Racer- eller Triathloncykel?

Tack för svaret. Så långt är jag med. Men varför finns det två olika typer egentligen? Jag menar jag kan ju använda en vanlig racer för att cykla vätternrundan med. Men en Triathlon används ju för långa lopp också... jag ser ingen skillnad i den aspekten

Hur menar du att du inte ser skillnad? Ser du inte skillnaden på en hybrid och en racer heller?

Skillnaden stavas aero.

Du får inte ens använda en tempocykel på vättern.

Jag menar att jag ser ju skillnad på cyklarna rent fysiskt men vad är det för skillnad tekniskt. De används ju till samma sak. Enligt mig i alla fall :)

Nej, den ena är till tempolopp/triathlon (man kör själv) och den andra till linjelopp (man kör klunga)

Senast ändrad:
Jag gissar att det trådskaparen är intresserad av (något jag också är lite nyfiken på) är varför en racer och en tempo/tri-cykel skiljer sig så i desginen. Båda är ritade och byggda för att vara så snabba som möjligt, vilka skäl finns till skillnaderna (ex. regler, komfort, styrbarhet osv.)?

Slarvigt förklarat - En linjecykel och en tri/tempocykel har olika krav på egenskaper (och även olika regler, UCI) - därför ser de olika ut.

Tricykeln skall vara stabil och effektiv och låta cyklisten sitta och trampa i en aeroposition med konstant kraft.

Linjecykeln skall fungera i ett bredare område. Tre handpositioner, stå/sitta, klara tvära och snabba kurvor, spurter, stående klättring osv.

Resultatet blir att man flyttar vevpartiet bakåt på tri-cykeln (det ser ut som sadeln sitter längre fram) och sen är det lite skillnader fram för att man skall sitta bra med aero-bars. Och lite andra vinklar för att ge en stabil färd.

http://www.bikesportmichigan.com/bikes/difference.shtml

Senast ändrad:
En följdfråga på detta ämne. En racer typ Scott Foil? Vad är användningsområdet? Tycker mig se fler komvertionella kolfiberracers på startlinjerna än aeroinspirerade dito?

Jag läste också att på en triathlon cykel är styret längre fram för att mer tyngd ska hamna på styret för att spara benen till löpmomentet.

Bra nekro-bump av en över 6 år gammal tråd!

Men oavsett det har jag svårt att se hur jag, eller ngn annan,
skulle kunna få mer tyngd på styret med det längre bort från mig?

Bra nekro-bump av en över 6 år gammal tråd!

Men oavsett det har jag svårt att se hur jag, eller ngn annan,
skulle kunna få mer tyngd på styret med det längre bort från mig?
Med överkroppen i en mer upprätt sittställning läggs mer vikt på sadeln då den är under en, samt överkroppens muskulatur är mer aktiv med att hålla sig uppe. Lutar du den framåt så hamnar mer vikt på händerna och styret.

Med överkroppen i en mer upprätt sittställning läggs mer vikt på sadeln då den är under en, samt överkroppens muskulatur är mer aktiv med att hålla sig uppe. Lutar du den framåt så hamnar mer vikt på händerna och styret.
Skulle det spela någon större roll om man har vikten på röven eller på styret för att "spara benen" alltså?
Jag kände att det 100% handlar om att en triathlon/tempocykel är gjord för att cykla helt ensam 100% av tiden (man får ju inte ens ligga i vinddraget) medan en linjecykel är gjord för att man ska kunna köra så snabbt som möjligt i klunga. Minst sagt att man ska kunna bromsa från den "normala" handpositionen, något man inte kan med en tempocykel.

En linjecykel kan sedan vara optimerad för en massa olika saker, vikt/komfort/aero/sprint medan en tempocykel normalt bara är optimerad för aerodynamik (kan givetvis ha inslag av vikt/komfort etc).

Nja, det tråden handlar om är ju (förhoppningsvis) det som skiljer i sittställning mellan linjecykel och tri-cykel.
För de flesta med en bra anpassad sittställning, på både linje och tri-cykel, är den stora skillnaden att sadeln är längre fram. Avståndet mellan sadel och styre är för de flesta kortare på tri-cykeln, åtminstone för den majoritet av de som har bra anpassade sittställningar både på linjecykel och tri-cykel.
Men att få till en tillräckligt bra sittställning på endast en av cykeltyperna kan vara besvärligt på egen hand.
Bike-fit FTW!

Tillbaka
Topp