Recall på Öhlins.

Recall på Öhlins.
Dr Durden sa:
Luthman Photography sa:
Men alltså, fattar jag det rätt om det är en total recall? Alltså att du ska skicka in skiten? Om det enda problemet är att locket är lite för löst påskruvat från fabrik så borde man ju kunna ta den till en certad verkstad som får dra åt den en smula?

Spesh - Öhlinsrelationen måste börja bli lite ansträngd.......

... inga Öhlinsdämpare på någon av modellerna på nya Stumpjumer 2019

Det är väl bara Enduro Pro som har Öhlins på 2019 och den är coil. Sen är det enda som finns kvar i fjädringskomponenter på deras sida fjäder till Demo.

Recall på Öhlins.
Nu är det fredag och jag är hemma sjuk, så jag tänkte lägga lite tid på att ge tillbaka lite till happy.

Först och främst vill jag ge ett riktigt handhjärta till alla besvikna medelklasscyklister. Tillsammans kommer vi kunna ta oss igenom detta.

[Video]

Förmodligen kommer de drabbade genomgå en känsloprocess liknande den happymodiferade Kübler-Ross-modellen.

1) Förnekelse. Detta gäller inte min gaffel. Det finns gängor och kan inte hända.

Många befinner sig nu i detta stadium. Det är bara göra ett varv we shall overcome till och jobba sig vidare...

2) Ilska. Detta steg är inte med i den happymodiferade Kübler-Ross-modellen. Medelklasscyklister blir aldrig sura på sitt premiummaterial som inte fungerar eftersom dom vet att dom har de bästa grejerna. Även om materialet inte går att cykla på så är det fortfarande det bästa. Det blir ingen roll om det är en medeklassalized där kedjestagen går sönder på löpande band, en där dämparskruven gängar ur sig regelbundet och man måste montera isär hela länkaget för att återdra det, en där bromslangarna går av för den har sämsta slangdragningen någonsin, en där länkaget bryter sönder dämparen osv. Premium är premium oavsett! Med Öhlins kan man ha en STX så inte håller luften efter 7 servicar och 3 nya modelluppgraderingar, en glass RFX som byts på löpande band, osv. Premium är ALLTID premium!

Skönt att slippa ett steg! Vi skippar alltså nr 2 och går direkt till nr 3.

3) Förhandling. Det kommer aldrig hända mig! Kanske vi kan fixa detta?

Riktigt mycket loctite kanske är lösningen?

loctite.png

Kanske riktigt jävla mycket gaffatejp runt kronan?

tejp.jpg

Risken är däremot stor att man riskerar att förlora premiumkänslan och då tvingas återinföra steg 2 i modellen. Det vill ju ingen? Då kanske man istället för att minska premiumkänslan hos gaffeln bara ta på sig lite extra skydd så man slipper riskera att få halspulsådern kapad?

svets.jpg

Det är bara fantasin som sätter gränserna!

bomb.jpg

Oavsett, efter detta kommer steg nummer 4.

4) Depression: Ojoj, var det värt att köpa en gaffel som kostar tre gånger så mycket som en fungerade Rockshox när jag inte får cykla på den? Kanske det tar lång tid nu när gaffeln är indragen och det inte finns en lösning. Kommer jag behöva prostituera på flottsbros parkeringsplats för att köpa en Intendgaffel, eller kommer jag bara kunna ta ett fjärde tilläggslån på kåken?

Det här steget suger ju uppenbarligen lite, men sådan är depressionen. Återigen, handhjärta till er!

Äntligen steg 5!

5) Acceptans. De drabbade ska nu hantera situationen. Blir det att desperat försöka få fram en Intendgaffel? Ska hela hösten spenderas genom att se samtliga Dallas-repriser? Kanske cykling inte var så roligt trots allt? Då många säkert tycker det är otänkbart att åka på en vanligt sketen gaffel så kanske det är en lösning? Jag har några Öhlinsklibbor ni kan få köpa sjukt dyrt. Sedan när du cyklar på din folkliga gaffel kan du kommentera "Egentligen kör jag Öhlins", "Jag är egentligt långt över den här gaffeln", "Om jag hade haft min Öhlins hade jag skickat det". Ja, möjligheterna är oändliga.

Väl mött.

Recall på Öhlins.
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:
Haha, tack. Din invändning mot att "begå fake news" var också helt lysande. Jag vill bara inte kladda ner mig genom att gå in där.

Ha! Hoppas inte all tid för en RR om Trans Nomad gick hit istället :P
Fast detta är guld. Väl spenderad morgon skulle jag säga!

+1

Även fast det känns lite elakt att anta att alla som kör Öhlins kör Specz.

Recall på Öhlins.
H. sa:
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:
Haha, tack. Din invändning mot att "begå fake news" var också helt lysande. Jag vill bara inte kladda ner mig genom att gå in där.

+1

En hygglig andel är det nog ändå, eller har någon mer OE-specat med Ö?

Recall på Öhlins.
Rattnalle sa:
H. sa:
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:

+1

Nä, Specz har väl ensamrätt.

Recall på Öhlins.
H. sa:
Rattnalle sa:
H. sa:
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:

+1

Fast jag måste ändå ställa frågan. En gaffel som går som OEM, är det verkligen PREMIUM? Min tanke om premium är att den är handbyggd i en källare i Berlin/Nepal/Colorado av en kille med dreads, där varje exemplar bara får köpas om man rekommenderas av minst två andra ägare och levereras för hand. Inte fastskruvat på en cykel som alla har råd med?

Fredagsfundering.

Recall på Öhlins.
trailbiker sa:
H. sa:
Rattnalle sa:
H. sa:
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:

+1

Fast jag måste ändå ställa frågan. En gaffel som går som OEM, är det verkligen PREMIUM? Min tanke om premium är att den är handbyggd i en källare i Berlin/Nepal/Colorado av en kille med dreads, där varje exemplar bara får köpas om man rekommenderas av minst två andra ägare och levereras för hand. Inte fastskruvat på en cykel som alla har råd med?

Fredagsfundering.
Nu blandar du ihop PREMIUM med att vara coolt eller hippt.

Recall på Öhlins.
Inte för det inte är roligt att ranta lite men Öhlins är väl inte dyrare än nåt annat egentligen?
Några daimstrutar dyrare än Lyric och MRP men några lakritspipor billigare än Fox 36? Eller premium sitter mer i känslan än i mynten kanske?

Recall på Öhlins.
Om jag orkade (och cyklade mycket bättre) skulle jag lägga energi på en hipp gaffel från Nepal. Men en regnig fredag i Sverige med cykeln på verkstad blir det väl en öl istället :)

Recall på Öhlins.
Rattnalle sa:
trailbiker sa:
H. sa:
Rattnalle sa:
H. sa:
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:

+1

Fredagsfundering.
Nu blandar du ihop PREMIUM med att vara coolt eller hippt.

+1
BMW och Porsche är premium.

Lika roligt som jag tycker det är att läsa Jofas narr av cyklisterna, lika tråkigt tycker jag detta är för Öhlins. Jag vill att det ska gå bra för dem, och det gissar jag att andra också vill egentlignen.

Recall på Öhlins.
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:

+1. Bästa på länge fasen, ibland undrar man lite om kryddan spolats bort här.

Sen är det väl lite tråkigt, Öhlins kan ju såklart tillverka gafflar. Jag är inte insatt i detaljer men man kan ju alltid spekulera. Formula fick väl också ta en del stryk efter samarbete med Specialized, med tanke på cost-down, volymer och produktion mm.

Recall på Öhlins.
Oj va svårt att ta och Loctighta luftenheten själv. Aaaarrrgh hjärnkirurgi nästan :-)

Det är ju inte direkt som 2013 när Fox återkallade 40000 enheter pga deras sunkiga CTD lösning där underbenen kunde lossna från cykeln. CTD var ju en kass konstruktion från början.

Trist för grymma Öhlins men grymt att de tar ansvar för sina produker. Hoppas verkligen att de släpper sammarbetet med Spech.

Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Oj va svårt att ta och Loctighta luftenheten själv. Aaaarrrgh hjärnkirurgi nästan :-)

Det är ju inte direkt som 2013 när Fox återkallade 40000 enheter pga deras sunkiga CTD lösning där underbenen kunde lossna från cykeln. CTD var ju en kass konstruktion från början.

Trist för grymma Öhlins men grymt att de tar ansvar för sina produker. Hoppas verkligen att de släpper sammarbetet med Spech.

Haha, deras samarbete med Specialized är nog inget de släpper i första hand. Fatta att vara kunglig hovleverantör till en av världens största tillverkare i en bransch där du själv är en plutt i jämförelse. Nej, om jag var Öhlins skulle jag lägga mer krut på att få ordning på luftgrejerna istället. Det är ju uppenbart att det är där det skitit sig.

Jag tror nog att Specialized är mer missnöjda med det samarbetet än vad Öhlins är. Fatta att skriva ett avtal med vad du tror är topnotchprylar som ska sitta på dina PREMIUM-modeller och sen visar det sig att de där svenska skoterhuckarna inte vet hur en luftdämpare ska byggas. Om man nu ska vara krass.

Nu råkar jag ha hört båda sidorna av historien från folk på de respektive företagen och båda har väl ett finger med i spelet (även om jag vet att du hemskt gärna vill att allt ska vara Specializeds fel :)), men kontentan är ju att det är Öhlins som gjort undermåliga grejer.

Recall på Öhlins.
Jilster sa:

Jag tror som Luthman skiver att det knappast lär vara fördelaktigt ur ett ekonomiskt perspektiv att tappa Medelklassialized. Däremot hade det ju boostat imagen...

Sen förstår jag inte vad Spez skulle ha för skuld i att Öhlins har byggt en kass konstruktion.

Recall på Öhlins.
Fan på hugget i dag Lutis? Ja du har minne som en gammal get Luthman men i ovan text har jag inte nämnt något om Spech mer än att jag önskar Öhlins slutar jobba med dom. Det är min personliga åsikt och den går nog inte i linje med Öhlins önskan så jag tror du kan va lugn.

Om du har hört båda sidor av historien så vet du att det rör sig om att det saknas eller är för lite locktight i gängor och inte undermåliga produkter. Ett undermåligt ihopskruvade av en OEM produkt kanske man kan säga. Tycker dock inte du är speciellt rättvis där eller varför denna aversion mot Öhlins? Detta har ju hänt alla stora företag när de börjar få in OEM ordrar tyvärr.

Formula
Fox
Sram
Shimano
etc etc
Mao inget nytt under solen.

Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Fan på hugget i dag Lutis? Ja du har minne som en gammal get Luthman men i ovan text har jag inte nämnt något om Spech mer än att jag önskar Öhlins slutar jobba med dom. Det är min personliga åsikt och den går nog inte i linje med Öhlins önskan så jag tror du kan va lugn.

Om du har hört båda sidor av historien så vet du att det rör sig om att det saknas eller är för lite locktight i gängor och inte undermåliga produkter. Ett undermåligt ihopskruvade av en OEM produkt kanske man kan säga. Tycker dock inte du är speciellt rättvis där eller varför denna aversion mot Öhlins? Detta har ju hänt alla stora företag när de börjar få in OEM ordrar tyvärr.

Formula
Fox
Sram
Shimano
etc etc
Mao inget nytt under solen.

Jag har ingen aversion mot Öhlins, det är helt enkelt bara så att de har klantat sig med sina luftgrejer. Det är ju inte bara den här incidenten som legat dem i fatet. Det var inte det här som gjorde att det inte sitter några Öhlinsgrejer på Stumpy 2019, det beror på att S inte var nöjda med prestandan och att det var för många problem med luftgrejerna. De håller väl på att ta fram en ny konstruktion som ska funka.

Öhlins är säkerligen grymma på det de får till, men det är en rätt stor blunder att missa så pass mkt när man landar en sån deal. Visst kan det hända vem som helst, men har man deras prestige i bagaget från andra områden (t.ex. det där med att de inte sponsrar åkare osv) så faller man lite tyngre.

Man får väl hoppas att de får ordning på sina grejer så att det blir bra i slutändan.

Recall på Öhlins.
Jag vill också tycka en massa nu när vi är igång. Följande är svagt underbyggda spekulationer.

Min uppfattning är att Spec och Öhlins gick samma för att Spec ville ha premium bling och Öhlins ville ha distrubution av Spec.

En stor del av Öhlins produkter kunde inte byggas som Öhlins ville eftersom Spec ställde krav på produterna som då inte gick att uppfylla (typ vikter, axeldiamter, etc.). Dels blev inte prestandan på produkterna det Öhlins ville och det är väl därför dom nu jobbar på att släppa produkter utanför Specialized om jag har förstått det rätt? Sedan att Öhlins grejer fungerar dåligt är ju trist, men inget nytt i cykelindustrin. Det är fan nästan kors i taket om man lyckas köpa en gaffel som kostar femsiffrigt och den fungerar ur kartongen.

Det som däremot har varit under all kritik är Specialized distrubution och hantering av service och reklamationer. Det måste ju lätt ha varit den mest missköta delen i samarbetet.

Jag kan tänka mig att båda parter är ganska besvika på varandra nu. Men det är ju inte första gången Specialized kör över ett mindre företag...

Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Är det verkligen så simpelt som för lite loctite på gängorna? I så fall förstår jag inte varför de inte bara går ut med det direkt. Eller är problemet snarare att gängorna är för få vilket innebär att loctite är ett måste för att skiten inte ska släppa?

I min värld ska top capen inte behöva loctitas om den dras med rätt moment.

Recall på Öhlins.
Med lock-out hade man varit safe.
Det handlar ju alltid om dolares, hur många lök får Öhlins in på en OEM gaffel/dämpare jämfört med en över disk?
Små "handpåläggda" serier lär ju inte ha tekniska problem, sen skyndas ju designcykeln på om man har en stor kund som står och trampar i dörren.

Recall på Öhlins.
jofahjalm sa:
Jag vill också tycka en massa nu när vi är igång. Följande är svagt underbyggda spekulationer.

Min uppfattning är att Spec och Öhlins gick samma för att Spec ville ha premium bling och Öhlins ville ha distrubution av Spec.

En stor del av Öhlins produkter kunde inte byggas som Öhlins ville eftersom Spec ställde krav på produterna som då inte gick att uppfylla (typ vikter, axeldiamter, etc.). Dels blev inte prestandan på produkterna det Öhlins ville och det är väl därför dom nu jobbar på att släppa produkter utanför Specialized om jag har förstått det rätt? Sedan att Öhlins grejer fungerar dåligt är ju trist, men inget nytt i cykelindustrin. Det är fan nästan kors i taket om man lyckas köpa en gaffel som kostar femsiffrigt och den fungerar ur kartongen.

Det som däremot har varit under all kritik är Specialized distrubution och hantering av service och reklamationer. Det måste ju lätt ha varit den mest missköta delen i samarbetet.

Jag kan tänka mig att båda parter är ganska besvika på varandra nu. Men det är ju inte första gången Specialized kör över ett mindre företag...

har de inte krängt grejer även utanför specialized tidigare också? Både dämpare och gafflar har ju gått att få tag i till annat. Eller menar du att det ska vara grejer som Spec inte säljer exklusivt?

Recall på Öhlins.
Luthman Photography sa:
Jag tror nog att Specialized är mer missnöjda med det samarbetet än vad Öhlins är. Fatta att skriva ett avtal med vad du tror är topnotchprylar som ska sitta på dina PREMIUM-modeller och sen visar det sig att de där svenska skoterhuckarna inte vet hur en luftdämpare ska byggas. Om man nu ska vara krass.

Bilagor

• IMG_20180615_171407.jpg
    IMG_20180615_171407.jpg
    316.2 KB · Besök: 46
Recall på Öhlins.
ForesterGuy sa:
Luthman Photography sa:
Varför visar du bild på en Yamaha som har fjäder stötdämpare med endast nitrogengas i behållaren .

Recall på Öhlins.
H. sa:
Lika roligt som jag tycker det är att läsa Jofas narr av cyklisterna, lika tråkigt tycker jag detta är för Öhlins. Jag vill att det ska gå bra för dem, och det gissar jag att andra också vill egentlignen.

+1. Briljant humor av jofa men tycker det här är tråkigt för Öhlins. Det kostar ju enormt i tappat förtroende och minskad försäljning framöver.

Sen är dom ju inte så jäkla mycket dyrare än konkurrenterna. Fox Factory series är ofta dyrare än Öhlins. Visst, om man jämför med en Yari kanske den är svindyr men det är ju inte tänkt segment. Jämför med en Lyrik RC2, Fox 36 Factory GRIP2, CC Helm, BOS Deville eller DVO Diamond. Samma härad skulle jag säga, ca 10-13kkr. Utom kanske Lyriken som man kan hitta lite billigare ibland.

Recall på Öhlins.
Luthman Photography sa:
Nu verkar de ju ha lanserat sina nya grejer. Ska vara the bees knees, the dogs bollocks, antagligen var det marran som gick in och styrde upp skiten.

Det hade varit märkligt om ett företag INTE hade hyllat sina nya prylar :) Min första reaktion på recallen var att Öhlins står bakom sina produkter hela vägen. Sen misstänker jag att Specialized USA har ett ganska tjockt finger med i spelet också.

Efter att ha träffat och cyklat med folket på Öhlins kan jag inte säga annat att det är en samling superentusiastiska tekniknördar som verkligen, verkligen bryr sig om sin slutprodukt. Och dom har koll på vad cyklister efterfrågar, just eftersom dom är cyklister själva. Bland annat Marran.

Recall på Öhlins.
Luthman Photography sa:
Nu verkar de ju ha lanserat sina nya grejer. Ska vara the bees knees, the dogs bollocks, antagligen var det marran som gick in och styrde upp skiten.

Klart jag gjorde! Eller, kompetensen på det bygget är så hög att jag är förvånad att en sån som jag släpps in genom dörrarna.

Recall på Öhlins.
Glisseur sa:
Luthman Photography sa:

Det hade varit märkligt om ett företag INTE hade hyllat sina nya prylar :) Min första reaktion på recallen var att Öhlins står bakom sina produkter hela vägen. Sen misstänker jag att Specialized USA har ett ganska tjockt finger med i spelet också.

Efter att ha träffat och cyklat med folket på Öhlins kan jag inte säga annat att det är en samling superentusiastiska tekniknördar som verkligen, verkligen bryr sig om sin slutprodukt. Och dom har koll på vad cyklister efterfrågar, just eftersom dom är cyklister själva. Bland annat Marran.

Slarvigt skrivet, jag syftade till att det jag läst som första åktursintryck verkade peka åt det hållet. Att Öhlins tycker att deras nya grejer är the shizzle känns rimligt (de har ju inte anställt mig som presskommunikatör).

Jo, jag har hojat med (samt ätit middag med EN av dem) ett par av deras anställda i diverse stuationer, samtliga kör ifrån mig. Ingen bedift i sig visserligen, men ändå. Jag utgår ifrån att de vet vad de sysslar med.

Tillbaka
Topp