Sadelstolpe som sitter fast!!

Bjerring

Ny medlem
Min sadelstolpe sitter helt j..la fast!! Har någon tipps på hur jag ska få loss den?
Har kört med den lös i 1 vecka + behandlat den med 556 olja ändå sitter den stumt.
Vad ska jag göra??

Glödga den på någon verkstad.
När den har svalnat (helt!) så kan du testa med kylspray så att den krymper.
Det kommer att krävas en del och en handske är att föredra.
Glöm inte rörtång eller fet polygrip.

Gammal oöm (slängbar) sadel fast stolpen. Kläm fast sadeln på något rejält ställe och håll i hela ramen, vrid. Man orkar så mycket bättre då.
Men först kan man ju underlätta med lite 5-56 och lite värme.

Sätt fast stolpen i skruvstycket, värm röret med varmluftspistol/hårtork, kyl stolpen med kylspray, använd hojen som hävarm för att vrida loss stolpen.

Fungerar inte det, är oftast
thermite.png ht=19
en bra problemlösare :-)

/s-o

Om du har tillgång till ett juste skruvstäd så kan du göra som jag gjorde en gång... Du kommer dock få köpa ny stolpe. Börja med att borra hål i stolpen strax ovanför där den försvinner in i ramen. Sätt i en bult och sätt en mutter på andra sidan. Sätt fast sadelstolpen i skruvstädet så att bulten hindrar stolpen från att vrida sig runt. Ramen ska alltså sitta upp och ner. Försök vrida loss stolpen med ramen som hävarm. Har du tur smäller det till.

Tack för alla tipps! Ser ut som om det är våld som ska lösa mitt problem, Hehe!! Vart köper man kylspray?
Lite nyfiken på vad formeln betyder?

Bjerring skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite nyfiken på vad formeln betyder?

Thermite, i princip rost och aluminium i lämpliga proportioner. Det brinner med _hög_ temperatur, och behöver inte någon extern syretillförsel för att hålla igång reaktionen.
är ett exempel på hur pass effektivt det kan vara.

/s-o

Senast redigerad av en moderator:
Slägghammare är inte så osriöst som det låter. Aluoxid här bland det hårdaste som finns men det är också sprött. Med rätt träff på stolpen (rakt uppifrån) och med cykeln fritt hängande kan det mycket väl hända att det lossnar. Hårda, väl avvägda, knackningar och slag är ett vedertaget knep att få aluoxid att ge med sig.

HP@work skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det mellan stål och aluminium så funkar det
> att hälla på ammoniak.

Med andra ord man kan pinka på stolpen innen man vrider runt...

Är du säker på att det är stolpen som sitter fast i ramen, så det inte är tvärt om ramen som kramar stolpen .. ;)

Hej & tack för alla tipps!!
Nu har jag fått loss stolpen, den satt som F n!!
Jag gjorde så här:

Tog kontakt med en smed som sa så här:
Värm med varmluftpistol på ramen (inte stolpen) tills den blir varm (inte så lacken skadas).
Sätt fast cykeln i ett skruvstäd (stoort!!) i sadelstolpen, Använd cykeln som hävarm och bryt fram & tillbaka tills det släpper (det small!!)

Varför man ska värma på ramen beror på att materialet utvidgas vid uppvärmning.

/Bjerring

Efter att ha varit inne på diverse cykelbutiker och frågat om tillvägagångssätt och även kollat lite här på Happy så åkte jag igår förbi Clas Ohlson och köpte följande:

En varmluftspistol, en skruvmejsel, en burk 5-56 och ett bågfilsblad.

För att göra en lång historia kort, jag satt med den där förbannade sadelstolpen i minst fyra timmar innan jag fick bort alla rester från den gamla sadelstolpen. Efter två timmar höll jag på att tappa förståndet, det var tur att lokalen jag satt i hade galler för alla fönster, annars vet jag inte om jag eller cykeln hade gjort ett fint litet svandyk från 5:e våningen.

Jag gör aldrig om det.

Tillbaka
Topp