[RR] Sydeuropeiska berg med tält och öl

Det är Shimano, och problemet kanske får sin lösning snart. I Castejon de Sos hittade jag fyra snubbar på cykelsemester. De ska bara piffa till sig lite efter dagens cykeltur, sedan har de lovat att skjutsa mig och Honzo över halva bygden i jakt på cykelbutiker. Tror jag att de sa, på spanska. Eller så tänker de kidnappa mig.

Jackson sa:
Vilken JÄVLA tråd!!!! HURRA! Och HEJA!!! Fyfaan vad mäktigt och kul och tack för att du är så tuff och för att du delar!! Göttaste moset!
Oj. Tack :)

Miss Lycka sa:
Öh, nä, vaddå? Trodde det bara var landsvägscyklister som rakade benen.

Hur som helst...cykelsemestergrabbarna ringde runt till traktens alla cykelbutiker, men det var ingen som hade några bromsgrejer (och det är ju lite underligt). Så sen, asså snubbar...då gick dom själva lös på stackars Honzo som flugor på en marmeladmacka. Lämnade ifrån mig insexnycklarna en sekund, och sen var det fyra pers där och skruvade samtidigt. Tror att Honzo fick sig en skvätt kedjeolja i bromsen, trots att jag (på spanska) förklarade att happykonsensus var olivolja. Nu funkar det hur som helst, och det ska nog funka i fyra dagsetapper till Andorra.

Nu ska jag käka mosade chokladcroissanter och tälta bakom en buske. Ha de!

Karin_P sa:
Hoppas det smakade gött...

Ser fram mot nästa RR.... Det har sagt tidigare men du skriver på ett sätt så man liksom nästan är där... Tummen upp!! Hoppas nu bromseriet fungerar, ta det piano så ska det nog gå bra!!

Heja Karin!
Vilka underbara bilder och rapportering! Du är grym!
Fortsätt att njut av bergen (iaf av vyerna ;-) ) , osten och chokladcroissanterna!

Fortsatt helt jävla underbart. utom möjligen 4 dagsetapper bergscykling med kedjeolja i bakbromsen, men det kunde ju varit framändan...
Tälta bakom en buske är Der Kaiser-approved 7 dar i veckan.

Karin_P sa:

Det går ju hur bra som helst med kedjeoljan, märker ingen skillnad alls. Fatta vad mycket pengar man kan spara på att inte hålla på och dutta med massa specialoljor, bara att köpa en jättedunk av något godtyckligt och köra samma till gaffeln, kedjan, bromsarna, fritösen...

olle/frost sa:
I Tyskland använder de öl till allt.
Intressanta effekter man skulle kunna få med ölskum i bromsslangarna.

Eftersom det regnar nåt så in i bängen, molnen ligger på marken, och jag har hittat ett b&b med wifi och skön säng i Espui, så tänker jag inte gå ut på hela dagen och istället roa mig med att slänga upp några till bilder. Tanken var att ta sig över Coll de la Portella på 2300 m, men det får bli en annan dag.

La Cuta är ju fortfarande oslaget, men Cerro Marradetas kommer inte särskilt långt efter, här med utsikt över något bergsmassiv som jag inte lyckats lista ut vad det heter. Hade tänkt cykla upp dit kvällen innan och bo i bergsstugan däruppe, men det var då för väl att jag inte pallade det, för det var tillbommat och inte en käft där.
IMG_20170510_185712.jpg

Hittade lite gammal snö också, med cykelhjulspår som nog bara var ett par dar gamla. Så tomt och öde överallt, så det var rätt skönt att få bekräftelse på att jag inte är den sista människan på jorden (vilket jag iofs ändå kunde ha varit eftersom spåren var ett par dagar gamla).
DSC00372.JPG

Kvällen innan bodde jag på hotell där det inte fanns någon, bara att knalla in, ringa ett nummer, och nån svarade att det går bra att dra ut skrivbordslådan i receptionen och välja en nyckel. Jag har tältat i buskar utom synhåll från vägen, men hela kvällarna har gått utan att det kommit någon på vägen. Och nu är jag återigen enda gästen på ett b&b.

Tältade visserligen bakom ett taggbusksnår, men utsikten åt andra hållet var fin.
IMG_20170510_202504.jpg

Fast får finns det många. Jag tror dessutom att jag är skyldig till att ca 1000 får har råkat i panik. Har kommit in i Katalonien nu, där skyltar är skrivna på ett konstigt språk, jorden är röd (någon som vet vad det är för bergart?), bergen är fortfarande höga men dalarna är stora och vida och det är mer jordbruk. Hur som helst, rutten ledde mig genom en fårgård där man för tillfället skottade fårbajs med grävskopa, och ut i skogen på en slingrig fårstig. Där fick ett får syn på mig och springer bräkande åt andra hållet, drar med sig två polare som också börjar springa och bräka, och sen kommer det flerochflerochfler från alla bergssidor och en panikslagen bräkande massa av får liksom rinner ner i dalen. Och jag tänker att det där är säkert inte nyttigt för dem, de kommer bryta benen och få hjärtslag, men det var nog inte mitt fel...det var nog matdags eller nåt hoppas jag (fast dom äter väl gräs på bergssluttningar egentligen).

Den enda som verkar gilla mig är grisen i garaget i Sentis.
IMG_20170510_202432.jpg

Och äntligen lite stig och sånt efter alla traktorspår och skogsbilvägar...fast då är det för brant för att jag ska våga cykla det med all packning.
LRG_DSC00405.JPG

Och en idyllisk ko i motljus, bara för att.
DSC00141.JPG

earnstrom sa:
Den här tråden får mig att hata mitt liv. Men jag är ok med det.

Den här tråden får mig oerhört motiverad att ge mig ut på lite cykeläventyr i bergiga trakter (när kroppen åter är med på noterna). Förvisso är jag mkt mer bekväm (=inget tältande) och håller mig till racer, men det är ändå grymt inspirerande läsning och bildtittande. Dessutom tycker jag alltid det är roligt när man får se häftig natur och få bättra på min uppfattning om hur jordklotet ser ut på olika ställen.

GoranS sa:
earnstrom sa:

Den här tråden får mig oerhört motiverad att ge mig ut på lite cykeläventyr i bergiga trakter (när kroppen åter är med på noterna). Förvisso är jag mkt mer bekväm (=inget tältande) och håller mig till racer, men det är ändå grymt inspirerande läsning och bildtittande. Dessutom tycker jag alltid det är roligt när man får se häftig natur och få bättra på min uppfattning om hur jordklotet ser ut på olika ställen.

+1000

GoranS sa:
earnstrom sa:

Ja, det var ju ungefär det jag menade, fast med andra ord...

Grym tråd! Riktigt kul å hade man ej varit så feg så hade man gett sig iväg på något liknande själv!

Upplever du valet av cykeltyp bäst lämpat för ändamålet eller skulle du gjort något annat val om du drog iväg på cykelturen idag? (Sorry om svar står i tråden men var många sidor å kolla ikapp hehe).

lindengbg sa:
Grym tråd! Riktigt kul å hade man ej varit så feg så hade man gett sig iväg på något liknande själv!.
Äh, tänk inte så mycket. Bara gör't!
Hade jag börjat tänka på vad som kan gå fel hade jag nog aldrig kommit iväg. Och hade jag börjat grotta ner mig i cykeldetaljer hade jag inte heller kommit iväg. Så jag tog vad jag hade, och fixade bara till det litegranna.

Och jo, jag tycker det har funkat bra. Det är en Kona Honzo 29" i stål, 1x10 med 28-42 som lättaste växel. Rätt bekväm sittställning och inte jättebrett styre.

Jag hade ju egentligen ingen aning om vad jag gav mig in på, visste inte hur stökigt eller brant det skulle vara. Läste att Transpirenaica skulle vara "in general, the trail is rough, dirty, dusty and rocky with very technical sections in several occasions". Det har det ju inte riktigt varit... antingen hade snubben som skrev det där cyklat vilse, är lite klen eller så ville han bara verka macho. Setupen hade jag bara testat i en timme ungefär på lokala mtb-rundan. Med tanke på det har det funkat oförskämt bra.

Har cykeltourat en del med min cx Nishiki cross road, men de har varit mest lvg och med pakethållare och sidoväskor. Det skulle ha varit för stökigt för cx här, och heldämpat skulle ha varit overkill.

Har kört med låst gaffel hela tiden, så i princip skulle jag ju kunna kört helstelt. Men jag har passat på att cykla lite singletrack utan väskor också, och då var det ju najs med lite dämpning fram iaf. Tänkte slänga av mig väskorna i Andorra i några dagar nästa vecka också.

Med en helstel hade jag ju kunnat få flaskhållarfästen på gaffeln, men det har funkat bra att tejpa fast hållarna med eltejp (Nitto. Nittos eltejp ska det vara. Alla kollegor som ev läser detta håller med. Och nej, jag har inte snyltat i fältförrådet, beställde en hel stock med tejprullar till mig själv, och har med mig flera rullar för diverse fältmek).

Kedjestagen är för korta och saknar pakethållarfästen, annars hade jag kanske försökt mig på att köra med pakethållare istf sadelväska. Men de hade kanske skakat loss, och de skulle ha varit i vägen vid allt knuffande.

Utväxlingen har funkat bra. Har inte en suck att komma uppför backarna ändå, och med lägre utväxling är man ju ändå i princip stillastående. Högre växlar tycker jag inte har behövts.

Bytte reverben mot fast stolpe för att spara vikt, reverben skulle ju ändå ha pajat. Bytte vevarna från 170 mm som jag använt i skogen till 175 mm för bekvämare rundtramp (jag har jättelånga ben).

Plockade min gamla favoritsadel från Nishikin, och lappade ihop den hos en skomakare innan jag åkte. Och ändan är nog den enda kroppsdel som jag inte har/haft ont i hittills.

Stål är bra, går att svetsa. Mötte en snubbe som spräckt sin kolfiberram i Ainsa, trist för honom...

Så ja, på det hela taget, tiptop :)

Nu verkar det som att regnet håller på att lätta litegranna, så förhoppningsvis kommer jag iväg över nästa berg imorgon.

Nämen fyfan :/
Har kollat runt lite för att ta reda på bästa rutten ut ur Andorra (kommer avvika från Transpirenaica och ta tåget till Provance) men det verkar fördjävligt hur man än gör. Mycket ocyklingsbara tunnlar och mycket tung trafik. Eller så kan man försöka sig på snötäckta vandringsleder då...

Du skriver ju en massa bra saker, men sen kommer i någon mening essensen, det som gör det hela så... rätt.

Karin_P sa:
...så tänker jag inte gå ut på hela dagen och istället roa mig med att slänga upp några till bilder. Tanken var att ta sig över Coll de la Portella på 2300 m, men det får bli en annan dag.
...

lugn och ro, i egen takt.

:-)

Karin_P sa:
Nämen fyfan :/
Har kollat runt lite för att ta reda på bästa rutten ut ur Andorra (kommer avvika från Transpirenaica och ta tåget till Provance) men det verkar fördjävligt hur man än gör. Mycket ocyklingsbara tunnlar och mycket tung trafik. Eller så kan man försöka sig på snötäckta vandringsleder då...

Låter som ett bra läge för att slå basläger och göra dagsutflykter i vackra omgivningar till snön tinar lite! :)

Jösses, har helt missat att du kommit iväg men det har ju oxå gjort att jag haft en hel massa fantastiskt läsning att ta igen.
Tror tom den här tråden slår Bovalls DIY carbon banshee. Så jäkla bra! Och vilka bilder!

Ang bromsoljan innan tror jag du är rätt på det med kedjeolja i mineraloljebromssystem.

/T

Heja Karin!
Just nu är du den enda anledningen till att jag går in på happy då och då.

Det du gör är fantastiskt och kommer bli ett minne för livet. Underbart!

Mücket, mücket trefvlig tråd! Har inte orkat kommentera än, men jag bifogar nu några större ovationer blandat med mindre hyllningar:-)
Som nån annan sa så hade jag nog inte orkat/vågat ge mig på något liknande, särskilt inte ensam. Jäkligt fint jobbat!

Och sen en teknisk detalj. Är ju svårt att hålla sig ifrån såna:-)
Tror du det hade varit lämpligare med en helstel cykel utrustad med plusdäck? Låter lite som att fjädring inte lirar ändå med massa packning, samtidigt som underlaget ändå verkar rätt knöligt.

Ser fram emot fortsättningen!

Karin_P sa:
olle/frost sa:
I Tyskland använder de öl till allt.
Intressanta effekter man skulle kunna få med ölskum i bromsslangarna.

Eftersom det regnar nåt så in i bängen, molnen ligger på marken, och jag har hittat ett b&b med wifi och skön säng i Espui, så tänker jag inte gå ut på hela dagen och istället roa mig med att slänga upp några till bilder. Tanken var att ta sig över Coll de la Portella på 2300 m, men det får bli en annan dag.

La Cuta är ju fortfarande oslaget, men Cerro Marradetas kommer inte särskilt långt efter, här med utsikt över något bergsmassiv som jag inte lyckats lista ut vad det heter. Hade tänkt cykla upp dit kvällen innan och bo i bergsstugan däruppe, men det var då för väl att jag inte pallade det, för det var tillbommat och inte en käft där.

Hittade lite gammal snö också, med cykelhjulspår som nog bara var ett par dar gamla. Så tomt och öde överallt, så det var rätt skönt att få bekräftelse på att jag inte är den sista människan på jorden (vilket jag iofs ändå kunde ha varit eftersom spåren var ett par dagar gamla).

Kvällen innan bodde jag på hotell där det inte fanns någon, bara att knalla in, ringa ett nummer, och nån svarade att det går bra att dra ut skrivbordslådan i receptionen och välja en nyckel. Jag har tältat i buskar utom synhåll från vägen, men hela kvällarna har gått utan att det kommit någon på vägen. Och nu är jag återigen enda gästen på ett b&b.

Tältade visserligen bakom ett taggbusksnår, men utsikten åt andra hållet var fin.

Fast får finns det många. Jag tror dessutom att jag är skyldig till att ca 1000 får har råkat i panik. Har kommit in i Katalonien nu, där skyltar är skrivna på ett konstigt språk, jorden är röd (någon som vet vad det är för bergart?), bergen är fortfarande höga men dalarna är stora och vida och det är mer jordbruk. Hur som helst, rutten ledde mig genom en fårgård där man för tillfället skottade fårbajs med grävskopa, och ut i skogen på en slingrig fårstig. Där fick ett får syn på mig och springer bräkande åt andra hållet, drar med sig två polare som också börjar springa och bräka, och sen kommer det flerochflerochfler från alla bergssidor och en panikslagen bräkande massa av får liksom rinner ner i dalen. Och jag tänker att det där är säkert inte nyttigt för dem, de kommer bryta benen och få hjärtslag, men det var nog inte mitt fel...det var nog matdags eller nåt hoppas jag (fast dom äter väl gräs på bergssluttningar egentligen).

Den enda som verkar gilla mig är grisen i garaget i Sentis.

Och äntligen lite stig och sånt efter alla traktorspår och skogsbilvägar...fast då är det för brant för att jag ska våga cykla det med all packning.

Och en idyllisk ko i motljus, bara för att.

Alltså wow, såg den här tråden idag och wow. Du gör det alla drömmer om men ingen vågar. Härmed utnämner jag dig till en äkta happyride hjälte :D.

Har för mig att jag såg en till tråd för några veckor om en yonna på en fatbike på ungefär samma resa som du. Ni har inte funderat på att äventyra tillsammans?

Det du gör verkar vara en riktig dröm :D
Har en bekamt som håller på med liknande saker, äger en del lägenheter som hyrs ut för inkomst, sen är han nere i södra Europa och njuter av livet minst halva året, springer maraton, åker skidor och bestiger berg, han har dock en skåpbil han bor i, så det är ju inte samma resa som du.

har du någon inkomst eller sparade pengar ifall saker går fel? mat, utrustning osv. behövs ju/ kan gå sönder. då vill man inte stå där fattig

Oj, så snälla ni är, men det känns lite konstigt att ha en såhär egocentrerad tråd. Fast kul om det kan inspirera någon till att ge sig ut och cykla.

Plusdäck och helstelt hade säkert varit alldeles utmärkt. Har annars suktat efter en Salsa Fargo för att jag tycker den är så snygg. Men jag har aldrig provat bockstyre i skogen (förutom på cx:en då, men då har jag mest bara fått punka) och så vitt jag vet finns den inte i butik i Sverige så att man kan få klämma på den, så jag har inte vågat slå till. Men om någon har en till utlåns, så hojta gärna till!
Och så kanske jag borde skaffa fatbike och joina Yonna :)

Tjae, ekonomiskt sett så var tanken först att vara ute tills jag tröttnade eller pengarna tog slut. Sa först upp mig, men så blev det 4 månader tjänstledigt istället, och det är kanske inte riktigt lika ballt. Är nog rätt lagom ändå för att jag ska få rasta av mig litegranna, och så länge borde sparpengara räcka. Har snackat med flera som varit ute i över ett år och cyklat jorden runt och sånna grejer, men jag tror inte jag skulle njuta av att vara på rull så länge, inte ensam iaf (och vet inte om jag skulle stå ut att ha någon i släptåg så länge heller). Så jämfört med riktiga långcyklingar ligger jag i lä... men man kan ju få avgöra själv vad man tycker är ett äventyr, kanske kan räcka med en långhelg i hemmaskogen.

Får se hur det går att acklimatisera sig till grottekvarnen sen...kanske skulle ha tagit det där jobbet i bergsstugan som jag blev erbjuden dag 1. Eller om någon har ett annat jobb att erbjuda...proffesionell dagdrivare, cykelguide eller fåraherde eller nåt, säg bara till. (Jag har jättebra hand med får nu, fick lite tips om hur man ska göra för att inte skrämma 1000 får i panik av en fårfarmarkursinstruktör).

Mera berg!
Quatrepins-nånting
IMG_20170513_194547.jpg

Lekte lite med timern på kameran, nånting ska man ju roa sig med i sin ensamhet:
IMG_20170513_194723.jpg

Hårt liv för en kiwi
DSC00416.JPG

Och när jag stog där på ännu en Col-nånting efter att ha kuffat cykel i tre timmar konverserade jag en jovialisk äldre herre som pratade ovanligt bra engelska (och som åkt bil ditupp). Högtravande önskade han mig lycka till på färden och hoppades att jag skulle trivas i deras land.
Det där, sa en barcelonsk cyklist jag gjorde sällskap med ner för berget, det var ju Kataloniens förre president, över 20 år var han president. Oklart om jag borde bli star-struck i efterhand. Vet inte hur det funkar att vara president i ett land som ju inte riktigt är ett land, kanske är det i stil med han pellejönsen (vad han nu heter) som är president i republiken Jämtland. Eller så är han separatistterrorist, dom brukade ha sådana i Katalonien också, även om de inte var lika kända som ETA. Då kanske det inte är lönt att bli star-struck.

Samme cyklist som upplyste mig om presidenten frågade om jag sett till några björnar i Pyrenéerna ännu. Jag skämtade nåt om att ha med sig björnspray, och han svarade gravallvarligt att det har han alltid med sig när han är i bergen... Borde jag bli orolig nu och se över mina tältningsvanor?

Sketchy stig in i Andorra:
DSC00445.JPG

Nu är jag less på berg, benen strejkar och jag har kommit till Andorra. Andorra imponerar tyvärr föga för tillfället, har varit nära att bli överkörd fler gånger på en timme i Andorra än tre veckor i Spanien, det började hagla när jag kom över gränsen och liftarna öppnar inte förrän i juni. Men maten är superb och slår alla torra spanska baguetter med hästlängder.

Finns inget så öde som en skidlift om sommaren...
DSC00452.JPG

Nu ska jag fundera på hur man bäst tar sig ur Andorra, det är berg åt alla håll och jag pallar inte fler höjdmeter nu på ett tag.

Senast ändrad:
Karin_P sa:
Oj, så snälla ni är, men det känns lite konstigt att ha en såhär egocentrerad tråd. Fast kul om det kan inspirera någon till att ge sig ut och cykla.
det gör det! Man börjar ju genast fundera på om/när/hur länge/vart man vill åka. För min del 1-2v men det är ju en bra början. Läser nu om en snubbe som cyklar från Indien till Sverige. Otroligt.

Klart att en RR-tråd får vara egocentrerad. Det är ju ändå TS:ens upplevelser det handlar om. Så länge man håller selfiekvoten på en rimlig nivå tycker jag det är helt OK att skriva om hur man upplevt saker och vad man gjort.

Den där Andorra-stigen såg häftig ut, men att cykla där skulle jag aldrig i livet våga.

Vet ju i och för sig inte var i Andorra du befinner dig och på vilken höjd, men finns det mer än en väg (stora vägen söderut) om man ska komma ut ur landet utan att behöva ta sig över något pass?

Fan, jag hittade äntligen din tråd!! Tack snälla JFT :)

Cool, you did it, girlpower! Och vad en vackra bilder! Ska läsa hela tråden nu :)

Tack för att du delar!

Häftig resa! Jag tänker själv att man borde göra något sånt här men får aldrig tummen ur. Får väl skaffa ett tält och göra lite helgturer till att börja med.

Och här sitter jag framför datorn och slösar bort min tid med att internetcykla på jobbet istället för att vara ute.
VILKEN TRÅD!!! Asballt kan inte ens börja beskriva det här...

Tillbaka
Topp