Ang det här med ”orginaldelar som säljs vid sidan om”:
För några år sedan (fler än jag vill erkänna) returnerade Ritchey ett parti framgafflar till sin kinesiska tillverkare eftersom prover ur partiet inte klarade Ritcheys kvalitetskontroller.
Detta parti skulle destrueras.
Istället sålde tillverkaren gafflarna på E-bay och flera av dem hittade vägen till Sverige. Jag har en kompis som har en av de där gafflarna och båda dropoutsen har lossnat …
Eftersom flera av ”debattörerna” i den här tråden har bevisats ha bristande förmåga att dra korrekta slutsatser av framlagda fakta så ska jag vara lite övertydlig här.
Vem som har tillverkat en produkt är ofta av underordnad betydelse. Det är hur tillverkningen övervakas och hur kvaliteten kontrolleras som är avgörande. Att en produkt ”tillverkas i samma fabrik” är alltså inte ett hållbart argument. Det är också det vi betalar extra för, det svinn som inte uppfyller kvalitetskraven men som ändå tillför en kostnad.
Och igen då. Det finns helt legitima kinesiska tillverkare som står för sina egna kvalitetskontroller och som står för sitt varumärke. Dessa är lovvärda aktörer som bland annat tvingar de västerländska märkena att tänka en gång till innan de sätter sina priser eller för den delen pressar priserna i tillverkarleden.
Om jag hade en bra kinescykel som jag genom egen research och kvalitetskontroll lyckats sourca direkt från Kina skulle jag vara stolt (Andematt här ovan ska va stolt). På det sättet skulle jag faktiskt kunna bidra till att en större del av kostnaden för min cykel hamnar i tillverkarleden, där de kanske hör hemma.
Men nu har jag varken tid eller pengar att syssla med sådan research, och då väljer jag att köpa mig fri genom att köpa min produkt från ett varumärke som gör vissa utfästelser och som garanterar en viss kvalitet. OM något då skulle gå fel så kan jag luta mig tillbaka på garantier och risken som varumärket löper att tappa i anseende om ryktet skulle spridas att de inte håller den kvalitet som de utfäster.
Är det nu fortfarande någon som inte förstått varför det är viktigt att inte köpa piratkopior som kapitaliserar på andra varumärkens kvalitetskontroller och renommé?
Jag säljer för övrigt ett par fullt legitima kinahjul på K&S just nu:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=98573