Jag har haft ett par fina liggcyklar, men har ingen sedan några år. Så jag kan (kanske) kommentera någorlunda objektivt.
Jag åkte generellt något snabbare på liggcykeln än med racer på samma rundor, men det skilde inte mycket. Det man vinner nedför och på platten förlorar man ganska fort uppför. Längre backar är värst, kortare kan man trycka på och flyga uppför om man har fart med sig.
Långsamheten uppför verkar ha mer med biodynamik än cykelvikt att göra, men det är nog väldigt mycket en fråga om specifik träning också.
Utför hänger inte en racer med. På platten kan man hålla riktigt bra fart och motvind märks inte alls lika tydligt.
Jag startade sist, allra sist - sista pipet på mattan i Motala, på Vätternrundan ett år när HPV-klubben hade fått dispens. Då var jag i klart sämre form än jag är idag, men körde ändå på (tycker jag) respektabla dryga 10.20. Jag tror jag hade ett rullsnitt på 31 km/h ungefär och jag hade av förklarliga skäl ingen draghjälp någonstans egentligen. Det skulle jag nog knappast klara på min racer utan klungåkning.
Komforten är överlägsen, även på de mer extremt bakåtlutade. Jag fick aldrig ont i baken, ryggen, nacken, armarna, händerna... För touring bör det vara helgjutet, fast jag har aldrig provat.
En av mina, en ZOX, hade framhjulsdrivning med flexande kedja. Det var helt problemfritt, fast styrutslaget var förstås lite begränsat. Framhjulsdrivning är trevligt, men de långa kedjorna är egentligen inget problem bortsett från typ 600 g extravikt.
Den huvudsakliga anledningarna att jag inte har någon nu är:
1. Det kräver specifik träning och ger specifika resultat. Eftersom jag tävlar i gubbklass på MTB kändes det som suboptimering av min begränsade träningstid.
2. Det är knasigt att åka i klunga med folk på racer. Eftersom det är det jag gillar mest med landsvägsåka är det en klar nackdel... Min högre ZOX med större hjul var bättre än min lägre hoj i detta avseende, men inte bra.
När jag blir gammal på allvar och inte tävlar längre ska jag odla helskägg, skaffa en Zockra Kouign Amman och åka runt och kränka Pinarellosnubbar.
http://www.zockrabikes.com/images/stories/kouign amann avec pointe.jpg