[Rykte] Demo 7?

*micke*

Aktiv medlem
[Rykte] Demo 7?
demo7.jpg

Ser ut att ha OPF styrrör och en Rock Shox Totem i fronten. Vedervärdigt fult med det där s-böjda diagonalröret dock...

Direktlänk till bilden på NSMB: http://photos.nsmb.com/showimage.php?i=7758&c=18

[Rykte] Demo 7?
Färgen var gräslig, den CNCade länkbiten ser konstig ut, svetsen på underröret vid böjen får hela ramen att se billig ut, och rörböjen var också ful.

Hoppas verkligen på bättring.

[Rykte] Demo 7?
Jag tycker den var rätt snygg. Försökte tänka mig den utan det svängda röret och det blev inge bra. Lacken kan man ha lite delade meningar om, fast brun hoj är coolt.

[Rykte] Demo 7?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> När stjärnorna kör Slopestyle med Enduro måste väl
> Specialized agera...

De har ju redan SX trailen till sånt. Betydligt snyggare och skönare tycker jag den ser ut... Jag fattar inte vitsen med denna faktiskt. SX trail 06: 6.6" slag om jag inte minns fel. slopestyle, light dh, singletrack etc.

[Rykte] Demo 7?
Henrik VXT, ja jag håller med dig, men folk älskar mellanting när de inte kan bestämma sig... Härom veckan var det någon som efterfrågade ett mellanting av Kona Dawg och Coiler...

[Rykte] Demo 7?
Vad är det här nu då? Jag trodde vi hade kommit överens om att en diamant var den ultimata ram-formen. Nomad ser väl bra ut, men den här var ju bara ful.

Jag kan dock inte bestämma mig om lacken är ful eller cool.

[Rykte] Demo 7?
Noteringar..
*Det är roligt att cykelvärlden växer och får större resurser, att maskera en prototyp på det där sättet med lacken liknar bilvärldens sätt att maskera kommande modeller. Lite roligt.
* Att trenden mot lättare hojar smittar av sig överallt. Behöver de flesta verkligen 200mm på en DH-hoj eller klarar man sig med lite mindre och en lättare hoj? Bra tänkt.
* Singelkronat DH åt folket. Jag är helt övertygad om att min 66a räcker gott till all DH jag kommer utsätta den för under mina närmaste förhoppningsvis utvecklande två år.

Henrik VXT skrev:
-------------------------------------------------------
>Färgen var gräslig, den CNCade länkbiten ser konstig ut, svetsen på underröret vid böjen får hela >ramen att se billig ut, och rörböjen var också ful.
>
>Hoppas verkligen på bättring.

Prototyp. En sån bygger man inte med finishkrav, utan sätter ihop delar man har liggande för att testa beteendet och geometrin. Färgvalet är ju enbart för att förvirra/vad det var för färg på rören som de hade liggande vid prototypverkstaden.

> De har ju redan SX trailen till sånt. Betydligt
> snyggare och skönare tycker jag den ser ut... Jag
> fattar inte vitsen med denna faktiskt. SX trail
> 06: 6.6" slag om jag inte minns fel. slopestyle,
> light dh, singletrack etc.

Tror inte den här är en 7" Fr-hoj, verkar dumt att ha en med 6.6 och en med 7 som konkurrerar. Jag tror det är en hoj med DH-geometri som är tänkt för gemene DH-svensson som inte kör på världscupbanor och behöver mer än 7" slag. 7" räcker faktiskt väldigt långt. Notera att det är ganska lågt BB på hojen, vilket tyder på race-geometri och min teori. Annars förstår jag faktiskt inte heller poängen med hojen.

Hoppas nu att de testar vidare, omkonstruerar underröret/dämparfästena och gör en snygg, rejsig DH-hoj med 7" slag. Så kanske man kan få en fullfjädrad DH-ram under 4kg med dämpare.

Edit : läste bloggentryt, där det står att demo7 inriktar sig mot "the freeride crowd". Märkligt. Och underröret ser lika sepe ut på Demo8an.. precis som på årets Stinky. Usch.

Senast redigerad av en moderator:
[Rykte] Demo 7?
Det var en gång tre björnar som ville lära sig cykla nerför. Pappa björn, storebror björn och lillebror lille björn. En dag när de vandrade hem genom staden på väg tillbaka till bergen från att ha härjat runt i den närliggande stadens soptunnor på kvällen såg pappa björn en Demo9:a i cykelaffärens skyltfönster; "-Titta där barn, en sådan ska jag ha en dag, då kan jag köra nerför berget snabbt till stan!" Även storebror björn tittade storögt på skyltfönstret och så då en Demo8:a; "-Titta pappa, en sån vill JAG ha, då kan jag åka med dig till stan lika fort!". Lillebror lille björn nådde knappt upp till fönstret men ville även han cykla, men ingen passande cykel syntes till i affären. Men en liten notis långt inne på väggen i cykelaffären stod det något om en Demo7:a som var på gång. "-Hullaaa, då kan jag snart okså få en sykkel!" skrek lillebror lille björn så att nosen darrade av iver. Därefter traskade björnarna hemåt mot den vildvuxna skogen, pratandes cykel hela vägen hem. Hemma åt de gröt till middag från varsin skål. Pappa björn från en stoooor skål, storebror björn från en mellanstor skål och lillebror lille björn från en liten liten skål. Sedan gick de i ide och drömde en massa roliga drömmar om hur de skulle droppa ner från skogen rätt på den elaka jägaren med varsitt landningsställ till cykel. Snipp snapp slut, då var den sagan slut. :-)

/Leo

[Rykte] Demo 7?
Tror det kommer bli lite som Nomaden.
Först tycker alla den är svinful,
men när ögonen vänt sig så kommer
den att bli både snygg och funktionell.

[Rykte] Demo 7?
I augusti -04 dök det upp liknande info på NSMB om den då kommande modellen SX Trail. Precis samma upplägg, Brandon Sloan mfl från Specialized dyker upp i North Vancouver och kör nästa års hojar. Den SXT som sedan såldes -05 såg ut exakt som SXT:n i "reportaget" (tom färgerna) så jag misstänker att Demo 7:an som nu fotats är ganska färdig. Visst, det är tre månader tidigare den här gången så då kan man ju hoppas hoppas hoppas för hugade spekulanters skull att färgsättningen ändras ;-)

[Rykte] Demo 7?
Tjena!

Fast jag drack hetl vansinniga mängder med alkohol igår så har jag inte mått illa idag tills jag såg detta spektakel.. BLUÄRK!!!

[Rykte] Demo 7?
det enda på bilden som jag såg var snyggt var bakdelen av en demo 8 06 i bakgrunden....jag älskar verkligen specialized..men nu får dom fan ta och skärpa till sig...hela hojjen ser bara jävligt tam och billig ut. diggar inte alls att dom har tagit massa runda rör när dom tidigare har kört med mysiga och coola 4-kants rör.

[Rykte] Demo 7?
Visst är färgen lite skum.. men är det enda problemet så fixar man ju det enklast med en spray-burk från Q8:a =)

Övriga designen kan jag verkligen förstå att vissa har något emot. Jag tycker att den väll är ok, men inte mer. Det jag är mer intresserad av att veta är hur geometrin ser ut på den där, är den ens aningens snarlik dagens Demo-ramar så blir det säkerligen ett riktigt roligt paket.

Det jag gillar mest med Specialized DH-ramar annars är hur bra de verkar hålla. Hade en Bighit tidigare och den gick tusan inte av för hackor. Drog den sjukaste bucklan i ramen precis ovanför styrhuvudet och var helt säker på att den skulle vara okörbar. Men den verkade inte bry sej nämnvärt och så vitt jag vet så rullar den ännu.

[Rykte] Demo 7?
Jao, de påstår att det är en Totem. Skulle inte tacka nej till en dylik på SX Trailen då Pike i mina ögon återupprättat RS något skamfilade rykte.

[Rykte] Demo 7?
Alltså, böjda underrör gör ont att titta på tycker jag. Det spelar ingen roll hur låg tyngpunkt man får av dom, går det inte att titta på hojen så är det ändå en waste. Böjda överrör däremot kan jag tycka är ok, ibland t o m snyggt.

Men jag menar, vem köper den där hojen istället för en SX trail, om inte specialized toksatsar på PR?

Rock Shox-gaffeln tror jag mycket på dock.

Tillbaka
Topp