Racerpedaler som vänder sig åt rätt håll?

Obed

Aktiv medlem
Någon som vet några vettiga racerpedaler som inte hamnar uppochner i tid och otid?
Mtb-pedaler är inget alternativ för mig.

Senast redigerad av en moderator:
mina Time RXS ställer sig alltid upp med framdelen uppåt så bara att trycka fram och i klossen.

+1 för Speedplay Zero.

Köpte den rostfria varianten i slutet av förra året och är hittils mycket nöjd. Enda nackdelen är att klossarna kostar runt 495kr (på cyclecomponents) och är ännu värre att gå med än vanliga shimano/look-klossar. Dom är dock mer hållbara så det kanske jämnar ut sig i längden.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> mina Time RXS ställer sig alltid upp med
> framdelen uppåt så bara att trycka fram och i
> klossen.

gör ju i o för sig shimano med. men som några nämnt så är väll speedplay en het kandidat om det är ett krav att den ska vända sig rätt. inte för att ja förstår problemet me att vika fram pedalen när amn klickar i. är ju en vanesak

Kör med shimano R540 pedaler nu. Tycker de vänder sig lite hur som helst, och det blir ofta fel när man ska stressa i sig i pedalerna i stadstrafiken. Kanske inte har hittat den rätta tekniken ännu. Dessutom börjar pedalerna redan glappa men det kanske går att justera.

Har kört med Speedplay Zero i 3 år och är vädigt nöjd.
En annan sak som är bra med denna pedal är att man kan ställa
hur mycket spel(float) man vill ha, eller inte ha något spel alls.

Klossarna har jag inte behövt byta ännu och de har inget glapp, vilket
är något som jag har upplevt på många andra pedaler.
Klossarna är inte bra att gå med och man måste absolut undvika att gå
i sand eller finkornigt grus då det sätter igen mekanismen i klossen.

Det är ju smidigt att ha MTB-pedaler (och tillhörande skor, då) på sin pendlingsräser just för att gå inne i stan och så. Men det är ju inte stiligt.

kruxet med Speedplay är att man smörjer mekanismen, som ju på de pedalerna sitter i själva klossen. Så de drar åt sig sand och sånt mer än många andra konstruktioner. Men jag har haft mina Zero Stainless sen -05 och har bytt klossar en gång, och lagren har knappt märkbart glapp. Då kör jag ändå rätt många mil per säsong, fast jag ser också till att trycka in nytt fett i pedalen nån eller några gånger per säsong. Det är bara att skruva loss skruven för "ändpluppen" och använda fettspruta. Kör tills det kommer ut rent fett igen.

Speedplay är annars nästan lika enkla som mtb-pedaler att klicka in i, men jag hade inte så mycket strul med mina Time Impact jag hade innan dess heller.

Tillbaka
Topp