Santacruz Superlight

Santacruz Superlight
Klassisk ram med bra rykte. Känner några som hojat på sådana och varit nöjda, men modellen har väl numera utgått och ersatts av Blur?

Santacruz Superlight
=David skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte hardtailivrarna som är gamla..
>
> Mvh David
>
> - knakelibrak! -

Nej.

Santacruz Superlight
Är priset i affär i Sverige och demokörd inte innebär utlånad och sönderkörd av tusentals testare så tycker jag den är värd 7000. Om den är blåmetallic.

Santacruz Superlight
Runt eller strax under 2.5 kilo verkar den väga med Fox Float. Är det OK? Det är väl en fullt normal vikt för lätta men inte toklätta heldämpade ramar iallafall.

Santacruz Superlight
du ska ha en carbon fs bianchi ram från 00! 1.580gr!!

DSC00863blabla.JPG

helt klart! ;)

Santacruz Superlight
Skogling skrev:
> Näe Daner... Den är lovordad och vann ju NORBA
> 2001. Men det kanske är dyrt med 7`?

Inte dyrt med 7, och det är inget fel med Superlight, det skulle passa dig bra. Yankee bytte sin Superlight för en 5-Spot och verker att vara nöjd, men han har andra önskemål och förutsättningar.

Santacruz Superlight
Superlight har inte utgått men är en äldre modell än Blur. Det finns ett otroligt stort antal mycket positiva reviews om SL, enstaka finns på SC egna webb. Superlight är inte bara super light (självklart allt efter hur den byggs upp), men är också super snabb. Den är en riktigt xc / xc racer. Nu för tiden kör jag en Turner 5 Spot och det är en helt annan cykel. Turner fungerar bäst i teknisk terräng som den som finns i Helas / Ersta. Om jag skulle vara snäll mot båda cyklar är SL närmast en Porsche och 5 Spot mera en Hummer. Men denna förklaring är kanske lite för enkel eftersom 5-Spot är tilräckligt snabb (särskilt i terräng) och SL går också att köra överallt, men kanske krävs lite talang av den som sitter på cyklen.

Santacruz Superlight
Jag vill ha en snabb cykel. Jag cyklar blandat men tillräckligt mycket stök för att ofta sakna heldämpat.
yankee, vet du skillnaden på -01 mot senare modeller. Fördelar respektive nackdelar?

mvh
Patrik

Santacruz Superlight
=David skrev:
> Är det inte hardtailivrarna som är gamla..
>
> Mvh David
>
> - knakelibrak! -

Nej. Jag är 19, Wilier är lite äldre i sinnet men tyvärr alldeles för ung i kroppen.

Santacruz Superlight
Jodå, det stämmer Lundatok och McOla, jag har en SC Superlight köpt på Speedgoat -00.
Mitt bästa hojj-köp nånsin.

Minimalt med service och enkelt när det väl behöves. Tim på TF Tuned Shocks har t o m utvecklat "heavy duty" bussning till dämparinfästningen, håller flera år utan glapp. Har nyligen uppgraderat framgaffel till en Scareb super (100mm), passar perfekt.

Anodiserad variant rekomenderas, min ser fortfarande just ut efter många mil. Med 717 + CK nav + Avid mek. känns den fortfarande lätt och snabb, definitivt en keeper!

Just nu försöker jag få fart på en SC VP-Free på modiga 20kg, inte helt utan ansträngning.
/Håkan

Santacruz Superlight
Hej Patrik,
Angående skillnaden mellan 01 och senare modeller kan jag berätta att i 02 SC ändrades deras "alloy"
från 6061 aluminium till 6069 som är teoretiskt en anning starkare. Översta pivot till bakdämparen flyttas också ner en anning, troligen pga nya dämpare. Självklart, dämpare updateras varje år till årets "måste ha" dämpare (alternativt om du är cynisk, till det shock företaget som gav SC bästa priset), liksom uppdateras färgen. Jag är övertyckad att du aldrig kommer att känna skillnad mellan en 01 och senare modeller (ram!). Innan du köper, kolla alla pivot för spelrum, ev måste dom bytas, inget stor job, men... (Säkert kan Dr Spoke hjälpa till).
Nya test av SC SL finns här:
www.bikemagic.com/news/article.asp?UAN=4260&SP=v/2&V=1
Köp denna x-c racer

Santacruz Superlight
jag har erfarenhet av en Superlight!

Den är riktigt snabb, kvick som en hardtail, lätt som en hardtail men komfort som en superlätt superlight !!

Senast redigerad av en moderator:
Santacruz Superlight
yankee skrev:
> Hej Patrik,
> Angående skillnaden mellan 01 och senare modeller
> kan jag berätta att i 02 SC ändrades deras
> "alloy"
> från 6061 aluminium till 6069 som är teoretiskt en
> anning starkare. Översta pivot till bakdämparen
> flyttas också ner en anning, troligen pga nya
> dämpare. Självklart, dämpare updateras varje år
> till årets "måste ha" dämpare (alternativt om du
> är cynisk, till det shock företaget som gav SC
> bästa priset), liksom uppdateras färgen. Jag är
> övertyckad att du aldrig kommer att känna skillnad
> mellan en 01 och senare modeller (ram!). Innan du
> köper, kolla alla pivot för spelrum, ev måste dom
> bytas, inget stor job, men... (Säkert kan Dr Spoke
> hjälpa till).
> Nya test av SC SL finns här:
> www.bikemagic.com/news/article.asp?UAN=4260&SP

Men hallå ! Jag har prdecis tackat nej... Den var aningen för liten. Tror jag ...(stl M)

mvh Patrik
> =v/2&V=1
> Köp denna x-c racer
>

Tillbaka
Topp