Racercykel med styre för mer ergonomisk sittställning?

Framförallt eftersom det är svårt att köpa en golvpump utan

Tyvärr är de flesta golvpumpar gjorda för hög volym och har en obefintlig skala runt 1-2 bar.

Så 150 spänn för en digital manometer är nog som tidigare sagts en av de mer prisvärda investeringarna. Tror inte man räknar sig som prylgubbe med en sån. Då krävs såna digitala uppkopplade mätare som sitter på hjulen hela tiden tänker jag
För de cyklar (och den oexakthet jag kan leva med) jag pumpar med fotpumpen så duger skalan (så länge den mäter hyfsat rätt), men är man nere på trycknivåer som 20-30psi kan nog detaljerna saknas på de vanliga fotpumparna.

Förr i tiden när jag hade Schraderventil brukade jag dra till närmsta mack och använda deras pump. Där kunde man ställa in önskat tryck och sedan bara vänta tills den pep. Mycket behändigt.

Nu har jag fått lite bilder från en av cyklarna jag kollar på!

Vad tror ni, kan det gå att klämma på 35or där eller får man nöja sig med 32 mm? Är diskbromsar på cykeln.

Däcken på bilden ser ut att vara 23 mm tycker jag men original är 25 mm på den cykeln men han kanske har bytt, osäker.
Väntar på svar och bättre bilder.

Gillar det mesta med cykeln förutom att måtten inte är perfekta med en stack på aningen låga 63 cm men dock en fin reach 38 cm.. Medan en annan Domane jag kollar på har stack på hela 65,6 och fortfarande reach på fina 38,5 cm.. Den är dock i aliminum och har tiagra istf Shimanos 105..

Svåra frågor..!

Bilagor

• 1651171302.644141.jpg
    1651171302.644141.jpg
    472.4 KB · Besök: 46
  • 1651171302.6441011.jpg
    1651171302.6441011.jpg
    415.3 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
På den ALRn jag kikar på läser jag:

Maximal däckstorlek 32c Bontrager-däck (med minst 4 mm utrymme mellan däck och ram)..

Blir nog inga 35 mm i vilket fall som helst då så får tyvärr säga nej till båda.. eller fortsätta cykla landsväg.. :(

Aha är det såpass mkt man måste ligga på det säkra med.. t o m om man inte ska cykla grus?
Jag tycker det. Det finns de som kör med 2mm marginal. Åas har jag sett mer än en sönderskrapad ram och gaffel. En runda fick vi byta däck på en av killarnas cyklar. Han hade satt på gp 4ks2 28 or kvällen innan och däcket svällde och började skrapa sönder ramen. Det beror på hur mycket marginal man villhöver mot mjuka hjul, svällande däck, skeva hjul, ekerbrott, smuts som följer med däcket, snö, lera.... Det är till del ett personligt ställningstagande.

Med tanke på hur vanligt det är med däckskavskador är en tolkning att många tar i i underkant när de väljer sina marginaler.

Jag tycker det. Det finns de som kör med 2mm marginal. Åas har jag sett mer än en sönderskrapad ram och gaffel. En runda fick vi byta däck på en av killarnas cyklar. Han hade satt på gp 4ks2 28 or kvällen innan och däcket svällde och började skrapa sönder ramen. Det beror på hur mycket marginal man villhöver mot mjuka hjul, svällande däck, skeva hjul, ekerbrott, smuts som följer med däcket, snö, lera.... Det är till del ett personligt ställningstagande.

Med tanke på hur vanligt det är med däckskavskador är en tolkning att många tar i i underkant när de väljer sina marginaler.
Hm kanske borde jag lyssna på dig då. Vore antagligen klokt.
Men jag är lite djärv och dumdristig av naturen så kanske skull man ändå kunna ta å testa med 35or med 3 mm marginal. Isf har jag ju precis den cykel jag vill ha, nästan. Om det inte funkar har jag ju fortfarande en bra landsvägscykel..

Hm kanske borde jag lyssna på dig då. Vore antagligen klokt.
Men jag är lite djärv och dumdristig av naturen så kanske skull man ändå kunna ta å testa med 35or med 3 mm marginal. Isf har jag ju precis den cykel jag vill ha, nästan. Om det inte funkar har jag ju fortfarande en bra landsvägscykel..
Du behöver inte lyssna på mig. Jag är försiktig av mig - det går bra för många som väljer att ha mindre marginaler.

Åas har jag sedan slutet av 80-talet alltid kommit hem och aldrig skrapat upp en ram (väljer klädsamt att inte ta upp att jag satt skärmar för nära däck - det har inte alltid gått bra....)

Medan en annan Domane jag kollar på har stack på hela 65,6 och fortfarande reach på fina 38,5 cm.. Den är dock i aliminum och har tiagra istf Shimanos 105.
Som åtminstone jag ser det är det enklare, och kan även vara billigare, att byta från Tiagra => 105
än det är att byta ram.
Dessutom är Tiagra en bra grupp och 10-delade slitdelar, dvs kedja och kassett, är billigare än motsv 11-delade.

Med tryckmätare, menar ni att man ska pumpa, kolla trycket, pumpa igen o s v?
Man pumpar lite mer än man tror sig behöva. Sen mäter man och släpper ut och mäter tills det är "rätt".
Jag som hojar mest i skogen släpper ut när jag kommit fram till stigen, så har jag lite bättre rull på asfalten fram dit också. ?

Å
Du behöver inte lyssna på mig. Jag är försiktig av mig - det går bra för många som väljer att ha mindre marginaler.

Åas har jag sedan slutet av 80-talet alltid kommit hem och aldrig skrapat upp en ram (väljer klädsamt att inte ta upp att jag satt skärmar för nära däck - det har inte alltid gått bra....)
Sökte lite på forumet på gravel å (relativt) tunna hjul och läste följande stycke av dig:
"Gravel" är inget nytt, man har cyklat grus med bockstyrecyklar i över 100 år....

Personligen föredrar jag tämligen klassisk geometri, 622 35mm däck och vanligt förhållandevis smalt bockstyre. Det viktiga är däcken 23-25 går i nödfall, men inget nöje. 28mm fungerar bra, men är inte optimalt. 32-35 rullar bra och känns pålitligt samtidigt som de duger gott på asfalt. Över 35 kan vara motiverat på riktigt dåliga vägar, men då börjar det kosta tyngd och tröghet och börjar finnas risk att man måste frångå lvg 2x vevparti för att få frigång till däck och kedjestag. Det börjar bli en XC- mtb av konstruktionen och det är iofs en cykeltyp som fungerar på grus även om den i mitt tycke är för mycket traktor för att vara optimal.

Lät rätt hoppfullt tycker jag! Så det jag skulle kunna göra är att köra en fuling och försöka med mellanrum på 3 eller
Som åtminstone jag ser det är det enklare, och kan även vara billigare, att byta från Tiagra => 105
än det är att byta ram.
Dessutom är Tiagra en bra grupp och 10-delade slitdelar, dvs kedja och kassett, är billigare än motsv 11-delade.

2,5 cm beroende på vilken cykel jag faktiskt väljer å klämma dit ett par 35 mm.. För då har jag ju precis den cykel jag vill ha mer eller mindre: en landsvägshoj som iaf tar sig fram på grus.

än det är att byta ram.

Hade nu ju inte planerat köpa två cyklar utan en och antagligen fortsätta köra på den utan några större ingrepp. Eller går det lätt att hitta såna prylar billigt? Men om du säger Tiagra är bra så.-
Kanske har nånting jag kan byta med min gamla Radon t o m? Den kommer jag knappast få så mkt för oavsett. https://www.roadbike.de/rennrad/testbericht-radon-r1-4-0-modelljahr-2012/

Om man envisas med smala däck ja. ?
Yepp. Jag har inte bara cyklar med smala däck, men cyklar jag med smala däck där det är ojämnt så måste man välja mellan genomslag/cykla långsamt/höja trycket. Laga punka och byta fälgar är dyrt och tråkigt, cykla långsamt kan vara roligt, men har man lite ont om tid eller jobba sig varm så återstår att pumpa lite mer än önskvärt.

Hm knivigt val det här

En Domane 4.3 i kolfiber från 2016 i strl 60 med Isospeed både i ram å framgaffel och 105 runtom.
Reach 383 mm (jättebra) Stack 632 mm (aningen lite)

Eller en Domane ALR 4 Disc i strl 62 med aluram utan isospeed (antar jag), dock i framgaffeln. Tiagra.
Reach 386 mm, stack 656 mm (perfekt)

Priset typ det samma.
Vad fan ska man välja...

Senast ändrad:
Kanske man ska fortsätta ha is i magen och se om det dyker upp nåt bättre. Vill ju ha en cykel som jag är helt nöjd med och känns dumt att snåla in på nödvändiga egenskaper bara för att man har bråttom och vill tjäna nån tusenlapp.

Eller var tror ni, kommer efterfrågan vara större å utbudet på beg cyklar mindre ändå framöver??

Rusningen när ”alla” ska ha cykel är ju nu. Till hösten kommer utbudet vara större, och även efter Vätternrundan brukar det vara många som vill sälja. Åtminstone innan pandemin har det varit så.

Som flera andra redan har skrivit
Köp en cykel så att du kan cykla nu
Det kommer alltid att finnas en bättre cykel i framtiden. Men vill du inte cykla nu?

Hade nu ju inte planerat köpa två cyklar utan en och antagligen fortsätta köra på den utan några större ingrepp. Eller går det lätt att hitta såna prylar billigt? Men om du säger Tiagra är bra så.
Om du vill byta från 10 till 11-delat så är det inte särskilt mkt du behöver byta; STi-reglage, fram o bakväxel, kedja och kassett.
Att få en 11-delad kassett att passa på hjul för 10-delat kan medföra problem eftersom de 11-delade kassetten är bredare,
en del hjul är förberedda för 11-delat, andra går att bygga om, men i värsta fall behövs även ett nytt bakhjul
Men allt detta går att köpa beg tex här på Köp&Sälj och ofta då till bra priser,
jag har själv gjort motsv uppgradering till Dura Ace 11-delat för mindre än vad nya Ultegra-delar hade kostat.

Men än en gång
Köp en cykel som du är nöjd med så att du kan cykla nu!

Får nog bli köp ändå då :). Bara priset inte blir för högt.

Vad för däck rekommenderar ni om man vill ha 32 mm med "så lite dubb som nödvändigt" ? Dvs däck som rullar så bra som möjligt på asfalt men som inte känns otryggt på (finare) grusväg? Antar att tubeless är att föredra i det här fallet för att slippa punka så mkt som möjligt?

Då har jag ju ändå 5 mm marginal som Bengt-re rekommenderade så tänker att det blir bra kompromiss!

Edit: eller dubb är det ju inte men mönster då eller vad man nu kallar det!

Hoppas du blir nöjd med ditt köp,
vilket det nu blir

Klarar du dig med minimalt med mönster så kanske Conti GP5000 TR i 32mm kan vara intressant

Får nog bli köp ändå då :). Bara priset inte blir för högt.

Vad för däck rekommenderar ni om man vill ha 32 mm med "så lite dubb som nödvändigt" ? Dvs däck som rullar så bra som möjligt på asfalt men som inte känns otryggt på (finare) grusväg? Antar att tubeless är att föredra i det här fallet för att slippa punka så mkt som möjligt?

Då har jag ju ändå 5 mm marginal som Bengt-re rekommenderade så tänker att det blir bra kompromiss!

Edit: eller dubb är det ju inte men mönster då eller vad man nu kallar det!

Det här med mönster känns mindre viktigt på sportgrus. Själv kör jag https://www.schwalbe.com/en/road-reader/schwalbe-pro-one-tle i 30 mm på landsvägscykeln, de funkar bra även på sportgrus. På gruscykeln kör jag 47 mm WTB Byways sommartid. Där finns inte heller problem på något underlag fastän stort sett mönsterfria - sålänge underlaget är någorlunda torrt.
Schwalbedäcken kan fö fås något billigare än Contis 5000.

Inga problem med så släta på grus ändå då alltså?
Jo, men de går att cykla med
Många kommer dessutom att hävda att alla 32mm däck, oavsett mönster, är ett problem på grus eftersom de är ocyklingsbart smala!
Men på vägar utan onödigt mkt löst underlag, oavsett grus, asfalt eller betong, är det många som uppskattar GP5000-däcken.
På ett av hjulparen till min gruscykel har jag däck med minimalt mönster som mäter ~37mm de funkar helt ok även på riktigt grovt underlag, även om jag föredrar slätare
DSC_0976.jpg

Jag hade tidigare ~40mm däck, men bytte upp mig till nuvarande ~37mm.
Däckmodellen finns även i 32mm

Om man kan lite på Jan Heine (från René Hearse) så är mönster oviktigt för grus:
"So why do gravel racers love our tires? Because they are supple and ultra-fast. What about the “road” tread? Wouldn’t you want knobbies for riding fast on gravel?

The truth is that on gravel, knobs don’t make any difference. Without semi-firm ground to dig into, knobs can’t do anything. When you slide, it’s because gravel is sliding on gravel, not because your tires are sliding on the top layer of rocks." - Why We Don’t Make "Gravel" Tires

Av min empiriska forskning så går det hur bra som helst med åtminstone semi-slick. Bredd och lämpligt tryck har hjälpt mig mer än mönster.

Mmm, men det är Heine. Och när han skrev ovanstående hade han (överraskning!) inga nabbadäck i sortimentet…

Om man kan lite på Jan Heine (från René Hearse) så är mönster oviktigt för grus
Men sedan han skrev det har han börjat sälja grovmönstrade däck, men de finns inte i 32mm

Av min empiriska forskning så går det hur bra som helst med åtminstone semi-slick. Bredd och lämpligt tryck har hjälpt mig mer än mönster.
+1
Åtminstone, som jag skrev ovan, på vägar utan onödigt mkt löst underlag, oavsett om det är jord, grus, asfalt eller betong.

Redigerat:
Singular var snabbare än mig vad gäller Jan Heine omdömet.

Senast ändrad:
Mmm, men det är Heine. Och när han skrev ovanstående hade han (överraskning!) inga nabbadäck i sortimentet…
Men sedan han skrev det har han börjat sälja grovmönstrade däck
Rimligt att han tycker sina egna grejer är bäst såklart men har han ändrat sin ståndpunkt vad gäller behov av mönster på enklare grus sedan han började sälja nabbadäck? Jag har ingen åsikt om Heine egentligen men mina egna erfarenheter råkar sammanfalla med den länkade aritkeln.

Rimligt att han tycker sina egna grejer är bäst såklart men har han ändrat sin ståndpunkt vad gäller behov av mönster på enklare grus sedan han började sälja nabbadäck? Jag har ingen åsikt om Heine egentligen men mina egna erfarenheter råkar sammanfalla med den länkade aritkeln.
Konstigt att börja sälja däck med mönster om man är övertygad om att det är bättre utan.

Konstigt att börja sälja däck med mönster om man är övertygad om att det är bättre utan.
Har han sagt att däck utan alltid är bättre? Till våta och leriga grus- eller jordvägar och enklare stigar skulle jag nog också föredra däck med mer mönster. Meeen han vill väl säkert sälja det kunderna vill ha, oavsett vad han själv anser. Jag köper hur som helst inte hans däck när det finns bra grejer för halva priset.

Gravelking. SS i detta fall. Köpte mitt par för 77,72€ (plus frakt).
SS som i SemiSlick? De har ju ett grövre mönster än både GravelKing Slick och Rene Herse-däcken
panaracer-gravelking-semi-slick-plus-fitted-3.JPG

GRAVELKINGBB_AV_900x.jpg

Men som jag har skrivit här tidigare:
Även om jag är en nöjd användare av Jan Heines däck, i mitt fall i Extra Light-utförande undrar jag om jag skulle känna/märka skillnad på dem i Standard och Panaracer Gravelking Slick (i samma bredd förstås), eller Jan Heines med Endurance casing mot Gravelking Slick Plus.

SS som i SemiSlick? De har ju ett grövre mönster än både GravelKing Slick och Rene Herse-däcken
panaracer-gravelking-semi-slick-plus-fitted-3.JPG

GRAVELKINGBB_AV_900x.jpg

Men som jag har skrivit här tidigare:
Även om jag är en nöjd användare av Jan Heines däck, i mitt fall i Extra Light-utförande undrar jag om jag skulle känna/märka skillnad på dem i Standard och Panaracer Gravelking Slick (i samma bredd förstås), eller Jan Heines med Endurance casing mot Gravelking Slick Plus.
Sant, SS är annorlunda. Råkade ta dem som exempel eftersom det är de jag faktiskt har köpt och använt.
Slick verkar dock kosta ungefär lika mycket (lite?).
Jag inbillar mig att RH däcken kanske är en liten aning bättre (vad det nu betyder) så kanske får man nåt mer för de extra kronorna. Däremot har jag svårt att tro att de skulle vara dubbelt så bra.
Men visst är det Panaracer som tillverar RH:s däck? Helt säker på att jag läst det någonstans men orkar inte googla just nu.

Jag inbillar mig att RH däcken kanske är en liten aning bättre (vad det nu betyder) så kanske får man nåt mer för de extra kronorna. Däremot har jag svårt att tro att de skulle vara dubbelt så bra.
+1
Men visst är det Panaracer som tillverar RH:s däck? Helt säker på att jag läst det någonstans men orkar inte googla just nu.

Visst är de panaracertillverkade, det har Jan Heine själv skrivit om

Nu har jag bara testat dessa i smalt utförande (26 mm) men särskilt "bra grejer " skulle jag inte vilja kalla dem. Stumma och stötiga även med låga tryck och rullar trögt. Jag har inte testat Rene Herse men lvg-däck som GP4000 eller Vittoria Open Corsa är i en helt annan klass.
Kanske är GravelKing ett bättre däck i bredare versioner.

Tillbaka
Topp