Ramjig ,garage å skit

gabbeon

Ny medlem
Ramjig ,garage å skit
Snygga lödningar, värmer ni med gas eller tig? Jag är sugen på att testa tig-lödning, har skaffat kiselbrons, men ingen fluss än. Så tack för tipset där.

Patrik T

Medlem
Ramjig ,garage å skit
Läste för några år sedan en diskussion på ett forum angående tig brazing, Ross Shafer (Salsa) berättade om problem dom hade haft med sina styrstammar, som var tig brazed. Slutsatsen då blev att det var en osäker metod.
Jag antar att det är samma metod som tig lödning, har dock alldrig testet själv.

frankfurt

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Hur går det med lödandet? Jag har tränat några fogar men ska beställa nytt flux, tycker Gasflux som Egress kör verkar schysst, var det vad du köpte? Eller Castoline.

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Jodå det går rätt bra men nu har jag hållit på å byggt en drinkstol? blev ju mycket lättare med rätt fluss fast jag kör på med tig på ramar tror jag

615_1541765189919.jpeg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Nu har den gått 20 mil å med den lilla lustburken känns det bra om den håller för lite såna hop å dropp så är jag nöjd meningen var ju att det skulle vara en stigcykel :)

Å en slowmo i landningarna då :)

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Vilken känsla!
Ladda järnet med sin egenkonstruerade stålhoj... o den HÅLLER!!!

Fan va fett!!
Så när öppnar du orderböckerna? Eller blir det en Curtis även till/för dig?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Hehe nä jag kör på på diverse hemsnickrade saker tänkte jag. Får se vad man bygger sen inget jag tänkt på just nu men det skulle vara kul med en 24" fs åt grabben men har inga hjul gaffel osv. Skulle behöva en donator typ dirt hoj eller så?
Men det är riktigt kul att det funkar faktiskt!

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Fick ett smalare hjul av racing bike Sweden som ska tåla lite mera inte nåt huckade osv men lite hårdare tag 10 mm smalare hade 40 nu 30 men värt att testa för det andra var lite klent.

IMG_20181123_134325256.jpg

Sen så kom min yep tillbaka från servicen så jäkla skön stolpe!
Annars så byggde jag en huv till skorstenen tröttnade efter tio år att vänta på att brorsan skulle fixa en?

IMG_20181123_133131744.jpg

mikipedia_

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
EST sa:
Fick ett smalare hjul av racing bike Sweden som ska tåla lite mera inte nåt huckade osv men lite hårdare tag 10 mm smalare hade 40 nu 30 men värt att testa för det andra var lite klent.

Sen så kom min yep tillbaka från servicen så jäkla skön stolpe!
Annars så byggde jag en huv till skorstenen tröttnade efter tio år att vänta på att brorsan skulle fixa en?
Ja Yepen äger verkligen!
Men är inte din häxa lite snäv på höjden? Eldar du mycket lr bara för myskänslan i typ öppnspis? Sotarna här i krokarna rekomenderar INTE häxor om man eldar dagligen iaf å om man nu vill ha iaf ska dom vara höga. Bara en tanke?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Tack Jofa!
Idag fick jag hem maxxis agressor 29"*2,5 på 30 mm fälg å ändå mycket plats kvar?
Blir lite bättre grepp än student som suttit på..

IMG_20181207_173357449.jpg

IMG_20181207_173216665.jpg

IMG_20181207_173239259.jpg

IMG_20181207_171150824.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Här var ett sånt ställe som jag funderade på om jag skulle ha ett extra stag. Det skulle jag visst haft. Idag lossnade pivotskruven lite så det glappande å rörde sig där = vreds av så nu ut å svetsa....

IMG_20181214_153942677.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Sådär å garanti är det absolut inte på en första ram man gjort men 30 mil har den gått nu. Jag är som sagt nöjd att den funkar överhuvudtaget. Å man lär sig det var nåt sånt jag hade tänkt från början men skippade

IMG_20181214_184909661.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Denna skulle vara en stighoj å inte över byggd då blir det svårare min dh verkar hålla.
Å för egen del så verkar ju de flesta ramar dö som jag har den sista gick på 30 papp å höll 50 mil så jag är nöjd men 30 mil på ca 2 papp?
Men nu är den lagad svalna lacka lite å se ä se om det fortfarande passar?

IMG_20181214_194901111.jpg

Vad har du byggt Edvin alltid kul å se vad andra gör?

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Började på en ny ramnog den förra var svår att linjera

IMG_20181219_121740552.jpg

IMG_20181219_121750279.jpg

Bakaxel är ca 2 mm off efter svetsning å riktning med ögonmått ska bara fila lite så blir det nog bra.

IMG_20181219_122500_148.jpg

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Hehe nä inte en chans har inte äns beställt några rör. Jag ska bara sova i mellandagarna är så jävla trött hela tiden just nu å äta chips?

larsaw

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
EST sa:
Hehe nä inte en chans har inte äns beställt några rör. Jag ska bara sova i mellandagarna är så jävla trött hela tiden just nu å äta chips?
Samma här, dessutom på G med säsongens tredje mancold lagom till jul... Så jä... keff! Men jag lär iaf slippa ”tomta” för grannarna om jag förblir snörvlig... (så man får väl ta det lite lugnt med wisky’n så man inte blir frisk ;)

EST

Aktiv medlem
Ramjig ,garage å skit
Ja så trött på att vara sjuk jag har ju knäckt revbenen 3 gånger sen dagen innan semestern....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer