Sadelstolpe och flaskhållare i kolfiber, billigt.

Stencil

Ny medlem
Hallå, jag skulle behöva tips på var jag kan köpa en sadelstolpe och två flaskhållare i kolfiber hyfsat billigt. Har noll koll på alla nätbutiker i tyskland osv, så det är bättre att fråga här tänkte jag.

men frakten på dina grejer från tyskland borde väl göra att det blir billigare från typ cyclecomponents? har du kikat där?

mtbräven skrev:
-------------------------------------------------------
> men frakten på dina grejer från tyskland borde
> väl göra att det blir billigare från typ
> cyclecomponents? har du kikat där?

Men man betalar ju frakt från cyclecomponents också, iaf om man inte bor i närheten :)

Tja!

Köpte två stycken SPECTRA flaskställ på Erlans för 299 kr st, inte världens creddigaste märke men vägde dom till 25g st. Skit i en billig kolfiber stolpe, köp en lättare i titan från KCNC ligger på 600-700 spänn.

//
Roffe

Rolf.A skrev:
> Tja!
> Skit i en billig
> kolfiber stolpe, köp en lättare i titan från
> KCNC ligger på 600-700 spänn.

Tja! Vet du var man kan hitta dessa?

Rippa skrev:
> Rolf.A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tja!
> > Skit i en billig
> > kolfiber stolpe, köp en lättare i titan från
> > KCNC ligger på 600-700 spänn.
>
> Tja! Vet du var man kan hitta dessa?

Ingenstans. KCNC gör inga titanstolpar.

Oskar skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Rolf.A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tja!
> > > Skit i en billig
> > > kolfiber stolpe, köp en lättare i titan
> från
> > > KCNC ligger på 600-700 spänn.
> >
> > Tja! Vet du var man kan hitta dessa?
>
>
> Ingenstans. KCNC gör inga titanstolpar.

Ja, eller scandium eller kryptonit för den delen. Sub 200 gram + sub 1000SEK är det jag är ute efter.

Fan Rippa, du vet att jag behöver en kryptonitstolpe.

Men för att svara på din fråga: kolla tyska eBay. T.ex. butiken "bikehardest". :-)

Stencil skrev:
> Hallå, jag skulle behöva tips på var jag kan
> köpa en sadelstolpe och två flaskhållare i
> kolfiber hyfsat billigt. Har noll koll på alla
> nätbutiker i tyskland osv, så det är bättre
> att fråga här tänkte jag.

Sluta upp att hänga på diverse web-shoppar nu å se till att komma ut å cykla lite! Vi har ju kört ett gäng goa turer redan och inte sett röken av dig... ;-)

/CJ

cjmax skrev:
> Sluta upp att hänga på diverse web-shoppar nu å
> se till att komma ut å cykla lite! Vi har ju
> kört ett gäng goa turer redan och inte sett
> röken av dig... ;-)

Det är sant! Jag borde fokusera på själva cyklingen, men det lär bli lite svettigt att köra en runda på 10-12 mil utan att varken kunna sitta eller dricka! :-)

Nä, faktum är att jag har drabbats av en rent djävulsk räcka med förkylningar och influensor. Jag ringde sjukvårdsupplysningen igår med halvkvävd gråt och frågade om man verkligen KAN bli förkyld fem (5!) gånger på 10 veckor. Och det kan man tydligen. Ju mer förkyld man är desto sämre är immunförsvaret och då får man lätt ett andra virus också. Och ett tredje osv.

Så jag är svinsur på min kropp just nu. Formen är borta, men så snart jag tillfrisknat så hänger jag lätt med. Jag har längtat hela vintern efter Happyrundorna, så vi ses snart hoppas jag.

Per

Tune's superlätta 9.5gr flaskställ (och den vikten är inklusive två skruvar!) för 275 kr, och då medföljer även en Tune-märkt Tacx-flaska på köpet, måste väl anses vara världens bästa deal om man letar billiga flaskställ i kolfiber...

Jag har kört sån här i ett år ungefär, och den funkar klockrent, inte en chans i världen att tappa flaskan... Hållbarhet verkar absolut inte vara några problem, det finns dock några saker man får lära sig att leva med...

Man kan inte dra flaskan rakt upp som ett vanligt ställ, man får ta ut den i ett kvarts varvs vridande rörelse. Folk som klankar ned på det här ställer för att dom har svårt att få ut flaskorna, har fel teknik, det är inga problem att få flaskan i handen även i stökig terräng när man lär sig vrida rätt...

Nästa grej är att du är begränsad till att köra koniska flaskor, alltså allt som är märkt Tacx och även en del som köpt flaskorna från Tacx med egna märken, Tune t.ex... Tycker dock inte tillgänglighet verkar vara något större problem på såna.

Sista grejjen... det är tight passform mellan flaska och ställ, så ibland kommer det ett tunt lager vägdamm/grus och lägger sig mellan flaskan och insidan av stället, som ger en lätt "grusig" känsla när man vill ha ur och i flaskan. Detta har dock bara hänt på absolut blötaste/skitigaste turerna... Man tar fingret och torkar av insidan på 2 sek så är det löst...

TUNE037.jpg

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/tune-carbon-flaskstall-95g.html

Hur som haver, den väger hälften av konkurrenterna och är halva priset mot närmaste jämförbara konkurrent... Valet där är väl rätt solklart? ...i sin korthet är det ett förbannat bra flaskställ och ovanstående är petitesser man snabbt lär sig leva med.

Eller gör det själv!

Garanterat dyrare och sämre, men köpekakor är inte alltid godast:

http://www.bmeres.com/carbonframe1.htm

Kolfiberduk och epoxy finns på Biltema. 1 kvm kolfiberväv (25-2133)
för 549 kr och 0,3 liter lamineringsepoxy (25-2134) 119 kr räcker till hela cykelklubben.

Oj vad kul det skulle vara att se alla fula hemgjorda flaskställ!

Tillbaka
Topp