Sämsta cykeldelen

Sämsta cykeldelen
Framväxel! Efter att helt ha vant mig av med att justera in dem på mtb:n är det riktigt meckigt att få precis rätt vinkel och wirespänning på landsvägshojen.
Haha. Har haft en del cyklar men alla framväxlar har varit av typen "två stoppskruvar och spänn vajern i vettigt läge på lilla klingan". Köpte ny cykel med Ultegra R8000. Bytte vevparti och var tvungen att justera om framväxeln. Laddade ner bruksanvisningen och insåg att man behöver ännu fler högskolepoäng. Tar tag i det en annan dag.

Sämsta cykeldelen
Bromsar med dot-vätska... Meckigt att få ur luften ur vätskan, klämmor som ska stängas och öppnas i tid och otid under luftningen, skapa undertryck under luftningen och när man har luftat bromsarna ett par gånger är lacken delvis förstörd på bromshandtaget :(

Min introduktion till eländet var dessutom Avid elixir som aldrig borde ha lanserats som produkt.

Sämsta cykeldelen
Cykel om man tänker i största allmänhet, här borde cykelstödet gå in som sämst. Förutom att det är ganska onödigt är det även laddat med episka misslyckanden. För tunga, korta, långa, såna som får cykeln att välta om framhjulet svänger, klena som viker sig, spetsiga som sjunker ned, för stor fot som sticker ut, fjädrar som slakar eller går av, vansinniga fastsättningar som dödar ramen med olika typer av korrosion och belastning. Måste man ha ett och inte bryr sig om vikt så är 80-åriga centralstöd överlägsna allt annat jag sett. Ett underbetyg inom innovation.

Sämsta cykeldelen
Haha. Har haft en del cyklar men alla framväxlar har varit av typen "två stoppskruvar och spänn vajern i vettigt läge på lilla klingan". Köpte ny cykel med Ultegra R8000. Bytte vevparti och var tvungen att justera om framväxeln. Laddade ner bruksanvisningen och insåg att man behöver ännu fler högskolepoäng. Tar tag i det en annan dag.
Min är också Ultegra, kanske är det som är problemet?
Funkar fint på alla växlar i mekstället men sen lik förbannat så antingen skrapar det på nån kombination eller så vägrar den växla till tyngre växel.
Jag har gett upp, så nu har jag lite skrap med sned kedjelinje men den flyttar iaf kedjan som den ska...

Annars får jag väl köpa ett Classified-nav: https://road.cc/content/tech-news/power-shift-hub-moves-front-mech-shifting-rear-hub-275277

Tillbaka
Topp