Rakade ben

Rakade ben
Mattias Lundqvist skrev:
-------------------------------------------------------
> Man klipper ju håret på huvudet och rakar sig i
> ansiket (de flesta i varje fall) varför skulle
> man då inte raka benen också?

Men håret på huvudet och i ansiktet blir ju ivägen om det växer fritt. Det blir inte håret på benen.

Roger A skrev:
> Att raka benen är bra stretching .Svårt att
> komma åt överallt utan nästan slå knut på
> sig.

Och jag som trodde det var jag som var stelast i världen? Men det är alltså du?

Citat från en kompis farfar: "Folk skulle gå omkring med en pinne i röven om det bara vore modernt."

Senast redigerad av en moderator:
Rakade ben
Nej, jag brukar raka upp till knähöjd. Har mkt ljusa hår som får vara kvar på låren. Tycker att underbenen däremot inte bör vara lurviga eller - ännu värre! - stubbiga! Tilläggas bör kanske att jag tillhör det (O)täcka könet, och därför inte blir jättelurvig!

Rakade ben
Rakar du benen alkoholpåverkad Skogling? Hoppas du anväder maskin ;-)

Skogling skrev:
> Aj lajk. Ajm drunk.

Rakade ben
Denna är Toppen!

07617585927.jpg

Rakade ben
inte så många svar på själva topicen, utan mest egna åsikter om man faktiskt törs raka benen eller inte. själv så är jag väl trångsynt isåfall, seriös tävlingscyklist och cyklingfreak som jag är. jag tycker att man ska raka benen som cyklist, oavsett om man är motionär eller tävlar. det är en tradition inom idrotten och inget man ska skämmas för.
ok, kvinnor rakar benen, men för det så kan ju vi killar också göra det, när vi nu har en bra anledning. bögar rakar inte benen. (inte de jag vet iaf) ser kompisar ned på en för att man rakar benen ska man byta kompisar. jag skämdes inte för att säga det i gymnasiet om nån frågade (som jag gick ut för ett år sen) och ingen tyckte jag var bög. inte vad jag vet iaf. de tycker såklart det är lite konstigt först. men står man för det och inte skäms över det så tänker ingen på det sen. det är värre om man skäms över det och det råkar komma fram att man gör det. då ser man dum ut.

man ska inte kalla sig cyklist innan man rakar benen. på vintern spelar det ingen roll såklart, men när säsongen är i full rulle, så tycker jag sånt är självklart.

Rakade ben
Roger A skrev:
> Att raka benen är så mainstream

Det är därför det är så lustigt att vissa inte rakar benen.

Rakade ben
Jag har alltid haft orakade ben för jag cyklar ju bara på skoj, jag kan dölja mig bakom håret med ursäkten att jag tar det inte riktigt på allvar.

I år har jag slutligen kommit ut och erkänt, jag är en cyklist, alltså rakar jag benen, trots enorma protester från tonårsbarnen hemma, men vad gör man inte för cyklingen :-)

/D

Rakade ben
Är det ok att kalla någon annan person för cyklist utan att kolla om benen är rakade? När man åker bil händer det ju att man säger "var försiktig, där kommer en cyklist". På vintern är det ju inga problem men hur gör man på sommaren? Får man kalla alla med långa byxor cyklister? Om personen är barbent måste man då först kolla rakningsstatus och sen välja mellan "cyklist" och "person på cykel"? ;-)

Jonka skrev:
> man ska inte kalla sig cyklist innan man rakar
> benen. på vintern spelar det ingen roll såklart,
> men när säsongen är i full rulle, så tycker
> jag sånt är självklart.

Rakade ben
schture skrev:
> Är det ok att kalla någon annan person för
> cyklist utan att kolla om benen är rakade? När
> man åker bil händer det ju att man säger "var
> försiktig, där kommer en cyklist". På vintern
> är det ju inga problem men hur gör man på
> sommaren? Får man kalla alla med långa byxor
> cyklister? Om personen är barbent måste man då
> först kolla rakningsstatus och sen välja mellan
> "cyklist" och "person på cykel"? ;-)
>

Vad det verkar så är det "cyklist" eller "hårig hellasapa",
vid tveksamhet gäller det senare ;-)

Rakade ben
Jonka skrev:
> inte så många svar på själva topicen, utan
> mest egna åsikter om man faktiskt törs raka
> benen eller inte. själv så är jag väl
> trångsynt isåfall, seriös tävlingscyklist och
> cyklingfreak som jag är. jag tycker att man ska
> raka benen som cyklist, oavsett om man är
> motionär eller tävlar. det är en tradition inom
> idrotten och inget man ska skämmas för.
> ok, kvinnor rakar benen, men för det så kan ju
> vi killar också göra det, när vi nu har en bra
> anledning. bögar rakar inte benen. (inte de jag
> vet iaf) ser kompisar ned på en för att man
> rakar benen ska man byta kompisar. jag skämdes
> inte för att säga det i gymnasiet om nån
> frågade (som jag gick ut för ett år sen) och
> ingen tyckte jag var bög. inte vad jag vet iaf.
> de tycker såklart det är lite konstigt först.
> men står man för det och inte skäms över det
> så tänker ingen på det sen. det är värre om
> man skäms över det och det råkar komma fram att
> man gör det. då ser man dum ut.
>
> benen. på vintern spelar det ingen roll såklart,
> men när säsongen är i full rulle, så tycker
> jag sånt är självklart.

+1

Rakade ben
Detta skulle verkligen förenkla det hela, man vill ju inte göra bort sig. Tänk om man sitter i en bil med en riktig cyklist och pekar på en tant eller gubbe som kommer cyklande med orakade ben och säger, "titta på cyklisten", man vill ju inte få spö i onödan...

zapiens skrev:
> Vad det verkar så är det "cyklist" eller "hårig
> hellasapa",
> vid tveksamhet gäller det senare ;-)

Jag har alltid funderat på varför det är så många män som glider om kring och kollar in benen på varandra. Nu har jag svaret, cyklister som kollar efter andra cyklister. Lite frimurare över det hela, hemliga koder och sånt ;-)

Rakade ben
Little Stereo skrev:
> Vadå, finns det cyklister som inte rakar benen ?
> :-/ T

Förmodligen inte. De som har orakade ben men aktiverar sig på cykeln är något annat än cyklister. Yetis?

Rakade ben
Det bästa är ju att raka ett ben bara,det högra.
När du kör om nån så tror han att det här är säkert en seriös ,mkt tränad cyklist, inget för mej att ta hjul på.
Blir du omkörd på denorakade sidan tänker säkert den som passerar att det där är en riktig amatör,så han går om och slår av på farten ,mao lätt att lägga sej i suget sen .

Enkel psykologi.

Dr Inge Frisk Heller

Rakade ben
Det är ju solklart, Berndt Johansson utrycker det klart i senaste numret av Cykla, jag citerar:

"Förr var det vanligare att man såg cyklister med långa strumpor, orakade ben, fladdriga kläder, stora sadelväskor och juniormärken på vaderna"

För att sluta med en förklaring varför lvg cykling ökar så, jag citerar igen:

"I slutet på 90-talet började MTB-åkarna ledsna på att skita ner sig och sina cyklar i skogen. De skaffade då racer istället. Många av dem blev då trendsättare och drog med sin entusiam och intresse med sig andra och på så vis blev fler hågade och började cykla."

;-)

Rakade ben
Med risk att avvika från ämnet; Håriga ben på cykel är fult, men frågan är om inte stora sadelväskor är ännu fulare!? Undantaget vid långresor på cykel.

Rakade ben
GöranH skrev:
> Vad är ett juniormärke?

Oljemärket man får på vaden när den läggs mot stora kransen fram, klart orutinerat. Än värre är om man ser att inte kejdan låg på utan bara taggarna syns, dvs kedjan ligger på lilla klingan - pinsamt ;-)

Rakade ben
ragnar skrev:
> Det bästa är ju att raka ett ben bara,det högra.

Då måste det ju vara ännu bättre att inte rakat något ben. De som blir omcyklade ser att man inte är "riktig" cyklist. Måste svida hårt i er lenbenta svetton att bli omkörd av någon med lurvika ben.

Omvänt, när man blir omcyklad är man skyddad av pälsen och behöver inte skämmas.

När jag gjorde Laej9THHuoI]happys[/MEDIA] introklipp rakade jag bara framsidan av höger ben, vad betyder det?

Rakade ben
Svar: Du är högerbent och har därmed höger ben fram när du åker nedför, du blir mer aero.

the_TnT skrev:
> När jag gjorde happys introklipp rakade jag bara
> framsidan av höger ben, vad betyder det?

Rakade ben
schture skrev:
> Svar: Du är högerbent och har därmed höger ben
> fram när du åker nedför, du blir mer aero.

Blir att tänka på vad-han-nu-hette-som-gjort-egen-DH-och-var-trevlig som körde på Åreskutan med bara ett knäskydd. Han ramlade alltid på samma ben sa han. :D

Edit: crap här på forumet: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1008438/1016395#msg-1016395

Senast redigerad av en moderator:
Rakade ben
Jonka skrev:
> en massa dravel
> ...bögar rakar inte benen...
> mer dravel

Skulle du fortsätta raka benen om bögar började raka benen?

> benen.

Näänä.

Rakade ben
zapiens skrev:
> GöranH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är ett juniormärke?
>
> Oljemärket man får på vaden när den läggs mot
> stora kransen fram, klart orutinerat. Än värre
> är om man ser att inte kejdan låg på utan bara
> taggarna syns, dvs kedjan ligger på lilla klingan
> - pinsamt ;-)

Fan man lär sig nått varje dag, de där oljiga kuggarna har man ju haft på vaden några ggr :)
Äntligen vet jag varför det fnissas i klungan....

Rakade ben
Om det ger rookiestämpel att ha klingavtrycket på insida/baksida höger vad, finns det då något "bra" ställe att ha klingavtrycket? Utsida vänster vad kanske? "här kommer en som fixar att köra tätt i klunga"? Alternativt "här kommer en som kör omkull något rent osannolikt..."

Rakade ben
Hittade lite om rakning av ben:

* Road Rash: less painful when sliding on pavement during a crash (similar to carpet burn)
* Aerodynamics: less wind resistance
* Sanitation: hairs hold dirt and debris that can get into wounds; hairs also make changing bandages more difficult
* Massage: easier for a masseuse to work muscles
* Aesthetics: more muscle definition, smoother and faster look

Sen "slimmades" detta ner något då Aerodynamics blev degraderat till "placebo" (ska dock inte underskattas). Alltså 4 "riktiga" kvar:

* Road Rash
* Sanitation
* Massage
* Aesthetics

Uppfyller man ingen av dessa punkter slipper man att raka benen som jag ser det.

* Road Rash - Ramlar aldrig, feg och förskiktig på cykeln.
* Sanitation - Behövs inte då man inte råkar ut för ovanstående.
* Massage - Får aldrig massage efter cykling.
* Aesthetics - Ständigt odefinerade muskler.

Om man nu inte uppfyller kraven ovan kan man bli en "poser" om så önskas. En "poser" beskrivning följer här:

Person that rolls up with shaved legs, his new Madone 5.9, Full all out Campy or DA 10, and doesnt ride because of a "back problem" or his bike is making a "noise" or he has to meet someone about something and cant ride" but would rather hang out and wait for the group, then go have a few beers. Then you see him the next afternoon and he says "man, I had a killer 70 miler this morning" you say "really?" hes like yea, you say "you ride alone" hes like "yea, couldn't find anyone to ride with". Bike still new with the tits on the tires and chain is glistening.

Rakade ben
Men är det ok om man alltid cyklar med täckta ben och lovar att aldrig visa sig i närheten av en cykel barbent? ;-)

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Benrakning görs av respekt för sporten, börjar
> man med undanförklaringar kan man lika gärna
> låta bli ! :-) T

Vems ben är det här då?:

Legs.jpg ht=400

Rakade ben
schture skrev:
> Hittade lite om rakning av ben:
>
> * Road Rash: less painful when sliding on pavement during a crash (similar to carpet burn)
> * Aerodynamics: less wind resistance
> * Sanitation: hairs hold dirt and debris that can get into wounds; hairs also make changing bandages more difficult
> * Massage: easier for a masseuse to work muscles
> * Aesthetics: more muscle definition, smoother and faster look
>
>

* Road Rash: Vurpar du i 60km/h eller 30 också för den delen och kanar på asfalt så gör det nog fasen ont oavsett om du e rakad eller inte... Placebo!

* Aerodynamics: Som redan sagts. Placebo!

* Sanitation: Mer smuts med lite hår? Har ni "riktiga" rakade cyklister hört talas om dusch eller borstar ni bara av er lite efter en tur? Klarar man inte av att dra av ett litet plåster med hår på benen e man allt bra vek dessutom, sen kan det ju inte vara så mycket värre än att epilera dem som någon i tråden hade gjort...

* Massage: Här ser jag trots allt en viss fördel, men visst går det utmärkt att massera även med lite hår på benen.

* Aesthetics: Har man inte tillräckligt med muskler för att det skall synas även med lite hår på benen så kanske man ska ut å träna lite mer istället för att sitta hemma å raka benen...

Nämnde jag att jag inte rakar benen... :-) Sen så anser jag mig iofs inte vara "riktig" cyklist heller .

/CJ

Rakade ben
Det är tyvärr värre än så, du får inte kalla dig cyklist överhuvudtaget. De hårlösa har lagt beslag på ordet cyklist :-)

cjmax skrev:
> Nämnde jag att jag inte rakar benen... :-) Sen
> så anser jag mig iofs inte vara "riktig" cyklist
> heller .
>
>
> /CJ

Rakade ben
zapiens skrev:
>
> Vad det verkar så är det "cyklist" eller "hårig
> hellasapa", vid tveksamhet gäller det senare ;-)

schture skrev:
> Det är tyvärr värre än så, du får inte kalla
> dig cyklist överhuvudtaget. De hårlösa har lagt
> beslag på ordet cyklist :-)

Shit, tänkte inte på det, sen cyklar jag inte i Hellas heller så "hårig hellasapa" går ju också bort. Vad skall jag göra nu, värsta identitetskrisen alltså... :-)

/CJ

Tillbaka
Topp