Remdrift, bra för vintercykling?

carlitos

Medlem
Jag plockar lite med en stabil vintercykel till damen, och funderar på om remdrift är en bra idé. Tänker mig att en rem tar mindre stryk från snö och salt. Har någon experimenterat med detta?

/Kalle

Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara bättre. Det känns ju rent intuitivt som mera känsligt för grus/sten mellan rem och kugg än kedja. Jag köper kladd-argumentet och att det skulle ge en "direkt" känsla i cyklingen, ungefär som en fixie med spänd kedja. Annars verkar det mest dyrt.

Fast jag är jättenyfiken på ett seriöst långtest. Speciellt över en Stockholms-vinter med regn, slask, is, snö, salt och grus, då får man ju en bra uppfattning över hur smärtfritt det går.

Mitt val för stockholmspendling, speciellt under vintern är fixie med fram och bakbroms, det ger kontroll och känsla och är i princip underhållsfritt. Men så pendlar jag inte så långt heller. Fast pendlar man långt och behöver stort växelregister känns ju ändå inte remdrift som grejen. Och så har ju fixed kanske ett visst tröskelvärde med.

Vem har delarna, och vad skulle en konverteringssats från 9 till 1, gå lös på? Bara det att få vara lite udda, är ju skäl nog!
Förutsätter att remmen är tandad?

Hur smidig blir en rem i minusgrader? Hur bra tål remdrift isbildning och slask? Jag är mycket tveksam.

Framförallt så måste du ha en ram som är öppningsbar eller vara polare med Joe Labero om du skall kunna få dit en rem.

En rem, liksom en "oväxlad" kedja, kan med fördel byggas in fullständigt, så hela drivlinan blir skyddad från snö, slask, regn, smuts och byxben.

Väta och sandkorn från vägen klarar remmen utmärkt. Lera och snö kan bli lite värre. Dock om man kapslar in drivlinan som geologen nämnde, så slipper man dessa bekymmer. Då återstår bara fördelarna, nämligen tyst gång, ingen kladd och en "direkt" känsla när man trampar.

Tandhjulen som används är öppna i botten så det borde funka ganska bra.

Jag hoppas på att kunna pröva i vinter, men än är det inte klart..

DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> Rem har högre transmissionsförluster än vad en
> kedja har.

Märkbart?

s skrev:
> Framförallt så måste du ha en ram som är
> öppningsbar eller vara polare med Joe Labero om
> du skall kunna få dit en rem.

Just det, det har jag aldrig tänkt på men hur i he..te får man egentligen på en rem?

Selast skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Framförallt så måste du ha en ram som är
> > öppningsbar eller vara polare med Joe Labero
> om
> > du skall kunna få dit en rem.
>
> Just det, det har jag aldrig tänkt på men hur i
> he..te får man egentligen på en rem?

Man får ha en ram med isärtagbar 'kedjestag'. :)

Eller ram där stagen går ovanför 'kedjelinjen'.

Muts skrev:
> DIRAVI skrev:
> -----
> > Rem har högre transmissionsförluster än vad
> en
> > kedja har.
>
>
> Märkbart?

Ja.

Som sagt, en fullt inkapslad kedja är förmodligen i praktiken lika tyst, men har aningen bättre "verkningsgrad".

Hade jag haft tillgång till en välventilerad verkstad, hade jag byggt en egen kååålfiberkåpa för kedjan till min singlespeed-pendlare.

42Hz skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > s skrev:
> >
>
> > -----
> > > Framförallt så måste du ha en ram som är
> > > öppningsbar eller vara polare med Joe Labero
> > om
> > > du skall kunna få dit en rem.
> >
> > Just det, det har jag aldrig tänkt på men hur
> i
> > he..te får man egentligen på en rem?
>
> Man får ha en ram med isärtagbar 'kedjestag'.
> :)
>
> Eller ram där stagen går ovanför 'kedjelinjen'.

Hahaha just det... men den där Trek fulingen som länkades till i tråden verkar inte ha det. Räknar man helt kallt med att remmen aldrig går av eller???

Selast skrev:
> Hahaha just det... men den där Trek fulingen som
> länkades till i tråden verkar inte ha det.
> Räknar man helt kallt med att remmen aldrig går
> av eller???

Nja, titta igen. Det ser ut som om kedjestagen på drivsidan kan vara skruvade i gaffeländen.

/s-o

s-o skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Hahaha just det... men den där Trek fulingen
> som
> > länkades till i tråden verkar inte ha det.
> > Räknar man helt kallt med att remmen aldrig
> går
> > av eller???
>
>
> Nja, titta igen. Det ser ut som om kedjestagen på
> drivsidan kan vara skruvade i gaffeländen.
>
> /s-o
Just det där är det! Tackar, nu slipper jag ligga vaken och fundera på det i alla fall.

geologen skrev:
> Som sagt, en fullt inkapslad kedja är
> förmodligen i praktiken lika tyst, men har
> aningen bättre "verkningsgrad".
>
> Hade jag haft tillgång till en välventilerad
> verkstad, hade jag byggt en egen
> kååålfiberkåpa för kedjan till min
> singlespeed-pendlare.

Jag har sett en bild på en gammal japshoj (minns tyvärr inte vad den heter) med inkapslad kedja (från fabrik). Mycket längre hållbarhet såklart, inget klet osv. Men så ful att...ja, jag vet inte vad jag ska säga. Jag är helt för hjälm, cykelbyxor, praktisk mössa och fula sköna långkalsonger. Men den hojen skulle jag inte ha satt mig på!

Jag hade gjort inkapslingen i form av en säkerhetsnål, ungefär. Dvs, två "rör" för kedjan, sammansatta med en "snusdosa" baktill (för bakdrevet) och en "tårtbotten" framtill för framdrevet. Framdrevet skulle ha en hård gummiskiva runt som ligger an löst mot insidan av tårtbottenskalet, så man får en hyfsat tät kontakt, men ändå en som kan rotera fritt utan nämnvärd friktion.

Med lite silverlack kan man nog få inkapslingen att "försvinna" på lite avstånd. Men min pendlarhoj är så mycket mer funktion än utseende att det inte hade spelat nån roll...

DIRAVI skrev:
> Muts skrev:
> >
> > Märkbart?
>
> Ja.

Tjena!

Fråga: Har du provat själv att cykla på en remdriven cykel av modern modell?
Jag tycker inte att det är någon märkbar effektförlust när man har fått rätt spänning på remmen.. Med fel spänning blir det dock direkt, men det problemet finns hos kedjor också..

Jag har hitintills bara avverkat c:a 30 mil, på min remdrivna hoj, men är sjukt nöjd än så länge..
Enda negativa jag kommit på är att utväxlingen är fel för mig, då åker jag på både drev och ny rem när jag ska byta, eller nytt drev både fram och bak, lite småjobbigt..
Skall även göra rejäla tester i vinter med snö och is inbakat i dirvlinan.. Rapport på det kommer

Med en sådan här sving så hade det ju fungerat med remdrift.
Patriot_FR.jpg

Kneecap skrev:
> DIRAVI skrev:
> -----
> > Muts skrev:
> >
>
> > >
> > > Märkbart?
> >
> > Ja.
>
> Tjena!
>
> Fråga: Har du provat själv att cykla på en
> remdriven cykel av modern modell?
> Jag tycker inte att det är någon märkbar
> effektförlust när man har fått rätt spänning
> på remmen.. Med fel spänning blir det dock
> direkt, men det problemet finns hos kedjor
> också..
>
> Jag har hitintills bara avverkat c:a 30 mil, på
> min remdrivna hoj, men är sjukt nöjd än så
> länge..
> Enda negativa jag kommit på är att utväxlingen
> är fel för mig, då åker jag på både drev och
> ny rem när jag ska byta, eller nytt drev både
> fram och bak, lite småjobbigt..
> Skall även göra rejäla tester i vinter med snö
> och is inbakat i dirvlinan.. Rapport på det
> kommer

Hallå, den där cykeln får du allt ta och introducera bättre! Det låter ju jätteintressant. Jag är otroligt nyfiken på hur remdrift fungerar i praktiken, tycker jag har sett en massa bilder från mässor i flera år nu på cyklar med remmar, men det verkar inte finnas någon i hela världen som faktiskt använder en sådan cykel. Förutom du, då.

Kneecap skrev:
> DIRAVI skrev:
> -----
> > Muts skrev:
> >
>
> > >
> > > Märkbart?
> >
> > Ja.
>
> Tjena!
>
> Fråga: Har du provat själv att cykla på en
> remdriven cykel av modern modell?
> Jag tycker inte att det är någon märkbar
> effektförlust när man har fått rätt spänning
> på remmen.. Med fel spänning blir det dock
> direkt, men det problemet finns hos kedjor
> också..
>

Jag har räknat på efektförluter i både remtransmissioner och kedjeransmissioner i många andra applikationer, och skilnaden är inte obetydlig.

Vissa upfatar ju inte effektförluster i navväxlar, andra gör det.

DIRAVI skrev:

>
> Jag har räknat på efektförluter i både
> remtransmissioner och kedjeransmissioner i många
> andra applikationer, och skilnaden är inte
> obetydlig.
>
> Vissa upfatar ju inte effektförluster i
> navväxlar, andra gör det.

Vari ligger förlusterna. Är det ökad friktion och/eller remmen som sviktar? Och hur stora är förlusterna jämfört med motsvarande kedja. På ett ungefär sådär i procent?

DIRAVI skrev:
>
> Jag har räknat på efektförluter i både
> remtransmissioner och kedjeransmissioner i många
> andra applikationer, och skilnaden är inte
> obetydlig.
>
> Vissa upfatar ju inte effektförluster i
> navväxlar, andra gör det.

Tjena!

Jag känner klar skillnad på effektförlusterna i navväxlar.. Såpass känslig är jag.. Men visst har inte provat samma cykel med rem och sen kedja eller tvärtom.. Har en likadan hoj som min på jobbet, så jag kan montera på en kedja på den ena för att jämföra, men så som det känns nu så är det ingen skillnad.. Mätbar skillnad är det säkert.. Men det är mätbar skillnad mellan olika kedjefabrikat också..

Naugas: Jag cyklar omkring på en Trek Discrict.. Dock bytt ut orginalstyre, med fuskläder, mot dropbars och äkta läderlinda...

DSC01747.JPG ht=544

Sweet Knäskål! När jag tänker Trek Discrict såg jag en nishiki stylish hoj framför mig men du har fan lyckats gjort en grym overhaulin på den. Najs! ;-)

Klippt från Gates hemsida:

How efficient is the system when compared to a chain?

Repeated testing has found new belt drives equally efficient to new chain drives, including a third party test evaluating the Carbon Drive system on a bicycle. Currently, independent testing is being conducted with latest production Carbon Drive components under additional conditions to further confirm the results.

...Third party test... Kneecap? ;)

Lofi skrev:
>
> ...Third party test... Kneecap? ;)

Tjena!

I wish.. Fick slänga upp feta bucks för den där pjäsen.

Kneecap sa:
DIRAVI skrev:
> Muts skrev:
> >
> > Märkbart?
>
> Ja.

Tjena!

Fråga: Har du provat själv att cykla på en remdriven cykel av modern modell?
Jag tycker inte att det är någon märkbar effektförlust när man har fått rätt spänning på remmen.. Med fel spänning blir det dock direkt, men det problemet finns hos kedjor också..

Jag har hitintills bara avverkat c:a 30 mil, på min remdrivna hoj, men är sjukt nöjd än så länge..
Enda negativa jag kommit på är att utväxlingen är fel för mig, då åker jag på både drev och ny rem när jag ska byta, eller nytt drev både fram och bak, lite småjobbigt..
Skall även göra rejäla tester i vinter med snö och is inbakat i dirvlinan.. Rapport på det kommer

Hur fungerade vintern med snö och is inbakat i drivlinan?

Jag köpte en BMC Alpenchallenge AC01 förra hösten och körde den hela förra hösten, vintern och våren i Stockholm ca 300 mil daglig pendling mellan Täby och city. Jag hade inga som helst problem med den snö, slask, lera, sand osv som Stockholm bjöd på vintern 2015-16. Underhållet bestod av en avsköljning då och då samt en rejäl tvätt när våren var här. Drivlinan fungerade helt klandersfritt och jag kan inte komma på någon nackdel alls. Problemet jag hade var att skivbromsarna från Shimano inte alls var så underhållsfria som jag trott utan gav mig en hel del problem och det hela slutade med att jag fick byta ok bak och båda skivorna i våras. Jag är fortfarande inte helt nöjd med bromsarna men dom funkar i alla fall hjälpligt.

Jag upplevde inte heller någon märkbar skillnad mellan min gamla cross och den nya remcykeln. Tisdmässigt ligger jag inom 1 minut från de tider jag hade på crossen och ungefär 3 min långsammare än racerpendling. Jag har 16 km enkel väg, 14 km utanför tullarna. Efter att ha provat allt från hybrid till MTB cyklar under 10 års pendling skulle jag säga att en navväxlad, remdriven skivbromshoj är det närmaste en ideal vintercykel jag kommit.

Om Malmö-vinter med någon snö och mycket salt kan räknas kan jag vidimera Selasts erfarenheter med min Scott Sub 10. Dvs inga problem med drivlinan. Alfine 8 har lite underliga utväxlingsintervaller men i brist på backar är det till att leva med.
De hydrauliska skivbromsarna (300-serien? Omärkta..) har varit problemfria även de och är en gudagåva i Malmötrafiken.
Ca 400 mil sedan förra sommaren.

Ställer en fråga i denna tråd, då den är relaterad till trådämnet.

Jag undrar om någon känner till en remdriven cykel, utrustad med Alfine 11? Vad jag förstår är Alfine 11 enklare att underhålla, har bättre utväxling etc.

det fanns ju nyare trådar i ämnet..

gamla sortens drivremmar där taggarna på remmen går ner i gropar på bakdrevet är problematiska. dom sätter igen sig med is och snö, remmen börjar hoppa. nyare varianter som är öppna, och med en styrfåra i remmen bör fungera bättre, men har inte testat själv.

drivförlusten i remmen är hanterbar, drivförlusten i vissa växlade baknav lämnar en del att önska. plus att dom inte är möjliga att underhålla för flertaler lbs för att inte säga en normal hemmamekaniker. skulle undvika att ge mig ut på långtur med ett exotiskt nav. eller utan reservdrivrem. jo, jag har kört av en eller om det var två.

det finns kopplingar att köpa så att du kan öppna upp ramen på trotjänaren man kan önska konvertera. skulle kanske själv bara såga av övre, inte nedre röret mitt på och göra ett förband av halvrör och någon form av klämma.

kais01 sa:
det fanns ju nyare trådar i ämnet..

gamla sortens drivremmar där taggarna på remmen går ner i gropar på bakdrevet är problematiska. dom sätter igen sig med is och snö, remmen börjar hoppa. nyare varianter som är öppna, och med en styrfåra i remmen bör fungera bättre, men har inte testat själv.

Knappast.
Dreven på Gates CDN är öppna så problemet är ett icke. Rekommenderas inte för MTB men funkar alldeles utmärkt för pendelcykling.

hur då knappast? det är ju det jag skriver pfaff, dom nya bör fungera bättre. men dom gamla stängda dreven har problem med is och snö.

men varför inte sådana till en singlespeed mtb?

Missförstånd, my bad.
Gates rekommenderar CDX (centertrack) för MTB och CDN (mudport (!!!)) för all annan användning.
Men varför nöja sig med ss när det finns Rohloff? ?

Pfaff sa:
Missförstånd, my bad.
Gates rekommenderar CDX (centertrack) för MTB och CDN (mudport (!!!)) för all annan användning.
Men varför nöja sig med ss när det finns Rohloff? ?
Som nöjd Gates CDX + Rohloff-användare, måste jag lägga mig i lite här...

Gates drivsystem (med mudport) för pendlare med flera, heter CDC.

CDN har precis haft premiär, och är ett centertrack-system för exempelvis stadscyklar. Remhjulet är av något plastmaterial. Bakre remhjulet är tillverkat av plast och rostfritt stål.

Hjulen för CDX har precis ritats om, och är nu lättare och hållbarare.

Dessutom har Gates just presenterat CDX:EXP, som är designat med tanke på extra hållbarhet och extra lång livslängd.
Har man redan en cykel med CDX, går det bra att uppdatera till de nya CDZ:EXP - remhjulen. De främre remhjulen finns i tre storlekar, och de bakre i fyra.

Bilagor

• Gates CDN.jpg
    Gates CDN.jpg
    63 KB · Besök: 39
  • Gates CDX-New-46T.jpg
    Gates CDX-New-46T.jpg
    49.5 KB · Besök: 69
  • Gates CDX-EXP-50T.jpg
    Gates CDX-EXP-50T.jpg
    56.7 KB · Besök: 48
Tillbaka
Topp