Risk för fading med Hope X2

Tomcat1

Aktiv medlem
Jag tänkte på Stealth varianten med 160 skiva bakpå och Stealth E4 fram med 180 skiva.

Eller är risken stor att de börjar smälta nedför Mega Ava Alp Huez?

Bilagor

• prod88752_Black_NE_01.jpg
    prod88752_Black_NE_01.jpg
    15.8 KB · Besök: 76
Weight weeine-Tomcaten är lite svår att förstå. Tror du det är en fördel att plocka bort vikt från bromsarna för den typen av åkning?

Hope V4/Tech3 med 200/180 eller 200/200 anmodas för det eventet, eller någon annan beefy bromskombo.

Lek inte med din egen (och andras) säkerhet för några gram, det kan du göra i Hellas.

glitch sa:
Magura mt7 med galfer 223 skivor, det är vad du borde ha, inte en xc set-up.

Är rätt så säker på att jag tipsade om just detta i en annan av Tomcatens trådar......

Preacher sa:
Hope V4/Tech3 med 200/180 eller 200/200 anmodas för det eventet, eller någon annan beefy bromskombo.

Lek inte med din egen (och andras) säkerhet för några gram, det kan du göra i Hellas.

+1!

Senast redigerad av en moderator:
Tomcaten sa:
Är skivstorleken mest avgörande? Än vad för broms man har.

Så klart bromsen är viktig, du kan ju inte köra med shimanos lågbudget trekkingbromsar direkt. Men har du för små skivor är du rökt oavsett broms. Du bör ha så stora skivor som det bara går, och belägg som klarar värmen och inte fade:ar. Det du vinner i vikt på små skivor förlorar du mångdubbelt i bromsprestanda. Kanske du till och med förlorar bromsarna helt...

Ska det bli första megan under 14kg? Utan dropper är det nog inga problem. Vad väger underverket nu?

Xtr 9120 är inte så tunga. De kanske duger?

Tomcaten sa:
Crossmax sa:
jofahjalm sa:
Weight weeine-Tomcaten är lite svår att förstå. Tror du det är en fördel att plocka bort vikt från bromsarna för den typen av åkning?
Hahaha, spot on. Vad är det som händer?

Bryter nya vägar.

Knappast.

En kille som körde dh-cupen under 2010 envisades om att ha 160mm skivor och Avid Juicy Ultimate bromsar.
Kan väl säga att han kom oftast inte vidare från kvalet.....

Paco sa:
Tomcaten sa:
Crossmax sa:
jofahjalm sa:

Bryter nya vägar.

Knappast.

En kille som körde dh-cupen under 2010 envisades om att ha 160mm skivor och Avid Juicy Ultimate bromsar.

Egna personliga vägar.

Känner att det har blivit dags nu och så är Megan rätt tung.

Tomcaten sa:
Paco sa:
Tomcaten sa:
Crossmax sa:
jofahjalm sa:

Bryter nya vägar.

Knappast.

Egna personliga vägar.

Förstår inte riktigt varför du frågar, svaren är ändå inget som intresserar dig.

marr sa:
Tomcaten sa:
Paco sa:
Tomcaten sa:
Crossmax sa:
jofahjalm sa:

Bryter nya vägar.

Knappast.

Egna personliga vägar.

Förstår inte riktigt varför du frågar, svaren är ändå inget som intresserar dig.

Geologens okände bror? ;)

Detta är inte så konstruktivt. Nu tycker jag vi börjar jämföra vad en Kona Process 134 väger kontra en Nukeproof Mega 275. Vem blir först med siffror?

jofahjalm sa:
Detta är inte så konstruktivt. Nu tycker jag vi börjar jämföra vad en Kona Process 134 väger kontra en Nukeproof Mega 275. Vem blir först med siffror?

Är det nu vi ska erkänna att vi saknar Sixtens exeltabeller?

Den krävs väl bara att någon hittar på siffror? Men min gissning är att en Kona process 134 inte är lättare än en Mega 275, m.a.p ramen. Jag tror faktiskt den är tyngre.

En 275 comp 2018 väger tydligen 15.37 med HR2 DD. Enlit mbr

Låter mycket men slx väger kanske en del. Utan dropper, vanliga däck och bättre lina så faller den som en sten mot 14? (Om man inte har både taco o bash)

Min 290 är rätt så budget utom bromsarna och väger nog strax under 15.

jofahjalm sa:
Ram mot ram är det som är intressant.

Det låter optimisktiskt att din 29a skulle väga under 15 kg med riktiga däck?

Det får väl betraktas som en from förhoppning eftersom jag inte har någon riktig våg. Så i bästa fall är det väl +- ett par hekto.
Sen har jag ingen bash och xc pedaler.
Inga DH casing men MM / DHRII så det är väl ändå rimliga däck.

203/203mm så det börjar bli enduro av den.

14.8 ska den väga med lite bättre hjul så helt omöjligt är det inte.

Tillbaka
Topp