[Ramstorlek] Kona 19" för 189 cm?

• Trådstartare Trådstartare AWi
  • Start datum Start datum

AWi

Medlem
Hej,

tänkte köpa mig en trevlig hardtail med skivbromsar till höstrusket.

Räcker en Caldera 19" ram till för mig som är 189cm lång? Ni som har Kona - vad tror ni?

/Anders

Jag är 186 cm och kör på en Kona Kula 19", perfekt storlek för mej.

HaDe

Låter rimligt. Har haft 17" och är 180cm, det passade mig fint. Det viktigaste är längden, avståndet mellan styre och sadel.

Jag hoppas det blir bra - jag har just lagt en beställning på en Caldera i 19" storlek. Färgen är av 2006 års modell - Guld(!). Mer "bling" än så blir inte jag ... 2007 års modell är i svart och helt klart en färg jag är mer komfortabel med, men priset var rätt 599 euro kontra ~10000SEK för 07 modellen.

Hoppas bara jag får ihop den när den väl är levererad. "Final assembly and check is buyers responsibility." ... Kan bli spännade :)

/Anders

http://www4.hibike.com/main.php?ses...0ce4f3ba25c4&method=m_catpd&nodeID=&groupID=1

Väntar också på en Caldera, och jo, man undrar hur mycket av monteringen som återstår? Vore ju trevligt om växlar och bromsar är monterade och någorlunda inställda i alla fall. Kanske står nånstans på deras hemsida iofs..

19" blir nog lagom för dig. Jag som är 180 vill ha 18" på Kulan och det är samma geometri som Caldera. Jag vill kunna blanda lite stökigare med XC, så som bland hoj blir det säkert perfa. Lycka till med hojen!

Tog ungefär en vecka efter det att cykeln blivit skickad. Fick min Caldera i tisdags. De va inte så mycket att montera, bara att sätta på styret samt bromskiva på framdäcket. jag fick trixa lite för att få ordning på bromsarna men det gick ganska smidigt de också. Sen var det bara att ut och leka, väldigt nöjd med hojen.

/Bossek

Låter ju bra det! Men hur får man veta när den kommer? Kommer det lapp i brevlådan eller ringer de?
Jag beställde min i fredags och har sedan dess gått som på nålar ju.. :) Vill ha den nu!

Svår att få reda på när den kommer men jag kunde söka paket på postens hemsida eller det stod när det kommit till sverige, sen så dröjde det ytterligare någon dag innan paketet kom. Jag fick lapp i brevlådan och hämtade cykeln på posten. Som snål student utan bil så bar jag paketet hem från posten. Jag kom snabbt fram till att bästa sättet att bära på var att ha paketet på huvudet, vilket många tyckte va ganska roande. Det gäller ju att använda skallen.

Prova att ta bort punkterna. Jag provade aldrig innan paketet kommit till sverige så funkar det inte så har paketet kanske inte kommit till sverige.

jaa! tackar för tipset!

11 okt kl 01:26
Tyskland, Försändelsen har kommit till importterminal i mottagarens land för vidare transport.

borde jag inte kunna få den i morgon?

I väntans tider - min verkar inte ha kommit till Sverige ännu. Jag fick ingen träff när jag sökte på posten.se (med och utan punkter i mitt 'tracking id').

hm, fortfarande samma status:

11 okt kl 01:26
Tyskland, Försändelsen har kommit till importterminal i mottagarens land för vidare transport.

Är det nån mening med att sticka hem och kolla brevlådan på lunchen? :) kanske man kan ringa någonstans och kolla mer exakt var paketet är?

Vanliga visan:
Det tar ett dygn att frakta en ram från Munchen till Malmö.
De 3 milen mellan importterminalen i Malö till Genarp tar sedan 3 dygn.
Heja Schwedisher Post:-)

/J

Fick min i fredags i alla fall. beställde fredagen innan, så exakt en veckas väntan blev det. Klart godkänt tycker jag så här i efterhand. Är helnöjd med hojjen också, även om jag inte har mycket att jämföra med då detta är min första "riktiga" MTB. =) Nu funderar jag mest på om jag ska lära mig leva med guldfärgen på ramen eller om man ska plocka isär hojjen och "skala av" färgen och köra den "alu-ren" .. :)

Revco8: Gratulerar till Din nya Kona och roligt att Du är så nöjd! Kona gör jättefina och roliga cyklar med bra geometri, dock verkar de gilla litet "skumma" och ovanliga färger på ramarna! Guld låter vackert, litet ovanligt, och kanske inte helt bekvämt till en början om man är van vid litet mer "gråsuggiga" färger, men det framstår som ett helgerån att ge sig på färgen det första man gör! Skillnad om man köper begagnad cykel med repor och lackskador, typ renoveringsobjekt. Njut i stället av Din Kona med sin originalfärg, som jag tror att Du kommer att uppskatta och gilla jättemycket när Du väl vant Dig! Alla kommer att avundsjukt vilja fingra på den, skall Du se! För övrigt betyder det säkert otur att ändra färgen, ungefär som att "döpa om" en båt och ge den ett nytt namn! Avråder! Som sagt: Njut för fullt och lycka till med Calderan!

tackar Dr. Freak. Det blir nog som du säger, åtminstonde ett tag får färgen vara orörd, för visst skulle det kännas bra knepigt att demontera den spritt nya cykeln för att gå loss på lacken.. :) Egentligen tycker jag väl inte färgen i sig är så hemsk, det är mer grejjen att ha en guldfärgad.. hm, jag vet inte, men det är samma sak när det gäller andra prylar. Skulle aldrig kunna tänka mig en guldfärgad bil t.ex. Jaja, nog tjötat, jag låter bli att antasta den inom den närmaste framtiden som sagt.

Revco8: Puh! Känns tryggt! Ni kommer att bli de bästa vänner, den guldfärgade och Du! Kanske en liten bild kan presenteras här på Forumet vad det lider?! ;) Jag är nyfiken!

Nu äntligen han den anlänt! Skruvade ihop den i gårkväll. Det tog ca 1,5vecka från det att de skickat den från Tyskland. Vilken grym hoj, tom ringklocka och lampor ingår. Inte för att jag ska förstöra den med dessa. Det första jag gjorde var att dra bort reflexen som satt på ekrerna.

Tillbaka
Topp