Ränneslättsturen 2011

Ränneslättsturen 2011
Skal kun køre 1-2 løb i Sverige hvor der kræves licens, alternativt kan jeg køre motio klasse (bare som træning). Syntes faktisk jeg fortjener licenspengene mere end SCF :D

Så syntes jeg faktisk licens pengene går til et bedre formål

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Kasper1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jeg skal starte i fålla #5 og cykle forbi jer
> > alle sammen.
> > Så hvis I ser en på 29" der siger "hej hej"
> så
> > er det mig :D
>
> Varför motionsklass? Satsa på vinst?
>
> Grymt fint långlopp annars. Kan kännas lite
> platt men ett par riktigt jobbiga backar och
> mycket stig gör det grymt slitsamt ;)

Ränneslättsturen 2011
Om jag är medlem i en SCF ansluten klubb, vad behöver jag då tänka på att ordna för att få vara med i denna tur?

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2011
Anmäler du dig i Sportklassen och är mellan 30-39 år så får du resultat i H30.
Hur snett är inte det då?? De som anmält sig i H30 kan ju tappa rätt några placeringar på detta.
Men organisationen bakom LL-cupen har bestämt att det ska va så.

Ränneslättsturen 2011
Easy_Tiger skrev:
> Anmäler du dig i Sportklassen och är mellan
> 30-39 år så får du resultat i H30.
> Hur snett är inte det då?? De som anmält sig i
> H30 kan ju tappa rätt några placeringar på
> detta.
> Men organisationen bakom LL-cupen har bestämt att
> det ska va så.

Varför är det "snett"? Det är väl bara att cykla fortare om man vill ha en bättre placering? Oavsett hur många som kör sportklass?

Ränneslättsturen 2011
JockeS skrev:
> Om jag är medlem i en SCF ansluten klubb, vad
> behöver jag då tänka på att ordna för att få
> vara med i denna tur?

I motionsklass är det bara att anmäla sig, i tävlingsklass behöver du licens. Kolla IK Ymer hemsida så hittar du all info du behöver om detta.

Ränneslättsturen 2011
JT skrev:
> Easy_Tiger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anmäler du dig i Sportklassen och är mellan
> > 30-39 år så får du resultat i H30.
> > Hur snett är inte det då?? De som anmält sig
> i
> > H30 kan ju tappa rätt några placeringar på
> > detta.
> > Men organisationen bakom LL-cupen har bestämt
> att
> > det ska va så.
>
> Varför är det "snett"? Det är väl bara att
> cykla fortare om man vill ha en bättre placering?
> Oavsett hur många som kör sportklass?

Men alltså du anmäler dig i antingen H30 eller H Sport och den som är anmäld i H Sport får inte resultat i H Sport utan i H 30 exempelvis. Klassen plockas helt enkelt bort i resultatlistan. Då kan man ju skippa det här med klassindelning och bara köra en sportklass för att sen dela upp det i åldersgrupper.

Ränneslättsturen 2011
Easy_Tiger skrev:
> Men alltså du anmäler dig i antingen H30 eller H
> Sport och den som är anmäld i H Sport får inte
> resultat i H Sport utan i H 30 exempelvis. Klassen
> plockas helt enkelt bort i resultatlistan. Då kan
> man ju skippa det här med klassindelning och bara
> köra en sportklass för att sen dela upp det i
> åldersgrupper.

Ja.

Sportklass är till för de som inte har årslicens. Elit/30/40/50 är till för de som har årslicens. Men klasserna är ju i slutänden bara trams eftersom korrelation mellan ålder och cykelkapacitet slutar ungefär när man är 15 år gammal. En person kör ju lika fort oavsett om han kör Sport-, veteran- eller elitklass. Man kunde lika gärna ha klasser efter skostorlek.

Den enda intressanta resultatlistan är alltså bara den med alla deltagare oavsett klass.

Ränneslättsturen 2011
Har varit ute och kört 3 mil på banan ikväll, inte så farligt blött efter gårdagens regn som jag trodde det skulle vara. Bangrupperna har börjat klippa och pila banan så snart är banan i toppskick.

Ränneslättsturen 2011
Vid 23.00 var det 540 anmälda, det lutar åt nytt rekord. 2010 var det 550 startande. Det brukar vara en hel del efteranmälningar. Nu gäller det att toppa formen till söndagen 3 juli. Varmt välkomna, även om det inte behöver vara lika varmt som de två senaste åren.

Ränneslättsturen 2011
Kul att ni också verkar slå deltagarrekord i år, det verkar bli en bra säsong för Långloppscupen :)

Jag hoppas också på lite mildare väder i år.

Ränneslättsturen 2011
Resultatlistor upprättas i samtliga tävlingsklasser. Sportklasserna får egna resultatlistor som övriga klasser.

En miss vi hade i anmälningssystemet var att det angavs att sportklassen startar i fålla 5-6, vilket är bland motion. Detta kommer att vara rättat till tävlingsdagen och Sportklasserna kommer att starta i fålla för tävlingsklasser.

För övrigt har vi redan nu slagit nytt deltagarreekord och det förvånar mig inte om vi är 650 - 700 anmälda när starten går på sön kl 11.00.

mvh Mats N
Tävlingsledare R-turen

Ränneslättsturen 2011
enduromannen skrev:
> Marcus_ec - Snapphaneturen är betydligt mer
> kuperad och med ännu mer stig än Ränneslätt.

Bra då vet jag vad som väntar mig och hur jag skall lägga upp det, för jag hade genrep förra tisdagen med mycket självplågeri på 7.2mil med snapphaneturen plus en del lite mer kuligheter. :)

Ränneslättsturen 2011
Jag fattar inte riktigt vad priset blir för efteranmälan... Är det 700 + 150? Eller är 700 med efteranmälningsavgift inräknad?

/Dag

Ränneslättsturen 2011
Efteranmälan kostar 150 kr, så priset blir 700 kr. Körde sista 3 milen på banan igår det var torrt och snabbcyklat. Hoppas vädret håller i sig så blir det en snabb tävling. Om det blir regn tål banan väta bra, banan går mest i tallskogsterräng.

Ränneslättsturen 2011
Nu med veckans väderleksprognos som lovar sol är man ju lite nyfiken på om ni har preppat de inledande grusvägarna något i år, förra året var det ju som att cykla i tjock dimma...

Ränneslättsturen 2011
gunners skrev:
> Efteranmälan kostar 150 kr, så priset blir 700
> kr.

OK, tack.

/Dag

Ränneslättsturen 2011
Cardassian skrev:
> Ang vädret så talas det om regn i Eksjö
> fre/lörd/sönd:
> http://www.klart.se/väder-eksjö.html
>
> - Men de hinner väl ändra sig ett par gånger
> till...

Den väderkartan ser inte lovande ut!:0 Hoppas den är helt fel annars lär det bli en blöt o geggig tur! Nej vi får hoppas vädret blir som förra året :)

Ränneslättsturen 2011
Någon som vet om depåer som nämns på hemsidan och som finns vid 19, 43, och 59 km är de enda depåerna som finns eller finns det möjlighet till vätska även på andra ställen?

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2011
Om ni undrar vem som luktar vitlök så e det bara jag som hållit borta förkylningen med dubbel dos av vitlöksampuller.. Ska fasiken vara frisk till söndag, sen kan jag ligga förkyld resten av semestern.

Ränneslättsturen 2011
steos skrev:
> Någon som vet om depåer som nämns på hemsidan
> och som finns vid 19, 43, och 59 km är de enda
> depåerna som finns eller finns det möjlighet
> till vätska även på andra ställen?

Inhandlad Camelback idag =)

Ränneslättsturen 2011
marcus_ec skrev:

>
> Inhandlad Camelback idag =)

Kamelryggen må fungera på träning, men då jag har extra tjock hud att släpa så blir till att viktbanta och då stanna och fylla flaska i depåerna :)

Ränneslättsturen 2011
Jakobs skrev:
> Ser redan bättre ut enligt yr.no. inte för att
> jag brukar tro på dem, ser ut som vi slipper
> dammet på gruset och att det inte blir så
> överdrivet vått som det befarats!

Hm.. från yr.no:
Lördag: Regn.
Söndag: Kraftig regn.

.... bättre än vad? Syndaflod? Översvämmningar? Jordens undergång? ;)

Ränneslättsturen 2011
Vad är nu det här då:(, så såg det ju inte ut innan sist oppdatert 9:02. Tyckte mig se regn på fredagen, en sol på lördagen och skurar på söndagen. Lågtryck och högtryck, vem vet egentligen vart dem tar vägen, vilken bana dem ska gå. Så det blir nog bra ändå.

http://jakobbjorklund.blogspot.com

Ränneslättsturen 2011
Satte på Conti Race King igår.Skall köra in dom med en runda på ett i solsken badandes Härnäset idag..
Men, vad tror ni som har kört Ränneslätt innan, kanske dessutom haft "förmånen" att få köra i blött, behövs Nobby Nicarna om det blir regn till helgen?

Ränneslättsturen 2011
Känns som man får ta en stund att tillbe vädergudarna till söndag annars får man väl hänga på skärmarna och bita ihop i regnet

Ränneslättsturen 2011
Vid regn tar jag eventuellt på mig armvärmare om det också är kallt, liniment på benen (styrka beroende på lufttemperatur), eventuellt ett par överdragsstrumpor om det är kallt.

Regnjacka och liknande hör inte hemma på tävling i min värld (knappt på träning heller, men det hör ju inte hit), hade inte ens vindväst på mig det legendariska Billingeracet för ett par år sedan då det snöade och var +2 grader vid start.

Ränneslättsturen 2011
efter några års frånvaro från långloppen [-finnmarken] så skall ja ta upp det här med att köra långt på mjölksyratröskel igen. pratade med mikael flockhart häromdagen o han sa liknande om banan o regn. terrängen är inte av så mkt av lerig karaktär o ska nog kunna så emot ganska mkt regn. jag väljer att ha kvar mitt raceking som bakdäck. dock förstår man ju att ca 400-500 motionärer som åker på samma stigar gör sitt på naturen. gäller alltså att hålla dessa bakom sig.

Ränneslättsturen 2011
Min transport lämnade precis återbud p.g.a sjukdom.

Finns det någon som skulle kunna tränga in mig i bilen ner och upp på söndag? Jag håller till i stockholm.

Ränneslättsturen 2011
JockeS skrev:
> Hur klär ni er till ett sånt här lopp om det
> spöregnar?
> Regnjacka och bibs eller kör ni helställ?

Det fredrikw skriver är rimligt, tyvärr skriver han inte så tydligt varför... Vi är ju många motionärer som inte ser detta som "en tävling" som man antingen kör stenhårt eller bryter. För många kan det ju faktiskt vara primärt att ha trevligt i skogen, inte tävla. Kors i taket!

Du blir kokt innifrån om du använder plagg som tål regn i långloppssammanhang. Även om man inte tävlar så ligger nog de flesta på en intensitet som är lite högre än vanlig söndagstur. Alla vindtäta/vattenresistenta plagg jag provat har också varit för täta. Du kommer bli blöt hur torr du än försöker vara, men du håller dig varm pga intensiteten på aktiviteten. Så bättre våt och rätt varm än våt och kokt.

Jag kommer använda lösa armar och eventuellt knävärmare/knickers om det blir regnoväder.

Ränneslättsturen 2011
Freddie L skrev:
> Det fredrikw skriver är rimligt, tyvärr skriver
> han inte så tydligt varför...

Äsch, jag svarade ju bara på frågan hur jag skulle klä mig vid regn, självklart skulle jag förklara varför om följdfrågan kom. På tävling är det alltid hög intensitet som gäller, det är mitt sätt att ha trevligt i skogen :)

Ränneslättsturen 2011
Evileas skrev:
> Satte på Conti Race King igår.Skall köra in dom
> med en runda på ett i solsken badandes Härnäset
> idag..
> Men, vad tror ni som har kört Ränneslätt innan,
> kanske dessutom haft "förmånen" att få köra i
> blött, behövs Nobby Nicarna om det blir regn
> till helgen?

Du behöver inte vara orolig, Race King är fullt tillräckligt även om det regnar hela helgen. Det finns några enstaka lerhål men du surfar genom dem enkelt oavsett däckval.

Ränneslättsturen 2011
Evileas skrev:
> Satte på Conti Race King igår.Skall köra in dom
> med en runda på ett i solsken badandes Härnäset
> idag..
> Men, vad tror ni som har kört Ränneslätt innan,
> kanske dessutom haft "förmånen" att få köra i
> blött, behövs Nobby Nicarna om det blir regn
> till helgen?

Jakobs skrev:
> Det tror jag inte, bara kört 1 år, men vad jag
> minns så är det nog ganska förlåtande underlag
> vid regn. Det är nog inte direkt så det blir
> lera iaf. Men jag kan ha helt fel:).

cyclepro skrev:
> pratade
> med mikael flockhart häromdagen o han sa liknande
> om banan o regn. terrängen är inte av så mkt av
> lerig karaktär o ska nog kunna så emot ganska
> mkt regn. jag väljer att ha kvar mitt raceking
> som bakdäck. dock förstår man ju att ca 400-500
> motionärer som åker på samma stigar gör sitt
> på naturen. gäller alltså att hålla dessa
> bakom sig.

hellla skrev:
> Du behöver inte vara orolig, Race King är fullt
> tillräckligt även om det regnar hela helgen. Det
> finns några enstaka lerhål men du surfar genom
> dem enkelt oavsett däckval.

Jösses! Så många kan inte ha fel.. Det här med att ha 2 uppsättningar däck är ett nytt lyxproblem för mej.. Känns bra att ha det avgjort.. Ska göra mitt bästa för att hålla "motionärerna" bakom mej!

Tillbaka
Topp