Rakade ben

Rakade ben
Lägger in en bild jag tog för ett par veckor sedan.

15.jpg ht=481

Rakade ben
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Lägger in en bild jag tog för ett par veckor
> sedan.
>
>

För ett par veckor sedan? Dvs mitt i vintern? Då kan det inte bara handla om utseende.

Rakade ben
Skogling skrev:
> sedan.

Gillette Venus Breeze?

Rakade ben
Evosmos,
jag tycker Mickes definition låter bra, istället för att fokusera på yttre egenskaper handlar det om självidentitet. Om jag, du eller någon annan ser oss själva som cyklister så är vi det också.

Jag vet inte riktigt varför du reagerar emot en sådan definition, för jag tolkar inte att vill begränsa vilka som får vara cyklister, snarare tvärtom.

Det verkar som du har missförstått honom, eller så är det jag som har förlorat läsförståelseförmågan så här på kvällskvisten... Men jag tror nog att åtminstone du och jag är överens i frågan.

Egentligen så är det ju en icke-fråga, för huruvida vi själva eller någon annan ser oss som cyklister spelar ju faktiskt ingen som helst roll. Men det är roligt med lite förströelse =)

edit: fasen vad folk skriver snabbt...

Senast redigerad av en moderator:
Rakade ben
Cykelns primära funktion är som ett transport medel.

De som använder en cykel för att tävla är en liten ynklig minoritet av alla som cyklar och att denna lilla ynkliga minoritet ska definera vem eller vad som är en cyklist är löjligt. Precis som ynkliga Sverigedemokrater ska definera vem som är Svensk.

Alla som cyklar är cyklister. Att försöka definera vad andra är det bara ynkliga människor som gör.

Är bara de som identifierar sig med en bil bilister? Hur många bilisiter har Sverige då 5 000??

Rakade ben
även enkla saker kan uppenbarligen vara svårt att förklara. det är lite väl stort spann i retorisk förmåga för att detta ska vara intressant att diskutera vidare känner jag.

Du tolkade mig rätt fredrikw.

Rakade ben
Skogling skrev:
> sedan.
>
>
>
Ingen RR?

Snyltade du på den här tråden, jag hade väntat mig att du lagt upp: Visa dina rakade ben.

/D

Rakade ben
Skogling skrev:
> sedan.
>
>

Helt plötsligt blev jag sugen på kyckling till lunch... :-)

/CJ

Rakade ben
Cyklar du för att det är kul eller för att du måste är du väl cyklist. Behovet att definera cyklist måste vara någonslags internklubbtanke typ: jag är mycket bättre än du och du får inte leka med mig. Skitnödigt så det förslår mao.

Rakade ben
I FRC startar man med låg ersättning för att sedan efter prestation belönas när uppdraget avslutats ;-)

Jonka skrev:
> tackar för utmärkelsen, Scthure. tillkommer det
> inga förmåner för ordföranden? bekostad ny
> kolfibercykel , nya cykelskor, zipp 909? ;)

Rakade ben
Jag hade faktiskt ingen aning om att man bör raka benen till för ungefär 2 veckor sen. Jag har div teamtröjor och byxor som jag köpt billigt av en polare. För ett par veckor sen fick jag också två par vita strumpor, csc, av honom. Lägg därtill att jag har en trippel-klinga på racern. Vad blir jag då? :-)

cerro skrev:
> Jag rakar mina ben, men cyklar med folk oavsett om
> de rakar benen eller inte. Men i startfållan på
> låg oss säga ett långlopp så tror iaf jag att
> de med rakade ben är snabbare än de med håriga
> ben, samma som vattenflaska vs camelbak,
> klubbtröja vs någon teamtröja i stil med
> Liquigas som man vet att du inte kör för.
>
> Vic: Jag ser då inget hår på hans ben. :)

Rakade ben
Micke S skrev:
> även enkla saker kan uppenbarligen vara svårt
> att förklara. det är lite väl stort spann i
> retorisk förmåga för att detta ska vara
> intressant att diskutera vidare känner jag.
>
> Du tolkade mig rätt fredrikw.

Äh, lägg av. Det är rakade ben vi snackar om och någon (Jonka,) tyckte att detta yttre (och ytliga enl. mig) attribut avgjorde huruvida man är "riktig" cyklist eller inte.

Men det ska man alltså inte ha någon åsikt om ("meningslöst att diskutera") eftersom var och en har olika uppfattning om vad en cyklist är. Bra där...

Rakade ben
men ta och läs vad jag har skrivit istället. det känns lite enkelt att behöva påpeka det, men om du inte läser vad jag skrivit, påstår att jag skrivit något jag inte har yttrat mig om, inte tar till dig en vidareförklaring och sen citerar nåt enstaka ord ryckt ur sitt sammanhang som du uppenbarligen inte kan relatera till nåt annat än ditt synbara egna smala resonemang så är det inte intressant för mig att diskutera detta med dig.

Ska du kritisera mitt resonemang så är du högst välkommen, men inte genom att fullständigt feltolka allting jag skriver och sedan presentera nån form av motsägelse som inte ens är emot det jag skrivit, eftersom jag inte skrivit det.

Rakade ben
Nej du, jag tänker inte läsa vad du har skrivit, igen. Jag har ödslat nog med tid till detta. Tycker du jag har fullständigt feltolkat dig? Fine. Då sätter jag punkt, eftersom jag fortfarande inte förstår vad du vill ha sagt. Jag har försökt vara konkret.

Rakade ben
Ja det är nog så mitt i prick det kan bli ;-) och det är så jag ser mig själv...

cerro skrev:
> schture: Typisk motionär med bra kontakter?

Rakade ben
Fan, jag trodde bilden förställde 2 nyhängda Pata Negra du tagit med från Spanien :-)

Skogling skrev:
> Jag cyklar bara för att rättfärdiga min
> benrakning. ;)

Rakade ben
evosmos skrev:
> Nej du, jag tänker inte läsa vad du har skrivit,
> igen. Jag har ödslat nog med tid till detta.
> Tycker du jag har fullständigt feltolkat dig?
> Fine. Då sätter jag punkt, eftersom jag
> fortfarande inte förstår vad du vill ha sagt.
> Jag har försökt vara konkret.

Ok, jag fattar, du driver med oss. Innan verkade det mest vara ett olyckligt missförstånd, men nu är det så absurt att det bara måste vara en skämt. Snyggt gjort, jag köpte det till 100% igår.

Rakade ben
För sista gången. Jag citerar Micke S igen så du inte tror att jag driver med dig. Det är i alla fall inte min avsikt.

Micke S skrev:
> olika grupper eller tom sammanhang har olika
> normer knutna eller befästa till sig. Precis som
> man inte dyker upp på nobelmiddagen i
> fritidsklädsel och cyklop så är det inte
> accepterat att sätta sig på en cykel, ställa
> sig på starlinjen på SM och kalla sig cyklist
> fast benen är hårig. Risken blir att de
> runtomkring ser en ett annat djup i begreppet
> "cyklist". Däribland ett annamande av de koder
> som finns inom cykelsporten. Är man en cyklist
> rakar man benen etc. Mannen på gatan har kanske
> en annan förförståelse och annan
> begreppsförklaring av vad en "cyklist" är,
> därför blir det rätt meningslöst att debattera
> detta ämne utan nån som helst konsensus av vad
> en cyklist är eller bör vara.

En nobelpristagare i cyklop bryter dresskoden, men denne är nobelpristagare lik förbannat. Detta kan ingen ta ifrån honom. Dessutom tycker inte jag det är riktigt jämförbart. En nobelpristagare i jeans vore närmare de "rakade benen". Men du fattar nog.

Du och jag har förmodligen olika uppfattningar om vad en cyklist är och hur viktigt det är att se ut på ett visst sätt som cyklist (eller om du vill, "göra reklam för cykelsporten"). Detta hindrar oss inte från att diskutera/ifrågasätta rakade ben/vita sockor/camelbak eller vad som helst. Jag tycker inte det är meningslöst. Jag skulle alltså enligt ovan citerade behöva vara tävlingscyklist (vet inte om Micke S är det) för att överhuvudtaget få diskutera detta. Har jag missförstått detta också? OK, det gör inget. Men min avsikt var inte att driva med nån. För man kan väl ha en annan åsikt?

Rakade ben
evosmos skrev:
> Nej du, jag tänker inte läsa vad du har skrivit,
> igen. Jag har ödslat nog med tid till detta.
> Tycker du jag har fullständigt feltolkat dig?
> Fine. Då sätter jag punkt, eftersom jag
> fortfarande inte förstår vad du vill ha sagt.
> Jag har försökt vara konkret.

Nej, det är definitivt inte fråga om en feltolkning. En sådan förutsätter ju att du faktiskt läser något för att sedan feltolka det. Du hittar bara på.

Rakade ben
skaparn skrev:
> evosmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej du, jag tänker inte läsa vad du har
> skrivit,
> > igen. Jag har ödslat nog med tid till detta.
> > Tycker du jag har fullständigt feltolkat dig?
> > Fine. Då sätter jag punkt, eftersom jag
> > fortfarande inte förstår vad du vill ha sagt.
> > Jag har försökt vara konkret.
>
>
> Nej, det är definitivt inte fråga om en
> feltolkning. En sådan förutsätter ju att du
> faktiskt läser något för att sedan feltolka
> det. Du hittar bara på.

Du har rätt. Jag skrev:
"Enligt dig är en som cyklar (ok, för att förtydliga: lvg) ingen cyklist om inte denne rakar benen."

Detta sa faktiskt Micke S aldrig rakt ut, även om det kanske stämmer (det hör inte hit). Jag läste mellan raderna i ett par inlägg.

Rakade ben
Men är inte hårkoden densamma inom mtb, alltså det man kör i OS? (XCO heter det så?)

cerro skrev:
> evosmos: Du vet att Micke S mestadels kör mtb
> eller? För att krångla till det lite för dig.

Rakade ben
MTBiker: Varför inte raka året om? Jag gör det inte av lathet men borde göra det, började raka benen nu för ett par veckor sedan, både fint och skönt. Men lite kallare och blekare med.

Rakade ben
cerro skrev:
> MTBiker: Varför inte raka året om? Jag gör det
> inte av lathet men borde göra det, började raka
> benen nu för ett par veckor sedan, både fint och
> skönt. Men lite kallare och blekare med.

Min kära hustru brukar påpeka något om manlighet i samband med att jag rakar benen. För att göra henne lite nöjdare så brukar jag låta håret växa under vintersäsongen. Toffel? jag vet!

Rakade ben
känner inte heller att det är lönt att diskutera (eller filosofera eller spekulera) i hur man är som cyklist och inte. Jag tycker helt enkelt att om man cyklar i en cykelklubb så ska man följa stilreglerna; vita sockar, rakade ben osv. håller f.ö med Micke S, som försöker säga samma sak.

kan avslöja vems ben det är. det är sean kellys. tysken som jag pratade om är Marcel Wüst, som brukar prova cyklar i tidningen procycling.

Rakade ben
Vita sockar är nåt av det fulaste som finns. Jag har inte haft på mig ett enda par vita sockar/strumpor de senaste 12 åren, just för att de är så oerhört fula. Dessutom blir de brungrå av smuts undertill på nolltid.

Vita strumpor kan väl gå an om resten av klädseln matchar, men hur många cyklar i helvitt?

Rakade ben
geologen skrev:
> Dessutom blir de brungrå av smuts undertill på nolltid.
>

Tjena!

1. Ha rena skor, använd dom bara en dag i taget, skorna bör vila.

2. Dammsug lite oftare hemma

3. Hjälper inte det så får du ta fram svabben också

4. Voila nu har du vita sockar som håller sig vita..

Rakade ben
MTBiker skrev:
>
>
> Min kära hustru brukar påpeka något om
> manlighet i samband med att jag rakar benen. För
> att göra henne lite nöjdare så brukar jag låta
> håret växa under vintersäsongen. Toffel? jag
> vet!

Då utgår jag från att du brukar påpeka det så fort hon gör manliga aktiviteter, eller inte gör klassiskt kvinnliga. Såsom att ha ett chefsjobb eller inte göra 90% av hushållsarbetet.

... Herregud, har vi inte kommit längre än så?

Rakade ben
skaparn skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> > Min kära hustru brukar påpeka något om
> > manlighet i samband med att jag rakar benen.
> För
> > att göra henne lite nöjdare så brukar jag
> låta
> > håret växa under vintersäsongen. Toffel? jag
> > vet!
>
> Då utgår jag från att du brukar påpeka det så
> fort hon gör manliga aktiviteter, eller inte gör
> klassiskt kvinnliga. Såsom att ha ett chefsjobb
> eller inte göra 90% av hushållsarbetet.
>
> ... Herregud, har vi inte kommit längre än så?

Så sant. Men jag hävdar inte att jag rakar benen för jämlikhetens skull utanför at jag är cyklist.

Rakade ben
geologen skrev:
> Kneecap i högform. Vitt blir smutsigt hur jävla
> rent man än har.
> Och oavsett det är vitt fult.

Tjena!

Jag tar på mig ett par vita strumpor nu och ska bära dom i två dagar, sen ska jag lägga upp ett kort på dom..

Tillbaka
Topp