Scott Genius - Tråden

Scott Genius - Tråden
Jag har haft min Genius i över ett år och är verkligen nöjd. Har gått 150 mil.

En sak som jag märkt, och så här har det nog alltid varit, är att den skramlar och låter rätt mycket när man cyklar utför i lite hårdare terräng (sten o rötter). Har även jämfört med kompisars cyklar o dom är generellt sett tystare. Har inte lyckats lokalisera källan till oljudet. Inget sitter uppenbart löst. Någon som har liknande problem och någon lösning?

-Anders-
Hej,

Jag har bytt dropperkablage till min och lyckades då slava bort skumgummi "hylsan" som sitter runt wirehöljet inne i ramen, så wirehöljet slår mot insidan av ramen för mig, det skramlar rätt bra, annars tycker jag inte den låter så mycket.

Annars är det väl de vanliga sakerna det kan vara
*styrlager som är slut, vanligt på cyklar med Syncros lager.
*vevlager
*bussningar till baksvingen
*ekrar som gnider mot varandra, knäpper osv..

/ /Henrik

Scott Genius - Tråden
Ni som kör Genius; Har ni andra cyklar som ni kört/jämfört i samband med köpet? Hur står Genius sig? Letar cykel med 150 slag och kör andra Scott idag (RC). Värderar lockouten högt när man ska trampa.

Scott Genius - Tråden
Ni som kör Genius; Har ni andra cyklar som ni kört/jämfört i samband med köpet? Hur står Genius sig? Letar cykel med 150 slag och kör andra Scott idag (RC). Värderar lockouten högt när man ska trampa.
Att jag valde Genius var för att jag ville ha nått som jag kunde köra "allt" med och jag gillade iden med lockoutens 3 lägen. Provade inte nått annat, läste på och kollade recensioner och videos.

Har nu ett år senare insett att "åka lift upp och cykla ner" inte är nått för mig, har ordentliga problem med höjder.
"enduro" eller Bike-park har det inte heller blivit nått av, de stigar jag cyklar, Lovön, Rudan, Lida, Nickspåret, Ceres slingor i Katrineholm, Bergs gård i Trosa/vagnhärad, Sörmlandsled, Upplandsled, hade jag klarat mig med en Spark 120-120 eller liknande som varit ett par kg lättare och mer lätt trampad uppförs.

Som första MTB, inte cyklat skog den här sidan om år 2000 innan den köptes, så var den perfekt, väldigt förlåtande och som en pansarvagn i skogen.

//Henrik

Senast ändrad:
Scott Genius - Tråden
trek slash åktes en del på men den är inte lika stigvänlig. Genius är ideal om man får för sig att bli lite wild&crazy under stigturen men ändå ha en lättvevad sak uppför/platt
Sparken körde jag av ett kedjestag men genius har hållit bra under flera år och med två uppsättningar hjul funkar den för allt utom ren utförsåkning

Scott Genius - Tråden
Hej!

Jag har en 2020 Genius och min lockout sitter ihop med dropperreglaget på styret. Jag gillar inte dropperreglaget och har nu beställt ett nytt från wolftooth. Insåg nu att jag även behöver ett nytt lockoutreglage för att få ihop det utan att ha 2 dropperreglage varav ett ur funktion på styret... Har någon erfarenhet av att använda andra reglage än scotts för att låsa dämparna? Man vill ju åt alla 3 lägen på lockouten... Annars får det bli något liknande: https://www.westbrookcycles.co.uk/scott-under-bar-twinloc-lever-2019-p344370

För övrigt har jag beställt ett nytt styre som är 35mm (oneup) och måste byta styrstam. Nu är det ju så märkliga spacers på genius så jag är rädd att den nya stammen inte går på utan kommer vila snett på "L" spacern. Problemet går ner hela vägen till sista spacern som täcker styrlagret. Denna spacer har olika namn beroende på vart jag kollar. Eventuellt funderar jag på att försöka fila ner den lilla piggen. Alternativt testa någon annans, tex: https://www.worldwidecyclery.com/pr...ries-zs-short-top-subassembly-zs44-28-6-black
men är rädd att det inte kommer passa. Det ända som fungerar säkert är att byta styrlager. Men va fan, måste man byta styrlager för att byta styre bara för att scott ska göra det så jävla special. Så här ser toppdelen ut: https://www.syncros.com/gb/en/product/syncros-zs44-28-6---zs56-40-headset?article=2655860001222

Ska ta lite bilder imorgon på hur det ser ut. Någon som har några idéer? Vore väldigt tacksam om någon har några svar! Ber om ursäkt om texten känns svamlande, jag är lite för trött för att skriva egentligen.

Scott Genius - Tråden
Har för mig jag såg en annan tråd där nån hade skruvat dit ett dropper reglage under lockout reglagen, finns det inte ett hål där under som är gängat, så det nästan ser ut som det nya twinlock 2 reglaget.

/henrik

Scott Genius - Tråden
Min Genius skramlade från kablarna inne i ramen. Prova att försiktigt sträcka dropperkabeln och kabeln till bakväxeln, om jag minns rätt var det nån av dom som skramlade på min.

Mvh
Magnus

Scott Genius - Tråden
Att jag valde Genius var för att jag ville ha nått som jag kunde köra "allt" med och jag gillade iden med lockoutens 3 lägen. Provade inte nått annat, läste på och kollade recensioner och videos.

Har nu ett år senare insett att "åka lift upp och cykla ner" inte är nått för mig, har ordentliga problem med höjder.
"enduro" eller Bike-park har det inte heller blivit nått av, de stigar jag cyklar, Lovön, Rudan, Lida, Nickspåret, Ceres slingor i Katrineholm, Bergs gård i Trosa/vagnhärad, Sörmlandsled, Upplandsled, hade jag klarat mig med en Spark 120-120 eller liknande som varit ett par kg lättare och mer lätt trampad uppförs.

Som första MTB, inte cyklat skog den här sidan om år 2000 innan den köptes, så var den perfekt, väldigt förlåtande och som en pansarvagn i skogen.

//Henrik
Cykeln är tänkt till sonen som helst åker liftburet. Bor dock i Huskvarna och trampa är ett måste.

Scott Genius - Tråden
Cykeln är tänkt till sonen som helst åker liftburet. Bor dock i Huskvarna och trampa är ett måste.
Min Genius 2018 är bra allround och relativt, lätttrampad så jag använder sällan annat än mellanläget på lockouten. Funkar klockrent till XC och den lilla hopp/flowled vi har i Linköping plus typ Isaberg. Dock tycker jag den är aningens tung, men den är nog som andra heldämpade cyklar?

Förra modellen av Genius är betydligt mer trögtrampad, inte alls som den som kom 2018.

Mvh
Magnus

Scott Genius - Tråden
Hej, någon som vet dimensionerna på själva lagren i styrlagret för genius 2018 och senare? Kan inte utläsa dimensionerna på själva lagren och saknar vettigt mätdon för att mäta dem.

Det är ett syncros ZS44/28.6 | ZS56/40 headset, men jag vill helst inte byta hela styrlagret utan bara själva kullagren. Om någon vet (eller har möjlighet att kolla på sin cykel) vore det väldigt snällt. - Eller är det någon standard och man kan utläsa det från styrlagertypen?

Scott Genius - Tråden
Hej, någon som vet dimensionerna på själva lagren i styrlagret för genius 2018 och senare? Kan inte utläsa dimensionerna på själva lagren och saknar vettigt mätdon för att mäta dem.

Det är ett syncros ZS44/28.6 | ZS56/40 headset, men jag vill helst inte byta hela styrlagret utan bara själva kullagren. Om någon vet (eller har möjlighet att kolla på sin cykel) vore det väldigt snällt. - Eller är det någon standard och man kan utläsa det från styrlagertypen?
Tror jag har det uppskrivet i verkstan,noterade när jag bytte på min.
Kollar imorrn.

Scott Genius - Tråden

Hittade måtten jag skrev upp...

Övre lager 41 x 30,2 x 6,5.
Nedre lager 51,8 x 40 x 7.
Kontaktvinklarna är ej mätta,men uppskattar det som 45/45 grader.

Tänkte först också bara byta lagren,men då jag hade "knakande" i styrstamen,och själva kullagren egentligen inte var dåliga på något sätt,dom roterade mjukt och fint,så då bytte jag hela skiten.
Var "glapp" i själva lagerskålarna/kontaktytorna misstänker jag,fick det aldrig hundra tyst med orginal Syncroslagren,men nu är det knäpptyst.

Hoppas det hjälper.

Scott Genius - Tråden

Tänkte först också bara byta lagren,men då jag hade "knakande" i styrstamen,och själva kullagren egentligen inte var dåliga på något sätt,dom roterade mjukt och fint,så då bytte jag hela skiten.
Var "glapp" i själva lagerskålarna/kontaktytorna misstänker jag,fick det aldrig hundra tyst med orginal Syncroslagren,men nu är det knäpptyst.

Hoppas det hjälper.
Kanske blir samma resa för mig i slutändan men skall testa nya lager först. Har också lite knakande ljud men tänkte att det berodde på lagren då de var nötta.

Scott Genius - Tråden
Genius tung... Som med allt annat, så beror det på ;-) Jämfört med 10 kg XC med 100 mm slag, ja då känns den tung.
Jämför man däremot med andra stigcyklar med 150-160 mm slag är den bland de lättaste och snabbaste man kan hitta, men då skall man välja Tuned-varianten.
Är man precis mellan två ramstorlekar kan man välja den mindre, så får man en (något) lättare cykel, men framförallt känslan av att den är lättare och mer lätthanterlig.

Scott Genius - Tråden

Hoppas det hjälper.
Hej,
samma problem här med en Genius 950-2020. Övre styrlager garanterat på sista versen, skrapar och hackar när man roterar med fingrarna. Vad behöver man för verktyg för att skifta lager och skålar själv? Övre lagret, ska det sitta fast i lagerskålen? Nedre ramlar ur om man släpper ner gaffeln, övre stumt.
Nån fin youtube-video att tips om? =)

Tack på förhand.
// Erik

Scott Genius - Tråden
Hej,
samma problem här med en Genius 950-2020. Övre styrlager garanterat på sista versen, skrapar och hackar när man roterar med fingrarna. Vad behöver man för verktyg för att skifta lager och skålar själv? Övre lagret, ska det sitta fast i lagerskålen? Nedre ramlar ur om man släpper ner gaffeln, övre stumt.
Nån fin youtube-video att tips om? =)

Tack på förhand.
// Erik
Om det är slutna lager typ maskinlager så ska det bara vara att plocka ur det gamla och stoppa i ett likadant. Superlätt. Det knepiga lär vara att hitta rätt lager i butik.

Scott Genius - Tråden
Efter mkt letande så hittade vi till slut en heldämpad 950 till grabben. 2020 modell till bra pris, han är helnöjd!!!!

Nackdelen med rea så här till första advent är ju att vädret inte är det varmaste, trots det så blev det en rejäl tur ikväll. Känns som att det kommer bli många goa turer framöver!

Bilagor

• 2AA49D12-B293-42BA-B22D-3F44E749D89F.jpeg
    2AA49D12-B293-42BA-B22D-3F44E749D89F.jpeg
    679.7 KB · Besök: 116
  • F80488CF-8655-4DFB-9B62-C5D34FC50D21.jpeg
    F80488CF-8655-4DFB-9B62-C5D34FC50D21.jpeg
    564.2 KB · Besök: 109
Scott Genius - Tråden
Hej! Någon här som bytt airshaft i gaffeln för att förlänga slaget till 160mm?

Jag ska nog testa det nu i vinter, i samband med gaffel-service. Enligt mina beräkning bör det flacka gaffelvinkeln till 64,5° ?

2020 tuned

Bilagor

• 20211128_121806.jpg
    20211128_121806.jpg
    1.8 MB · Besök: 100
Scott Genius - Tråden
Hej! Någon här som bytt airshaft i gaffeln för att förlänga slaget till 160mm?

Jag ska nog testa det nu i vinter, i samband med gaffel-service. Enligt mina beräkning bör det flacka gaffelvinkeln till 64,5° ?

2020 tuned
Bytte gaffel till en Fox 36 Performance Elite med 160 slag.
Märkte inget negativt alls,utan känns,(kanske placebo),lite stabilare och gillar det.

Scott Genius - Tråden
Ser riktigt fint ut! ?? Vad blir den största skillnaden med den nya fjädringen? Blir den mer progressiv eller känns den annorlunda på fler sett?

Scott Genius - Tråden
Ser riktigt fint ut! ?? Vad blir den största skillnaden med den nya fjädringen? Blir den mer progressiv eller känns den annorlunda på fler sett?
För mej var det nog främst 2 saker som gjorde att jag ville testa en RS...

Ena var "servicevänligheten"...en Super Deluxe är lite enklare att serva,och till orginaldämparen med Twinlock är det lögn att få tag på KOMPLETTA tätningskit.
Till RS:en finns allt att köpa.

Men huvudsaken var nog justeringsmöjligheten.
Som cyklist i klassen "semifet" med förkärlek att köra på stökiga stigar skulle orginalet kräva omshimsning....fick trycka upp PSI till höga nivåer för att den skulle orka hålla emot....labbade med tokens i aircan och även i den extra stora negativa kammaren...i och ur till höger och vänster.
Men kompressionsdämpningen fanns liksom inte där,luften var bara ett "fusk" för att den skulle hålla sej rätt i slaget,men var för vek kompression i min smak.
Den höll inte emot liksom,gick igenom för lätt.

RS:en var mer rätt i grunden,och har både komp och returjustering som täcker mitt behov nu.
Den är mer följsam,och håller sej uppe på ett helt annat sätt.
Passar mej och min välgödda kropp finfint.
Dock hade Fox:en gått att få perfekt,men krävdes mer pill....detta var den enkla vägen för mej.

Sen var det ju kul att få dit en sak som egentligen inte skulle passa.:giggle:

Scott Genius - Tråden

Ena var "servicevänligheten"...en Super Deluxe är lite enklare att serva,och till orginaldämparen med Twinlock är det lögn att få tag på KOMPLETTA tätningskit.

Som cyklist i klassen "semifet" med förkärlek att köra på stökiga stigar skulle orginalet kräva omshimsning....fick trycka upp PSI till höga nivåer för att den skulle orka hålla emot....labbade med tokens i aircan och även i den extra stora negativa kammaren...i och ur till höger och vänster.
Men kompressionsdämpningen fanns liksom inte där,luften var bara ett "fusk" för att den skulle hålla sej rätt i slaget,men var för vek kompression i min smak.

RS:en var mer rätt i grunden,och har både komp och returjustering som täcker mitt behov nu.
Dock hade Fox:en gått att få perfekt,men krävdes mer pill....detta var den enkla vägen för mej.

Ok! Då förstår jag! Måste ut och pressa min cykel lite mer innan jag lärt mig hur det faktiskt aka kännas, känner jag! ? Men man kommer väl dit så småning om. Kul att du lyckats få plats med den! ?? Jah börjar med att byta airshaft så får vi se vad som står på tur sen. Är det stor skillnad på Fit4 och Grip2, för er som testat?

Scott Genius - Tråden

Nu har jag gått vidare från Genius då jag ville prova coil och enda sättet var att specialbeställa ett annat länkage som Simon Carlsson och kändes för dyrt med kanske 15000kr för att prova något.
Hade jag haft kvar min och velat prova annan dämpare hade jag nog valt DVO Topaz som passar efter lite filande på reboundvredet som jag förstår det. @Knasse väger mer än mig och gjorde det på sin tidigare. Topaz är ju också lättare att serva, shimsa om och har ju bladdern som går att ställa högre för motsvarande ökad kompression.

Scott Genius - Tråden
Nu har jag gått vidare från Genius då jag ville prova coil och enda sättet var att specialbeställa ett annat länkage som Simon Carlsson och kändes för dyrt med kanske 15000kr för att prova något.
Hade jag haft kvar min och velat prova annan dämpare hade jag nog valt DVO Topaz som passar efter lite filande på reboundvredet som jag förstår det. @Knasse väger mer än mig och gjorde det på sin tidigare. Topaz är ju också lättare att serva, shimsa om och har ju bladdern som går att ställa högre för motsvarande ökad kompression.
Var det detta länkage du menade? Jag köpte nämligen denna cykel av Simon. Men fick inte med länkage och coil förstås.. ? Vet du om det är något RG3 har utvecklat ihop med Öhlins?

Bilagor

• Screenshot_20210216-064650_Facebook.jpg
    Screenshot_20210216-064650_Facebook.jpg
    234.4 KB · Besök: 133
Scott Genius - Tråden
Var det detta länkage du menade? Jag köpte nämligen denna cykel av Simon. Men fick inte med länkage och coil förstås.. ? Vet du om det är något RG3 har utvecklat ihop med Öhlins?
Ja exakt, frågade och han sålde det inte. Om det nu var RG3 som gjort det så lär de eller någon annan ritat det ;) har svårt att tro att öhlins behöver vara inblandade mer än i tuning av dämparen om tunen inte passade.

Å andra sidan har jag svårt att se vad en buckla i ramen vid piggybacken skulle göra för negativt på cyklen i sig men anledningen för länkaget var ju att det var för tajt för att att själva coilen skulle få plats, med normallänkaget, den går i bakväggen.

Scott Genius - Tråden
Ja exakt, frågade och han sålde det inte. Om det nu var RG3 som gjort det så lär de eller någon annan ritat det ;) har svårt att tro att öhlins behöver vara inblandade mer än i tuning av dämparen om tunen inte passade.

Å andra sidan har jag svårt att se vad en buckla i ramen vid piggybacken skulle göra för negativt på cyklen i sig men anledningen för länkaget var ju att det var för tajt för att att själva coilen skulle få plats, med normallänkaget, den går i bakväggen.
Ok! Jag tror inte de vågade fila o kolfibern bara, och där av valde att tillverka ett länkage. Det är inge modifierat Ransom-länkage de använt? ?

Scott Genius - Tråden
Vid första blick verkar de ju inte vara helt olika iaf. ??

Bilagor

• Screenshot_20211216-151707_Chrome.jpg
    Screenshot_20211216-151707_Chrome.jpg
    119.4 KB · Besök: 78
  • Screenshot_20211216-151615_Chrome.jpg
    Screenshot_20211216-151615_Chrome.jpg
    117.9 KB · Besök: 89
Scott Genius - Tråden
Går det att få tag på en manual till en genius 940 2021 någonstans? Köpte en begagnad idag men fick inte med mycket mer är kvittot.
Jag har letat till min 900 men det enda jag hittat är en pdf hos scott på typ 3-4 sidor.. Den visar inte mycket mer än lite detaljer kring ramen, hur twin-locken funkar mm. Väldigt lite info överlag tyvärr. Men om du har frågor så ställ dom här, så ska vi försöka svara så gott vi kan! ?✌️

Scott Genius - Tråden
Jag har 29" hjul på, är det high eller low som gäller då?

Såg nu att svaret inte fanns i länken...
Jag har kört min med 29or på både high och low.
På en av dom blir cykeln lite "längre" och "bättre" utförs och den andra blir den lite kortare och "bättre" uppförs.

Minns dock inte vilken som är vilken.

/Henrik

Senast ändrad:
Scott Genius - Tråden
Hej,

Övre styrlagret på min 950 -2020 (körd mindre än ett år) verkar inte må så bra, när jag snurrar det med fingret så "hackar" det rätt bra.
Jag har provat att spola rent det med alkohol och infetta ordentligt, men jag misstänker att jag behöver byta det snart.

Lustigt att det ska behövas, har en gammal HT från cirka 2005 som jag inte behöva göra nått med och den har behandlats rätt ovarsamt under åren.

Hur som, jag har försökt hitta vilka lager jag ska köpa, byter både övre och undre när jag ändå är gång.
Man jag blir inte klok på beteckningarna.

Nån som kan guida mig till vilka jag ska köpa ?

Det jag kan hitta är:
Syncros Pro Press Fit E2, OD 50/62mm, ID 44/56mm

Tack på förhand.
/ Henrik
Samma här. Tråkigt när grabbens hoj är inköpt i november. Inte cyklad på jättemkt direkt. Övre styrlager redan kass…nedre verkar bra än så länge.

En fråga; är det ”farligt” att han kör på den trots att övre lagret är sådär. Det märks inte när styre är monterat men snurrar man med fingret på lagret så känns det rejält ”grusigt”.

Funderar på att reklamera så får dom byta men risken finns att det blir samma skitlager igen + vara utan hoj i en vecka + köra 15mil i onödan

Scott Genius - Tråden
Samma här. Tråkigt när grabbens hoj är inköpt i november. Inte cyklad på jättemkt direkt. Övre styrlager redan kass…nedre verkar bra än så länge.

En fråga; är det ”farligt” att han kör på den trots att övre lagret är sådär. Det märks inte när styre är monterat men snurrar man med fingret på lagret så känns det rejält ”grusigt”.

Funderar på att reklamera så får dom byta men risken finns att det blir samma skitlager igen + vara utan hoj i en vecka + köra 15mil i onödan
Du kan ju rengöra och fetta in lagret så länge? Sen köpa något vettigt styrlager istället. Inte värt att reklamera i min värld! Den på min genius var inte ens tätad med gummi tror jag. Är väl vanligt 44/56 så geniusen.
Min kom med någon distans för lite så är glad att ramen inte gick sönder.

Tillbaka
Topp