jo, jag har tänkte lite i de banorna med, framför allt med tanke på lite hårdrare underlag, springor mellan brädor där man kan fastna med fingrar och att det blir halt som tusan om det är blött.

Länge sedan det postades här nu. Har varit lite upptagen med att gräva. Banan började lida svårt av torkan igen, så jag fick lite bråttom att fixa fram vatten.

Började med att gräva ca 75m dike för att få ner en rejäl slang.
332B89E1-91A2-47A6-BB87-80D72521E390.jpeg

Märkte att det trots att slangen fanns på plats vattnades för dåligt, så var tvungen att fixa en lösning på det med. Hej sprinklers! Nu är det bara att vrida på en kran så sköter bevattningen sig själv! Grymt skönt!
159CA674-FCEC-4784-8355-20B437946049.jpeg

Har också börjat jobbet med att lägga på jord på utsidan av vallarna och att så gräs. Även blivit lite omshapande av berms och rollers.
B3C898A6-13F5-4945-97ED-3BFCA386BBDE.jpeg

6DAAA48A-C0D1-42E6-AC35-8B4FFC632B99.jpeg

3EA9B86B-01C6-4300-824D-488E3EF65826.jpeg

Det börjar ta sig riktigt bra nu!

Det har kommit in ett Lundaförslag (skrivelse till kommunen som måste tas upp för behandling vid tillräckligt antal röster) om en stor pumptrack inne i Lund. Så, bor du i Lunds kommun och gillar spontanidrott i allmänhet och pumptracks i synnerhet, in och rösta!

Senast ändrad:
Det har kommit in ett Lundaförslag (skrivelse till kommunen som måste tas upp för behandling vid tillräckligt antal röster) om en stor pumptrack inne i Lund. Så, bor du i Lunds kommun och gillar spontanidrott i allmänhet och pumptacks i synnerhet, in och rösta!

Röstat för!

Grabben vill cykla. Har visat bild och han säger "coolt". Bara att dyka upp? Ska man sikta på nån dag/tid för att det ska vara lagom trafik för en 4a åring? Gärna andra barn men lagom tempo.

Grabben vill cykla. Har visat bild och han säger "coolt". Bara att dyka upp? Ska man sikta på nån dag/tid för att det ska vara lagom trafik för en 4a åring? Gärna andra barn men lagom tempo.
Det är bara att dyka upp närsom! Vrid på den stora blå kranen och vattna en stund innan ni kör om det är torrt. Kommer och går folk hela tiden så det är svårt att säga någon tid som passar bättre än någon annan. Det finns än så länge ingen organiserad åkning så bara kör på!

Succe för pojken. Katastrof för flickan. Hennes 24a var mer lagom för mig och hon förstod inte riktigt hur hon skulle cykla

Visa bilaga 429544
Hoppas ni hade skoj på banan, jag var också och tog några varv ni ikväll. Rätt skoj när man kommer åt. Kan passa på att meddela att det troligen finns några björnlokor mellan banan och björkdungen öster om banan. Rör inte dem...

Hoppas ni hade skoj på banan, jag var också och tog några varv ni ikväll. Rätt skoj när man kommer åt. Kan passa på att meddela att det troligen finns några björnlokor mellan banan och björkdungen öster om banan. Rör inte dem...
Jodå, det var bra. Trevligt ställe.
Pojken hade jätteroligt. Helt slut. Han störtade ordentligt ett antal ggr. Han måste ha riktiga handskar säger han för handen funkar inte längre. Litet litet skrap som nu har plåster

Kom på i efterhand att jag borde sänkt flickans sadel. Hon hade det tufft. Stor cykel, längre att falla och lite bättre självbevarelsedrift. Hon var jätteduktig i skogen så det duger bra.
Jag har nog ett street barn och ett trail.

Jag testade med 24an själv. Fick till ordentligt pump faktiskt. Tror flickan skulle haft 20'' för pump.

Jodå, det var bra. Trevligt ställe.
Pojken hade jätteroligt. Helt slut. Han störtade ordentligt ett antal ggr. Han måste ha riktiga handskar säger han för handen funkar inte längre. Litet litet skrap som nu har plåster

Kom på i efterhand att jag borde sänkt flickans sadel. Hon hade det tufft. Stor cykel, längre att falla och lite bättre självbevarelsedrift. Hon var jätteduktig i skogen så det duger bra.
Jag har nog ett street barn och ett trail.

Jag testade med 24an själv. Fick till ordentligt pump faktiskt. Tror flickan skulle haft 20'' för pump.
Jo, det för stor skillnad med en mindre cykel. Jag brukar köra på en 26” dirt. Att kunna sänka sadeln skulle jag säga är den enskilt viktigaste aspekten för att kunna pumpa ordentligt.
Det fina är att pumptrackskills gör sig bra i skogen också.

Tillbaka
Topp