sadelval

sadelval
jag står inför samma val. är slr XC nåt att ha eller ska man satsa på happyfavoriten slr XP?

ja, jag vet att smaken är som baken och att man måste testa sig fram.. men kvalitetsmässigt, vilket är bäst?

sadelval
Fram tills i förrgår hade jag svarat .
En vanlig SLR och en SLR XP som snikvariant
Men efter att ha sett min SLR efter vurpan i förrgår, går både SLR och SLR XP bort.
Med den erfarenheten väljer jag SLR XC som är lite förstärkt i sidorna

slr.jpg

bilden ger inte rättvisa
det har raspats upp ganska mycket mer än vad som syns på bild:-)

ha det
Jan

Senast redigerad av en moderator:
sadelval
Jag går ju åxå i sadelinköpsfunderingar.
Vad är SLR för märke, var finns det?

Jag prioriterar komfort före vikt faktiskt. Det får väga 10 gram mer, å va skönare.

sadelval
Selle Italia SLR

finns nog att köpa lite överallt:-)

ha det
Jan

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag går ju åxå i sadelinköpsfunderingar.
> Vad är SLR för märke, var finns det?
>
> Jag prioriterar komfort före vikt faktiskt. Det
> får väga 10 gram mer, å va skönare.
>
> --------------------------------------------------
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-05-20
> 12:13 av bruse.

sadelval
Nu ska du f*n inte härma mig mera Bruse! Jag har en SLR XC Gel Flow på ingående - alltså är det non grata för dig. Comprendo? ;)

(edit) PS. Jag monterade styrstammen igår.

sadelval
JLarsson skrev:
> Nu ska du f*n inte härma mig mera Bruse! Jag har
> en SLR XC Gel Flow på ingående - alltså är det non
> grata för dig. Comprendo? ;)

Hur fan ska jag veta det! Det är du som läser mina tankar å hinner köpa före mig!
Eller: du är min idol å vill va som du, se ut som du, duuuu

sadelval
alltså, att rekomendera en sadel för något är ju grymt svårt då sadeln nog är den del på hojjen som är mest individuell mellan cyklister. DOCK så brukar många (med mig) gilla SLR. kör själv SLR XP, samtidigt så har en kompis till mig fått hem en hojj med Gobi sadel o han säger att det är den skönaste sadeln han någonsin kört på o han har då hojjat längre än mig, alltså mer än 10 år. så han har ju testat en del.

om det är nånstans man inte ska stirra sig blind på vikt så äre på sadeln, t.ex. hur många här har sett en lättviktssadel så som SLR på Tour de france? :D:D men det är ju klart, OM man tycker att SLR är grymt skön så skadar det ju inte att den ä lätt.

men som Steelisreal skriver, SLR sadlarna är grymt känsliga för vurpor, en vurpa där skittet tar i marken så blire lätt en skada som går igenom skinnet. kanske är SLR XC lösningen på detta, dock ser den lixom inte lika skön ut.

dock skulle jag nog testa en Gobi om jag fick chansen.

sadelval
Vill du ha en skön sadel eller lätt sadel? Det är frågan!
Lätt då är det väl någon modell från selle för en 7-900kr (för en plast bit med skinn på)
Vill du ha en skön sadel köper du den på biltema! MTB sadel med blått på sidorna! Skön som fan! 98kr mest för pengarna!!!!!!!!!! Vurpar du och skrapar upp fusk skinnet köp en ny!
Kört på den i 2år sedan max fliten pajade!

sadelval
Jag är också inne på att köpa ny sadel där SLR XC gel flow är en stark kandidat, men även Specialized Rival MTB är verkar intressant.

rival.jpg

SLR:en har jag sett och klämt på, verkar bra, dock har jag även hört att Specializeds sadlar ska vara väldigt bra.

/Eric.

sadelval
bruse skrev:
> Produktbeskrivning
> Överdrag: Läder
> Räls: Vanox
> Längd: 275 mm
> Bredd: 131 mm
> Färg: Svart
> Vikt: 174g (+-8% vägd av oss)

Herregud, hur kunde jag missa det? Jag var ju inne och kollade på dom på CC strax innan jag ställde frågan... Jaja, tack i alla fall.

sadelval
Finns det en SLR XC med titanräls.
Har man kört en Flite eller SLR med titanräls vill ínte jag i alla fall gå tillbaka till de stumma Vanadium rälsarna.

ha det
Jan

KingFisher skrev:
> Kör en SLR XC (inget meseri med gel & Co.) och
> är supernöjd. Otroligt oskön utan cykelbyxor men
> med så mår jag bättre än med min gamla gelsadel...

sadelval
"Das Gestell aus Titan" tolkar jag som det är av titan :)
/Johannes

Steelisreal skrev:
> Finns det en SLR XC med titanräls.
> Har man kört en Flite eller SLR med titanräls vill
> ínte jag i alla fall gå tillbaka till de stumma
> Vanadium rälsarna.
>
> ha det
> Jan
>

sadelval
Ok
Jag tittade bara på CC´s sida tydligen tar dom bara in SLR XC med Vanadiumrälsen

tack
Jan

KingFisher skrev:
> "Das Gestell aus Titan" tolkar jag som det är av
> titan :)
> /Johannes
>
> Steelisreal skrev:
> -----
> > Finns det en SLR XC med titanräls.
> > Har man kört en Flite eller SLR med titanräls
> vill
> > ínte jag i alla fall gå tillbaka till de
> stumma
> > Vanadium rälsarna.
> >
> > ha det
> > Jan
> >
>

sadelval
SLR XC finns tyvärr bara med Vanoxräls ... och väger 180gr. enligt Selle Italia. Efter att ha provat 3 lätta saddelvarianter (SLR, San Marco Aspide, Vetta TT Carbon) är jag tillbacka på en Flite Ti : en relativt billig, hyfsad lätt, skön och tålig klassiker.

sadelval
Baltazar skrev:

> om det är nånstans man inte ska stirra sig blind
> på vikt så äre på sadeln, t.ex. hur många här har
> sett en lättviktssadel så som SLR på Tour de
> france? :D:D

Anledningen till att de kör tunga sadlar på Touren är förmodligen att cyklarna i övrigt är så lätta att de måste tyngas med något för att falla innanför viktgränsen. Då passar det ju bra att använda en ordentlig och komfortabel limpa som det funkar att köra 20 mil om dagen på i flera veckor.

sadelval
Tycker det är för mycket snack om olika märken hit och dit. Är det inte din bak (anatomi) som bestämer vilken sadel som passar dig. En faktor som avgör är måtten på dina sittben och även hur tränad du är att sitta på en cykel. Stoppningen i cykelbyxorna kan vara avgörande hur man uppskattar en sadel. Personligen tycker jag bättre om tunnare pads i byxorna. Glöm inte att en MTB och en racer kräver olika sadlar. Det är viktigare med en perfekt bodygeometri på en racersadel än på en MTB-sadel. För på på en MTB så blir det bättre blodgenomströmning genom alla ogämnheter i terrängen så då är sadeln utformning lika viktig som för en som sitter och nöter på en landsväg i flera timmar på en racer.

sadelval
ja måtten är ju viktigt, men de två som jag väljer mellan har ungefär samma mått och sadeln ska användas både till mtb och landsväg.

WTB:
+ Många bra recensioner
+ billig på CRC
-?

Specialized
+De få som säger något om den säger att den är bra
+större 'hål'
-Dyr jämfört med wtb'n

sadelval
micolsson skrev:
> Fick min Specialized BG2 idag, skall prova den i
> morgon.

Vilken modell?
Hur var den??

sadelval
Sam skrev:
> jag beställde min SLR XC från cyclecomponents
> idag. hoppas jag får det snart så jag kan sitta in
> den inför Lida Loopen.

Du får nog vänta till nästa års Lida. Jag beställde min slr därifrån för 2 veckor sen. Än så länge har det inte kommit nån sadel. :O(
/Johan

sadelval
Jag skrev till CC och makulerade min beställning. Så här kan de helt enkelt inte fortsätta. Man beställer - sen tar det nästan en månad och då står status=tillfälligt slut. Vad i h-e.

Nu skickar jag efter från Tüskland, det verkar inte som om nån affär har XC Gel Flow hemma i Stockholm. Annars skulle jag mer än gärna handla där.

bigmollo skrev:
> Du får nog vänta till nästa års Lida. Jag
> beställde min slr därifrån för 2 veckor sen. Än så
> länge har det inte kommit nån sadel. :O(
> /Johan
>

sadelval
Ni som har sadlar med gel respektive hål i, kan ni svara på detta:

För och nackdelar med Gel?
För och nackdelar med hål i mitten, sk Flow?

sadelval
Bruse:

Det är, tycker jag, ingen tokstor skillnad mellan min Flite Gel och min vanliga Flite. Okej, den med gel är något mjukare men det är inte direkt mashmallow. Flite Gel är tyngre än den utan, har inga vikter i huvudet men det finns säkert på de viktintresserades hemsida. Det bästa med Flite Gel/Kevlar var att den, som namnet antyder, har kanter som tål stryk bättre än vanligt papperstunt skinn. Nackdelen är att sömmarna, materialet, skapar stor friktion vilket i sin tur sliter sönder vanliga byxor, jeans och sådant. Cykla inte med en sadel med sådana sömmar, mönster med vanliga byxor. Det blir dyrt.

Jag har en Flite Gel/kevlar ti sadel som jag inte använder. Om du inte har någon du känner som vill låna ut en så kan jag posta ner den till dig så att kan du testa den under en lång period. Jag vill dock ha den kvar så du får inte köpa den :). Men om du är nöjd med hur den känns, returnera lånesadeln och köp en egen som är ungefär som min.

Jag har köpt en sådan här nu som det ska bli intressant att stifta bekantskap med.

brooks.jpeg

brooks2.jpeg

sadelval
bruse skrev:
> Ni som har sadlar med gel respektive hål i, kan ni
> svara på detta:
>
> För och nackdelar med Gel?

Fördel: mjukare?
Nackdel: kan ge en falsk förhoppning om att sadeln är skön bara för att den har gel, men är den inte i rätt storlek dvs bredd så spelar det ingen roll hur mycket gel som ligger ovanpå.

> För och nackdelar med hål i mitten, sk Flow?

Fördel: ger bättre genomblödning för ballen. Hål behövs bara om man har problem med detta.
Nackdel: Kanterna på hålet kan ge upphov till ökat tryck då det saknas material i mitten.

/Anders

sadelval
hål:
jag hatar värkligen detta.. trotts att jag är kille.. det blir "hårda" kanter och konstiga avlastningsytor för min kropp.. så det blir aldrig en sådan igen för mig.

sadelval
bigmollo skrev:
> Sam skrev:
> -----
> > jag beställde min SLR XC från
> cyclecomponents
> > idag. hoppas jag får det snart så jag kan
> sitta in
> > den inför Lida Loopen.
>
> Du får nog vänta till nästa års Lida. Jag
> beställde min slr därifrån för 2 veckor sen. Än så
> länge har det inte kommit nån sadel. :O(
> /Johan
>

Konstigt... jag beställde min den 15 maj och redan den 19 så hade jag fått mitt paket med sadel och allt.
Kanske behöver skicka en påminnelse till dom?

/Piotr

sadelval
Biltemas sadlar ÄR bra. Kör med 129sek-varianten på crossen och den funkar strålande. Inte lika bekväm som Titecsoffan på Enduron kanske men helt ok!

sadelval
n0ob frågade vilen modell. Det är en MTB Sport BG2 och jag cyklade 77km grusväg på den i söndags. Det hade jag inte gjort med min gamla sadel, Selle Italia Flite Gel Flow Trans am. BG2:n kändes bra, lite ovant att den är så mjuk, men det var ju första cykelturen. Den andra blir idag.

sadelval
Jag kör den blåa med fusk-kevlar på sidorna från biltema. Funkar hur bra som helst, bara det att låtsas-kevlaren inte är så hållbar, ramlade lite halvt så att sadeln slog mot en sten och det blev en stor repa... Helt klart prisvär iaf, sen ser den väl rätt ok ut, bara man skruvar bort det silvriga skräpen dom klämt på där bak :)

Tillbaka
Topp