Recumbent

Recumbent
toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror det är så att de flesta som väljer att
> cykla fixie gör det för att de vill vara
> annorlunda och stå ut lite. Därför kommer denna
> grupp att vara lite isolerad, till största delen
> självvalt.
>
> Notera även att fixie-cyklister hela tiden kan
> framhålla hur bra en fixie är jämfört med en
> vanlig cykel (http://www.fixedgear.se),
> men om en vanlig cyklist hävdar motsatsen så är
> han osäker, pubertal, konservativ...

;)

Recumbent
toshiba skrev:
> Jag tror det är så att de flesta som väljer att
> cykla liggyckel gör det för att de vill vara
> annorlunda och stå ut lite. Därför kommer denna
> grupp att vara lite isolerad, till största delen
> självvalt.
>

Som cyklist är man isolerad vad man än väljer att ha mellan benen. Normala människor kör bil.

Recumbent
Sernevi skrev:
> toshiba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror det är så att de flesta som väljer
> att
> > cykla fixie gör det för att de vill vara
> > annorlunda och stå ut lite. Därför kommer
> denna
> > grupp att vara lite isolerad, till största
> delen
> > självvalt.
> >
> > Notera även att fixie-cyklister hela tiden kan
> > framhålla hur bra en fixie är jämfört med
> en
> > vanlig cykel (http://www.fixedgear.se),
> > men om en vanlig cyklist hävdar motsatsen så
> är
> > han osäker, pubertal, konservativ...
>
>
> ;)

LOL, roligaste citatförfalskningen på länge.

Recumbent
Jag gillar den där Monty, den ser fin och diskret ut. En sån fast med större hjul och pedalaxeln genom framhjulsaxeln skulle jag vilja ha.

Googlade på recumbent och hamnade på en sida som heter "Top end wheelchair" (kan inte låta bli att fnissa åt det), där hittade jag denna som jag tycker ser skaplig ut, men jag skulle nog fort få ont i mina "arma" armar...

recumbent_side_view.jpg

Recumbent
jag såg faktiskt en kille i rullstol för ett par månader sedan som hade zipp högprofilsfälgar och rödeloxerade ekrar. Den var sjukt pimpig och jag vet numer EXAKT vad jag kommer spendera min tid och mina pengar på om jag nånsin råkar ut för en allvarlig olycka...

Recumbent
twse skrev:
> Jag gillar den där Monty, den ser fin och diskret
> ut. En sån fast med större hjul och pedalaxeln
> genom framhjulsaxeln skulle jag vilja ha.
>

Än så länge finns bara växlade enhjulingsnav (1:1 och 1:1.5) med två växlar och utan frihjul, men det kanske går att fixa. Värre är det (har jag hört) att få in fler växlar. En följd av att ha pedalerna vid navet är att hjulbasen blir väsentligt längre.

Här finns fler modeller av python:

http://www.python-lowracer.de/projects.html

Recumbent
När vi var på Lofoten var det en som spontant utbrast "Stackers mann!" när Petter trampade förbi på sin liggcykel. :)
Det var också förvånande vilken osannolik uppmärksamhet en liggcykel orsakar, var en del som verkligen började gapskratta när de fick se ekipaget. Så roligt är det väl inte? Det är rätt kul känsla att prova dock, lite som att lära sig cykla på nytt. Fräckt att kunna luta ordentligt i en kurva samtidigt som man trycker på utan risk att slå i pedalerna i marken.

Recumbent
Timothy skrev:
> Det var också förvånande vilken osannolik
> uppmärksamhet en liggcykel orsakar, var en del
> som verkligen började gapskratta när de fick se
> ekipaget. Så roligt är det väl inte?

Jo.

Recumbent
olaf skrev:
> Än så länge finns bara växlade enhjulingsnav
> (1:1 och 1:1.5) med två växlar och utan frihjul,
> men det kanske går att fixa. Värre är det (har
> jag hört) att få in fler växlar.

Jag skulle nog kunna leva med en "fixie" om bara utväxlingen var lagom. Med en "gear" på 6-7 meter och en utväxling på 1.5 skulle jag behöva ett framhjul som är 6.5 / (1.5 * 3.14) = 1.4 meter i diameter, alltså dubbelt så stort som ett 700c hjul, och då har man i praktiken en höghjuling där man ligger nere vid bakhjulet. Hmmm... synd att Schlumpf-naven inte har högre utväxling än så.

> En följd av
> att ha pedalerna vid navet är att hjulbasen blir
> väsentligt längre.

Sant, men beror också på sittställningen och bakhjulets storlek. Med en trike har man inte det problemet men då har den växt på bredden istället...

> Här finns fler modeller av python:
>
> http://www.python-lowracer.de/projects.html

Tack! Vissa av dem var riktigt eleganta, särskilt den här:

Jaculus.jpg

Recumbent
twse skrev:

>
> Tack! Vissa av dem var riktigt eleganta, särskilt
> den här:

(bild på midjestyrd lowracer)

Midjestyrning har jag också provat, var riktigt svårt, antar att man lär sig. Jag tycker om att ha händerna på ett styre, helst i sitthöjd så att man inte blir trött i armarna. Den midjestyrda cykeln och Easy Racern tillhörde för övrigt Mats Nilsson, en gammal räv och hedersordförande i Svenska HPV föreningen, han är riktigt trevlig.

(använder termen midjestyrning här då jag inte kommer på nåt bättre, tror det heter nåt annat)

Senast redigerad av en moderator:
Recumbent
twse skrev:
> olaf skrev:
> > Än så länge finns bara växlade
> enhjulingsnav
> > (1:1 och 1:1.5) med två växlar och utan
> frihjul,
> > men det kanske går att fixa. Värre är det
> (har
> > jag hört) att få in fler växlar.
>
> Jag skulle nog kunna leva med en "fixie" om bara
> utväxlingen var lagom. Med en "gear" på 6-7
> meter och en utväxling på 1.5 skulle jag behöva
> ett framhjul som är 6.5 / (1.5 * 3.14) = 1.4
> meter i diameter, alltså dubbelt så stort som
> ett 700c hjul, och då har man i praktiken en
> höghjuling där man ligger nere vid bakhjulet.
> Hmmm... synd att Schlumpf-naven inte har högre
> utväxling än så.
>
> > En följd av
> > att ha pedalerna vid navet är att hjulbasen
> blir
> > väsentligt längre.
>
> Sant, men beror också på sittställningen och
> bakhjulets storlek. Med en trike har man inte det
> problemet men då har den växt på bredden
> istället...
>
> > Här finns fler modeller av python:
> >
> > http://www.python-lowracer.de/projects.html
>
> Tack! Vissa av dem var riktigt eleganta, särskilt
> den här:
>
> http://www.python-lowracer.de/pics/Jaculus.jpg

Jackshaft är en annan lösning där du själv kan välja vilken utväxling du vill ha

36RedMenace.v4.SideRight.jpg ht=640

Recumbent
olaf skrev:
> Jackshaft är en annan lösning där du själv kan
> välja vilken utväxling du vill ha

Ingen dum idé... men den där enhjulingen är sjukt rolig.... är växelanordningen byggd av Mecano??

Recumbent
jag valde liggcykel för att slippa få ont i diverse kroppsdelar (axlar, rygg, rumpa, händer). jag ville även kunna åka iväg på cykelsemester utan att behöva få ont och bara njuta av turena.
Det var det bästa jag har gjort. Köpte en M5 city racer utan att aldrig ha testat en liggcykel, läste på mycket innan om allt innan jag slog till.

Att man skulle bli uttittad och en del som skrattar hade jag inte en tanke på innan. Det kom som en bonus. Inte skaffade jag liggcykel för att vara annorlunda, jag utgår från mina behov vad jag vill ha ut av livet, och numera så ingår det att småprata med med folk som är nyfikna på vad man far fram på, det är mestadels kul.

Min första tur med cykeln från mina föräldrar och hem till mig var en fantastisk upplevelse. Att halvligga ner med full uppsikt framåt och upp i skyn ger en härlig frihetskänsla som är obeskrivbar. Jag hade verkligen ett leende över hela ansiktet. Kanske låter konstigt men så var min första upplevelse med cykeln.

Recumbent
Egentligen var det en "prone recumbent" jag hade i tankarna, där man ligger på mage och har fötterna runt bakhjulet och händerna runt framhjulet, så det ser ut som man "är cykeln". Bifogar en skiss jag gjorde nyss. Lämnar kvar cykeln ovantill, en tidigare skiss jag gjort och som jag nu utgick ifrån, för att få ett hum om skalan.

cykel+pronebent.png ht=618

Man skulle säkert kunna göra den ännu lägre och därmed mer aerodynamisk. Något för triatleterna kanske?

Recumbent
Prone är en kul idé som säkert går att vidareutveckla. Det borde gå att styra från navet men det ger nog en väldigt känslig styrning. Kanske kan man lägga in styrdämpare uppe i gaffelröret? Skissen plus dina tankar om utväxling får mig att misstänka att du vill bygga ett velodrommonster.

Recumbent
olaf skrev:
> Prone är en kul idé som säkert går att
> vidareutveckla. Det borde gå att styra från
> navet men det ger nog en väldigt känslig
> styrning.

Beror väl på hur brett styret är, som går genom framnavet. 40 cm? Observera skivbromsen i min skiss, den vajern blir inte lång...

> Kanske kan man lägga in styrdämpare
> uppe i gaffelröret?

Nja, jag tänkte att "surfingbrädan" man ligger på ska vara stötdämpande. Glasfiber eller nåt. Har inte gjort en skiss från ovan än så det kan vara svårt att se hur jag menar.

> Skissen plus dina tankar om
> utväxling får mig att misstänka att du vill
> bygga ett velodrommonster.

Velodrommonster är helt rätt ord! Eller bara svischa fram på landsväg, tänk er fartkänslan med det låga luftmotståndet och ögonen så nära marken...

Recumbent
twse skrev:
> *Klipp!*
>
> Velodrommonster är helt rätt ord! Eller bara
> svischa fram på landsväg, tänk er fartkänslan
> med det låga luftmotståndet och ögonen så
> nära marken...

Jag vill inte grusa entusiasmen, men prones där man ligger på något är svåra att få upp i samma farter som bakåtlutade liggisar. De vinster man får i form av låg vikt och kort kedja står sig slätt jämfört med den stora nackdelen att andningen blir störd och ineffektiv.

Skall man cykla fort framåtlutad är det alltså bättre att bygga cykeln så att överkroppen hänger fritt, och då är vi väldigt nära diamantramens körställning igen. Med ont i axlar, handleder och så vidare...

Recumbent
En av dom roliga grejorna med hpv är att man tillhör en värld där alla tekniska experiment är tillåtna. (Det kallas ju internationellt 'hpv - human powered vehicle' eftersom UCI & kompani anser sig ha monopol på beteckningen 'cykel'.

Så vad tycks om folk som vinklar framgaffeln åt fel håll och rapporterar att det går alldeles utmärkt?
minqfrontwheeldrive.jpg ht=725

Samma cykel har en inbyggd vilstol eftersom uppfinnaren blev trött på att stå på cykelfestivaler...
http://www.minq.nl/engels/engindex.htm

Recumbent
Den lösningen var fräck, jag visste inte att man kunde ha gaffeln bakåt och ändå få en stabil cykel. Fast det lär ju bli ganska begränsad styrning eftersom kedjan är i vägen för styrningen.

Det är ju tur att det finns utveckling utanför UCI begränsade regelverk om hur en cykel "ska" se ut.

Recumbent
walkerboh skrev:
> Den lösningen var fräck, jag visste inte att man
> kunde ha gaffeln bakåt och ändå få en stabil
> cykel. Fast det lär ju bli ganska begränsad
> styrning eftersom kedjan är i vägen för
> styrningen.

Fast då styr du nog med bakhjulet istället va?

feta stoppies man lär kunna göra med vikten lite framför framhjulet så :D

Recumbent
mytomspunnen skrev:
> Hur kommer det sig att de går så sakta för de
> få liggcyklister man råkar på i verkligheten?
> De skall ju vara så sjukt överlägset snabba!

En långsam liggist hade nog varit ännu långsammare på en ståcykel, tror jag.

En hel del av dom som kör liggcykel har valt det för att ålder, skador eller smärta hindrat dom från att cykla på ståcykel. Det var så jag en gång hittade liggismen: Nerver i kläm som gjorde att lill- och ringfingrar domnade bort. Plus kotförskjutningar i bröstryggen. Efter en massa sjukgymnastik så klarade jag ståcykel igen.

Men jag är 10-15% snabbare på liggisen på längre sträckor. Och har det mycket bekvämare och roligare.

Recumbent
Sernevi skrev:
> walkerboh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den lösningen var fräck, jag visste inte att
> man
> > kunde ha gaffeln bakåt och ändå få en
> stabil
> > cykel. Fast det lär ju bli ganska begränsad
> > styrning eftersom kedjan är i vägen för
> > styrningen.
>
> Fast då styr du nog med bakhjulet istället va?
>
> feta stoppies man lär kunna göra med vikten lite
> framför framhjulet så :D

Framhjulsdrivna cyklar är i stort sett alltid även framhjulsstyrda. Bakhjulsstyrning är i grunden instabil, vilket ställer till det i högre hastigheter. Jag känner bara till en cykel som tillverkas med bakhjulsstyrning, och det är Sorte Jernhest.
http://www.sortejernhest.dk/jern/

Kedjan tål att vridas ganska mycket. Men om du svänger med stort styrutslag så börjar däcket peta kedjan utåt. Fast på en lågräser kör man med små styrutslag och stora nedlägg.

Kika på min käcka profilbild om ni vill se en framhjulsdriven och -styrd lågräser in action...

Recumbent
coolt, det hade jag inte gissat. Inte så käckt med svängande branta uppförbackar? Känns som att det finns lite risk att knäcka kedjan?

kan man trackstanda med en liggis? eller... tracksitta? trackligga?

Recumbent
Sernevi skrev:
> coolt, det hade jag inte gissat. Inte så käckt
> med svängande branta uppförbackar? Känns som
> att det finns lite risk att knäcka kedjan?

Uppförsbackar har jag inte lidit så mycket av. Det är mer när man försöker göra idiotmanövrar i låg fart och trånga utrymmen. Känner inte till någon med fwd som knäckt kedjan, men det kanske finns.

> kan man trackstanda med en liggis? eller...
> tracksitta? trackligga?

Nej. Jag kan spårstå ganska bra med budcykeln, men det är helt omöjligt med lågräsern. Triken däremot...

(:-{)

Recumbent
Lågflyga skrev:
>
> Var händer detta, Klas? I Göteborg finns ingen
> Fujin, vad jag vet. Däremot en svart M5 Lowracer.

Mellan Lampertheim och Heidelberg (dvs i Tyskland, många liggister här nere).

Recumbent
När man talar om trollen...

Idag påväg hem från jobbet cyklade jag åter igen om en liggist utan att ens ta i. Jag kan inte förstå varför det går så sakta i verkligheten...

Riktig fräsig hojpa dock! Någon här?
00001.jpg ht=725

00002.jpg ht=725

Recumbent
Det kan ju bero på att han inte vill cykla fort just då, han kanske njuter av turen och vill att den ska ta så lång tid som möjligt, vad vet jag.
Dessutom brukar iallafall jag ta det rätt lungt i stan och inte fräsa runt i 35+ på cykelbanor bara för att jag kan och för att bevisa för andra att jag kan cykla fort. Vill jag göra det så blir det på träningspasset ute på vägen.

Ser ut som en Challange, dock är jag osäker på modell och för lat för att leta upp den på deras hemsida :-)

men om du vill tävla med en liggist så kanske det finns någon som ställer upp :)

Recumbent
walkerboh skrev:
> Dessutom brukar iallafall jag ta det rätt lungt i
> stan och inte fräsa runt i 35+ på cykelbanor
> bara för att jag kan och för att bevisa för
> andra att jag kan cykla fort.

Men det var ju det som var grejen (vilket också framgick av mitt inlägg). Jag rullade i kanske 25km/h i nedförsbacken och fick bromsa... Jag tog liksom inte i alls. Sedan körde jag sakta för att hinna med och fota när jag körde om. Ändå försvann han bakåt så fort att jag inte hann med att fota honom en gång till i det lilla motlutet som kommer efteråt.

Och det var precis det som jag berörde i min ursprungsfråga. Alla liggister vittnar om den överlägsna farten osv men jag har aldrig sett en enda som åker ens halvfort. Ja, inte ens en enda som åker i min vanliga pendlarfart... Däremot har jag säkert sett ett tjugotal som åker svinsakta, särskillt i uppförsbackarna. Jag tycker att det är skitkonstigt men jag får för mig att den där överlägsna hastigheten i verkligheten är begränsat till väldigt speciella förhållanden. Typ tokplatt och utan svängar och hinder. Men, jag blir mer än gärna motbevisad och skulle mer än gärna prova en själv!

Recumbent
JT skrev:
> Shit. Han kör så fort så verkligheten kröks.

Jag misstänker att verkligheten är krökt runt alla liggister. Men vad vet jag... ;-)

Recumbent
Me allvarligt, ni som är seriösa liggister.Vad snittar man på en 10-mila? Är det lägre eller högre snitt än på en lvg ?

Jag blev totalkränkt av en i våras han brakade förbi i 45 blås och bara fortsatte. Jan man starka ben så kan man nog bli riktigt snabb.

Mytis, gubben är ju 100-årig,hjälmlös amatör. Ge hojen till en som har lite tryck i benen. :)

Recumbent
Skogling skrev:
> Jag blev totalkränkt av en i våras han brakade
> förbi i 45 blås och bara fortsatte.

Det där är det jag längtar efter. Det är ju liksom det man föreställer sig men de få jag har sett har varit av typen jag såg idag och de flesta faktiskt ännu långsammare.

Recumbent
Är det någon som kan svara på om det går någe snabbt ? Jag snittar 30-33 under en 10-mila. Tänk om det gick lika snabbt med en liggcykel. Helt utan att ha ont i vare sig rumpa eller rygg...

Recumbent
Jag har haft ett par fina liggcyklar, men har ingen sedan några år. Så jag kan (kanske) kommentera någorlunda objektivt.

Jag åkte generellt något snabbare på liggcykeln än med racer på samma rundor, men det skilde inte mycket. Det man vinner nedför och på platten förlorar man ganska fort uppför. Längre backar är värst, kortare kan man trycka på och flyga uppför om man har fart med sig.

Långsamheten uppför verkar ha mer med biodynamik än cykelvikt att göra, men det är nog väldigt mycket en fråga om specifik träning också.

Utför hänger inte en racer med. På platten kan man hålla riktigt bra fart och motvind märks inte alls lika tydligt.

Jag startade sist, allra sist - sista pipet på mattan i Motala, på Vätternrundan ett år när HPV-klubben hade fått dispens. Då var jag i klart sämre form än jag är idag, men körde ändå på (tycker jag) respektabla dryga 10.20. Jag tror jag hade ett rullsnitt på 31 km/h ungefär och jag hade av förklarliga skäl ingen draghjälp någonstans egentligen. Det skulle jag nog knappast klara på min racer utan klungåkning.

Komforten är överlägsen, även på de mer extremt bakåtlutade. Jag fick aldrig ont i baken, ryggen, nacken, armarna, händerna... För touring bör det vara helgjutet, fast jag har aldrig provat.

En av mina, en ZOX, hade framhjulsdrivning med flexande kedja. Det var helt problemfritt, fast styrutslaget var förstås lite begränsat. Framhjulsdrivning är trevligt, men de långa kedjorna är egentligen inget problem bortsett från typ 600 g extravikt.

Den huvudsakliga anledningarna att jag inte har någon nu är:

1. Det kräver specifik träning och ger specifika resultat. Eftersom jag tävlar i gubbklass på MTB kändes det som suboptimering av min begränsade träningstid.

2. Det är knasigt att åka i klunga med folk på racer. Eftersom det är det jag gillar mest med landsvägsåka är det en klar nackdel... Min högre ZOX med större hjul var bättre än min lägre hoj i detta avseende, men inte bra.

När jag blir gammal på allvar och inte tävlar längre ska jag odla helskägg, skaffa en Zockra Kouign Amman och åka runt och kränka Pinarellosnubbar.

http://www.zockrabikes.com/images/stories/kouign amann avec pointe.jpg

Recumbent
edicviz skrev:
>
> När jag blir gammal på allvar och inte tävlar
> längre ska jag odla helskägg, skaffa en Zockra
> Kouign Amman och åka runt och kränka
> Pinarellosnubbar.

Ha ha ha !!

Recumbent
på en 10 mila runda kan jag snitta 32-33, och om jag kör på en ståcykel så snittar jag kanske 26-27 om jag är tränad som jag är nu. Ensam då utan drag hjälp.

Tillbaka
Topp