SCF rasar mot svartrejsen

grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ingen lust
> att larva mig med folk som så uppenbarligen bara
> ska tjafsa för att de kan, inte för att de har
> rätt. Im out :)

Va, får man bara baila ut ur en internetdiskussion så där? ;-)

DT skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ingen lust
> > att larva mig med folk som så uppenbarligen
> bara
> > ska tjafsa för att de kan, inte för att de
> har
> > rätt. Im out :)
>
> Va, får man bara baila ut ur en
> internetdiskussion så där? ;-)

Kjamiz

Riktigt fin fredagsunderhållning det här må jag säga. Alltid roligt med diskussioner där en eller flera parter helt misslyckas med att förstå vad den andre säger. :)

grump skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > underscore skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > grump skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Du har inte tänkt på att genom att ha
> en
> > > sån
> > > > > arrogant attityd som att bara för att
> det
> > > inte
> > > > > finns lagligt stöd bla bla bla, så
> > medför
> > > > den
> > > > > stilen att det blir ännu svårare för
> de
> > > som
> > > > > verkligen behöver tillstånd (som för
> > > > > trafikreglering på riktiga tävlingar)
> att
> > > få
> > > > > det? Så onödigt agerat när det
> > egentligen
> > > > är
> > > > > så enkelt att fixa tillstånden
> > > >
> > > > varför i h-e skall man kosta samhället
> så
> > > > mycket pengar i att söka onödiga
> > tillstånd?
> > > > för att det är kul?
> > >
> > > Att du inte kan tänka längre än din näsa
> > > förvånar mig inte ett dugg
> >
> > att du vill ha byråkratilager på
> byråkratilager
> > för att folk skall kunna ha kul på sin fritid
> > förvånar mig inte ett dugg
>
> Du din fjant har ingen jäkla aning om vad jag
> vill. Kryp du tillbaka till den lilla grotta du
> kom från istället för att försöka vinna
> billiga poäng genom att tjafsa med mig

Det enda du vill är att med härskarteknik tvinga in folk i ett stort förbund där du kan vara duktig och säga hur folk skall arrangera sina fritidsaktiviter. Du kör med klassiska fackpampsslagord som "gemenskap" när du egentligen menar; "vi vill ha makt över dina arrangemang" ("för vi vet bäst").

Du klargör det EXTREMT väl. I alla dina inlägg (sakliga eller osakliga).

Rattnalle skrev:
> Riktigt fin fredagsunderhållning det här må jag
> säga. Alltid roligt med diskussioner där en
> eller flera parter helt misslyckas med att
> förstå vad den andre säger. :)

Äh, läs de tankspriddas tråd istället! Den har potential för många goda skratt.

Kung_Gustaf skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Vem vinner?
>
> underscore.
>
>
>
>
>
> Faktiskt.

+1

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Kermit_yes_man.gif

> Så onödigt agerat när det egentligen är så enkelt att fixa tillstånden

Just att "fixa" är det som kan vara eller skapa problemet.
1) Att ansöka om tillstånd kostar 2300kr. Har man ett motionslopp med 40 deltagare som betalar 50 kr i startavgift så går man bak. (Och JA sådana lopp finns).
2) LS kan säga nej.
3) LS kan tycka det är alltför många cykellopp helt plötsigt och efter 5 motionslopp som får "ja" så säger man "nej" till en tävling. En tävling som hade fått ett "ja" om man hade varit den enda ansökan från cykelföreningar i länet
4) Tjänstemannen kan vara någon som kör mycket bil och irriterar sig över grupper av cyklister som tränar i dubbelled. Nu får man möjlighet att säger nej.
5) Tjänstemannen kan oroa sig. Säger man ja och någon dör i loppet så kan man få skit för att man sade ja. Säger man nej så kan man inte få skit.
6) LS vill veta vilka vägar man ska köra på. Men i vissa lopp kör man i grupp och kartor/GPS utan en bestämt rutt. Det är främmande för LS som inte har rutiner för det. Vi har ett lopp i Dalarna som är mer av en cykelutflykt. Man kör 16-18 mil beronde på väder och vind och det finns alternativa vägar. Banan är inte markerade och varje grupp har en kartläsare/ledare. Man ska köra som man vill mellan två punkter. Det är inte mer än 12 cyklister i varje grupp. De flesta klubbar har större grupper på sina träningar inför Vätternrundan. Ska vi snart krävs på LS tillstånd för träningsrundor. Och Gud bevara den som spurtar efter en blåskylt.
7) Jag ringde om Sverigetempo en gång. Efter arrangören berättade entusiastisk om loppet frågade jag hur många skulle cykla från Rönneby till Gällivare. Jag fick till svars att om jag anmälde mig så var vi två. Tänk på den LS tillstånd på 1600km och nästan alla län i Sverige. För 2 cyklister.

Detta sagt förstår jag om motionsloppen ÄR farliga och det uppstår problem. Det kan reta upp LS. Men normalt reglera detta sig själv. Cyklisterna skriver skit på nätet och följande år är det ingen som ställer upp. Och har man haft ett säkert lopp i 30 år utan LS tillstånd så what's the problem?

Fram till 2012 då de nya föreskrifterna kom så var det inte ens en fråga. Motionslopp behövde inga tillstånd (Enligt före VR VD Janne Svensson var det Rikspolisstyrelsen som klargörde det 1975)

Den ovisshet som dök upp 2012 bero delvis på Gävleborg LS och skrev dit "motionslopp på cykel" på eget initiativt. Varje länsstyrelsen baserar sin ståndpunkt i frågan på följande allmanna råd från Trafrikverket. (Råd är inte lag).

"
Tävling eller uppvisning med fordon på väg
För att få anordna en tävling eller uppvisning med fordon på väg krävs Länsstyrelsens tillstånd.
"

Tolkningsfrågan som är inte klargjort i domstol är just vad man menar med "uppvisning".

Men Gävleborg LS skrev om texten till...
"
Tävling eller uppvisning med fordon på väg
För att få anordna en tävling eller uppvisning med fordon på väg krävs Länsstyrelsens tillstånd. Kravet på tillstånd gäller även motionslopp (exempelvis cykellopp) och uppvisning av fordon (exempelvis cruising).
"

Notera man menar att "uppvisning av fordon" är cruising. Så Gävleborgs tolkning är att ordet "tävling" omfattar även motionslopp. Andra LS har andra uppfattningar.

En arrangör (Fritzs förening) ansökte om ett motionslopp i Gävleborg och fick ett nej och hela karsellen drogs igång. Man började ringa runt till andra län. Man väckte björnen som sov. Oroliga arrangörer läste det som Fritz skrev på nätet och ringde till sina egna LS och helt plötsigt vaknade vi upp i en ny motionscykel Sverige. Dalarans LS ringde mig (ordförande i Dalarns CF) då Fritz hade ringt dit. Fritzs förening lade sitt lopp i Dalarna. Men i Dalarna har vi lovat att samordna alla våra tävlingsansökningar. Vi trodde vi hade koll men nu fick vi en förening från ett annat län som hade ett lopp i Dalarna. Jag ringde Fritz hösten 2012 och förklarade att han hade fel, att man inte behöver ha tillstånd för motionslopp. Jag försökte få björnen att sova igen.

Vissa LS har sagt att motionslopp på cykel behöver inga tillstånd om man inte har över 5000 deltagare och inte tar upp för mycket plats.

Det finns säkra fina lopp i Sverige som har lagts ner pga av detta. Staben är väldigt erfaren och de har haft loppen sedan 70-talet. De har jobbat väldigt bra med säkerheten och flaggvakter. De vet hur man arrangera säkra cykellopp. Men LS godkänner inte ansökan.

Vissa motionslopp och svarta tävlingar har prispall. Det är så det ser ut med säkerheten idag på vissa lopp. Cyklisten med mest balls i trafiken vinner. (Jag har som vana att bjuda in arrangörer till ett möte då det gäller Dalarna och vi titta närmare på dessa farliga lopp själva). Men min vän Fritz gav sig på GFS som inte hade tänkte att ha en prispall eller resultatlista. Och dessutom helt öppet i svenska media.

Och nu tycker samma Fritz att motionärer ska tvingas köpa en licens (som även kräver medlemskap i en förening) för att delta i Vätternrundan och alla andra motionslopp.

Citat: (Utdrag från hans blogg)
"
Ponera att det är 40 000 människor som kör olika motionslopp i Sverige under ett år. Om det blir ett krav att alla dessa 40 000 personer måste ha en licens som kostar200:-/år innebär det 8 000 000:- till förbundet.
"
Fritz länkade till ovanstående på Facebook i en diskussion och Anders Bromé från SCF Styrelsen lovordade Fritzs förslag. Det är RIKTIGT FARLIGT om SCF Styrelsen representeras av AB i frågan.

Anders Grönkvist (Projektledaren Projekt Svensk Cykel) skrev följande i samma tråd (på sin egen Facebook) i veckan.
(Utdrag)
"
Motionsrörelsen inom cykel mer skall ses som en marknad och en intressentgrupp som är väldigt viktig. Motionsrörelsen är en av den bästa potentiella finansiären av Svensk Cykelidrott. Därför tycker jag motionärer skall ses mer som en sponsor än som en medlem.
"

Sanktion. Medlemskap. Licens. Tillstånd. Sponsor. Bidragsgivare.

Hairy Bloody Jesus - I JUST WANT TO RIDE MY BIKE

Senast ändrad:
> En arrangör (Fritzs förening) ansökte om ett
> motionslopp i Gävleborg och fick ett nej och hela
> karsellen drogs igång. Man började ringa runt
> till andra län. Man väckte björnen som sov.
> Oroliga arrangörer läste det som Fritz skrev på
> nätet och ringde till sina egna LS och helt
> plötsigt vaknade vi upp i en ny motionscykel
> Sverige. Dalarans LS ringde mig (ordförande i
> Dalarns CF) då Fritz hade ringt dit. Fritzs
> förening lade sitt lopp i Dalarna. Men i Dalarna
> har vi lovat att samordna alla våra
> tävlingsansökningar. Vi trodde vi hade koll men
> nu fick vi en förening från ett annat län som
> hade ett lopp i Dalarna. Jag ringde Fritz hösten
> 2012 och förklarade att han hade fel, att man
> inte behöver ha tillstånd för motionslopp. Jag
> försökte få björnen att sova igen.
>
> Vissa LS har sagt att motionslopp på cykel
> behöver inga tillstånd om man inte har över
> 5000 deltagare och inte tar upp för mycket plats.
>
>
> Det finns säkra fina lopp i Sverige som har lagts
> ner pga av detta. Staben är väldigt erfaren och
> de har haft loppen sedan 70-talet. De har jobbat
> väldigt bra med säkerheten och flaggvakter. De
> vet hur man arrangera säkra cykellopp. Men LS
> godkänner inte ansökan.
>
> Vissa motionslopp och svarta tävlingar har
> prispall. Det är så det ser ut med säkerheten
> idag på vissa lopp. Cyklisten med mest balls i
> trafiken vinner. (Jag har som vana att bjuda in
> arrangörer till ett möte då det gäller Dalarna
> och vi titta närmare på dessa farliga lopp
> själva). Men min vän Fritz gav sig på GFS som
> inte hade tänkte att ha en prispall eller
> resultatlista. Och dessutom helt öppet i svenska
> media.
>
> Och nu tycker samma Fritz att motionärer ska
> tvingas köpa en licens (som även kräver
> medlemskap i en förening) för att delta i
> Vätternrundan och alla andra motionslopp.
>
> Citat: (Utdrag från hans blogg)
> "
> Ponera att det är 40 000 människor som kör
> olika motionslopp i Sverige under ett år. Om det
> blir ett krav att alla dessa 40 000 personer
> måste ha en licens som kostar200:-/år innebär
> det 8 000 000:- till förbundet.
> "
> Fritz länkade till ovanstående på Facebook i en
> diskussion och Anders Bromé från SCF Styrelsen
> lovordade Fritzs förslag. Det är RIKTIGT FARLIGT
> om SCF Styrelsen representeras av AB i frågan.
>
> Anders Grönkvist (Projektledaren Projekt Svensk
> Cykel) skrev följande i samma tråd (på sin egen
> Facebook) i veckan.
> (Utdrag)
> "
> Motionsrörelsen inom cykel mer skall ses som en
> marknad och en intressentgrupp som är väldigt
> viktig. Motionsrörelsen är en av den bästa
> potentiella finansiären av Svensk Cykelidrott.
> Därför tycker jag motionärer skall ses mer som
> en sponsor än som en medlem.

För det första Garry håll dig till sanningen, vi sökte aldrig tillstånd för tävling i Gävleborg var du fått det iftån har jag ingen aning om. Du skriver att vi väckte den björn som sov FEL varför vi var så noga med att frågan ang tillstånd skulle vara klart innan vi körde var LS i Skåne som då stoppade ett lopp pga att de ansökt försent.
Att Dalarna har haft en annat upplägg med LS än vad som är kutym är inte lätt för oss att veta, första året strutade vi i loppet pga strulet med tillståndet, fick inget svar från LS i Dalarna. År två fick vi ett "tillstånd" av ordf. I Dalarnas CF ( dig Garry) nu i efterhand vet jag att det aldrig hade hållt i rätten.

Att sitta och plocka citat ur min blogg och på fb är ju bra spec då man inte förklarar vad inlägget handlade om , jag skrev ett förslag om hur SCF skall få in mer pengar och samtidigt göra sä att alla skulle få samma frsk som dein en klubb har när man är ute och tränar. Jag ser inga problem med det och det tigs emot positivt av många.
På FB länkade jag inlägget på en tråd där Anders G efterfrågade lösningar hur SCF skulle få fler licenserade åkare. Att en medlem av SCF styrelse tyckte mitt inlägg var intressant tar jag som positivt.

Ang GFS så har dj uppenbart inte förstått vad jag har skrivit och du får tro vad du vill, fast läs artiklarna en gång till och det är ju synd att GFS tagit bort (har inte kollat) all info om 2014 års upplaga , men jag tycker att det är konstigt att Garry har en uppfattning medans VD:n på Friends har en annan uppfattning. Enl honom så vet han att allt gick fel, och att de gjorde allt för att lösa det bl.a så var ett försök då det skar sig med LS att gå till polisen som inte var positiv. VD:n på Friends var inte imponerad av tidigare hantering och hans förhoppning var att de skulle få igenom ett lopp vilket de sedan gjorde.

Nu orkar jag inte skriva mer då det är ett h-te att skriva långa inlägg på en mobil :)

Fritz

Gällande försäkring du syfte på Fritz: 200kr till SCF sade du. Och sedan avgift till en klubb.

Men Startklar Plus är

1) En försäkring som gäller under alla idrotter.
2) Bättre villkor än SCF's
3) Pengarna tillbaka om inte du kan ställa upp i ett motionslopp eller en tävling pga sjukdom. Alla lopp, alla idrotter under 12 månader.

Så din licens, vad är mervärde där? Det vet kanske att SCF betalar 110 till Folksam för licensförsäkring så i själva verket måste förbundet adminstrera 40 000 nya licenser för 90 kr st!

I am sorry om jag misstog mig om det exakta upplägget med ditt lopp.

Men gällande GFS. Formellt så har de gjort fel. Yes. Om man ställer frågan på sin spets. Frågan var att det var nödvändigt för dig att vända på alla sten. Det var du som väckte frågan vid Polisen, LS och Friends Arena VD. Hade polisen eller LS tänkt blunda för det 2014 så kan inte de erkänna det till dig för de erkänner tjänstefel.

Det är mycket som man skulle kunna ta upp. Hur många cyklister har en ringklocka under Vätternrundan. Om du ringer till polisen i Motala så måste de säger att lagen gäller. Dvs 500kr per cyklist. Men ingen polis ska stå vid Vadstena vägen. Det är en lag man kan se förbi. Däremot kommer de aldrig att säga sig rakt ut.

Ha en bra helg. Skriv lite kortare från mobilen.... :)

GarryJones skrev:
> Gällande försäkring du syfte på Fritz: 200kr
> till SCF sade du. Och sedan avgift till en klubb.
>
>
> Men Startklar Plus är
>
> 1) En försäkring som gäller under alla
> idrotter.
> 2) Bättre villkor än SCF's
> 3) Pengarna tillbaka om inte du kan ställa upp i
> ett motionslopp eller en tävling pga sjukdom.
> Alla lopp, alla idrotter under 12 månader.
>
> Så din licens, vad är mervärde där? Det vet
> kanske att SCF betalar 110 till Folksam för
> licensförsäkring så i själva verket måste
> förbundet adminstrera 40 000 nya licenser för 90
> kr st!
>
> I am sorry om jag misstog mig om det exakta
> upplägget med ditt lopp.
>
> Men gällande GFS. Formellt så har de gjort fel.
> Yes. Om man ställer frågan på sin spets.
> Frågan var att det var nödvändigt för dig att
> vända på alla sten. Det var du som väckte
> frågan vid Polisen, LS och Friends Arena VD. Hade
> polisen eller LS tänkt blunda för det 2014 så
> kan inte de erkänna det till dig för de
> erkänner tjänstefel.
>
> Det är mycket som man skulle kunna ta upp. Hur
> många cyklister har en ringklocka under
> Vätternrundan. Om du ringer till polisen i Motala
> så måste de säger att lagen gäller. Dvs 500kr
> per cyklist. Men ingen polis ska stå vid Vadstena
> vägen. Det är en lag man kan se förbi. Däremot
> kommer de aldrig att säga sig rakt ut.
>
> Ha en bra helg. Skriv lite kortare från
> mobilen.... :)

Återigen Garry (nu på datorn) jag vet itne vad det är du missar, försäkringen gäller även när du tränar inte bara när du kör ett lopp, då är du ändå försäkrad om loppet är sanktionerat. Så här står det på Startklar plus (Folksams hemsida) :
"Startklar Plus
Med Startklar Plus får du tillbaka anmälningsavgiften till motions- eller tävlingsarrangemang i Sverige om du har ett läkarintyg som styrker att du inte kan delta. " Alltså att du är försäkrad UNDER loppet.

Du anser att JAG har gjort fel ang. GFS, må så vara att du kan tycka det. Men du menar alltså att GFS har gjort allt rätt? Ledsen men där har du fel. Lite spännande att du tycker att jag väckte den björn som sov hos LS/Polis etc varför vi var så snabba med att publicera nyheten var bl.a. för at SvD och DN hade även de koll på nyheten, vilket LS och Polis sa till mig när jag ringde om GFS, då gäller det att vara snabbast med nyheten om man vill ha hits på sidorna.

Ang. VR så kör jag inte det, och tänker inte heller göra det. Egentligen skall man aldrig säga aldrig så jag lägger väl till att om någon slänger upp en hög med pengar framför mig med motkrav att jag skall köra det. Så kanske jag gör det men hur stor hög med pengar kan vi ju tvista om. Men jag har skrivit många ggr om just ringklockan vad jag tycker om den, men bara för att göra dig nöjd så kanske jag gör som Pebben d.v.s. placerar den i sadeln, då reglerna säger inte var jag skall ha den. Men annars får de tapetsera mig med böteslappar innan jag sätter en ringklocka på mina hojar. Det är ett val jag gör mest på grund av det estetiska.

Men jag släpper dig nu Garry jag vet genom alla dina tidigare inlägg att har du bestämt dig för något så är det så, du kommer hädanefter att gneta och tjata om detta må så vara, men jag ber dig än en gång för 4 eller 5 gången nu :

_Kom med konkreta förslag på förändring utan att ta upp det förflutna är det något du klarar av?_

Skall jag även ta det på engelska?

//Fritz

GarryJones skrev:
> Citat: (Utdrag från hans blogg)
> "
> Ponera att det är 40 000 människor som kör
> olika motionslopp i Sverige under ett år. Om det
> blir ett krav att alla dessa 40 000 personer
> måste ha en licens som kostar200:-/år innebär
> det 8 000 000:- till förbundet.
> "
> Fritz länkade till ovanstående på Facebook i en
> diskussion och Anders Bromé från SCF Styrelsen
> lovordade Fritzs förslag. Det är RIKTIGT FARLIGT
> om SCF Styrelsen representeras av AB i frågan.
>
> Anders Grönkvist (Projektledaren Projekt Svensk
> Cykel) skrev följande i samma tråd (på sin egen
> Facebook) i veckan.
> (Utdrag)
> "
> Motionsrörelsen inom cykel mer skall ses som en
> marknad och en intressentgrupp som är väldigt
> viktig. Motionsrörelsen är en av den bästa
> potentiella finansiären av Svensk Cykelidrott.
> Därför tycker jag motionärer skall ses mer som
> en sponsor än som en medlem.
> "
>
Det här tror jag är kärnan i problemet.

> Sanktion. Medlemskap. Licens. Tillstånd. Sponsor.
> Bidragsgivare.
>
> Hairy Bloody Jesus - I JUST WANT TO RIDE MY BIKE

+1

underscore skrev:

> Det enda du vill är att med härskarteknik tvinga
> in folk i ett stort förbund där du kan vara
> duktig och säga hur folk skall arrangera sina
> fritidsaktiviter. Du kör med klassiska
> fackpampsslagord som "gemenskap" när du
> egentligen menar; "vi vill ha makt över dina
> arrangemang" ("för vi vet bäst").
>
> Du klargör det EXTREMT väl. I alla dina inlägg
> (sakliga eller osakliga).

Vad svamlar du om? Du trollar... jag har inget intresse av att alla ska göra det ena eller det andra. Det enda intresset jag har är att även i fortsättningen kunna arrangera tävlingar och att tävla själv men tyvärr så blir det allt svårare med tillstånden från länsstyrelse, polisen, trafikverket m.m. Sen försvarar jag inte SCF i alla väder, men jag ser dess funktion som organisation för att samla utövarna under samma tak. Så jag säger vad jag tycker och svarar på de inlägg jag tycker har fel. Det har fan i mig inget med härskarteknik att göra. Vem ska jag härska över?

Senast ändrad:
fritz68x skrev:
> Återigen Garry (nu på datorn) jag vet itne vad
> det är du missar, försäkringen gäller även
> när du tränar inte bara när du kör ett lopp,
> //Fritz

Jag har en vanlig olycksfallsförsäkring som gäller när jag tränar/motionerar/leker i skogen på cykel. När jag kraschade fick jag till och med 30kr för tischan jag hade på mig som sjukhuset klippte upp samt alla läkarkostnader och mediciner betalda. Även resan hem kunde jag debitera. De facto är att det kosta mig inte en spänn att krascha, frånsett lönebortfallet.

EDIT: Allt ovan täcks bara av ett försäkringsbolag i taget. Så i mitt fall fick jag alltså bara utbetalning från mitt försäkringsbolag. Försäkringen från SCF's bolag skulle alltså inte gett ett dyft. Möjligen för ärrbildning i framtiden.. men det har jag redan två bolag (privat och via jobbet) som ersätter.

Senast ändrad:
Kung_Gustaf skrev:
> fritz68x skrev:
> -----
> > Återigen Garry (nu på datorn) jag vet itne
> vad
> > det är du missar, försäkringen gäller även
> > när du tränar inte bara när du kör ett
> lopp,
> > //Fritz
>
> Jag har en vanlig olycksfallsförsäkring som
> gäller när jag tränar/motionerar/leker i skogen
> på cykel. När jag kraschade fick jag till och
> med 30kr för tischan jag hade på mig som
> sjukhuset klippte upp samt alla läkarkostnader
> och mediciner betalda. Även resan hem kunde jag
> debitera. De facto är att det kosta mig inte en
> spänn att krascha, frånsett lönebortfallet.
>
>
> EDIT: Allt ovan täcks bara av ett
> försäkringsbolag i taget. Så i mitt fall fick
> jag alltså bara utbetalning från mitt
> försäkringsbolag. Försäkringen från SCF's
> bolag skulle alltså inte gett ett dyft. Möjligen
> för ärrbildning i framtiden.. men det har jag
> redan två bolag (privat och via jobbet) som
> ersätter.

Visst är det så att det skiljer mellan vad försäkringar täcker, var lite otydlig där. End hem/villafrsk täcker oftast cykeln men inte kläder, hjälm och invaliditet etc där täcks mkt dock genom licensfrsk. God ide för många att se över sitt skydd :)

Åter på mobilen så något nerkortat svar
Med vänlig hälsning,
Fritz

fritz68x skrev:
>
>
> Visst är det så att det skiljer mellan vad
> försäkringar täcker, var lite otydlig där. End
> hem/villafrsk täcker oftast cykeln men inte
> kläder, hjälm och invaliditet etc där täcks
> mkt dock genom licensfrsk. God ide för många att
> se över sitt skydd :)
>
> Åter på mobilen så något nerkortat svar
> Med vänlig hälsning,
> Fritz

Så tolkningen blir kort sagt att har man en olycksfallsförsäkring värd namnet så är det försäkringsmässigt ingen som helst anledning att vara scf ansluten.

Har man inte detta finns det försäkringsmässigt en poäng att vara scf ansluten.

fritz68x skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > fritz68x skrev:
> >
>
> > -----
> > > Återigen Garry (nu på datorn) jag vet itne
> > vad
> > > det är du missar, försäkringen gäller
> även
> > > när du tränar inte bara när du kör ett
> > lopp,
> > > //Fritz
> >
> > Jag har en vanlig olycksfallsförsäkring som
> > gäller när jag tränar/motionerar/leker i
> skogen
> > på cykel. När jag kraschade fick jag till och
> > med 30kr för tischan jag hade på mig som
> > sjukhuset klippte upp samt alla läkarkostnader
> > och mediciner betalda. Även resan hem kunde
> jag
> > debitera. De facto är att det kosta mig inte
> en
> > spänn att krascha, frånsett lönebortfallet.
> >
> >
> > EDIT: Allt ovan täcks bara av ett
> > försäkringsbolag i taget. Så i mitt fall
> fick
> > jag alltså bara utbetalning från mitt
> > försäkringsbolag. Försäkringen från SCF's
> > bolag skulle alltså inte gett ett dyft.
> Möjligen
> > för ärrbildning i framtiden.. men det har jag
> > redan två bolag (privat och via jobbet) som
> > ersätter.
>
> Visst är det så att det skiljer mellan vad
> försäkringar täcker, var lite otydlig där. End
> hem/villafrsk täcker oftast cykeln men inte
> kläder, hjälm och invaliditet etc där täcks
> mkt dock genom licensfrsk. God ide för många att
> se över sitt skydd :)
>
> Åter på mobilen så något nerkortat svar
> Med vänlig hälsning,
> Fritz

Fast i regel så har dom flesta en vanlig olycksfallsförsäkring antingen separat via sitt privata försäkringsbolag eller via något fack/arbetsplats. I många fall båda. Så nej, jag tycker nog att det är ett överflödigt argument. En privat olycksfallsförsäkring täcker dessutom så mycket mer och oftare än vad SFC's försäkring gör.

Fritz Skrev (fel)
"
Återigen Garry (nu på datorn) jag vet itne vad det är du missar, försäkringen gäller även när du tränar inte bara när du kör ett lopp, då är du ändå försäkrad om loppet är sanktionerat. Så här står det på Startklar plus (Folksams hemsida) :
"Startklar Plus. Med Startklar Plus får du tillbaka anmälningsavgiften till motions- eller tävlingsarrangemang i Sverige om du har ett läkarintyg som styrker att du inte kan delta. " Alltså att du är försäkrad UNDER loppet.
"

Fritz, precis samma som med GFS så är det du som har fel.

Startklar Plus gäller som försäkring OCKSÅ vid alla dina träningstillfällen inför motions- och tävlingsarrangemang.

Du skriver att SCF licensförsäkring gäller gäller även när du tränar men det är en sanning med modifikation. Det gäller ENDAST under organiserat träning, dvs med din klubb då din tränare har organsierat en träning för licenserade. (tävlingsträning). Man kan lätt inbilla sig att licensförsäkring gäller även till och från arbete om man "tränar" inför Vätternrundan på sin racer under cykelresan till och från arbetet. Rent teoretisk kan även din tränare har gett dig en individuellt träningsprogram som beordra dig att träna själv till och från arbete. Men Folksam kan göra en annan bedömning. Så av de två försäkringar så är Startklar Plus mycket bättre.

Dessutom:
Tandskador:
Startklar Plus ersätter nödvändiga behandlingskostnader för tandskador inom fem år från skadetillfället

SCF Licensförsäkring:
Tandskadekostnader: högst ett basbelopp

Då jag slog ut 15 tänder 21 juli 1996 under ett sanktionerat motionslopp gick jag 46 000 kr back. Jag borde ha haft en egen olycksfallsförsäkring men jag hade missförstått det med "medförsäkrad" tillsammans med min dåvarande fru. (Som gällde hemförsäkring, lösare och reseförsäkring men inte olycksfall).

Men som Miss Lycka skrev. Gällande invaliditet kan man få ut på alla försäkringar. Men den cyklisten som vill ha en extraskydd kan redan idag välja från ett brett utbud av lösningar som även gäller under cykling på fritiden. (Något SCF försäkringen inte täckar).

Och tillbaka till kärnfrågan.
SCF Licensförsäkring gäller INTE vid osanktionerade motionslopp.
Startklar Plus gäller vid osanktionerade motionslopp.

Vi lämnar motionslopp och tittar på tävlingar/svartrejsen
Varken SCF Licensförsäkring, Startklar Plus eller någon annan olycksfallsförsäkring gäller vid olagliga tävlingar. Dvs om arrangören saknar sanktion från SCF och tillstånd från LS så riskerar deltagaren att bli utan ersättning vid olycka.

Om en cyklist går i backen och bryter ryggen under en svartrejs så - Worst Case Scenario.
Cyklisten blir förlamat i ryggen. Han måste bygga om hemmet osv. Hans enda möjlighet (om försäkringsbolag nekar) till ersättning är att stämma arrangören. I fall det gäller en svart tävlingsserier på nätet där ingen annan kan hållas som arrangör kan även den som äger domänen blir skyldig. Man kan alltså bli ersättningsskyldiga för flera miljoner om man arrangera en svart tävling.

Gällande motionslopp (som sagt) kan inte situation uppstå. Under motionslopp utan SCF sanktion och LS tillstånd gäller ALLA olycksfallsförsäkringar (förutom förbundets).

Om det skulle hända så tror jag ändå det hade varit svårt för försäkringsbolag att förstå att det var en svartrejs så jag pratar en hypotetisk worst case scenario. Jag menar inte vi ska stoppa alla svartrejs för många cyklister tycker om denna tävlingsform. Men det kan vara bra för arrangörer att förstå den lilla risken man tar på sig.

Då jag satt i SCF fick jag ett erbjudande från Folksam om att blockförsäkra alla svartrejs i Sverige. 25 000 kr om året för samtliga arrangemang. Min idé gick ut på att vi skulle kalla svartrejs för propaganda tävlingar. 0 kr i sanktionsavgift till SCF. Inget krav på licens eller medlemskap. Men att våra föreningar skulle propagera för sina klubbar vid dessa svartrejs. Med detta hade man tagit bort den lilla risken som finns idag för arrangörer av svartrejs.

Mina styrelsekolleger sade nej.

Förresten: Du skrev om risken för vållande till kroppskador under GFS. Frågan hade aldrig varit aktuellt. Motionsloppet GFS hade sanktion från SCF. Då har arrangören ansvarsfrihet och även ansvar mot trejde part. Arrangören var Fredrikshof Cykel Klubb. (Även om Friends Area hade mycket med loppet att göra så i SCF och Försäkrings ögon var arrangören Fredrikshof. Kalla det för juridiskarrangör).

Så här efter nio sidor uppslitande elände och mental istid önskar man ju att det kommer en ny vår. Typ en tråd "Oavsett allt tidigare vill jag främja cykling framöver genom att...."

Nej underscore, du behöver inte tolka, ändra eller citera detta.

NLC skrev:
> Jag är nog mest nyfiken på om det där planet
> har landat än.

Exakt, var är pippiw när hen behövs som mest?
Jag följer detta tragikomiska drama med spänning från behörigt avstånd.

Jag tycker att ett förbund är bra att det finns där man kan få hjälp när man ska arrangera cykeltävlingar. Förbundet ser även till att våra bästa cyklister och stora talanger får stöd vid tävlingar utomlands tillexempel. Om man gillar att tävla så borde man vara med i en scf-ansluten klubb som kan hjälpa cyklisten vid träningar och tävlingar. MEN!! Scf har verkligen inte sålt in till folk vad man får för pengarna och i mina ögon dom senaste 10_15 åren mest suttit i en sandlåda och kastat grus på varandra.
Att hålla på och gapa och hota kommer bara att få fler att vända ryggen till förbundet och organiserad tävling.
Nu måste scf jobba för att bli attraktiva som samarbetspartners gentemot klubbar och cyklister och visa klart och tydligt fördelarna av att vara en del av en organisation, för det ser man inte riktigt nu.

onegear skrev:
> Jag tycker att ett förbund är bra att det finns
> där man kan få hjälp när man ska arrangera
> cykeltävlingar. Förbundet ser även till att
> våra bästa cyklister och stora talanger får
> stöd vid tävlingar utomlands tillexempel. Om man
> gillar att tävla så borde man vara med i en
> scf-ansluten klubb som kan hjälpa cyklisten vid
> träningar och tävlingar. MEN!! Scf har verkligen
> inte sålt in till folk vad man får för pengarna
> och i mina ögon dom senaste 10_15 åren mest
> suttit i en sandlåda och kastat grus på
> varandra.
> Att hålla på och gapa och hota kommer bara att
> få fler att vända ryggen till förbundet och
> organiserad tävling.
> Nu måste scf jobba för att bli attraktiva som
> samarbetspartners gentemot klubbar och cyklister
> och visa klart och tydligt fördelarna av att vara
> en del av en organisation, för det ser man inte
> riktigt nu.

+1

Jag tror det är dags för fler svenska cyklister att emigrera till Schweiz. Inte nog med att ni får riktiga berg runt knuten om ni flyttar hit. Det går dessutom alldeles utmärkt att ställa upp i alla lopp utan licens. I elitledet har naturligtvis Jolanda, Nino och gänget licens, men det är en liten klick på ett par dussin i XC-cupen och ännu färre i marathoncupen. Alla vi andra kör utan licens.
Kanske nåt för Sverige att kika på det Schweiziska upplägget, eftersom de sju XC-tävlingarna i cupen här vardera har dragit runt 700 deltagare i år. Lyckas man generera sådan bredd resulterar det ju bevisligen också i en vass topp.

Hasse#7 skrev:
> Så här efter nio sidor uppslitande elände och
> mental istid önskar man ju att det kommer en ny
> vår. Typ en tråd "Oavsett allt tidigare vill jag
> främja cykling framöver genom att...."
>
> Nej underscore, du behöver inte tolka, ändra
> eller citera detta.

Nej, men jag citerar iaf och konstaterar att när mobben inte är svart/vit längre så backar hasse. Oväntat.

Du skriver om härskare när det enda du själv gör är att gå på offerlinjen och trolla uppviglingar för att hålla igång pajkastning. Var det inte så att jag förstått att du faktiskt gillar att cykla och har riktiga cykelkompisar hemma hade jag helst sett att du åkte ut från happy. Jag är inte rädd för att säga vad jag tycker, men i det här fallet är det skillnad på att tillföra och att förstöra. Det finns bara en väg framåt för svensk cykel och det är att börja om och göra ett eller flera upplägg som passar för oss som helhet men samtidigt inte strypa möjligheten få fram några som blir bra nationellt och internationellt. Tillräckligt svårt uppdrag för att inte sitta och vara bittra på varandra.

Du och jag kan ju börja den positiva processen. Jag tänker mig för så jag inte skriver stötande saker och du skriver en RR eller nåt, vad som helst bara det är konstruktivt, med bilder och din känsla. Något som bara utstrålar cykelglädje.

Daddy D.Lux skrev:
> Jag tror det är dags för fler svenska cyklister
> att emigrera till Schweiz. Inte nog med att ni
> får riktiga berg runt knuten om ni flyttar hit.
> Det går dessutom alldeles utmärkt att ställa
> upp i alla lopp utan licens. I elitledet har
> naturligtvis Jolanda, Nino och gänget licens, men
> det är en liten klick på ett par dussin i
> XC-cupen och ännu färre i marathoncupen. Alla vi
> andra kör utan licens.
> Kanske nåt för Sverige att kika på det
> Schweiziska upplägget, eftersom de sju
> XC-tävlingarna i cupen här vardera har dragit
> runt 700 deltagare i år. Lyckas man generera
> sådan bredd resulterar det ju bevisligen också i
> en vass topp.

Låter toppen! (ursäkta ordvitsen) Är du medlem i en klubb? I Schweiz är alla klubbmedlemmar passiva medlemmar i förbundet också. Har svårt att se att UCIs högborg skulle låta den stora massan tävlande stå utanför organisationen. Kanske en engångslicens ingår i startavgiften utan att man gör en stor grej av det? Bara lite spårande från min sida... kolla på Norge också där norska cykelförbundet har ökat medlemsantalet från 14000 till 58000 licensierade cyklister från 2005 till 2010 enligt deras egen sida.

Det vore ju nåt! Att alla som är medlemmar i SCF-anslutna föreningar automatiskt får tävlingslicens. Jag gissar att medlemsavgifterna skulle öka med en hundring eller så, men det skulle förenkla väldigt.

geologen skrev:
> Det vore ju nåt! Att alla som är medlemmar i
> SCF-anslutna föreningar automatiskt får
> tävlingslicens. Jag gissar att medlemsavgifterna
> skulle öka med en hundring eller så, men det
> skulle förenkla väldigt.

Jag är inte intresserad av att tävla. Ovanstående lösning skulle absolut få mig att lämna klubben. Nu när jag inser vad SCF står för och att klubben jag är medlem i är anslutet till SCF har jag redan börjat fundera i dessa banor.

Miss Lycka skrev:
> Det ska vara gratis och helst ska det vara någon
> vinst med att vara medlem i en klubb.
> Frågan är: vem som ska betala kalaset?

Varför ska det vara gratis att vara med i klubb?
Klubben har kostnader för lokal, webb-sida, kläder etc.

Ja men det är ju rätt enkelt om man inte är intresserad av tävlingar öht så skaffar man sig en egen försäkring och struntar i att vara med en klubb. Att hitta cykelsällskap är ju jättelätt här på Happy.
Det är just det som är problemet med scf att dom inte är attraktiva att ha något att göra med. Borde vara prior ett för scf att bli lite attraktivare om dom vill överleva. Det ska vara självklart att vara en del av cykelgemenskapen om man gillar cyklar. Inte bara känna obehag när det kommer på tal.

onegear skrev:
> Ja men det är ju rätt enkelt om man inte är
> intresserad av tävlingar öht så skaffar man sig
> en egen försäkring och struntar i att vara med
> en klubb. Att hitta cykelsällskap är ju
> jättelätt här på Happy.
> Det är just det som är problemet med scf att dom
> inte är attraktiva att ha något att göra med.
> Borde vara prior ett för scf att bli lite
> attraktivare om dom vill överleva. Det ska vara
> självklart att vara en del av cykelgemenskapen om
> man gillar cyklar. Inte bara känna obehag när
> det kommer på tal.

Jag är med i Hisingens CK. Dör finns en rätt stor avdelning för motionärer utan inriktning på tävling över huvud taget. Organiserade turer på vardagar och helger, läger och event.
Klubben har en hel del att erbjuda även den som inte är intresserad av tävling.
Tävlingsavdelningen i klubben är den mindre delen.

Ok men jag tror att motionsdelen av klubben säkert kan göra något eget upplägg för sin fortsatta verksamhet om dom inte vill bidra med att hjälpa tävlingsavdelningen med klubbmedlemspengar.

onegear skrev:
> Ok men jag tror att motionsdelen av klubben
> säkert kan göra något eget upplägg för sin
> fortsatta verksamhet om dom inte vill bidra med
> att hjälpa tävlingsavdelningen med
> klubbmedlemspengar.

Jag hänger inte med riktigt. Menar du att klubben skall delas i två?
Eller att den som vill tävla skall betala extra för licensen? Det som redan gäller idag?

Längdskidklubbarna verkar klara sig utmärkt utan licenser. Vet faktiskt inte om de ingår i medlemsavgiften eller om de bara inte håller på med sånt alls.

Menar förstås att om klubbmedlemsskap inkluderar licens så kanske klubben kan ha två olika inriktningar där man har dom som bara vill träna för sig och dom som vill ha licens för sig. Det å andra sidan gör att motionsdelen av klubben måste lösa försäkring för medlemmar som tränar och det löses ju med licens nu också... Ska allt vara gratis kommer det inte bli mycket gjort i framtiden heller...

geologen skrev:
> Det vore ju nåt! Att alla som är medlemmar i
> SCF-anslutna föreningar automatiskt får
> tävlingslicens. Jag gissar att medlemsavgifterna
> skulle öka med en hundring eller så, men det
> skulle förenkla väldigt.

Det där har jag redan föreslagit i ett möte mellan klubb och SCF, att SCF går in och sponsrar baslicens till klubbens medlemmar för att få igång fler att börja tävla. Idag så kan man lösa engångslicens för att köra sportklasser, det kostar 200.. men förbundet vill ha 150, så klubben som utfärdar engångslicensen får behålla 50. Bra för klubben tycker jag, och det visar också att det inte behöver kosta så mycket att efterskänka en baslicens (300kr-marginal). Förslaget viftades bort.

Massa edit: Stavfel och så hade jag fel i vad klubben får behålla. Ändrat

Senast ändrad:
onegear skrev:
> Menar förstås att om klubbmedlemsskap inkluderar
> licens så kanske klubben kan ha två olika
> inriktningar där man har dom som bara vill träna
> för sig och dom som vill ha licens för sig. Det
> å andra sidan gör att motionsdelen av klubben
> måste lösa försäkring för medlemmar som
> tränar och det löses ju med licens nu också...
> Ska allt vara gratis kommer det inte bli mycket
> gjort i framtiden heller...

Vem har sagt att det skall vara gratis?
Jag inser att jag missförstod när jag tolkade att din kommentar var riktad till något jag skrev. Jag ser nu att du tydligen har kommenterat något helt annat.

Miss Lycka skrev:
> Det ska vara gratis och helst ska det vara någon
> vinst med att vara medlem i en klubb.
> Frågan är: vem som ska betala kalaset?

+1

så typiskt svenskt (s) i mina ögon alla vill ha men andra skall betala

//Fritz

Jag anser att klubben skall ta ut en extra marginal av de som vill ha licens för att kunna stödja motionscyklingens aktiviteter. Låt oss säga att licensen kostar 700 och klubben tar ut 1400. Då kan man stödja den viktiga motionsverksamheten med 700 per tävlande. Ja, de har råd, cyklarna de cyklar på är dyra så de kan gott dela med sig. Detta har stora miljöeffekter (folk cyklar i st f att ta bilen) och ungdomar kan organiseras som motvikt till dagens stillasittande aktiviteter. Ju mer jag tänker på det, desto mer osolidariska framstår tävlingscyklisterna. De är i princip subventionerade av oss andra rftersom de inte betalar vad de kan betala. Kanske inte så förvånande eftersom en majoritet av dem är vita medelålder män.

Tillbaka
Topp