Sänkt luftryck i dämparn?!

beone

Ny medlem
Dämparen blir ju stelare vid kyla så:

Hur mycke (i %) minskar ni lufttrycket i era luftfjädradedämpare vid -5? (jämfört med ca +20)

Senast redigerad av en moderator:
Tvärtom, lufttrycket sjunker av sig självt vid kyla eftersom kall luft tar mindre plats än varm. Ofta säckar den ihop helt och hållet vid 12-15 graders kyla för att sedan återgå till det normala igen efter att ha stått i normal rumstemperatur.

Fast några minusgrader brukar inte påverka särskilt mycket.

Däremot kan den bli lite seg, det beror på att oljan får högre viskositet vid lägre temperatur. Det går ju att byta till olja med lägre viskositet om man orkar..

Alldelles korrekt (gällande lufttrycket vid olika temp) men min minute 3.00 e definitivt segare vid -5grader än +20, fel på dämparen eller normalt??

som sagt av jomper blir oljan trögare vid kyla, vilket gör att dämpningen också blir trögare (eller mer effektiv, om man vill se det som nåt positivt). Förutom att byta till tunnare olja kan man helt enkelt justera dämpningen till ett snabbare läge för att kompensera lite

förr i tiden när man hade elastomer i gafflarna blev de stenhårda i kylan, så det är ändå en förbätring att de bara blir segare...

Som redan nämnts så blir oljan i gafflar/dämpare segare av kylan. Egentligen ett helt onödigt problem då det finns siliconbaserade dämparoljor som i princip inte påverkas av temperatur.
De oljorna är iofs främst utvecklade för att viskositeten inte ska förändras av den tempraturhöjning som sker när en dämpare får jobba hårt (tänk cross) men en trevlig bieffekt är att de inte påverkas av yttertemperatur.

Jag har ställt in min Marin för vintern.fox rp3 dämparen suger luft när det är kallt..helt värdelös kass
vill cykla inte pumpa

Aaaaahhh...

coil_over_springs.jpg

Bra tips med silikonoljan *micke*, är det lugnt för packboxarna?

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Bla bla bild bla bla
>
> Bra tips med silikonoljan *micke*, är det lugnt
> för packboxarna?

Det ska vara det ja*. Inga konstiga svälltillsatser eller annat.

Nu hittar jag ingen bra länk till förpackningar i vettig storlek utan bara till R/C bilar. Då kostar en 2oz (ca 6 centiliter) flaska $3.50. Literpriset blir alltså ganska saftigt...

*Testa på egen risk. Kom inte och grina hos mig om det skiter sig :-)

Funderar på att bygga en dämparvärmare,klippa sönder neopren sockor samt klibba dit en fotvärmare..
Jag är helt systematiskt efterbliven eller?

vito skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att bygga en dämparvärmare,klippa
> sönder neopren sockor samt klibba dit en
> fotvärmare..
> Jag är helt systematiskt efterbliven eller?

Haha, kul ide men tveksam om den fungerar...

Förresten ändras ju även stålets materialegenskaper med temperaturen men bevisligen inte tillräckligt mycke för att det ska märkas, eller?! (ang. byte till stålfjädrar)

Kan tänka mig att det blir problem med stålfjäder vid minus 150 grader(?) eller något sådant. Men jag känner inget sug efter att cykla vid dom temperaturerna...

Edit:
Annars krymper ju stålfjädern lite vid lägre temperaturer, men det kan man ju fixa med preloadratten.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp