ris och ros om Nishiki kvalitet

nisse47

Ny medlem
Har fått höra både bra och dåligt om Nishikis hybrider, vad är den allmänna uppfattningen här? Är sugen på en hyper pro.

Bekanting till mig valde att spara en slant, och köpte Nishiki istället för Trek. Han cyklar drygt fyra mil om dagen (jobb-pendling), och är inte särskilt lätt. Det har hållit bra hittentills.
Många här som gjort liknande val.
Sen kan man alltid fantisera om roliga kolfibergafflar o.s.v., men funktionsmässigt är den ok!!

Jag hade en nishikihybrid för några år sedan och min erfarenhet av den var inte god. Hjul som blev riktigt vinda efter ett par månader. Nav som knappt gick runt och dessa förbannade xxxväxlar som man
var tvungen att justera efter nära nog varje tur. Inte roligt så jag sålde den till en mindre vetande. Kvaliten kanske är bättre i dag vad vet jag?

Jag hade en Nishiki en Nishiki MTB och var jätte nöjd. Jag kan tipsa om cresents sport hybrid också. Jag har den som pendlar hoj och är super nöjd.

/S

Tjena!

Jag har precis beställt en ny hoj.
Innan jag gjorde det kollade jag verkligen runt i ett antal månader...
Jag var rysligt nära att beställa en Nishiki SRI men tvekade hela tiden.
Anledningen var att det var knepiga hjul och div annat noname.
Valet föll istället på Full Dynamix hos CycleComponents.
Standard märkesprylar rakt igenom.

Fast detta var då en MTB och jag vet inte hur det är med hybrider.

Det som någon skrev ang skeva hjul var precis det jag var rädd för.
Min hoj gick loss på 20 papp och i det segmentet var FD överlägset vettigast.

Jag följde rådet som hundra andra här skrivit tidigare - STANDARD STANDARD STANDARD!!
Inget hokus pokus!

/Jonas

hammarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade en nishikihybrid för några år sedan
> och min erfarenhet av den var inte god. Hjul som
> blev riktigt vinda efter ett par månader.

Men hjul är väl ändå sånt som man måste justera på en ny cykel? Jag menar att jag har haft flera billiga cyklar, och hjulen blir då inte vinda så länge man ser till att ekrarna är spända :-)

Frorre skrev:
-------------------------------------------------------
> hammarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade en nishikihybrid för några år sedan
> > och min erfarenhet av den var inte god. Hjul
> som
> > blev riktigt vinda efter ett par månader.
>
> Men hjul är väl ändå sånt som man måste
> justera på en ny cykel? Jag menar att jag har
> haft flera billiga cyklar, och hjulen blir då
> inte vinda så länge man ser till att ekrarna är
> spända :-)

Både ja och nej-har kört ett antal hjul genom åren och de flesta har hållit sig spikraka länge och väl men nishikins som blev krokiga efter max 10 mil gatkörning? Och naven???? Rulla knappt. Men som sagt de har kanske speccat hojarna bättre nu?

Min Team SRI ram la av efter ett år. Fick en buckla på överröret. Det var ingen crash eller något inblandat i det hela utan efter en tur så bara var den där. Nishiki erbjöd sig att byta ut ramen mot själkostnadspris men jag valde att satsa på en annan ram istället. Ramen var ju inte trasig utan det var väl mera principen av att det inte ska bli bucklor utan orsak så där. Nu hänger den hemma på garage väggen. Vem vet det kansek blir en SS an den någon dag.

Hade en Nishiki hybrid för några år sedan, det var den som fick mitt intresse för cykling att börja växa igen. Det var en enklare hybrid, 401 hette modellen. Den gjorde sitt jobb, krånglade sällan, nästintill aldrig trots att den rullade ofta och länge. Tyckte att ramen var/är? lite svajig, lite mer vridstyvhet skulle vara bra, men de kanske har fixat till det nu.

Jag har servat mängder med Nishiki, Scott, Trek med flera-hybrider. Skulle vilja påstå att Nishiki inte krånglar mer än nåt annat märke.

Man får det man betalar för, köper du en dyr Nishiki (Scott, Trek med flera) så får du en bra hojj. och i nedåt stigande skala...

Stalle

Jag måste nog slå ett slag för Nishiki. Haft min Pro Ultra i sex år och den verkar näst intill outslitlig. Lämnar in den på service en gång om året och däremellan gör jag inte mer än smörjer kedjan någongång då och då. Peppar, peppar, inte haft några som helst problem än så länge, trots att jag använder den dagligen. Lätt, snabb, snygg (det är såklart en smaksak) och underbar att susa fram på i stan.

Jag köpte en Nishiki SRI team 07 och har inte haft någon bättre mtb. Cykeln är varken för lätt eller tung och löper som en stinn fjällämmel i skogen, och vad kommponenter annbelangar så sitter det kvalitet rakt igenom på denna modell XT/XTR, Hays 9 bromsar,och hjulen är Nishikis egna märke. Kan starkt rekomendera denna cykel till er som vill ha en bra träning/tävlings cykel. Det enda negativa på cykeln är rockshocks reba SL gaffelns lockout som svampar lite i låst läge så denna ska nog bytas ut mot en Fox F-serie 100mm.

hade å "basha på ute i skogarna det finns ingen annledning å hålla igen, livet är för kort"

Får uppdatera ang min bekantings hybrid.. Han valde en nåt sånt här för ett par år sedan:
N06_HYBRID_Race_Pro_SL_Men_Silve.jpg

Fick lov att byta ut bakhjulet, eftersom det spruckit mitt i fälgen. I övrigt rullar den på som vanligt.
Det är dock inte första bakhjulet han knäcker! Andra märken har haft samma nivå på fälgarna i den prisklassen.

Har en Nishiki Pro Sl (tror jag den heter) som på bilden. Har funkat som pendlar hoj utan problem. Kör ca 7 mil i veckan på den och har inget att klaga på för det priset!! Går i ur och skur..

//Sälponken.

Tillbaka
Topp