Raglenstein

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
Raglenstein
Scut sa:
Jag har ett halvslut Chris King styrlager för 44mm och tapered gaffel som jag kan bidra med.

Jättegärna då är det bara ett uppe som behövs för att enkelt låna gaffeln?

Skickat bilder till Ragley ännu ingen respons...

26" är 1,5" för kort å då dippar hela cykeln å får lågt bb å brant styrhuvud?

Raglenstein
EST sa:
Scut sa:
Jag har ett halvslut Chris King styrlager för 44mm och tapered gaffel som jag kan bidra med.

Jättegärna då är det bara ett uppe som behövs för att enkelt låna gaffeln?

Skickat bilder till Ragley ännu ingen respons..

Letar i lådorna i helgen (iväg på jobb) och postar mot sponsordekal på färdigställd ram.
Om du inte råkar vara i Stockholmsområdet i helgen då kan du få lagret i handen.

Pma adress så löser jag resten.

Senast ändrad:
Raglenstein
Tycker Ragsheen borde få en sådan!
FB_IMG_1475076905256.jpg

Raglenstein
Mera bilder, snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla.

?

Raglenstein
Kollade lite snabbt nu med ett bakhjul å det verkar vara som jag misstänkt.
Tror att styrhuvudet kan vara några grader för brant. Men det blir lättare att kolla med gaffel. Fick överdel av lager idag från polaren nu väntas underdel från happy /Scut
Får väl se då vad som ska ändras eller om det duger? vilket jag inte tror....

Raglenstein
Så mockup klart, tack för lagren Scut ?
Nu har jag mätt med min fån 80 grader ha statisk 67,5 med sag.
Original på Ragley är 68,5 osaggad men en ht blir ju brantare. Så vad säger ni??
Känns som att den är ca som original men jag skulle nog vilja få den lite flackare . Behöver inte svetsa om styrhuvudet kan flytta dämpar fästet vilket borde vara rätt lätt...

Bilagor

• IMG_20161004_201802.jpg
    IMG_20161004_201802.jpg
    324.4 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Raglenstein
80 grader HA???
Du måste ha snubblat över tangentbordet... hur mycket är det?
Och hur kunde mäta sag vinklar utan sadel o styre? Det lär ha gjort ont, eller?

67.5 vid sag låter annars bra med tanke på vad framtriangel är ursprungligen avsett för. Flackare än så lär ge dig problem med höjden på vevpartiet.
När man pratar om trollen, vevhuset ser ut att ligga ganska högt. Är det en synvilla?

Raglenstein
Japp snubblade 70 ska det såklart vara.
Inte mätt bb men det borde vara ca 340. Jag gjorde det lite högre än spittyn. Sen mätte jag utan luft i dämparen då blir det lite lättare att komprimera?
Hipp ska jag prova såhär med andra ord?

Raglenstein
Det verkar dumt att försöka mäta vinklar med telefonen. Håller du den inte exakt parallellt med och vinkelrätt mot cykeln så blir det fel på grund av perspektivet!

Raglenstein
Makten sa:
Det verkar dumt att försöka mäta vinklar med telefonen. Håller du den inte exakt parallellt med och vinkelrätt mot cykeln så blir det fel på grund av perspektivet!

Jo men mitt mitotoyo digitala vattenpass ägde förra jobbet så om ingen vill skicka mig ett sånt så är fånen klart bättre än ögonmått när det gäller vinklar så jag kör vidare med fånen?

Tack tmalm!

Raglenstein
marr sa:
EST sa:
marr sa:
Installera en vattenpass app på fånen då :p

Men det är ju det jag har?

Ahh, fatta inte hur de skulle bli perspektiv fel bara.

Prova att ta en bild på din cykel rakt från sidan. Ta sen en bild från en högre eller lägre position, med samma avstånd till cykeln. Alla vinklar kommer att ändras. Samma sak om du står lite framför eller bakom mitten av cykeln.

https://en.wikipedia.org/wiki/Keystone_effect

Det blir dessutom ännu värre om objektivet är vidvinkligt så att man måste stå nära cykeln. Avståndet blir nämligen inte samma till mitten av cykeln som till hjulaxlarna, från kameran.
För att det ska funka måste man stå långt från cykeln (med teleobjektiv) och ha kameran EXAKT pekad vinkelrätt mot hojen. Det är ju bara att glömma med en telefon. Åtminstone om man inte har stativ till den och mäter upp kamerans vinkel med vattenpass.

Edit: Jag glömde en grej till som fuckar upp hela saken. Nämligen att nästan alla objektiv ger någon form av geometrisk distorsion. Undantaget är om de är helt symmetriska, vilket de ytterst sällan är. Gissar därtill att en mobilkamera har ett väldigt enkelt objektiv med väldigt mycket distorsion. FAIL.

Senast ändrad:
Raglenstein
Makten sa:
marr sa:
EST sa:
marr sa:
Installera en vattenpass app på fånen då :p

Men det är ju det jag har?

Ahh, fatta inte hur de skulle bli perspektiv fel bara.

Prova att ta en bild på din cykel rakt från sidan. Ta sen en bild från en högre eller lägre position, med samma avstånd till cykeln. Alla vinklar kommer att ändras. Samma sak om du står lite framför eller bakom mitten av cykeln.

https://en.wikipedia.org/wiki/Keystone_effect

Det blir dessutom ännu värre om objektivet är vidvinkligt så att man måste stå nära cykeln. Avståndet blir nämligen inte samma till mitten av cykeln som till hjulaxlarna, från kameran.
För att det ska funka måste man stå långt från cykeln (med teleobjektiv) och ha kameran EXAKT pekad vinkelrätt mot hojen. Det är ju bara att glömma med en telefon. Åtminstone om man inte har stativ till den och mäter upp kamerans vinkel med vattenpass.

Edit: Jag glömde en grej till som fuckar upp hela saken. Nämligen att nästan alla objektiv ger någon form av geometrisk distorsion. Undantaget är om de är helt symmetriska, vilket de ytterst sällan är. Gissar därtill att en mobilkamera har ett väldigt enkelt objektiv med väldigt mycket distorsion. FAIL.

Fast grabben ;) jag tror vi pratar om vinklar tagna med accelerometers i telefonen, som inte innefattar någon kamera. :) tror jag iallafall.

Raglenstein
marr sa:
Fast grabben ;) jag tror vi pratar om vinklar tagna med accelerometers i telefonen, som inte innefattar någon kamera. :) tror jag iallafall.

Ahaaaa, då är det en annan femma:-) Inte för att jag tror det skulle bli särskilt exakt heller, men förmodligen bättre.

Nå, nu vet ni hur perspektivdistorsion funkar i alla fall:-)) Edit: Det jag syftade på var alltså appar som mäter vinklar i bilder, vilket finns.

Senast ändrad:
Raglenstein
Makten sa:
marr sa:

Ahaaaa, då är det en annan femma:-) Inte för att jag tror det skulle bli särskilt exakt heller, men förmodligen bättre.

Nå, nu vet ni hur perspektivdistorsion funkar i alla fall:-))

Hehe, det är alltid bra att veta!

Jag har testat lite på nån annan telefon jag hade innan. Och jämfört mot 90 samt 45 grader. Då har de varit väldigt exakt. På hela grader. Inga decimaler.

Raglenstein
Jekman sa:
Häftigaste DIY hojen sedan FIRST.... följer med spänning...

Tackar?
Å vilken tur att jag har gått en tvåårig fotoutbildning å även jobbat med att framkalla både gammal glasplåtar & höghastighets grejer till Bofors på den gamla analoga tiden då.
Å jag mäter med en vinkelapp genom att hålla långsidan av telefonen mot tex gaffelbenet. Sen så skulle det nog vara mer exakt om man vart två?

Raglenstein
Det måste jag fasen prova själv, bara för skojs skull:-) Edit: Nja, jag mäter 65,5° på min hoj som enligt spec har 67°, som jag sen höjt gaffeln 10 mm på. Borde snarast hamna på ~66,5° eller så.

--------

Förresten, är inte vevlagret vääääldigt högt över marken? Kanske dämparen är för lång och det är därför du får så jäkla brant gaffel?

Senast ändrad:
Raglenstein
Ja, det låter ju rimligt:-) Men att det skiljer så extreeeemt mycket i gaffelvinkel mellan saggat och osaggat tyder på att det är nåt fel med mätningen. Det borde ju knappt bli nån skillnad på en FS om du har samma slaglängd fram och bak.

Edit: *raderat hjärnsläpp*

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp