Santa Cruz Hightower - The tråd

PatrikHA sa:
BjornR sa:
Tänkvärt är också hur man står sig till pressfit BB. YT kör hårt på pressfit medans SC har förstått att gängat är grejen. Bara det underlättar ganska mycket om man kör året om.
Jupp, hade med det som en hård deal breaker, inte emotionell

Hade en Capra med på cykelresan i maj, sprillans ny, efter 1 dag började den knaka i länkaget....
Santa hojarna är genomtänkta med extern bakbroms och gängat vevlager.
Sen är länkaget superlätt att demontera och serva och smidigt som sjutton at kunna köpa kompletta nedre och övre länkar med lagren i om man inte orkar knacka ur :)

Om det nu blir HT CC LT bygge, lutar starkt däråt
Lyrik vs Pike, har idag Pike, väger 80 kg, Lyrik att föredra?
Hope Tech 3 E4 lockar mycket, kanske inte värt pengarna, men snygga är de
Shimano XT drivlina, funkat bra, tänker stabilt och billiga slitdelar
Dålig koll på hjul

glitch sa:
PatrikHA sa:
BjornR sa:
Tänkvärt är också hur man står sig till pressfit BB. YT kör hårt på pressfit medans SC har förstått att gängat är grejen. Bara det underlättar ganska mycket om man kör året om.
Jupp, hade med det som en hård deal breaker, inte emotionell

Hade en Capra med på cykelresan i maj, sprillans ny, efter 1 dag började den knaka i länkaget....
Santa hojarna är genomtänkta med extern bakbroms och gängat vevlager.
Sen är länkaget superlätt att demontera och serva och smidigt som sjutton at kunna köpa kompletta nedre och övre länkar med lagren i om man inte orkar knacka ur :)
...och du tar en vanlig fettspruta och trycker i lite fett i nippeln på undre länken så är länkaget nöjt några hundra timmar till!

Pike finns bara i 140mm numera om du inte får tag på en äldre variant. Då blir det per automatik en lyrik. Yari fungerar också och går att köpa till chargerdämpare ifall du vill ha lite finare dämpning.

Xt drivlina och sram xd-kassett. Shimano kör alu och väger också mer än sram helt i stål.

Hjul: 350 nav med xm481.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Pike finns bara i 140mm numera om du inte får tag på en äldre variant. Då blir det per automatik en lyrik. Yari fungerar också och går att köpa till chargerdämpare ifall du vill ha lite finare dämpning.

Xt drivlina och sram xd-kassett. Shimano kör alu och väger också mer än sram helt i stål.

Varför xd-kassett? vikten eller något mer?

PatrikHA sa:
BjornR sa:

Varför xd-kassett? vikten eller något mer?

Vikten och att man slipper alu-drev. XD-kassetter skär inte heller in i bodyn och gör fina märken. Motsvarande shimanokassett är 11-46 och totalt blir det 60-70g(XD-body väger mindre än HG) tyngre, med ett enormt gap mellan 37-46. Om du ändå ska köpa hjul så kostar inte bodyn något extra.

Helvete.
Fick ett litet knakande ljud när jag var i Gesunda förra helgen. Körde klart där och rev nedre länken efter att internet-visdomen sagt att det gärna är problemet. Möts av detta när jag tar ut pivot-axlarna:

Pivotaxle1.jpg

pivotaxle2.jpg

Har känt efter i länkaget när jag ändå haft borta dämparen och känt efter glapp eller dåliga lager den vägen. Vill inte trycka i för mycket fett heller eftersom det kommer ut mellan länk och ram och drar till sig smuts och fick för övrigt inte med någon fettspruta (och tog mig inte iväg och fixade en förrän nu). Har förstått det som att Santas lagertätningar generellt är väldigt bra och livstids garantin på kullagren inger ju ett visst förtroende. Monterade ihop det igen och tryckte i fett i nippeln, och det kändes som att det var ganska tomt där inne. Får beställa hem nya axlar och kanske en ny länk men ska göra ett försök att få nytt på garantin iaf!

Så glöm inte att fetta med jämna mellanrum.. Sedan tillverkade jag en variant av
för att försöka få det att hålla bättre framöver. Glitch, jag skulle ha lyssnat på dig och gjort en sån direkt!

/Halvbitter

:)
Se så, du är ju första ägaren så du ska ha nya lager gratis. Tror inte ens de vill ha tillbaka de gamla längre.
Säker att inte axlarna lirar ändå och det bara är kosmetiskt på anodiseringen?
Är du lat beställer du en ny lower link med lager i och när du får dina utbyteslager fixar du den gamla så du har en reserv.

glitch sa:
:)
Se så, du är ju första ägaren så du ska ha nya lager gratis. Tror inte ens de vill ha tillbaka de gamla längre.
Säker att inte axlarna lirar ändå och det bara är kosmetiskt på anodiseringen?
Är du lat beställer du en ny lower link med lager i och när du får dina utbyteslager fixar du den gamla så du har en reserv.

Ja precis, jag tänkte försöka fixa det! Nej det räcker med en bild så skickar dom nya på posten, eller iaf gör det det för folk i USA.. Verktyg för att få ur de gamla borde jag kunna hitta på jobbet :) Lagren kändes konstigt nog ganska bra ändå, och axlarna kändes något lösa så jag funderar på om det helt enkelt blivit glapp och nött av den anledningen. Jag tror slitaget är mest kosmetiskt just nu, men precis som med gaffelben kommer axeln av mjukost sannolikt inte hålla alls lika länge nu när det hårda skalet är borta.

Som av en helt osannolik och nästan lite läskig händelse är en nära bekant på road trip i Cali. Hon passerar Santa Cruz i slutet på nästa vecka och frågade seriöst om det var något därifrån jag behövde.. Så jag ska försöka få till ett garantiärende och få en ny länk samt axlar på goodwill :)

Nu är ju det här en tråd för HT och inte hjul men tanken är att sätta hjulen på en HT :-)
DT350 + XM481 är säkert jättebra, men finns förslag på budgetvariant?
Och var handla, jag har kollat på Actionsports, ovan landar på ca 5500kr

PatrikHA sa:
Nu är ju det här en tråd för HT och inte hjul men tanken är att sätta hjulen på en HT :-)
DT350 + XM481 är säkert jättebra, men finns förslag på budgetvariant?
Och var handla, jag har kollat på Actionsports, ovan landar på ca 5500kr
Jag kör också DT350 SP IS och XM481 och anser att det är mycket pang för pengarna.
Byggde själv, men här kan du köpa färdiga för vettiga pengar http://www.wheelproject.com/index.p...oduct_id=568&sort=p.price&order=ASC&limit=100

PatrikHA sa:
Vizual54 sa:
Kul att hämta ut sin nya HTLT idag :(

Bra jobbat postmord!
Som tur är verkar inget vara skadat. Får Se ikväll när jag packar upp den.

Stabilt bolag, PostMord!
Hoppas allt är ok ändå
Vilken butik köpte du från, Bikester?

Cykeln var ok och blev provcyklad en kort runda igår efter att spenderat helgen med att sätta på helikoptertejp. Satte på min pike, hjul och GX växlarna från gamla cykeln. Riktigt trevlig hoj, sjukt sugen på att komma ut och köra mer på den.

Funderar lite på hur jag ska göra med gaffel. Har läst lite i "att sminka en gris" tråden samt den andra om uppgradering av RS gafflar. Funderar på om det ska få bli en FAST cartridge till Revelation gaffeln som ingick. Verkar vara en smidig lösning och lättservat.

"Sure, not a problem setting you on parts for your relative to pick up!"

Vi tackar Santa Cruz för en ypperlig garantihantering (även om jag iof gjorde det jäkligt lätt för dom den här gången genom att fixa upphämtning på fabriken)!

Förresten, har köpt nytt vevparti och tänkte bara dubbelkolla innan jag försöker montera. Boost GXP ska passa va?

https://m.bikester.se/sram-gx-eagle...7_pla&ef_id=Wcs3lwAAAGVljCNx:20180619125107:s

Behöver man några spacers etc mer än de som följer med och ev satt på tidigare Raceface Cinch?

AX3L sa:

Vi tackar Santa Cruz för en ypperlig garantihantering (även om jag iof gjorde det jäkligt lätt för dom den här gången genom att fixa upphämtning på fabriken)!

Förresten, har köpt nytt vevparti och tänkte bara dubbelkolla innan jag försöker montera. Boost GXP ska passa va?

https://m.bikester.se/sram-gx-eagle...7_pla&ef_id=Wcs3lwAAAGVljCNx:20180619125107:s

Behöver man några spacers etc mer än de som följer med och ev satt på tidigare Raceface Cinch?

Härligt.... bra att veta om man skulle behöva åberopa garantin själv en dag :)

Boost passar men jag vet inte om RF Cinch kör gxp? Är ditt nuvarande bottom bracket 24mm på drivsidan och 22mm på motsatt sida?

Min gissning är att du har 30mm axel på Cinch och då kommer inte ditt nya vevparti fungera utan du behöver byta ut till ett gxp bottom bracket

Senast ändrad:
Härligt att det löste sig Axel, bra folk i Californien =)
Passa på att fixa att du behöver så att din kompis kan ta med sig det hem åt dig, du kan säkert komma på nåt mer du behöver.

Dom har väl säkert lite soft goods också som t-shirt's, kepsar eller nån vattenflaska från SC.

Vad är det där röda längst ned till höger på länkade bilden för något egentligen?

Ok, aldrig sett innan. Smart grej!!

Nån dag borde man väl prova att köra Eagle. Trist att man måste ha ett special frihjul för runt tusenlappen.

wenna sa:
AX3L sa:

Härligt.... bra att veta om man skulle behöva åberopa garantin själv en dag :)

Boost passar men jag vet inte om RF Cinch kör gxp? Är ditt nuvarande bottom bracket 24mm på drivsidan och 22mm på motsatt sida?

Min gissning är att du har 30mm axel på Cinch och då kommer inte ditt nya vevparti fungera utan du behöver byta ut till ett gxp bottom bracket

Ja ellerhur! Just garantin var ju ett av mina argument för just SC så det var skönt att det löste sig (även om man kan argumentera för att det var bristande underhåll snarare än fabrikationsfel..) :)

Oj, bra fråga! Det var ju den som kom med cykeln och jag har aldrig mätt när jag demonterat.. Men då behöver jag ett nytt vevlager alltså? Egentligen verkar jag inte behöva byta vevpartiet riktigt ännu även om det är lite slitage på splinesen, och isf kan jag köra med detta och byta allt samtidigt! För raceface är lika specifika med sina vevlager antar jag? Dvs med det jag har är jag låst till raceface?

Klavikel sa:

Nån dag borde man väl prova att köra Eagle. Trist att man måste ha ett special frihjul för runt tusenlappen.

Special frihjul? Menar du xD body? För sedan två veckor tillbaka finns ju tom en NX eagle som passar på vanlig shimano-body! Och du kan blanda fritt, dvs köra den kassetten med vanliga GX eller XX1 eagle.

Beror på vilket. Men vevlager överlag brukar vara AX3Lspecifik. :D

AX3L sa:
Klavikel sa:

Special frihjul? Menar du xD body? För sedan två veckor tillbaka finns ju tom en NX eagle som passar på vanlig shimano-body! Och du kan blanda fritt, dvs köra den kassetten med vanliga GX eller XX1 eagle.

Snortung. Enda lätta kassetter är XD-kassetterna eller köpa nytt frihjul för shimano 12-delat.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Beror på vilket. Men vevlager överlag brukar vara AX3Lspecifik. :D

AX3L sa:
Klavikel sa:

Snortung. Enda lätta kassett är XD-kassetterna eller köpa nytt frihjul för shimano 12-delat.

Hahaha, fan vad jag saknar Göteborg ibland ?

Fair enough.. Men snorbillig, så det funkar ju om man vill prova! Iof, du får bara 11-50 på den så det är inte riktigt lika imponerande range som övriga.

Fast vem behöver 10t på en stigcykel?
Hade inte sunrace en 12s kassett på g med shimanobody kompatibilitet eller har jag drömt det?

Det är ju kasst av Shimano att inte använda sig av XD-bodyns öppna patent utan komma med något helt nytt och onödigt.

glitch sa:
Fast vem behöver 10t på en stigcykel?
Hade inte sunrace en 12s kassett på g med shimanobody kompatibilitet eller har jag drömt det?

Funnits sedan hösten förra året.

wenna sa:
Det är ju kasst av Shimano att inte använda sig av XD-bodyns öppna patent utan komma med något helt nytt och onödigt.

Ser det snarare som en utveckling av HG som egentligen inte ska vara i aluminium. Korrekt HG i stål väger typ 70g mer än XD. Kan man lösa problemet att HG-body i alu inte blir en förbrukningsvara så är detta ett plus. XD fungerar t.ex inte så bra om kassetten inte är en enhet och spline ger samma funktionalitet som HG med eventuellt bättre hållbarhet.

Jag tycker att 10an är skön ha de gånger när man trampar ur mjölksyran på sista grustransporten.
Visst, man kan sätta på större drev fram men då blir det jobbigt uppför istället (jävla skit)

För min del så spelar inte 11 vs. 12 speed någon roll egentligen, jag är mest ute efter att få ett bra omfång. Täta steg på höga, och på låga gör det inget om det hoppar lite.
Gillar 32t fram, så 10-46 eller 10-50 hade varit supernajs att köra med utan behöva bygga om cykeln. XT11-46 som jag har nu är inte helt exakt gött. Saknar en växel upp och ned. Så. 10-48 hade suttit fint om det fanns.

Finns ju konvertering för 3tkr att köpa men sen ska det på en XD-driver också för att kunna köra med nya kassetten.
Den kostar inte gratis till ett Industry Nine Torch-nav

glitch sa:
Ax3l kör bil till stigen, grusvägsprestanda torde vara av ringa betydelse ;-)
Haha, så sant så sant! Den enda användningen jag egentligen har av en tung växel är vid kappkörningen i nedförsbacken från Hellasgården tillbaka till lilla Kyrkogården ?

wenna sa:
glitch sa:
Ax3l kör bil till stigen, grusvägsprestanda torde vara av ringa betydelse ;-)

Fan vad nice med en kindred spirit Ax3l. Hatar all cykling som inte är på stig så jag tar också bilen. Våga vägra cykelvägar/grusvägar.

Vi borde starta en klubb!! Som en anekdot från när jag bodde på framsidan av landet: bodde vid Mariaplan (Majorna typ), cyklade oftast vid Delsjön. En resa på runt 20 minuter på cykel och oftast runt 20 minuter (ibland mer beroende på trafik) med bil. Eller det borde ta 20 minuter med cykel, jag provade aldrig..

Någon som vet var man kan köpa växelöra till Hightower med någorlunda snabb leveranstid?
Bike24 har 10-25 dagar, direkt från SC kostar typ 300 pix i frakt.

Ska det inte ingå ett extra växelöra med cykeln?

Vizual54 sa:
Någon som vet var man kan köpa växelöra till Hightower med någorlunda snabb leveranstid?

Tror inte det ingår med cykeln, jag köper alltid på mig ett extra öra då jag köper cykel ifall att.
Jag skulle kolla Bike24, Bike-Components och Bikester.

Vizual54 sa:

Jag skulle kolla med utländska affärer/LBS som säljer SC, de har säkert på lager om du frågar.

Vizual54 sa:
Blev två växelöron från junglecomponents.co.uk, £6 i frakt var väl inte superbilligt direkt men de hade i alla fall i lager.

Jasså skickade dem till Sverige? För när jag skulle beställa "lower link" så fick jag ta det via syrran i UK.

Nån som vet en handlare i EU med mycket SC delar i lager? Tyvärr hade inte SC lyckats plocka fram delarna när min bekanta skulle hämta dem på plats på fabriken, så jag får antingen betala för frakten från USA eller köpa grejerna själv. Tänkte försöka hitta grejerna inom EU, tror det blir smidigast. Jungleprod. sålde slut på sin sista länk inom senaste veckan (såklart) och bike24/bike-components/Komking hade lower link och axlar till typ alla utom Hightower. Vart mer ska jag söka?

Senast ändrad:
Jag har sett länkar och axlar på Ebay. Oklart om det är seriösa handlare, men de kostade såpass lite att det kanske är värt risken.
Är det inte samma länkar och axlar i flera olika modeller förresten? Borde gå att lista ut medelst partnummer om man kikar på sprängskisserna som finns på SC:s hemsida.

Makten sa:
Jag har sett länkar och axlar på Ebay. Oklart om det är seriösa handlare, men de kostade såpass lite att det kanske är värt risken.
Är det inte samma länkar och axlar i flera olika modeller förresten? Borde gå att lista ut medelst partnummer om man kikar på sprängskisserna som finns på SC:s hemsida.

Jo, det stämmer! Axlarna delar den med Bronson, 5010 osv faktiskt, men lower link verkar vara unik för HT! Ska kolla upp eBay iaf, tack!

Tog isär övre länken idag mest för att vara på den säkra sidan. Hade inte räknat med annat än fint fett (den är ju inte alls lika utsatt). Men jodå.

IMG_20180701_165703.jpg

Fan. Ena lagret såg ut som nytt, men det andra gick riktigt grusigt och med en tydlig skada på framförallt inre ringen.

Okej, så vad vi har lärt oss är att man behöver titta till det här oftare i framtiden. Men framförallt, iom att jag får gratis kullager på garanti kanske man ska skaffa verktyg för att byta också? Är det någon som har tips på bra lagerpressar eller dragare eller vad man nu behöver? Tydligen är SC egna lite sådär, enligt diverse forum.

AX3L sa:
Fan. Ena lagret såg ut som nytt, men det andra gick riktigt grusigt och med en tydlig skada på framförallt inre ringen.

Okej, så vad vi har lärt oss är att man behöver titta till det här oftare i framtiden. Men framförallt, iom att jag får gratis kullager på garanti kanske man ska skaffa verktyg för att byta också? Är det någon som har tips på bra lagerpressar eller dragare eller vad man nu behöver? Tydligen är SC egna lite sådär, enligt diverse forum.

Du har den "gamla" lösningen med vinkelkontaktkullager. Tyvärr specar Santa åt helvete för höga åtdragningsmoment när man spänner lagrena, så de verkar ofta bli överbelastade på fabriksmonterade cyklar. På de nya modellerna har de spårkullager med en distans mellan som gör att man bara kan dra åt lite hur som helst, men det lär också medföra mer glapp (ingen direkt förspänning).

Jag har kört med spårkullager utan distans, och det funkar väldigt bra om man har känslan för hur mycket man ska förspänna. Det funkar exakt som styrlager, där spänningen på top-capen motsvarar hur hårt man drar åt axeln. Sen låser man med skruven i mitten (med Loctite 243 eller liknande, annars lossnar det rätt snart). Vänta minst ett dygn tills du cyklar på hojen så Loctiten verkligen har härdat.
Börjar man med nedre länken i ramen, sen nedre länken till baktriangeln, sen övre länken i baktriangeln och sist övre länken i ramen (vars lager inte förspänns alls) så kan man hyfsat lätt känna när det är lagom förspänning. Det ska inte vara glapp och det ska inte kännas "grusigt". Nånstans där emellan är det lagom. Hjulet ska du inte ha på, för det väger såpass att det blir svårt att känna.

Spårkullager kan du köpa var som helst, men välj nåt med hög kvalitet och inte rostfritt (vilket är mycket mjukare även om det inte rostar). Gummitätat är bäst men jag körde med plåttätade lager i ett år utan problem, och utan att smörja.

Har lagrena som sitter i, inte havererat, så kan du banka ur dem med en dorn. Det hjälper att värma hela länken med varmluftspistol då länken är aluminium som expanderar mer än kullagerbanorna som är av stål. Sätt länken i ett skruvstäd med mjuka backar och banka på bara:-) När du ska peta dit nya lager är det lite noggrannare. Även då kan man värma länken. Med lite tur ploppar lagrena på plats utan kraft. Annars behöver du nåt att hålla emot med på baksidan och sen banka eller pressa på yttre (mycket viktigt!!!) lagerbanan. Pressar du på inre banan så blir det sallad direkt.

Makten sa:
AX3L sa:

Du har den "gamla" lösningen med vinkelkontaktkullager. Tyvärr specar Santa åt helvete för höga åtdragningsmoment när man spänner lagrena, så de verkar ofta bli överbelastade på fabriksmonterade cyklar. På de nya modellerna har de spårkullager med en distans mellan som gör att man bara kan dra åt lite hur som helst, men det lär också medföra mer glapp (ingen direkt förspänning).

Jag har kört med spårkullager utan distans, och det funkar väldigt bra om man har känslan för hur mycket man ska förspänna. Det funkar exakt som styrlager, där spänningen på top-capen motsvarar hur hårt man drar åt axeln. Sen låser man med skruven i mitten (med Loctite 243 eller liknande, annars lossnar det rätt snart). Vänta minst ett dygn tills du cyklar på hojen så Loctiten verkligen har härdat.
Börjar man med nedre länken i ramen, sen nedre länken till baktriangeln, sen övre länken i baktriangeln och sist övre länken i ramen (vars lager inte förspänns alls) så kan man hyfsat lätt känna när det är lagom förspänning. Det ska inte vara glapp och det ska inte kännas "grusigt". Nånstans där emellan är det lagom. Hjulet ska du inte ha på, för det väger såpass att det blir svårt att känna.

Spårkullager kan du köpa var som helst, men välj nåt med hög kvalitet och inte rostfritt (vilket är mycket mjukare även om det inte rostar). Gummitätat är bäst men jag körde med plåttätade lager i ett år utan problem, och utan att smörja.

Har lagrena som sitter i, inte havererat, så kan du banka ur dem med en dorn. Det hjälper att värma hela länken med varmluftspistol då länken är aluminium som expanderar mer än kullagerbanorna som är av stål. Sätt länken i ett skruvstäd med mjuka backar och banka på bara:-) När du ska peta dit nya lager är det lite noggrannare. Även då kan man värma länken. Med lite tur ploppar lagrena på plats utan kraft. Annars behöver du nåt att hålla emot med på baksidan och sen banka eller pressa på yttre (mycket viktigt!!!) lagerbanan. Pressar du på inre banan så blir det sallad direkt.

Utförligt svar som vanligt, tack!

Intressant nog vad gäller åtdragningsmomentet har jag läst samma sak, men på min cykel satt axlarna nästan för löst. Jag har inte velat känna på axeln för att inte bryta loctiten utan har bara kollat så den lilla pluggen sitter där den ska, och det har de gjort. Har känt efter glapp utan däck och bakdämp på också flera gånger utan att känt nåt, men jag misstänker att det ändå varit lite glapp. Kanske kan det förklara både varför tätningarna inte fungerat riktigt som de ska och framförallt varför axlarna är skrot. Jag internetcyklade mig också till styrlagers-referensen så det körde jag på när jag hade kollat nedre länken också. Tog det inte riktigt i samma ordning som dig dock, ska göra det nästa gång!

Intressant angående lager! Du har inte kört på original Santa Cruz som utbyteslager alltså? Iom att min hoj är köpt i England vände jag mig till Jungle med en reklamation igår. Bad i första hand om både länkar och axlar, men misstänker att det slutar med att jag bara får lagren... Även om man kanske skulle gjort detta lite tidigare efter en svensk vinter tycker jag ändå att typ 6 månader är lite i minsta laget. Grundproblemet (som även Engelsmän borde vara smärtsamt medvetna om) är ju att lagren har åt helvete för lite och fel sorts fett.

Såg också ett klipp om att värma ur lagren, smart! Han gick ett steg till och la länken i ugnen á 250 grader. Sedan la han bara länken på sängen och knackade lite med en skruvmejsel, verkade hyfsat enkelt. Oavsett verkar det gå så enkelt då att man kan använda en expanderbult eller liknande utan att bara få med sig innerringen. De nya kullagren hade han i frysen innan och då föll de enligt honom i princip bara in rakt ner.

Makten sa:

Märkligt för att ändå så höjde nyligen SC rekommenderat åtdragningsmoment på angular contact lagrena från 35 in/lbs till nästan det dubbla 60 in/lbs. Jag var i kontakt med supporten på SC och frågade om just detta och dom sa att folk har kört med för lågt åtdragningsmoment varför många lager har rasat och att deras tester visar på att 60 in/lbs är bättre för lagrena.

wenna sa:
Makten sa:

Märkligt för att ändå så höjde nyligen SC rekommenderat åtdragningsmoment på angular contact lagrena från 35 in/lbs till nästan det dubbla 60 in/lbs. Jag var i kontakt med supporten på SC och frågade om just detta och dom sa att folk har kört med för lågt åtdragningsmoment varför många lager har rasat och att deras tester visar på att 60 in/lbs är bättre för lagrena.

Jag har kört på 60 in/lbs sen jag byggde ihop cykeln i vintras och still going strong i vart fall.

wenna sa:
Makten sa:

Det borde vara med distans emellan i så fall. Finns det någon som spänner styrlager med moment? Det funkar likadant (utan distans alltså).

Makten sa:
wenna sa:
Makten sa:

Det borde vara med distans emellan i så fall. Finns det någon som spänner styrlager med moment? Det funkar likadant (utan distans alltså).

Nä det är utan distans på angular lagrena, givetvis är det bara en fingervisning och därför jag säger rekommenderat. Rekommenderat moment på radial lagrena med distans är 180 in/lbs

Tillbaka
Topp