Ränneslättsturen 2016

Ränneslättsturen 2016
kay sa:
Fulkinesen sa:
Det beror ju lite på hur lång tid dina 78km tar.

Jo det är ju sant!! På t,ex Lida Loop för några veckor sen körde jag på under 3 timmar, och lyckades dricka upp hela vätskeryggsäcken på 2 liter och 75cl sportdryck. Och det var ju ett relativt snabbt lopp.

Men jag kanske skulle klara mig på enbart en flaska + några muggar vätska i depåerna :-) vet bara inte om jag vågar chansa, hehe!! Inget världsligt iofs, men ändå :-)

Samma här, men det var väl rätt varmt också. Enkelt att dricka ur en slang. :)

Ränneslättsturen 2016
Vernersson sa:
Live väderrapport.....

Just nu formligen vräker regnet ner över centrala Eksjö.
Jag förutspår grusinpackade cyklar & cyklister imorron ;)

Yr.no säger 5mm på lördagen i Eksjö. 11mm i Jönköping. Har det slutat vräka än? Pls confirm.

Ränneslättsturen 2016
CJ sa:
Vernersson sa:
Live väderrapport.....

Just nu formligen vräker regnet ner över centrala Eksjö.
Jag förutspår grusinpackade cyklar & cyklister imorron ;)

Yr.no säger 5mm på lördagen i Eksjö. 11mm i Jönköping. Har det slutat vräka än? Pls confirm.

Vore jag som dig skulle jag inte blint lita på YR.no ;)
Men å andra sidan, mtb går ju (if till viss del) ut på att skita ner sig.
Lite halvbitter över att det inte blev ngt för min del i år :-/

Ränneslättsturen 2016
Jag litar inte på någon, endast XX1:) Sen blir vattnet bra som mekanisk avkylning av de av den enorma fartvinden upphettade karbondelarna.

Synd att du inte kan köra. Nxt year!

Ränneslättsturen 2016
Vädret är tämligen skiftande idag, ena stunden vräker det ner för att 10 min senare låta solen bryta igenom.
Väldigt "klibbigt" i luften således, hoppas det inte är samma imorron :)

Jepps... Nästa år!
Då ska jag inte bryta armen *haha*

Ränneslättsturen 2016
Det har slutar regna och enligt rapporterna ska det inte komma mer i kväll och imorgon. Det har kommit 20mm sedan igår. Marken har varit väldigt torr, så det mesta hinner sjunka undan. Men det kommer nog kunna bli en del surhål, men vad är Mtb utan lerhål. Väl mött imorgon, ha de gött.

Ränneslättsturen 2016
Jag var och kollade starten. 1200 tydligen, nytt rekord. Några bilder:
IMG_20160703_110603646.jpg

IMG_20160703_110606747.jpg

IMG_20160703_110607286.jpg

IMG_20160703_110616455.jpg

IMG_20160703_110610707.jpg

Ränneslättsturen 2016
rularn sa:
Jag vinnade inte iallafall. Klotade helt idiotiskt onödigt på första lätta loopen (ledsen för killen som kraschade när han körde in i mig efteråt), och sen vart det galna köer/stillastående ut på första stigarna på loop 2. Trodde man skulle slippa det långt fram i fålla 5, men men. Motionär som jag är får jag väl skylla mig själv, om vi ska vara happykorrekta. Efter MTB-banan blev det mer eller mindre en vägg för mig, och större delen av sista sträckan bjöd på rejäl krampkänning. Men i mål kom jag, ruskigt roligt lopp, med många riktigt fina partier och stigar. Eloge till evenemanget som helhet också - skyltning och allt runtomkring fungerade helt klanderfritt.

PS. Galen tur med vädret. Lätt regnskur när damelit startade. Sen lätt skur efter målgång. Under loppet inte en enda droppe, trots oroväckande moln hela dagen.

Blir gärna repris på detta!

Ränneslättsturen 2016
Loftberg sa:
rularn sa:
Jag vinnade inte iallafall. Klotade helt idiotiskt onödigt på första lätta loopen (ledsen för killen som kraschade när han körde in i mig efteråt), och sen vart det galna köer/stillastående ut på första stigarna på loop 2. Trodde man skulle slippa det långt fram i fålla 5, men men. Motionär som jag är får jag väl skylla mig själv, om vi ska vara happykorrekta. Efter MTB-banan blev det mer eller mindre en vägg för mig, och större delen av sista sträckan bjöd på rejäl krampkänning. Men i mål kom jag, ruskigt roligt lopp, med många riktigt fina partier och stigar. Eloge till evenemanget som helhet också - skyltning och allt runtomkring fungerade helt klanderfritt.

PS. Galen tur med vädret. Lätt regnskur när damelit startade. Sen lätt skur efter målgång. Under loppet inte en enda droppe, trots oroväckande moln hela dagen.

Blir gärna repris på detta!
Jag blev faktiskt förvånad över hur många det är som är ruskigt dåliga på att åka i lite stök, räkte med en liten uppförsbacke på andra loopen för att flera framför skulle hoppa av och gå istället för att bara trampa 5-6 tag och ta sig upp..Upplevde verkligen inte samma sak förra året även om folk fick stopp ibland. Körde iofs 30 min långsammare iår och fikade i varenda depå så stoppen i skogen störde inte så mycket men mest en fundering.. Har folk så svårt för att cykla stig ?

Ränneslättsturen 2016
Blir förvånad över det med. Vid flera tillfällen såg det inte ens ut som en del försökte. De klev av redan innan och började gå. Tröttsamt när det skapar fruktansvärt skakig rytm. Som du säger, för en del undrar man om det är första gången de kör stig. Inget fel med det, så länge de ställer sig i lämplig fålla. Sen kom ju alla härliga torpeder flygande genom blåbärsriset vid sidan om, som tyckte det var strålande att lösa en redan stillastående kö, genom att gena rakt in i den. Samma människor som ligger kvar i 'fel' fil så länge det bara går innan det går ihop vid exempelvis vägbyggen misstänker jag. Men men, idioter finns överallt, det var ett fantastiskt skoj lopp oavsett!

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2016
Hade stora förhoppningar att slå förra årets tid på 3:55 men efter att:
1. cyklat in i en kille i första depån
2. fått ett getingstick i örat
3. krascha in i en kille som ramlade framför mig först

så fick jag nöja mig med 1 minut långsammare istället :(

Men är redigt nöjd ändå med tanke på alla stopp som blev så fort det blev stig och backe.

Mest förbannad blir man på Eksjöcyklisterna som tränger sig i köer och tror dom är bättre än alla andra men istället skapar än större köer.
Borde man inte vara ett föredöme på sin egen tävling?

Ränneslättsturen 2016
Fler startande, och slirigare underlag jämfört förra året kan nog vara del i att det blev en hel del tillfällen för socialt snack i väntan på att kön skulle röra sig. Blev ändå hyffsat för mig med bara 10 min sämre än förra året trots en rejäl vurpa, och utan att slitit ut sig. Kanske kunde ytterligare en alternativ sträcka på ca 10 mil som Varberg vara ett alternativ, förutsatt att den då kan läggas så fältet sprids bättre.

Ränneslättsturen 2016
Åkte dit med en förhoppning på att spräcka 2 timmarsgränsen på 41km. Körde på 2:00:38 ifjol men va 2 minuter långsammare iår även om jag känner mig mycket bättre tränad osv men ack fick jag. De blötare underlaget gjorde nog sitt och va i princip helt ensam efter första kontrollen hela vägen till mål. Men nöjd ändå för mer kunde jag inte ge.
Älskar verkligen banan och klarade mig undan de värsta av köerna! Nya tag o ännu mer träning framöver!

Ränneslättsturen 2016
3h23min och tappade min 20'e placering i h30 när nån jävel sabbat min pinne med flaska efter en grusväg, jag rasade ned till 27'e tror jag det var.

Ränneslättsturen 2016
Majoriteten av alla står ju i grupp 1-8.
Om man nu bemödat sig med att dela upp den stora massan i åtta grupper, vad är det då får vits med att släppa iväg alla inom två minuter. (11:05-11:07)

Förutom det ett förstklassigt arrangemang.

Ränneslättsturen 2016
Tyckte det var en riktigt fin tävling, jag har inte kört den långa sträckan sedan 2014, kul med lite fler stigpartier och de svåra linjevalen som var inlagda här och där. Jobbig första timme med mycket omkörningar (startade i startgrupp 4) som tog ut sin rätt under andra halvan då tempot sjönk lite. Tog mig iaf runt på 3.25 till slut, det är jag nöjd med, tränar i stort sett ingen distans alls och detta var första tävlingen över 2h i år, kräver lite mer planering än de korta xco-loppen... Den pumptrack-liknande delen är helt fantastiskt, man får verkligen ny energi till resten av tävlingen där :)

Enda trista som jag upplevde det var att min ena handled inte har läkt ihop från Paris-Roubaix så vänsterhanden domnar bort efter 1,5-2 h cykling, blir lite sämre kontroll då. Sen är det trist med gubbar som skriker och svär i spåret så fort det blir stopp på stigarna, inte så kul för de som vurpar att få höra en massa svordomar för att de är i vägen... De som körde så långsamt som mig kommer ändå aldrig att placera sig på tävlingen, så ta ett djupt andetag istället...

Ränneslättsturen 2016
Med 1200 cyklister blir det köer. När starten går genom staden är det svårt att ha fler starttider, för att trafiken måste stängas av. Jag fick också köa framförallt på två ställen, i början efter bron på loop två och vid ravinen på loop två. Sedan flöt det på bra. Bi vill ha en stigtät bana, men om någon har förslag på hur köerna ska försvinna så ge förslag. Tråkigt det där med Eksjöcyklister som tränger sig får ta upp det med klubbens medlemmar. Upplever det själv att en del ska om när det är köer trots att det inte finns plats, det var dock inga från Eksjö. Om man ska ta lite om loppet så var det som det brukar första loppen idiot tempo, för fort för mig, andra bättre rytm, men tre hoppade kedjor. Teknikspåret riktigt bra fart, ny energi på härligt spår. Sedan kom krampen vid Skidstugan som vanligt och det var bara att kämpa in mot mål. 3.57 18 min sämre än året innan, lite förvånad på tiden, men banan är lit omlagd med nya partier. Hur körde ni mot förra året, även eliten hade 8 min sämre än förra året. Har ni mer feedback på tävlingen, skriv vi vill förbättra oss hela tiden. Vi ses 2017.

Ränneslättsturen 2016
Flesta körde långsammare än tidigare i min närhet. Tyckte nog själv det var lite tuffare i år faktiskt.
Hade också Eksjöare som trängdes sig, nån annan med såklart.
Förstaklassiga funktionärer och arrangemang , loppet är toppen.

Var det inte kortare med grus i år innan första stigen? Att det inte finns någon backe i starten bidrar nog fast det passar mig :)

Sämst är alla motionärer som ska trängas och bete sig illa, varför ser man sällan /aldrig det i tävlingsklass?

Motion borde starta 30 min efter. Oavsett trafiksvårigheter.
Vad tyckte tjejerna om sin start? Tog inte jättelång tid innan vi var ikapp de första (sista). Det blev lite kort kö på ett ställe och då hoppade vi herrar som stod där åt sidan så de kunde ta sig fram. Hoppas det funkade bra, de slogs kanske om placeringar medans vi redan insett vart vi skulle hamna ;)

Ränneslättsturen 2016
Motionärer som gnäller på köer (inklusive jag själv) får väl helt enkelt ta och träna mera, så man blir så bra att man kan köra i tävlingsklassen, och starta i dom första fållorna med mindre risk för kö. Där dom flesta inte behöver kliva av så fort det blir en liten rot ivägen. Själv blir det till att lägga in en högre växel på träningspassen, för att en dag kanske tävla i Herrar 40, hehe!!

Rännedlättsturen var iaf ett jätte bra arrangemang på alla sätt och vis. Ses nästa år 2017

Ränneslättsturen 2016
Att ha dam starten bara 5min innan gjorde det nog bara sämre för damerna? Iaf blev det de för mig som burpa ur luft i framdäcket efter det blev kaos i en kurva när några damer skulle passeras redan innan elitklungan hade satt sig och det fortfarande kamp om positionerna.
Sen var den tävlingen över för mig, och efter några stopp med att fylla på luft och så småningom en slang hamna jag bakom i motionskön.

Större mellanrum mellan starterna vore ju bra. Kanske flytta ut starten ur stan?
Annars kanske en flaskhals/ smal stig i början istl innan grusvägarna för att spräcka upp fältet mera...

Edit: vill påpeka att jag inte skyller nått på damerna eller motionärerna.
Utan tror bara att 5 minuter var för lite . 20 minuter är nog bättre.
Nästa lopp ska jag försöka hålla mig lugnare...

Senast ändrad:
Ränneslättsturen 2016
Stort tack till funktionärer/arrangör och alla deltagare för ett riktigt fint lopp, köer är alltid tråkigt men förekommer nog främst hos oss i motionsklassen, runt mig tog alla det lugnt och köade i sann Svensson anda.
Man får inte glömma att motionsklass inte är tävling, står ju alla fritt att ställa upp i någon av tävlingsklasserna och hetsa sig igenom loppen, själv tar jag steget nästa år till H40 trots att det innebär en ganska rutten placering rent resultatmässigt med min förmåga på cykeln. Blev i alla fall personbästa då jag rullade in på 3:31, dags att ladda om till mörksuggan som blir premiär för mig, cyklar ni om en vilsen stackare på en White så skrik något uppmuntrande ??

Ränneslättsturen 2016
Kul lopp. Stumma ben. Fina stigar och förstklassigt arrangemang.
Bra fart i början men svårt att hålla igen genom teknikdelen (jag cyklade med konstant öra-till-öra-flin) så sista 1/3 fick jag plocka fram både pannben och hörntänder.
Konstigt med köbildning efter 3 mil. Borde inte fältet hunnit tunna ut vid det laget? Eller är det för platt och lättåkt ända fram dit? Saknas det kanske ett par saftiga stigningar för att skapa spridning?
Tack Eksjö CK. Jag såg ingen hemmacyklist som trändge sig, däremot en dam motion som tycket att 'lilla hon' tar ju inte så mycket plats och drog förbi 4/5 av kön i blåbärsriset brevid. Fast det gjorde hon visst när hon klotade tvärs över stigen 200 meter senare. Karma is a bitch!

Ränneslättsturen 2016
kay sa:
Motionärer som gnäller på köer (inklusive jag själv) får väl helt enkelt ta och träna mera, så man blir så bra att man kan köra i tävlingsklassen, och starta i dom första fållorna med mindre risk för kö.
Jupp, känner att jag ska kika över både träningen, licens och klubb till nästa år. Med mina 3.45 hade jag åtminstone inte varit allra sist i t.ex Sport :P

Ränneslättsturen 2016
Jag tror igentligen inte att det var fler eksjöcyklister än andra som trängde sig men det är lättare att man noterar det iom att det är hemmaåkare. Där vi köade var det väldigt trevlig stämning och inte många som försökte åka förbi :p Själv passade jag på att ta en gel när vi ändå stod stilla och andra passade på att ta en pisspaus :)

Ränneslättsturen 2016
Var ett riktigt kul lopp. Mitt första.. Klarade mej under två timmar med nöd å näppe på 41km..
Flöt på bra.. Bara lite stopp i en backe..

Tillbaka
Topp