SCF förbjuder knickers på tävling...

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hemförsäkring täcker nästan inget alls som har
> med cykling att göra. Enbart personskador i
> samband med cykling, där cyklingen inte var
> tävling eller träning inför tävling (det
> senare kan ju illvilligt tolkas till all cykling
> när väl försäkringshandläggaren fått reda
> på att det var en "tävlingscykel"!).

Jag vet flera personer som fått rejält med ersättning för skadad cykel från sina hemförsäkringar. I samtliga fall jag tänker på var det utom tävlan så jag hävdar med motbevis att ditt ovanstående påstående är ren bullshit.

Senast redigerad av en moderator:
geologen skrev:
> Freddo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annars har du din hemförsäkringen att falla
> bak
> > på.
>
> Hemförsäkring täcker nästan inget alls som har
> med cykling att göra. Enbart personskador i
> samband med cykling, där cyklingen inte var
> tävling eller träning inför tävling (det
> senare kan ju illvilligt tolkas till all cykling
> när väl försäkringshandläggaren fått reda
> på att det var en "tävlingscykel"!).

Känns som du söker problem där de inte finns, men om det stämmer tycker jag du ska begrunda ditt val av försäkringsbolag eller val av hemförsäkring, det finns ofta möjlighet att göra tilläggsförsäkringar för cykelskador under träning för någon hundralapp.

Jag har kollat villkoren för min hemförsäkring, som är hos Folksam. Där täcks bara personskador vid cykelolycka. Vid singelolyckor samt olyckor mellan cyklist och smitare går det alltså inte att få nån ersättning för skadad/förstörd cykel.
Att jag har Folksam beror på att jag har den genom facket och att den, paradoxalt nog, är bäst om cykeln blir stulen! Det senare ser jag som en större risk, så den avvägningen har jag gjort. Jag tycker det är tråkigt att man skulle tvingas ha en extra hemförsäkring hos ett annat bolag bara för att få ersättning för cykeln vid en sån olycka. Så ja, man får vad man betalar för, men jag tvivlar starkt på att särskilt många på Happy skulle överväga att ha dubbel hemförsäkring!

Jag känner flera cyklister som har fått ut ersättning för vurpade cyklar av Folksam.
De har säkert kontrollerat villkoren också. Sedan finns det olika nivå på "Hemförsäkringen" också.
Du har snikvarianten?

Det finns många olycksfallsförsäkringar som har undantag för tävling och "träning inför tävling". Men har man valt en hemförsäkring med de villkoren får man väl komplettera med en egen olycksfallsförsäkring. Via cykelklubbar eller Cykelfrämjandet t.ex. Sen är det bara att krascha rejält och casha in från alla försäkringar.

OskarH skrev:
> Jag krachade på tävling och fick sy i benet och
> hade sönder stor delar av mina kläder och min
> hjälm. SCF-försäkringen sa hejdå och jag fick
> ut noll kronor. Eftersom det inte var ett
> tävlingsåk utan ett obligatoriskt
> träningsåk...
>
> Ringde hemförsäkringsbolaget istället och fick
> ersättning på några dagar.
>
> Försäkringen kanske fungerar bra till lvg, men
> till DH så var det stopp.
>
> Ska väl tillägga att ja, jag hade lincens.

Här har ni ju det på svart och vitt!

Men ett cykeltest för lvg´s cyklister för att få licens kanske inte vore dumt, så kanske dom hade lärt sig och inte krascha jämt o ständigt.

Jag vurpade i höstas och hade inga problem att få ut kostnaden för nya fälgar och hjulbyggnationen samt kläder på hemförsäkringen.
Någon månad senare var olyckan framme igen och då klarade sig cykeln men nyckelbenet rök och det blev operation och rehab samt kläder som gick sönder. I det fallet var det inte hemförsäkringen som gällde utan olycksfallsförsäkring tecknad via facket. Full ersättning sjukvårdskostnader samt ersättning för kläder och hjälm.
Man får nog själv se till att man har fullgott försäkringsskydd och det är ju inte enbart vid cykling det behövs.
Sen får man inte glömma att anmäla skadan till alla försäkringsbolag om man har flera olycksfallsförsäkringar, man får bara ut ersättning direkt från ett försäkringsbolag men blir det bestående men får man ut från alla.

geologen skrev:
> Jag har kollat villkoren för min hemförsäkring,
> som är hos Folksam. Där täcks bara personskador
> vid cykelolycka. Vid singelolyckor samt olyckor
> mellan cyklist och smitare går det alltså inte
> att få nån ersättning för skadad/förstörd
> cykel.
> Att jag har Folksam beror på att jag har den
> genom facket och att den, paradoxalt nog, är
> bäst om cykeln blir stulen! Det senare ser jag
> som en större risk, så den avvägningen har jag
> gjort. Jag tycker det är tråkigt att man skulle
> tvingas ha en extra hemförsäkring hos ett annat
> bolag bara för att få ersättning för cykeln
> vid en sån olycka. Så ja, man får vad man
> betalar för, men jag tvivlar starkt på att
> särskilt många på Happy skulle överväga att
> ha dubbel hemförsäkring!

Det räcker nog med ett tillägg till din hemförsäkring.

"Tänk på att

Genom din idrottsförsäkring får du ett grundskydd. Se till att du också har andra försäkringar som gäller under idrott och på din övriga fritid.

Folksam erbjuder sådana försäkringar till dig som enskild eller som gruppförsäkring (genom facklig tillhörighet).

Kontakta oss så hjälper vi dig att bli bra försäkrad. " - Från Folksams hemsida

http://www.folksam.se/forsakringar/idrotta/idrottsforbund/cykel/1.72586

Miss Lycka skrev:
> Jag känner flera cyklister som har fått ut
> ersättning för vurpade cyklar av Folksam.
> De har säkert kontrollerat villkoren också.
> Sedan finns det olika nivå på
> "Hemförsäkringen" också.
> Du har snikvarianten?

Finns bara en variant. Jag pratade med en person på Folksam om det för ett par år sen, och det fanns (åtminstone då) ingen möjlighet att teckna en tilläggsförsäkring som skulle täcka upp det jag anser saknas.

Jag har kompletterat med medlemskap i Cykelfrämjandet också, men inte heller den försäkringen täcker skador på cykel, utan bara personskador (och kläder/glasögon, enbart om det krävdes läkarvård).

Miss Lycka skrev:
> Med en Stor hemförsäkring med extra allt så
> blir det annorlunda än när man bor i lägenhet.

bra lösning hörredu.

en annan bra grej: Köp inte dyrare cykel än ni har råd att krascha.

i fallet motorsport så har jag svårt o se att det är någon försäkring som täcker ifall nån manöverar ner i ett dike. personskador ska det täcka, och givetvis om nån blir påkörd utav bil, buss eller liknande men inte fan om nån klant kör in i ett träd, eller dönar runt i klungan o bryter kolfiber hjul. Hur många skulle inte skrota hojen för säsongen i oktober om det fanns sådana försäkringar?

captain8track skrev:
> Hur många skulle
> inte skrota hojen för säsongen i oktober om det
> fanns sådana försäkringar?

Tja, icke-kriminella cyklister?

Nu menar jag ju i vardagen, inte under tävling. Om jag råkar ut för en olycka under vanlig pendling, så täcks inte skador på cykeln av min försäkring.

stefan_ skrev:
> captain8track skrev:
> > Hur många skulle
> > inte skrota hojen för säsongen i oktober om
> det
> > fanns sådana försäkringar?
>
> Tja, icke-kriminella cyklister?

fyndigt.

geologen skrev:
> Nu menar jag ju i vardagen, inte under tävling.
> Om jag råkar ut för en olycka under vanlig
> pendling, så täcks inte skador på cykeln av min
> försäkring.

Det beror på om du pendlar i knickers eller tävlingsbyxor.

Ser att jag nämns här några gångar.

1996 gick jag i backen under motionslopp. Bl a slog jag ut 15 tänder och gick 26 000 kr bak. Tandläkaree kostade 46000, SCF försäkring gav 60% av ett basbelopp (ca 20 000 då). På den tiden hade tävlingscyklister 3-5 ggr högre ersättningsbelopp än motionärer. Sedan dess har jag haft många möten med försäkringsbolaget. Jag var en av de som hjälpte till och såg till att motionärer fick samma högre ersättningsbelopp som tävlingscyklister.

Startklar fanns redan då jag föreslog Startklar Plus, försäkringsmaklaren jag pratade med hade redan kommit på samma idé själv och nu finns Startklar Plus som ger det absolut bästa ersättningsnivår jag känner till för cyklister samt även pengar tillbaka om inte är sjuk och kan inte ställa upp i loppen.

Om du har en licens och din tränare i klubben (även ordförande i en motionsklubb om man inte har en utsett trännare) säger "Du kan träna hur ofta och hur mycket du vill" kan det ev tolkas som "beordrat träning. Frågan är dock inte helt klart och försäkringsbolagen gör alltid en bedömning vid skadeanmälan.

Någon frågade: Jag har anmält 2 skador till SCF försäkring juli 1996 - Krasch under Laholms 6 dagars och juni 2006 - Klantade till det under Vätternrundan. Däremot har jag varit inblandat i 30-40 försäkringsärenden där jag har bl a fungerat som bollplank andra cyklister.

Att det blev Folksam.... Ja, först av tradition från 1982-2007. Sedan anlitade SCF en mäklare som förhandlade med många försäkringsbolagen. Folksam gav det bästa alternativen för SCF. Minns jag rätt bestämde man från villkoren och prislistan utan att veta vilket bolag man har valt. (Det blev Folksam där jag har alltid bemötts på ett mycket bra sätt.)

Medlem i förening: Varför? - Tradition. Jag är helt övertygat att om en halv intresserat person kan får avsmak för att anmäla sig för att SCF hårddra RF stadgan son andra SF skiter i.

Scenariot:
Kalle håller sig frisk via cykling och jogging.
Han ringer till en cykeltävling och frågar hur han kan anmäla sig.

Svar: Du ska ha en licens
Kalle: Hur?
Svar: Gå med i en klubb, kostar 100-500kr, licensen kostar 600kr.
Kalle: Är det bara anmäla sedan?
Svar: Nej klubben ska ge dig tillstånd att tävla i tävlingen.
Kalle: Varför ska jag vara i en klubb?
Svar: RF har bestämt så.

Kalle bor 100km från närmaste klubb. Han får inte tag i dem. Han ville bara testa att se om cyklingen var något för honom. Han är redan upp i 1000kr med klubb, licens och startavgift....

Han ger upp. Han ringer till en löpartävling och frågar hur han kan anmäla sig.
Svar: Du kommer hit och du betala och du är med.
Kalle: Har inte RF bestämt att jag ska vara med i en förening?
Svar: Skratt - Det SKITER VI I, vi vill ha dig till löpning, RF är en organisation vi löpararrangörer ger fan i eftersom vill vi ha deltagare till vår underbara idrott.

Kalle springer loppet och sedan springer sedan oftar i många lopp. Han blir aldrig cyklist.

Föreningskravet är djuprotat i den Svenska Samhället från förr: Den svenska folkrörelsen. Man "ska" vara medlem. Man "ska" vara med. Cooperativ.

Som min exempel visar om vissa SF välja att skiter i RF så borde SCF kunna göra samma sak. Jag försökt då jag satt i styrelsen men där är det bestämt: SCF SKA följa RF. Det är bara att vi går miste om en massa eventuella blivande cyklister som kommer i kontakt med andra RF som skiter i RF kravet.

Läs min motion postat tidigare i tråden: Feedback?

Tillbaka till knickers - On topic again. Jag ska ta upp detta i SCF, känns konstigt, är överdragsbyxor förbjudna också? De används på Touren och Girot ibland.

> Om jag råkar ut för en olycka under vanlig
> pendling, så täcks inte skador på cykeln av min
> försäkring.

Eventuellt!

Om din tränare har sagt att din pendling kan anses som cykelträning så borde det vara beordrat träning. Folksam avgör frågan vid skadeanmälan.

GarryJones skrev:
> Medlem i förening: Varför? - Tradition. Jag är
> helt övertygat att om en halv intresserat person
> kan får avsmak för att anmäla sig för att SCF
> hårddra RF stadgan son andra SF skiter i.
>
> Scenariot:
> Kalle håller sig frisk via cykling och jogging.
> Han ringer till en cykeltävling och frågar hur
> han kan anmäla sig.
>
> Svar: Du ska ha en licens
> Kalle: Hur?
> Svar: Gå med i en klubb, kostar 100-500kr,
> licensen kostar 600kr.
> Kalle: Är det bara anmäla sedan?
> Svar: Nej klubben ska ge dig tillstånd att tävla
> i tävlingen.
> Kalle: Varför ska jag vara i en klubb?
> Svar: RF har bestämt så.
>
> Kalle bor 100km från närmaste klubb. Han får
> inte tag i dem. Han ville bara testa att se om
> cyklingen var något för honom. Han är redan upp
> i 1000kr med klubb, licens och startavgift....
>
> Han ger upp. Han ringer till en löpartävling och
> frågar hur han kan anmäla sig.
> Svar: Du kommer hit och du betala och du är med.
> Kalle: Har inte RF bestämt att jag ska vara med i
> en förening?
> Svar: Skratt - Det SKITER VI I, vi vill ha dig
> till löpning, RF är en organisation vi
> löpararrangörer ger fan i eftersom vill vi ha
> deltagare till vår underbara idrott.
>
> Kalle springer loppet och sedan springer sedan
> oftar i många lopp. Han blir aldrig cyklist.
>
> Föreningskravet är djuprotat i den Svenska
> Samhället från förr: Den svenska folkrörelsen.
> Man "ska" vara medlem. Man "ska" vara med.
> Cooperativ.
>
> Som min exempel visar om vissa SF välja att
> skiter i RF så borde SCF kunna göra samma sak.
> Jag försökt då jag satt i styrelsen men där
> är det bestämt: SCF SKA följa RF. Det är bara
> att vi går miste om en massa eventuella blivande
> cyklister som kommer i kontakt med andra RF som
> skiter i RF kravet.

Vad för löpartävling behöver du inte vara med i någon klubb för att delta i egentligen? Och vad jämför du med på cykelsidan?

Jag har sprungit en löpartävling.
Gick med i en klubb för 100:- samma vecka som tävlingen, fick ett löparlinne (!) och anmälningsavgiften betald.

Även om det kostar ett par hundra att vara med i en cykelförening och licensen kostar några hundralappar så kan man i många föreningar få tillbaka dessa investerade pengar i form av klubbrabatter, fantastiska träningar tillsammans och i vissa fall också få startavgifterna betalda mot att man hjälper till i verksamheten.

Fredrikshof verkar ju vara en bra klubb att vara med i med tanke på det Fredrik skriver och årsavgiften är ju löjligt låg jämfört med vad man får tillbaka om man vurpar. Ska betala in avgiften snarast möjligt. Just försäkringsdelen gör det verkligen värt för mig att vara med i en klubb, plus att om jag hojar med dom känns det ju fånigt att inte betala för sig även fast det inte är ett krav.

Sen tror jag att geologen bör byta försäkringsbolag. Trygg Hansa var redo att ge mig en hoj för 28 000:- när jag knäckte baktriangeln på min gamla NRS på en vanlig skogstur. Däremot så tyckte jag att det var lite magstarkt och tog ut en ny ram istället med en självrisk på 1200:-. Detta löste jag i bilen över telefon på väg hem från skogen hur smidigt som helst.

GarryJones skrev:

> Kalle bor 100km från närmaste klubb. Han får
> cyklingen var något för honom. Han är redan upp
> i 1000kr med klubb, licens och startavgift....

Det scenariot gäller nog väldigt få cyklister!

Oftast får man igen sina pengar relativt snabbt om man går med i en välmående klubb. Många klubbar hjälper till finansiellt med hela eller delar av licensavgifter, anmälningsavgifter och milersättning.

Förutom de sociala fördelarna kan klubben också fungera som ett bollplank när det gäller träning, cykelmek, köp av cykel samt om ens tekniska kompetens är tillräckligt hög för att börja tävla.

Samtidigt är det genom klubbarna vi tar hand om nya ungdomar som börjar cykla.

Att försäkringen inte gäller utrustningen är väl tämligen självklart kan jag tycka. Skulle vilja se försäkringspremien som ska täcka rallybilar i så fall...

Till cyklar finns det väl för övrigt gott om tilläggsförsäkringar som gäller just cykeln, säljs ju samtidigt som man köper cykeln.

Krockar man så är det ju normalt trafikförsäkringen hos bilisten som ska täcka. Är det en smitare så är det ju otur men att man råkar på idioter är ju tyvärr inte allt för ovanligt nu för tiden. Funkar hur bra som helst om det inte är en smitare hur som helst.

Själv har jag aldrig kraschat så hårt att cykeln pajat så illa att det var aktuellt att prata med försäkringsbolaget. Just MTB känns ju som de körs extremt hårt så att man kan försäkra dessa över huvud taget känns som plus.

/Fredrik

Mycket storm i ett vattenglas i den här tråden.

Handskar och armbågsskydd är inget orimligt krav i dh på nationell nivå när man täcks av en olycksfallsförsäkring.

Reglerna är inte orimliga. Däremot blir folk illa till mods av kommissarier som inte kan möta folk ordentligt när de informerar om dem på tävlingarna. Det är ett större problem.

Kravet på medlemskap i klubb är ingen nyhet precis som Garry skrev ovan. Så har det varit de senaste åren, även för den som tävlar med engångslicens. De flesta arrangörerna i downhillcupen brukar erbjuda tillfälligt medlemskap i deras klubb över dagen för t ex. 100 SEK. Så gjorde vi i Stockholm Downhillklubb när vi arrangerade cupen förra året.

Utöver det behöver man en engångslicens för 75 SEK.
Och en anmälningsavgift. Vi tog 200 SEK för Herrar sport. I år har allting höjts lite grann?

Då landade det på 375 SEK totalt.

Ingen ekonomisk katastrof utan rimligt om man deltar i en tävling som arrangeras ideellt av en förening. Varför skall det löna sig att tävla på engångslicens och totalt skita i att stödja de föreningar som lägger ned hundratals timmar på att ordna tävlingar åt andra?

Tyvärr tycks vissa tro att organiserade tävlingar är en mänsklig rättighet som inte skall kosta någonting, där man skall få tävla iklädd happymtb-t-shirt och solglasögon utan handskar och skydd.

Angående diskussionen om att locka in nya deltagare i sporten. Visst kan man göra det genom nationella tävlingar, men en bättre inkörsport till tyngre beroende är olika former av svartrace och småtävlingar som arrangeras lokalt i mindre skala. Inom eller utom SCF:s regi.

GarryJones skrev:
> Kalle bor 100km från närmaste klubb. Han får inte tag i dem. Han ville bara testa att se om
> cyklingen var något för honom. Han är redan upp i 1000kr med klubb, licens och startavgift

Däremot håller jag med dig om att höjningen av årslicensen är omotiverad. Var går alla de pengarna någonstans? Arrangörsbidraget täcks ju i princip av den del av anmälningsavgiften som SCF får. Och försäkringen av cyklister täcks med råge av årslicensen. Var går resterande summa?

nolltid skrev:

>
> Däremot håller jag med dig om att höjningen av
> årslicensen är omotiverad. Var går alla de
> pengarna någonstans? Arrangörsbidraget täcks ju
> i princip av den del av anmälningsavgiften som
> SCF får. Och försäkringen av cyklister täcks
> med råge av årslicensen. Var går resterande
> summa?

Det är ju egentligen bara en återhöjning till den gamla licensavgiften, då de begav sig sänktes för att locka fler till sporten. Något som det visade sig att den inte gjorde.

Nu har SCF sagt att den höjda licensavgiften ska användas för att hjälpa arrangörer av tävlingar att göra attraktivare tävlingar.

> då de begav sig sänktes för att locka fler till sporten. Något som det visade sig att den inte gjorde.

Nix. Man sänkte för att ta bort de 200kr som lades på för en tvångsprenumeration på "Nya Cyklisten". Även efter tidningen gick i konkurs 2004 tvingades man betala de extra 200 t o m 2007. Resultatet av det lägre kostnad för licensen var en massiv ökning, veteranlicenser upp ca 400 stycken.

I år trodde SCF årsmöte (med röstsiffror 102-62) på styrelsens kalkyl som visar samma antal licenser som 2009. Vi var flera distrikt som försökte blockera detta. Personligt sade jag vid årsmöte att man budgetera för fiktiva pengar eftersom jag befarar att antal licenser kommer att minska. Jag menar främst i katorgori snabba motionärer som köper årslicens för att testa på en tävling för att ser om tävlingscykling är något man vill hålla på med.

Det är bara hoppas att jag och de 61 röstar har fel och de 102 röstar har rätt så jag slipper står det nästa vår och säger "I told you so". Jag VILL ha fel.

GarryJones skrev:
> > då de begav sig sänktes för att locka fler
> till sporten. Något som det visade sig att den
> inte gjorde.
>
> Nix. Man sänkte för att ta bort de 200kr som
> lades på för en tvångsprenumeration på "Nya
> Cyklisten". Även efter tidningen gick i konkurs
> 2004 tvingades man betala de extra 200 t o m 2007.
> Resultatet av det lägre kostnad för licensen var
> en massiv ökning, veteranlicenser upp ca 400
> stycken.
>
> I år trodde SCF årsmöte (med röstsiffror
> 102-62) på styrelsens kalkyl som visar samma
> antal licenser som 2009. Vi var flera distrikt som
> försökte blockera detta. Personligt sade jag vid
> årsmöte att man budgetera för fiktiva pengar
> eftersom jag befarar att antal licenser kommer att
> minska. Jag menar främst i katorgori snabba
> motionärer som köper årslicens för att testa
> på en tävling för att ser om tävlingscykling
> är något man vill hålla på med.
>
> Det är bara hoppas att jag och de 61 röstar har
> fel och de 102 röstar har rätt så jag slipper
> står det nästa vår och säger "I told you so".
> Jag VILL ha fel.

Tror det är upp till SCF att visa att pengarna ger mervärde.

RN skrev:

> Vad för löpartävling behöver du inte vara med
> i någon klubb för att delta i egentligen? Och
> vad jämför du med på cykelsidan?

Det finns två varianter på att "komma runt" RF-kraven som utnytjas innom många idrotter.

1. motionslopp och motsvarande är inte tävling.
2. "pröva-på" licenser med tillfälliga klubbmedlemskap. Där i princip klubbmedlemskap, om än begränsat, ingår i anmälnings/startavgiften.

nolltid skrev:
> Mycket storm i ett vattenglas i den här tråden.
>
> Handskar och armbågsskydd är inget orimligt krav
> i dh på nationell nivå när man täcks av en
> olycksfallsförsäkring.
>
> Reglerna är inte orimliga. Däremot blir folk
> illa till mods av kommissarier som inte kan möta
> folk ordentligt när de informerar om dem på
> tävlingarna. Det är ett större problem.
>
> Kravet på medlemskap i klubb är ingen nyhet
> precis som Garry skrev ovan. Så har det varit de
> senaste åren, även för den som tävlar med
> engångslicens. De flesta arrangörerna i
> downhillcupen brukar erbjuda tillfälligt
> medlemskap i deras klubb över dagen för t ex.
> 100 SEK. Så gjorde vi i Stockholm Downhillklubb
> när vi arrangerade cupen förra året.
>
> Utöver det behöver man en engångslicens för 75
> SEK.
> Och en anmälningsavgift. Vi tog 200 SEK för
> Herrar sport. I år har allting höjts lite
> grann?
>
> Då landade det på 375 SEK totalt.
>
> Ingen ekonomisk katastrof utan rimligt om man
> deltar i en tävling som arrangeras ideellt av en
> förening. Varför skall det löna sig att tävla
> på engångslicens och totalt skita i att stödja
> de föreningar som lägger ned hundratals timmar
> på att ordna tävlingar åt andra?
> +1! > Tyvärr tycks vissa tro att organiserade
> tävlingar är en mänsklig rättighet som inte
> skall kosta någonting, där man skall få tävla
> iklädd happymtb-t-shirt och solglasögon utan
> handskar och skydd.+10!
>
> Angående diskussionen om att locka in nya
> deltagare i sporten. Visst kan man göra det genom
> nationella tävlingar, men en bättre inkörsport
> till tyngre beroende är olika former av svartrace
> och småtävlingar som arrangeras lokalt i mindre
> skala. Inom eller utom SCF:s regi.
>
> GarryJones skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kalle bor 100km från närmaste klubb. Han får
> > cyklingen var något för honom. Han är redan
> upp i 1000kr med klubb, licens och startavgift
>
> Däremot håller jag med dig om att höjningen av
> årslicensen är omotiverad. Var går alla de
> pengarna någonstans? Arrangörsbidraget täcks ju
> i princip av den del av anmälningsavgiften som
> SCF får. Och försäkringen av cyklister täcks
> med råge av årslicensen. Var går resterande
> summa?

JT skrev:
> Ja, man borde inte få tävla på cykel om man är
> ful.

+1

yooz1e skrev:
> Då skulle ju ingen få tävla.

Säkert någon. Jag har sett minst en tävla med knickers nu i höst.

Tillbaka
Topp