SCF rasar mot svartrejsen

Så vitt jag vet så krävs det inga tillstånd för att träna.

Frågan är väl bara var skillnaden mellan träningstävling och tävlingsträning går...

Den förstnämnda är väl då vad som kallas "svart-rejs", alltså med betoning på tävling.
Men träningen som bedrivs i klubbarna för att efterlikna tävling men är träning under tävlingslika förhållanden och har betoningen på träning.
Var övergår den senare att bli den tidigare?
Är det när du tar tid?
Är det när man skapar en resultatlista?
Är det när man tar betalt för "startavgiften"?

Om man har som uppsåt med evenemanget att jävlas med SCF, då är det en tävling. Bedömningen av detta görs av en kommissarie (med traktamente).

Jag har missat denna tråd. Tills nu.

För det första Fritz har fel.
Han skrev: "Såg att någon frågade om motionslopp måste vara sanktionerade, trodde debatten som varit under den första halvan av detta år skulle vara svar tydligt nog i denna fråga, såg även att någon nämnde Gran Fondo Stockholm, de var ju ett tydligt exempel på hur det kan gå om man inte ser till att ha tillstånden klara i tid".

Länsstyrelsen har inte stöd i lagen för att kräva tillstånd från motionsloppen där trafikregler ska följas. Många (ca 7 av 26) Länsstyrelsen har gjort en egen (och i mitt tycke fel) tolkning av lagen gällande "uppvisning av fordon". De påstår att "uppvisning av fordon" omfattar även motionslopp på cykel. Men 19 länsstyrelsen har gjort en annan tolkning. Det finns idag alltså inget formellt tvång att ha tillstånd för motionslopp. Fritz ställde till det för Gran Fondo Stockholm då han tog på sig att ringa till polisen och länsstyrelsen i en fråga som han hade inget att göra.

Gran Fondo Stockholm motionslopp behövde alltså inget tillstånd för sitt motionslopp tills Fritz väckte frågan med myndigheterna. Då Stockholms Länsstyrelsen också har tolkat lagen på fel sätt så krävdes de visserligen på tillstånd. Men man skulle kunna ha överklagat beslutet om behovet till en högre instans. De flesta motionslopp i landet har inte tillstånd för sina arrangemang.

Men ingenting av detta har något att göra med SCF. Det finns inget behov av sanktion från SCF för motionslopp.

Någon annan skrev
> Om man ska köra ett "vitt race" hur snabba är SCF på att ge tillstånd? Jag menar om man blir sugen på ett race om t ex två veckor fixar de tillstånd på den tiden?

Om du ska ha en tävling så krävs tillstånd från länsstyrelsen. Då måste din tillståndsansökan vara inne minst fyra månader (i hela Sverige förutom Örebro där de kräver endast två månader) till länsstyrelsen. Om din tävling går igenom flera län måste din tillståndsansökan vara inne 3 månader före. (Jo, det är sant, 3 månader för flera län, 4 månader för ett län).

Gällande kärnfrågan:
Det handlar om UCI regel 1.2.019
Brian Cookson, UCI President säger
"I think it's a rule that needs looking at again," Cookson told Cyclingnews in a September interview. "I can't encourage people to break a rule because I'm a member of the governing body that put the rule in the book as it were, but I think it's something that needs some major review. The overarching principle should be that people want to join your organization and want to participate in your events rather than trying to force people into that, which will always be problematic."

http://www.cyclingnews.com/news/uci-still-discussing-controversial-rule-1-2-019

Det krävs ingen sanktion från SCF för att arrangera en tävling. Men om en cyklist med en SCF licens ställer upp i en osanktionerade tävling så kan han/hon bli anmält till SCF Disciplinnämnden. Det är alltså cyklisten med licens som inte få ställa upp enligt 1.2.019. Men det är fritt fram för alla andra. Och SCF kan ge dispens till sina licenserade cyklister att ställa upp i en osanktionerat tävling.

Malmö Velo Classics är ett osanktionerat motionslopp. Hösten 2012 ställde 17 cyklister med licens upp i loppet. De blev anmälda av en gammal surgubbe i Skåne till SCF Disciplinnämnden.
SCF Disciplinnämnden fällde alla 17 cyklister för att ha brutit mot 1.2.019.

SCF Disciplinnämndens beslut var felaktigt.
1) Cyklisterna åkte ett motionslopp som inte omfattas av 1.2.019.
2) Enligt SCF och RF Stadgar ska Disciplinnämnden ge de anklagade en möjlighet att yttra sig innan domen kan äga rum. Dessa 17 cyklister fick inte ens veta att de var anmälda tills de fick domen. De fick ingen möjlighet att förklara att de hade deltagit i ett motionslopp.

Jag tog kontakt med ordförande i SCF Disciplinnämnden och påpekade detta. Han svar var "Vi visste de hade gjort det så varför skulle vi diskutera med dem?".

Jag har svängt 180 grader i frågan om sanktion.

Minns ni detta från december 2006?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/513226/page=1

Jag hade precis kommit med i SCF styrelse. Jag sade att alla borde ha sanktion för sina tävlingar (och motionslopp). Jag menade att SCF kunde hjälpa till. En SCF som jag trodde på. Jag fick en budget till min SCF motionskommitté och jag trodde verkligen det gick att göra något bra med SCF så att alla ville vara med.

I tråden trodde många att jag var en SCF idiot för att jag ville stoppa svartrejs. Jag blev uppringd mitt i natten (3-4 tiden) av anonyma röster som sade de skulle arrangera svartrejs och frågade vad jag skulle göra åt det. Det pågick i flera månader men lite olika frågor. Ibland skrek de bara "fuck you scf gubbjävlen" och slängde ner telefonen. Sedan blev jag dödshotat. Jag lyckades spåra det via IP adress till en 16 åring i Åstorp. Jag polisanmälde men drog tillbaka då det kom fram att stackaren hade aspergers.

Efter fem år i styrelsen hade vi fått in 60 till lopp till sanktion. Sedan stoppade jag SCF licenstvång. De hade tänkt att inför ett krav för alla motionärer att köpa en licens för att delta i Vätternrundan och alla andra sanktionerade motionslopp. Jag lyckades stoppa denna idioti genom att tala om för loppen vad mina styrelsekolleger hade tänkt införa. Det kostade mig min plats i styrelsen.

Sedan lade man ner allt vi hade byggd upp under fem underbara år (Cykel 42, motionskalendern, cykelresan, dåvarande Cykelns Dag - den som vi stod bakom, marknadsföring av motionslopp, utställningar, utbildning för nya arrangörer av motionslopp, krisplansarbete, scfmotion, motionskonferens, lätta motionsregler).

Och idag finns inget om motion på SCF hemsida. Även om det finns löften idag görs inget. Motionskalendern under menyn tävling/motion på SCF hemsidan har rubrik 2012 och en lista över några lopp från 2013.
Se:
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Grenar/Motion/Motionskalender/

Jag påpekade detta för styrelsen dagen före Vätternrundan. (En email till alla 7 samt kopia till GS). Ingen har svarat mig och listan över loppen från 2013 med rubruk 2012 är kvar på förbundets hemsida.

Då jag försökt stoppa de nya reglerna för motionslopp (förbjud för tidtagning och max 70 stycken i en startgrupp) blev min egen förening utkastat från SCF.

Så idag har min klubb två osanktionerade cykellopp. (180 grader).

De nya motionsregler som gäller ALLA SANKTIONERADE motionslopp är:
Max 70 deltagare startar samtidigt med två minuters intervall.
Ingen tidtagning
Ingen ranking
Lottning priser
Ingen langning, endast depåer
Ingen service, endast depåer
Inget krav på licens eller föreningstillhörighet

Alla sanktionerade motionslopp ska följa dessa regler. Det är något man tar på sig då man ansöker om sanktion för sitt arrangemang.

Motionsreglerna finns i en protokoll bilaga från 11 september 2010. De finns ingen annanstans och det är frågan hur många vet att det är just dessa motionsregler som gäller.

http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_28330/cf_74/Bil 7 Ärenden från F-möte.doc

Om man har 120 cyklister i ett motionslopp. Om man släpper iväg 70 plus 50 så är risken stor att dessa 50 bryter mot trafikregler för att köra ikapp. Om man har masterstart och en bredd väg att köra ut på. Om polisen och länsstyrelsen säger man ska släppa iväg 120 i en grupp så borde man inte få göra så då.

Om vi sanktionerar de två lopp där jag är arrangemangsledare så är jag övertygat om att jag blir anmält till SCF Disciplinnämnden. Jag kan inte peka på att alla andra gör fel om jag också gör fel. Bättre att köra motionsloppen utanför SCF tills den dagen man tar fram vettiga regler och gör något för motion igen. Vill de ha hjälp från mig i den frågan står dörren öppen. Jag har erbjudit min hjälp som rådgivare eller i vilken form som helst. Jag har inte blivit tillfrågat och jag kan inte se att man göra något idag.

GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har missat denna tråd. Tills nu.
>
> För det första Fritz har fel.
> Han skrev: "Såg att någon frågade om
> motionslopp måste vara sanktionerade, trodde
> debatten som varit under den första halvan av
> detta år skulle vara svar tydligt nog i denna
> fråga, såg även att någon nämnde Gran Fondo
> Stockholm, de var ju ett tydligt exempel på hur
> det kan gå om man inte ser till att ha
> tillstånden klara i tid".
>
> Fritz ställde till
> det för Gran Fondo Stockholm då han tog på sig
> att ringa till polisen och länsstyrelsen i en
> fråga som han hade inget att göra.
>
> Gran Fondo Stockholm motionslopp behövde alltså
> inget tillstånd för sitt motionslopp tills Fritz
> väckte frågan med myndigheterna. Då Stockholms
> Länsstyrelsen också har tolkat lagen på fel
> sätt så krävdes de visserligen på tillstånd.
> Men man skulle kunna ha överklagat beslutet om
> behovet till en högre instans. De flesta
> motionslopp i landet har inte tillstånd för sina
> arrangemang.
>
> Men ingenting av detta har något att göra med
> SCF. Det finns inget behov av sanktion från SCF
> för motionslopp.
>

Spännande resonemang Garry, men jag tror faktiskt du har vurpat där.

För det första, när jag läser att jag skulle ha ställt till det för GFS så måste jag fråga om du har missat vad jag skriver för emellanåt? Självklart har detta stort nyhetsvärde när ett arrangemang som satsar så stort som GFS gjorde saknar tillstånd. Du skriver att GFS inte behövde tillstånd, konstigt att både polisen i Sthlm och Länsstyrelsen gjorde en annan bedömning, du har ju inte pratat med dessa två parter i ärendet utan kommer med en massa tyckande och antaganden. Att jag sedan tycker att Länsstyrelsen gjorde fel som gav GFS tillstånd på mindre än en vecka är en helt annan femma, speciellt när andra arrangemang som ansöker en eller två veckor försent (typ 3,5 mån innan) och får avslag med just denna hänvisning. Finns ett gäng exempel på detta.

Visst kan jag hålla med om att ett motionslopp inte behöver tillstånd från SCF men du har missat diskussionen som vi har haft både här och på FB. Om du har licens och kör i ett ICKE sanktionerat lopp så riskerar du disciplinåtgärder från SCF, detta efter att SCF gått ut med ett meddelande på SCF:s hemsida.

Som jag skrev på Grönqvist FB sida, ta inte upp det förflutna se framåt och kom med konkreta förslag på åtgärder och vad man kan göra för att förbättra för cykelsporten i Sverige, din skiva har fått ett ordentligt hack i sig och hakat upp sig.

//Fritz

GarryJones skrev:
-----------------------------------------------------
En massa svammel, som vanligt.

Kan du inte förklara Skottlands valsystem istället? Det är mer aktuellt.

Länsstyrelsen frågar ju inte om man har sanktion från SCF när man söker tillstånd för tävling, iaf har inte jag råkat ut för det. Således kan man som förening få tillstånd att arrangera cykeltävling från länsstyrelsen utan att ha sanktion från SCF.

Det är ju busenkelt att styra upp en liten tävling med sanktion om man känner för det. Man behöver ju bara anmäla till SCF(givetvis måste man också representera en SCF-ansluten klubb) under hösten året innan tävlingen skall arrangeras så att de kan skriva in det sin fina kalender. Betala för kommisarie och godkänd tidtagning. Se till att man kan anmäla sig och tävla i rätt klass: Elit, Sport, H30, D30, H40, D40, H50, D50, Motion. Uppfylla diverse regler som enligt tidigare skribenter "inte skall tolkas så bokstavligt".

Inga konstigheter alltså, bara att köra igång.

DeLiQ skrev:
> Så vitt jag vet så krävs det inga tillstånd för att träna.
>
> Frågan är väl bara var skillnaden mellan träningstävling och tävlingsträning går...
>
> Den förstnämnda är väl då vad som kallas "svart-rejs", alltså med betoning på tävling.

> Men träningen som bedrivs i klubbarna för att efterlikna tävling men är träning under
> tävlingslika förhållanden och har betoningen på träning.

> Var övergår den senare att bli den tidigare?
> Är det när du tar tid?
Nej
> Är det när man skapar en resultatlista?
Nej
> Är det när man tar betalt för "startavgiften"?
Nej

Men det där var inte svårt att reda ut. Följande gäller!

Träningstävling, en icke ”riktig” tävling som t.ex. en vänskapslandskamp i fotboll. Syftar till att under tävlingsliknande förhållanden samträna det lag som ev. ska tävla tillsammans. Under en sådan träningstävling gäller inte riktiga tävlingsbestämmelser fullt ut utan man gör vissa avsteg t.ex. antal byten under matchens gång mm. Detta är icke att likställas vid ett "Svartrace".

Tävlingsträning, träning i t.ex. klubbregi som syftar till att under så realistiska förhållande som är möjligt med hänsyn taget till yttre omständigheter träna för olika tävlingssituationer. Kan t.o.m. vara en hel ”tävlingssekvens” fast som träning. Ett träningslopp helt enkelt. Fast då utan medaljer, anmälningsavgift mm. Fikat kommer man nog inte undan.
Tävlingsträning kan också vara att man tränar på en riktig tävling. Helt enkelt det som de flesta svenska idrottare tycks gör på t.ex. OS, VM mm. Då åker dem dit och tränar/ lär sig hur det går till under t.ex. OS eller VM. Eller som det så fint kallas ”Skaffar sig erfarenhet”.
”Tävlingsträna” kan (bör) man inte göra på ett motionslopp som t.ex. VR. Detta då de som man då ev. skulle se som sina motståndare kanske inte alltid beter sig som på en tävling och då skulle ett felaktigt beteende ev. kunna smyga sig in. Då tränar man inte in rätt moment. Dock uppfattas detta av vissa så som om det vore det. En träningstävling. Och då beter de sig som om det vore det. Vilket oftast är väldigt olyckligt.

Svartrace, en av förbundet icke sanktionerad tävling. Kan mycket väl vara helt lagligt i övrigt. D.v.s. man har alla de tillstånd som krävs av t.ex. länsstyrelsen, Polis mm.
Dock är den inte "anmäld" till förbundet.

Sen har vi motionslopp och Godkänt motionslopp.

Under motionslopp gäller oftast t.ex. trafikregler mm. om sådana påverkar själva loppet som t.ex. i cykling.

Godkänt motionslopp är en "kvalitetstämpel" på själva loppet. Att en mil är en mil osv. VR kan således inte bli det. 300km, mmmmmmmmmmmmmmm.

http://smmilen.se/?news=godkant-lopp-din-kvalitetsstampel-2

Pebben skrev:
> Godkänt motionslopp är en "kvalitetstämpel" på
> själva loppet. Att en mil är en mil osv. VR kan
> således inte bli det. 300km, mmmmmmmmmmmmmmm.

Inte Cykelvasan heller.. CV90 är typ 95km eller nått.

Kung_Gustaf skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Godkänt motionslopp är en "kvalitetstämpel" på själva loppet. Att en mil är en mil osv. VR
> > kan således inte bli det. 300km, mmmmmmmmmmmmmmm.
>
> Inte Cykelvasan heller.. CV90 är typ 95km eller nått.

Nä troligen inte. Dock tror jag detta rör löpning mest. t.ex. maratonlopp, millopp mm.

Den här fascinationen med exakt sträcka (gärna 12 decimaler) som så många cyklister verkar ha är något jag aldrig begripit. Kan någon förklara?

JT skrev:
> Den här fascinationen med exakt sträcka (gärna
> 12 decimaler) som så många cyklister verkar ha
> är något jag aldrig begripit. Kan någon
> förklara?

Jag tror att folk vill kunna planera sin cykling. Vi arrangerade ett Hisingen Runt för ett par år sen där vi hade kallat långa banan för "150 km", men pga banändringar och så blev den till slut ca 165 km lång. Vi hade oturen att ha dåligt väder den dagen, och många trodde nog att plågan skulle vara slut vid 150 km. Då hade de 15 km kvar... Sånt kan säkert irritera.

geologen skrev:
> Jag tror att folk vill kunna planera sin cykling.
> Vi arrangerade ett Hisingen Runt för ett par år
> sen där vi hade kallat långa banan för "150
> km", men pga banändringar och så blev den till
> slut ca 165 km lång. Vi hade oturen att ha
> dåligt väder den dagen, och många trodde nog
> att plågan skulle vara slut vid 150 km. Då hade
> de 15 km kvar... Sånt kan säkert irritera.

Ok, 15 km på 150 km är rätt mycket.

Jag tänkte iofs mer på diskussioner av typen:
"Jag har 178,89 km på min dator, vad har du?"
"Jag har 179,45. Jag har kalibrerat min mätare hos NASA."
"Jag med."
"Skandal. Loppet ska ju vara 180 km."
"Jag ska aldrig mer köra det här loppet. Iaf inte i år."

geologen skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Den här fascinationen med exakt sträcka
> (gärna
> > 12 decimaler) som så många cyklister verkar
> ha
> > är något jag aldrig begripit. Kan någon
> > förklara?
>
> Jag tror att folk vill kunna planera sin cykling.
> Vi arrangerade ett Hisingen Runt för ett par år
> sen där vi hade kallat långa banan för "150
> km", men pga banändringar och så blev den till
> slut ca 165 km lång. Vi hade oturen att ha
> dåligt väder den dagen, och många trodde nog
> att plågan skulle vara slut vid 150 km. Då hade
> de 15 km kvar... Sånt kan säkert irritera.

Det blev en väldigt lång spurt till mål för min del. Var helt slut när jag kom i mål.
Men värst var nog vädret, regn, hagel och 10 grader. Körde i kortkort

En originalmeter bestämdes av franska ingenjörer som en andel av avstånd mellan nordpolen och paris vill jag minnas. Den ursprungliga meter förvaras i paris rent fysiskt.

Men nu har forskarna kommit på att den är behäftad med ett allvarligt fel, efter att ha kalibrerats just i sverige. Det visar sig att den inte alls utgör en trehundratusendel av en vätternrunda och en ny originalmeter måste tillverkas. Detta kommer att få stora konsekvenser för alla de mått vi använder i västvärlden. Men rätt skall vara rätt.

Fliken skrev:
> En originalmeter bestämdes av franska ingenjörer
> som en andel av avstånd mellan nordpolen och
> paris vill jag minnas. Den ursprungliga meter
> förvaras i paris rent fysiskt.
>
> Men nu har forskarna kommit på att den är
> behäftad med ett allvarligt fel, efter att ha
> kalibrerats just i sverige. Det visar sig att den
> inte alls utgör en trehundratusendel av en
> vätternrunda och en ny originalmeter måste
> tillverkas. Detta kommer att få stora
> konsekvenser för alla de mått vi använder i
> västvärlden. Men rätt skall vara rätt.

Men en meter definieras ju numera som den sträcka som ljuset hinner i vakuum på en viss tid. Genom att det svenska experimentet visat att denna definition är felaktig är det uppenbarligen s.a. man mätt ljusets hastighet i vakuum fel. Frågan är nu om hastighetsmätaren som Jens Voigt hade när han skickades iväg för att cykla i ljushastigheten var felkalibrerad eller om Jens inte lyckades få tyst på benen den dagen.

GarryJones skrev:
>
> Jag har svängt 180 grader i frågan om sanktion.
>
> Minns ni detta från december 2006?
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/513226/page=1
>
>
> Jag hade precis kommit med i SCF styrelse. Jag
> sade att alla borde ha sanktion för sina
> tävlingar (och motionslopp). Jag menade att SCF
> kunde hjälpa till. En SCF som jag trodde på. Jag
> fick en budget till min SCF motionskommitté och
> jag trodde verkligen det gick att göra något bra
> med SCF så att alla ville vara med.
>
> I tråden trodde många att jag var en SCF idiot
> för att jag ville stoppa svartrejs. Jag blev
> uppringd mitt i natten (3-4 tiden) av anonyma
> röster som sade de skulle arrangera svartrejs och
> frågade vad jag skulle göra åt det. Det pågick
> i flera månader men lite olika frågor. Ibland
> skrek de bara "fuck you scf gubbjävlen" och
> slängde ner telefonen. Sedan blev jag dödshotat.
> Jag lyckades spåra det via IP adress till en 16
> åring i Åstorp. Jag polisanmälde men drog
> tillbaka då det kom fram att stackaren hade
> aspergers.
>
> Efter fem år i styrelsen hade vi fått in 60 till
> lopp till sanktion. Sedan stoppade jag SCF
> licenstvång. De hade tänkt att inför ett krav
> för alla motionärer att köpa en licens för att
> delta i Vätternrundan och alla andra
> sanktionerade motionslopp. Jag lyckades stoppa
> denna idioti genom att tala om för loppen vad
> mina styrelsekolleger hade tänkt införa. Det
> kostade mig min plats i styrelsen.
>

Du har inte funderat kring att ditt egna handlande kan ha med saken att göra med att du får ovänner och inte får vara med och leka i SCFs styrelse? Konsekvensanalys?

Grump.
Jag vet vad som ligger bakom det.

1) Man kan göra något som kostar pengar för motionen. Det kostar även tid och energi.
Det gjorde vi 2005-2009.

2005 = 82 sanktionerade motionslopp
SCF Motion med mig i spetsen men i samarbete med alla motionslopp som kunde direkt påverka det som vi gjorde.
2009 = 143 sanktionerade motionslopp.

2009/2010. Förslag om licenstvång. Jag stoppar det. Jag åker ut styrelsen. Platsen var inte helig för mig men man har inter ersätt det med någonting.

2014 52 arrangörer har sanktionerade motionslopp.

Frågan om licenstvång är en fråga om att pengarna ska rulla in utan att man behöver göra något för motionen. Om man lyssnar på mig måste man jobba med motionen igen. Och det kostar tid, pengar och energi. Så är det. Och jag kräver inte att vara med men jag tycker fortfarande att SCF kan vara en bra plattform för alla motionslopp att samlas och utvecklas tillsammans. Men då ska man ha en satsning värd namnet.

underscore skrev:
> Jag har missat varför vi måste mobba Garry
> oavsett vad han skriver.

Håller med. Jag kände spontant +10 på Garrys långa inlägg när jag läste det.

underscore skrev:
> Jag har missat varför vi måste mobba Garry
> oavsett vad han skriver.

Finns inget krav på det. I synnerhet som jag är övertygad om att Garry menar väl med det han gör.

Boldtaar skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den här fascinationen med exakt sträcka
> > (gärna
> > > 12 decimaler) som så många cyklister verkar
> > ha
> > > är något jag aldrig begripit. Kan någon
> > > förklara?
> >
> > Jag tror att folk vill kunna planera sin
> cykling.
> > Vi arrangerade ett Hisingen Runt för ett par
> år
> > sen där vi hade kallat långa banan för "150
> > km", men pga banändringar och så blev den
> till
> > slut ca 165 km lång. Vi hade oturen att ha
> > dåligt väder den dagen, och många trodde nog
> > att plågan skulle vara slut vid 150 km. Då
> hade
> > de 15 km kvar... Sånt kan säkert irritera.
>
> Det blev en väldigt lång spurt till mål för
> min del. Var helt slut när jag kom i mål.

Är inte det syftet?

Vad gäller Lidingöloppet MTB 2013 så tog de priset i skyltning..

Det var i typ följande ordning: 10km 15km 20km 12km 6km 8km sen slutade jag titta :-D

Är det någon från SCF som läser i tråden? Vore intressant med lite input från dom. Garrys inlägg var intressant!

GoranS skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Jag har missat varför vi måste mobba Garry
> > oavsett vad han skriver.
>
> Finns inget krav på det. I synnerhet som jag är
> övertygad om att Garry menar väl med det han
> gör.

Det är lite som google translate. Skriv en bra sak, översätt, och den presenteras halvt obegriplig och till synes obra.

Hasse#7 skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har missat varför vi måste mobba Garry
> > > oavsett vad han skriver.
> >
> > Finns inget krav på det. I synnerhet som jag
> är
> > övertygad om att Garry menar väl med det han
> > gör.
>
> Det är lite som google translate. Skriv en bra
> sak, översätt, och den presenteras halvt
> obegriplig och till synes obra.

Ah, vi skall mobba och hata alla som inte skriver vad lidingöbor anser vara korrekt rikssvenska. Perfekt. Då är jag med.

Du är en klippa hasse!

underscore skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > underscore skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag har missat varför vi måste mobba
> Garry
> > > > oavsett vad han skriver.
> > >
> > > Finns inget krav på det. I synnerhet som jag
> > är
> > > övertygad om att Garry menar väl med det
> han
> > > gör.
> >
> > Det är lite som google translate. Skriv en bra
> > sak, översätt, och den presenteras halvt
> > obegriplig och till synes obra.
>
> Ah, vi skall mobba och hata alla som inte skriver
> vad lidingöbor anser vara korrekt rikssvenska.
> Perfekt. Då är jag med.
>
> Du är en klippa hasse!

Men det var ju oväntat att din planterade fråga skulle hamna i detta. Bra där!

Jag anser inte att Garry skriver dåligt, jag anser inte heller att han inte gör en god insats för cykel. Det enda jag anser är att hans självklara risk för brister i svenska ligger honom i fatet när han skall förklara något nytt eller gammalt för andra. Det ger helt enkelt utrymme för mer än en tolkning vilket utnytjas friskt till både det ena och det andra.

Men jag skall samtidigt passa på att medge att jag varken är från Lidingö eller en perfekt människa. Det är få som är som du underscore. Du får tolka det som du vill.

Hasse#7 skrev:
> Jag anser inte att Garry skriver dåligt, jag
> anser inte heller att han inte gör en god insats
> för cykel. Det enda jag anser är att hans
> självklara risk för brister i svenska
ligger
> honom i fatet

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> Vi som har haft "nöjet" att få uppleva dessa
> tirader under diverse möten har en annan åsikt
> om både relevansen och historiebeskrivningen.

Mmm. Härskarteknik.

Fritz:
1)
"Om du har licens och kör i ett ICKE sanktionerat lopp så riskerar du disciplinåtgärder från SCF, detta efter att SCF gått ut med ett meddelande på SCF:s hemsida."

Igen Fritz. Sorry men du har fel.
http://iof1.idrottonline.se/Svenska...sbrev7/Icke-sanktioneradetavlingsarrangemang/
Det handlar ENBART om TÄVLINGAR och det omdiskuterat UCI regel l 1.2.019
Brian Cookson, UCI President säger
"I think it's a rule that needs looking at again, I can't encourage people to break a rule because I'm a member of the governing body that put the rule in the book as it were, but I think it's something that needs some major review. The overarching principle should be that people want to join your organization and want to participate in your events rather than trying to force people into that, which will always be problematic."

2)
"Du skriver att GFS inte behövde tillstånd, konstigt att både polisen i Sthlm och Länsstyrelsen gjorde en annan bedömning, du har ju inte pratat med dessa två parter i ärendet utan kommer med en massa tyckande och antaganden."

Jag är bara mer påläst än dig. Det var DU som väckte frågan med Polisen i Sthlm och Länsstyrelsen en kort tid före loppet. Det var DU som skapade behovet av tillståndet i GFS för du drog frågan till sin spets. Om Polisen och länsstyrelsen får en direktfråga som du ställde så kräver de tillstånd. Men hade du inte drivit frågan hade loppet ägde rum precis som många andra motionslopp runtom i landet. Jag kan ge dig listan om du vill (85 motionslopp) så du kan reta upp motionsloppsarrangörer i hela Sverige. Frågan är om du tycker det är kul att ställa till det för hårt arbetande ideella människor som gör sin bästa för att arrangera motionsloppen.

De flesta motionslopp äger rum i den tystnad utan att väcka frågan med polisen och länsstyrelsen. Du hade även pratat med Länsstyrelsen i Dalarna. Jag är ordförande i Dalarnas CF och efter dina samtal här väcktes nya frågor. Ett lopp med 4000 deltagare har ägt rum utan tillstånd från LS i många många år. Ett annat lopp - Vasatrampet - fyllde 20 år i år. Jag startade upp loppet och de första 19 har vi inte haft tillstånd från Länsstyrelsen. Efter dina samtal här väcktes frågan och vi betalade in dessa 2300kr och skaffade tillstånd. Tack för den Fritz! Efter 19 år med en erfaren stab och anmälan till polisen visste vi exakt hur vi arrangera ett säkert motionslopp. (Vi valde att betala för att vi har råd och för att inte ställa frågan på sin spets. (Ett negativt beslut i en högre instans blir avgörande för alla lopp i hela landet).

Så hur är det?

Gastrikeland - Felaktigt tolkning.
http://www.lansstyrelsen.se/gavlebo...tavling-pa-vag-samt-uppvisning-av-fordon.aspx
Tävling på väg och uppvisning av fordon
Du som vill ordna en tävling med fordon på väg behöver tillstånd från Länsstyrelsen. Kravet på tillstånd gäller även motionslopp (exempelvis cykellopp) och uppvisning av fordon (exempelvis cruising).

Stockholm - korrekt tolkning.
http://www.lansstyrelsen.se/stockho...ing-eller-uppvisning-med-fordon-pa-vag--.aspx
Tävling eller uppvisning med fordon på väg
För att få anordna en tävling eller uppvisning med fordon på väg krävs Länsstyrelsens tillstånd. Med fordon avses bland annat bil, motorcykel, cykel, rullskidor och inlines.

En "uppvisning" är om man ska blockera hela stan som bilarna i Classic Car Week. Det handlar inte om 100 cyklister som ska delta i ett vanligt motionslopp. I så fall hade många cykelklubbar behovt tillstånd för sina träningar.

Observera att Gastrikeland har skrivit in texten "motionslopp" själv.

Men det mest avgörande i frågan är följande. Länsstyrelsen agerande är baserat på denna föreskrift.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2012/TSFS 2012_28.pdf

Utdrag:
Transportstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 kap. 7 § trafikförordningen (1998:1276) och beslutar följande allmänna råd

Förstå du Fritz? Det är RÅD inte lag. Om en arrangör överklaga detta till nästa instans så får vi ett avgörande. Men idag finns inget formellt krav som gäller för tillstånd för motionslopp.

Ta inte kontakt med fler polismyndigheter eller länsstyrelser i frågan. Du kommer bara att skapa irritationer. Klart att länsstyrelsen vet att det pågår en massa fina motionslopp. De har koll. Om det är olycksdrabbat tittar de själv närmare på det.

So please do me a favour - LÄGG NER. Har inte du gjort tillräckligt mycket då du nästan såg till att GFS blev inställt? Det var bara tack vara några kloka huvuden att man lyckas rädda loppet. Samma kloka huvuden som du sedan kritiserade. Nu är du här och talar om vi oss alla vad som gäller. Det mår finns formella och informella beslut. Men du har fel i frågan. Sanktion behövs inte och i de flesta fall kan loppen äga rum utan LS kontakt.

Jag förstår inte varför du håller på så. Ska DU arrangera ett lopp i DITT eget distrikt så tar det med ditt distriktförbund.

Vi som arrangera lopp vet hur vi gör. Vi har inte råd med farliga lopp. Vi är erfarna och vi hyra in privata ambulanser och vakter där det bedöms nödvändigt. Detta sker i samarbete med de lokala polisen.

Senast ändrad:
"Felaktig tolkning" kan du inte hävda förrän frågan prövats i domstol, Garry.
Men jag håller i princip med dig om att som lagen är skriven, så borde inte mindre evenemang räknas.

Frågan är var gränsen ska dras. Jag (med min klubb i ryggen) arrangerade ett tempolopp i distriktsserien förra veckan. Knappt 30 deltagare. Alla som cyklat tempo, eller sett ett tempolopp, vet att det har lika lite trafikpåverkan som vilken klubbträning som helst, eller ännu mindre. Men vi ansökte om och fick tillstånd från Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen i Västra Götaland har 4 månader som minimitid för ansökan när det gäller cykel (men bara två månader för motorfordon, otroligt nog, trots att det innebär enormt mycket större påverkan!) och 5 månader om loppet sträcker sig över fler än ett län. Du påstår tidigare här att det är kortare tid då, men det stämmer åtminstone inte för VG.

GarryJones skrev:
> Fritz:
> 1)
> "Om du har licens och kör i ett ICKE sanktionerat
> lopp så riskerar du disciplinåtgärder från
> SCF, detta efter att SCF gått ut med ett
> meddelande på SCF:s hemsida."
>
> Igen Fritz. Sorry men du har fel.
> http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/
> Forforeningar/Nyhetsbrev1/Nyhetsbrev7/Icke-sanktio
> neradetavlingsarrangemang/
> Det handlar ENBART om TÄVLINGAR och det
> omdiskuterat UCI regel l 1.2.019
> Brian Cookson, UCI President säger
> "I think it's a rule that needs looking at again,
> I can't encourage people to break a rule because
> I'm a member of the governing body that put the
> rule in the book as it were, but I think it's
> something that needs some major review. The
> overarching principle should be that people want
> to join your organization and want to participate
> in your events rather than trying to force people
> into that, which will always be problematic."
>
> 2)
> "Du skriver att GFS inte behövde tillstånd,
> konstigt att både polisen i Sthlm och
> Länsstyrelsen gjorde en annan bedömning, du har
> ju inte pratat med dessa två parter i ärendet
> utan kommer med en massa tyckande och
> antaganden."
>
> Jag är bara mer påläst än dig. Det var DU som
> väckte frågan med Polisen i Sthlm och
> Länsstyrelsen en kort tid före loppet. Det var
> DU som skapade behovet av tillståndet i GFS för
> du drog frågan till sin spets. Om Polisen och
> länsstyrelsen får en direktfråga som du
> ställde så kräver de tillstånd. Men hade du
> inte drivit frågan hade loppet ägde rum precis
> som många andra motionslopp runtom i landet. Jag
> kan ge dig listan om du vill (85 motionslopp) så
> du kan reta upp motionsloppsarrangörer i hela
> Sverige. Frågan är om du tycker det är kul att
> ställa till det för hårt arbetande ideella
> människor som gör sin bästa för att arrangera
> motionsloppen.
>
> De flesta motionslopp äger rum i den tystnad utan
> att väcka frågan med polisen och länsstyrelsen.
> Du hade även pratat med Länsstyrelsen i Dalarna.
> Jag är ordförande i Dalarnas CF och efter dina
> samtal här väcktes nya frågor. Ett lopp med
> 4000 deltagare har ägt tillstånd från LS i
> många många år. Ett annat lopp - Vasatrampet
> fyllde 20 år i år. Jag startade upp loppet och
> de första 19 har vi inte haft tillstånd från
> Länsstyrelsen. Efter dina samtal här väcktes
> frågan och vi betalade in dessa 2300kr och
> skaffade tillstånd. Tack för den Fritz! Efter 19
> år med en erfaren stab och anmälan till polisen
> visste vi exakt hur vi arrangera ett säkert
> motionslopp. (Vi valde att betala för att vi har
> råd och för att inte ställa frågan på sin
> spets. (Ett negativt beslut i en högre instans
> blir avgörande för alla lopp i hela landet).
>
> Så hur är det?
>
> Gastrikeland - Felaktigt tolkning.
> http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/Sv/naringsli
> v-och-foreningar/spel-och-sport/Pages/tavling-pa-v
> ag-samt-uppvisning-av-fordon.aspx
> Tävling på väg och uppvisning av fordon
> Du som vill ordna en tävling med fordon på väg
> behöver tillstånd från Länsstyrelsen. Kravet
> på tillstånd gäller även motionslopp
> (exempelvis cykellopp) och uppvisning av fordon
> (exempelvis cruising).
>
> Stockholm - korrekt tolkning.
> http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/blankette
> r/naringsliv-och-foreningar/Pages/tavling-eller-up
> pvisning-med-fordon-pa-vag--.aspx
> Tävling eller uppvisning med fordon på väg
> För att få anordna en tävling eller uppvisning
> med fordon på väg krävs Länsstyrelsens
> tillstånd. Med fordon avses bland annat bil,
> motorcykel, cykel, rullskidor och inlines.
>
> En "uppvisning" är om man ska blockera hela stan
> som bilarna i Classic Car Week. Det handlar inte
> om 100 cyklister som ska delta i ett vanligt
> motionslopp. I så fall hade många cykelklubbar
> behovt tillstånd för sina träningar.
>
> Observera att Gastrikeland har skrivit in texten
> "motionslopp" själv.
>
> Men det mest avgörande i frågan är följande.
> Länsstyrelsen agerande är baserat på denna
> föreskrift.
> http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSF
> S_svenska/TSFS%202012/TSFS%202012_28.pdf
>
> Utdrag:
> Transportstyrelsen föreskriver följande med
> stöd av 13 kap. 7 § trafikförordningen
> (1998:1276) och beslutar följande allmänna råd
>
> Förstå du Fritz? Det är RÅD inte lag. Om en
> arrangör överklaga detta till nästa instans så
> får vi ett avgörande. Men idag finns inget
> formellt krav som gäller för tillstånd för
> motionslopp.
>
> Ta inte kontakt med fler polismyndigheter eller
> länsstyrelser i frågan. Du kommer bara att skapa
> irritationer. Klart att länsstyrelsen vet att det
> pågår en massa fina motionslopp. De har koll. Om
> det är olycksdrabbat tittar de själv närmare
> på det.
>
> So please do me a favour - LÄGG NER. Har inte du
> gjort tillräckligt mycket då du nästan såg
> till att GFS blev inställt? Det var bara tack
> vara några kloka huvuden att man lyckas rädda
> loppet. Samma kloka huvuden som du sedan
> kritiserade. Nu är du här och talar om vi oss
> alla vad som gäller. Det mår finns formella och
> informella beslut. Men du har fel i frågan.
> Sanktion behövs inte och i de flesta fall kan
> loppen äga rum utan LS kontakt.
>
> Jag förstår inte varför du håller på så. Ska
> DU arrangera ett lopp i DITT eget distrikt så tar
> det med ditt distriktförbund.
>
> Vi som arrangera lopp vet hur vi gör. Vi har inte
> råd med farliga lopp. Vi är erfarna och vi hyra
> in privata ambulanser och vakter där det bedöms
> nödvändigt. Detta sker i samarbete med de lokala
> polisen.

Varken Siljan Runt eller Cykelvasan hade väl inhyrda ambulanser?

Alltså, är det bara jag som tycker att det är självklart att man involverar scf i sina arrangemang som cykelklubb? Man kan tycka vad man vill om hur förbundet sköts i ledarskiktet, jag är inte sen att skriva under på att det länge varit problem som fortfarande inte är lösta. Men löser man dessa genom anarki och myteri? Det tycker inte jag.

Det jag reagerar på med Garrys inlägg är följade, utan att det ens är i närheten av mobbing:

1) Du pekar ut Fritz som den onda skurken till att det blev strul med GFS, när du och övriga inblandade hade kunnat undvika problemet genom att göra rätt från början
2) Du anger själv att du gick ut med sekretessbelagd information för att till varje pris nå dina egna intressen.
3) Det är med all tydlighet som så att du skyller på allt och alla utan den minsta självinsikt att även om dina motiv är ädla (som det låter i efterhand) så får ditt handlande konsekvenser. I det som beskrivits av dig själv vill jag säga att ditt agerande rent utav är kontraproduktivt.

Så nä, jag kan inte skriva under på att det är den elaka styrelsen på SCF (varav inte många är kvar nu) som gjorde att du fick gå. Vilken förening och förbund som helst hade nog kickat ut dig om du agerar på det sättet som att så uppenbart gå bakom ryggen på de övriga. Det du gör med dessa inlägg här på happy och på andra ställen, är snarare att du (genom din vendetta??) drar undan mattan för förbundet och dess (åtminstone på pappret teoretiska) möjligheter att bygga upp ett nytt förtroende hos dess klubbar och medlemmar.

Så, nu fick jag det sagt :)

Miss Lycka skrev:
> Vi som har haft "nöjet" att få uppleva dessa
> tirader under diverse möten har en annan åsikt
> om både relevansen och historiebeskrivningen.

Så vad har du gjort för svensk cykel på sistone då? Mer än nåt tusental bittra inlägg på Happy om hur uselt allt är?

grump skrev:
> Alltså, är det bara jag som tycker att det är
> självklart att man involverar scf i sina
> arrangemang som cykelklubb?

Fast nu förutsätter du att dels en cykelklubb är involverad och dessutom att den cykelklubben är ansluten SCF.

TBone skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Alltså, är det bara jag som tycker att det
> är
> > självklart att man involverar scf i sina
> > arrangemang som cykelklubb?
>
> Fast nu förutsätter du att dels en cykelklubb
> är involverad och dessutom att den cykelklubben
> är ansluten SCF.

Det är väl det här som är "problemet" med de alkra flesta svartrace i mtb. Det är ingen klubb som håller i tävlingarna, det är en eller flera engagerade cyklister som gillar att visa upp sin hemmaskogs bästa stigar (eller folk som vill ha nya stigar uppkörda i sin hemmaskog).

Det är inga klubbar eller föreningar. Och definitivt inget som är anslutet till SCF, det är ju bara att titta på alla SBR som anordnas.

TBone skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Alltså, är det bara jag som tycker att det
> är
> > självklart att man involverar scf i sina
> > arrangemang som cykelklubb?
>
> Fast nu förutsätter du att dels en cykelklubb
> är involverad och dessutom att den cykelklubben
> är ansluten SCF.

Jag är väl färgad, genom att jag tycker att det är självklart att tillhöra en klubb - för gemenskap och för att bidraga till ett trevligt cykelsverige. Något som även Garry ger uttryck för om man läser mellan raderna, men sen när det gått fel så kör han sin privata vendetta.. tycker jag att det verkar som iallfall

Luthman Photography skrev:
> ...
> Det är väl det här som är "problemet" med de
> alkra flesta svartrace i mtb. Det är ingen klubb
> som håller i tävlingarna, det är en eller flera
> engagerade cyklister som gillar att visa upp sin
> hemmaskogs bästa stigar (eller folk som vill ha
> nya stigar uppkörda i sin hemmaskog).
>
> Det är inga klubbar eller föreningar. Och
> definitivt inget som är anslutet till SCF, det
> är ju bara att titta på alla SBR som anordnas.

Tja, men sen när steget ska tas till att tävla på riktigt blir ju gapet desto större om det inte redan från början var en ansluten klubb som höll i saken.. jag har själv arrangerat tävlingar och varit med om att arrangera motionslopp, som varit sanktionerat från SCF. Jag tycker inte det varit vare sig besvärligt eller märkvärdigt, utan det har handlat om ren formalia. Så jag ser inte riktigt problemet.. visst finns det stolpskott till kommissarier, och visst kan man ifrågasätta vissa funktioner hos förbundet men i det stora hela är det ju saker som går att påverka om man gör gemensam sak av det istället för att bara lägga sig på rygg och gnälla.

grump skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > Alltså, är det bara jag som tycker att det
> > är
> > > självklart att man involverar scf i sina
> > > arrangemang som cykelklubb?
> >
> > Fast nu förutsätter du att dels en cykelklubb
> > är involverad och dessutom att den
> cykelklubben
> > är ansluten SCF.
>
>
> Jag är väl färgad, genom att jag tycker att det
> är självklart att tillhöra en klubb - för
> gemenskap och för att bidraga till ett trevligt
> cykelsverige. Något som även Garry ger uttryck
> för om man läser mellan raderna, men sen när
> det gått fel så kör han sin privata vendetta..
> tycker jag att det verkar som iallfall

Fast det där med att tillhöra en klubb är ju inte ett krav för att få gemenskap. Jag cyklar med flera olika människor och gemenskap upplever då iaf jag, även om mitt sällskap kanske tycker annorlunda :).

Mitt sällskap kanske inte alltid bidrar till ett trevligt cykelsverige pga allehanda klagande. Men de flesta jag cyklar med tycker jag drar sitt strå till stacken. Helt utan att vara med i en klubb.

> att så uppenbart gå bakom ryggen på de övriga.

Då frågan om motionslicenstvång kom upp på SCF styrelsebordet i december 2008 tog vi i styrelsen ett beslut att starta en arbetsgrupp bestående av Grönkvist, Rehn och mig själv. Jag tog kontakt med de direktberörda för att höra mig för så jag kunde rapportera till arbetsgruppen och styrelsen. Jag skrev en email till 14 utvalda personer i motionscykel Sverige. Alla svarade. Alla sade att de lämnar förbundet om tvångsicensen införs.

Att vi i styrelsen som valdes av föreningar inte skulle ha kontakt med föreningar i en sådan viktigt fråga var främmande för mig. Vad annars ska en arbetsgrupp gör? Det är dessa föreningar som vi måste svara. Att genomföra det största misstag i Svensk Cykel Historia utan att ens fråga om lov var a step too far som jag inte var beredd att ta. Jag menar att SCF ska vara en öppen och transparent organisation.

Det som retade upp andra var att de inte fick chansen att införa tvångslicensen.

Det som jag inte gjorde: Jag gick inte ut via Happy, Facebook eller någon annan stans.

Jag bollade detta med 14 personer. Jag bad också att de inte skulle sprida vidare min email. En surgubbe i Skåne Cykelförbund fick höra om detta eftersom Skåne Cykelförbund tog upp frågan på ett distriktmöte. Denna kommissarie (som hade aldrig haft kontakt med motionslopp) tyckte förslaget var bra. Då Skåne Cykelförbund gav mig stöd mot hans vilja ringde han till valberedningen och sade att jag måste bort.
Motionscykel Sverige ville att jag skulle vara kvar i styrelsen. Jag fick 11 nomineringar (rekord många under åren 1990-2009). Inför årsmöte 2009 förtalade Valberedningen mig i en email till hela cykel Sverige. Jag valde att avgå vid årsmöte istället för att ta striden. Men jag gav mitt svar vid årsmöte efter att ha varit tyst i frågan i flera veckor. Årsmöte beslutade att mitt svar skulle bifogas protokollet från årsmöte. Något man sedan "glömde" att göra.

Jag står fortfarande för det som jag gjorde. Jag menar att det var en korrekt och demokratisk sätt att agera i frågan.

grump skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > ...
> > Det är väl det här som är "problemet" med
> de
> > alkra flesta svartrace i mtb. Det är ingen
> klubb
> > som håller i tävlingarna, det är en eller
> flera
> > engagerade cyklister som gillar att visa upp
> sin
> > hemmaskogs bästa stigar (eller folk som vill
> ha
> > nya stigar uppkörda i sin hemmaskog).
> >
> > Det är inga klubbar eller föreningar. Och
> > definitivt inget som är anslutet till SCF, det
> > är ju bara att titta på alla SBR som
> anordnas.
>
> Tja, men sen när steget ska tas till att tävla
> på riktigt blir ju gapet desto större om det
> inte redan från början var en ansluten klubb som
> höll i saken.. jag har själv arrangerat
> tävlingar och varit med om att arrangera
> motionslopp, som varit sanktionerat från SCF. Jag
> tycker inte det varit vare sig besvärligt eller
> märkvärdigt, utan det har handlat om ren
> formalia. Så jag ser inte riktigt problemet..
> visst finns det stolpskott till kommissarier, och
> visst kan man ifrågasätta vissa funktioner hos
> förbundet men i det stora hela är det ju saker
> som går att påverka om man gör gemensam sak av
> det istället för att bara lägga sig på rygg
> och gnälla.

Fast det där med att "tävla på riktigt" kanske inte är intressant. Du verkar se det som en naturlig utveckling att man vill tävla på allt högre nivå eller åtminstone "på riktigt". Jag ser det inte alls så. Jag är helt tillfreds med att köra SBR's och en eller annan CES i motionsklass. Och jag tror att de flesta som dyker upp på svartrejsen håller med.

Tillbaka
Topp