Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Angående 38 klinga på årets Spark som diskuterats tidigare i tråden. https://www.pinkbike.com/photo/14740159/ kika på bilden. Ser ut att ramen fått sig en repa. Specialgjorda fästen för kedjefångaren (original går upp till 36). Någon som har en aning om vad man ska leta efter ett sådant?
En fuling man skulle kunna göra, men som ändå borde funka hyfsat då många sram-sponsrade åkare gör det, är att köpa ett x-sync 1-drev för BB30 med 0mm offset i 38t utförande. Då slipper du oroa dig för de små marginalerna. Å andra sidan löser det inget för dig med din Quarq...

Scott spark the tråd
Ja, har haft samma problem, se inlägg 14 Juni. Känns som rc modellerna är lite slarvigt ihopskuvade och inte försedda med gängsäkring. Loctite blå (243) var min lbs rekommendation.

Scott spark the tråd
Freddie L sa:
Dr_Rydell sa:
Tidigare i veckan så lät cykeln konstigt när jag lyfte den. Hittade att skruven som dämparen sitter i satt löst. Skruvade åt den och den slutade låta. Idag efter jag kört så började det låta igen och skruven var lös. Jag tror banne mig att det hände rätt tidigt i loppet för det skramlade så mkt. Jag försöker peka på skruven via bilden i kameran (om ni undrar varför det ser så konstigt ut). Nån mer med detta problem?
https://www.dropbox.com/s/7a8y1o78p6o8okk/Fil 2017-07-09 20 02 40.mov?dl=0

EDIT: fixade länken
Alltså inte Spark-specifikt direkt, sånt händer. Man bör kontrollera det man kan i länkaget till rätt moment regelbundet, och helst låsa med gänglåsning. Om jag fattar vad du pekar på (och chansar med att det är samma lösning som på min gamla spark) så sitter det en bussning där som kan slitas, kanske snabbare när saker och ting är löst. Du har inte ett glapp i länkaget där, trots åtdragen skruv?

Ja, har haft samma problem, se inlägg 14 Juni. Känns som rc modellerna är lite slarvigt ihopskuvade och inte försedda med gängsäkring. Loctite blå (243) var min lbs rekommendation.

Scott spark the tråd
CarlMagnusH sa:
Freddie L sa:
Dr_Rydell sa:
Tidigare i veckan så lät cykeln konstigt när jag lyfte den. Hittade att skruven som dämparen sitter i satt löst. Skruvade åt den och den slutade låta. Idag efter jag kört så började det låta igen och skruven var lös. Jag tror banne mig att det hände rätt tidigt i loppet för det skramlade så mkt. Jag försöker peka på skruven via bilden i kameran (om ni undrar varför det ser så konstigt ut). Nån mer med detta problem?
https://www.dropbox.com/s/7a8y1o78p6o8okk/Fil 2017-07-09 20 02 40.mov?dl=0

EDIT: fixade länken
Alltså inte Spark-specifikt direkt, sånt händer. Man bör kontrollera det man kan i länkaget till rätt moment regelbundet, och helst låsa med gänglåsning. Om jag fattar vad du pekar på (och chansar med att det är samma lösning som på min gamla spark) så sitter det en bussning där som kan slitas, kanske snabbare när saker och ting är löst. Du har inte ett glapp i länkaget där, trots åtdragen skruv?

Har också haft samma problem, dock på en 930.

Scott spark the tråd
Skumt att man ska behöva dra vissa skruvar med gänglåsning, dvs om det är så vitala skruvar som ex dämparfäste. Jag ska kolla på min 910 under veckan så man kan förebygga haveri/skrammel.

Scott spark the tråd
Fått specar på 2018:

Bilagor

• IMG_8066.PNG
    IMG_8066.PNG
    115.2 KB · Besök: 105
  • IMG_8067.PNG
    IMG_8067.PNG
    109.5 KB · Besök: 120
  • IMG_8068.PNG
    IMG_8068.PNG
    115 KB · Besök: 139
  • IMG_8069.PNG
    IMG_8069.PNG
    114.5 KB · Besök: 116
Scott spark the tråd
Här är spark rc. Om specen stämmer får du endast bästa bromsarna och komponenterna om du hostar upp 95-100 papp 2018. Makalöst. Nya world cup har varken ren xx1 lina eller level ultimate bromsar...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    148 KB · Besök: 108
Scott spark the tråd
Så som 2018års sl modell ser ut har ju jag kört med större av delen av året:)
Kul att de fattat hur en snygg hoj ska se ut. Förutsatt att man är lagd åt det svarta hållet:)
/sommis

Bilagor

• 20170715_120401.jpg
    20170715_120401.jpg
    399.7 KB · Besök: 107
Scott spark the tråd
spark.jpg

Nu är 38 klinga påsatt igen. Med ett antal mil i sadeln så tror jag att detta kommer fungera. Ser lika tajt ut som på en annans hoj jag sett och han har kört utan problem på sin (original på hans, Quarq på min).

Frågan är om det är värt att göra en speciallösning för kedjefångaren (går bara upp till 36 klinga)? Risken för kedjehopp minimalt ändå? Det verkar omöjligt att få bort metallöglan som syns på bild.
FullSizeRender.jpg

Scott spark the tråd
Fortsätter monologen. Förvirringen total. Körde en slinga 10 min hårt. Klingan kommer åt eltejpen och jag såg det som utsiktslöst och vände hemåt. Men när tejpen togs bort så är ramen opåverkad. Tejpen bygger 0,1 mm? Nu är jag villrådig igen. Finns ett så tjockt stryktåligt material? Hur tunn kan en aluminiumplåt bli med intakta skyddande egenskaper? Och slutligen, hur påverkas ramen av lite skrap från en klinga egentligen?

Bilagor

• IMG_3547.JPG
    IMG_3547.JPG
    278.1 KB · Besök: 142
  • IMG_3548.JPG
    IMG_3548.JPG
    215.6 KB · Besök: 133
Scott spark the tråd
Känns tveksamt att köra vidare så, när marginalerna är så minimala.

Vad händer när vevlagret successivt slits och utvecklar spel/glapp?

Är det lerigt så kan en liten sten kila in sig och skada både ram och vev.

Scott spark the tråd
Frågan om du kan hitta nå hårt o så tunt som du efterfrågar. Så tunt tror ja du riskerar att gå igenom oavsett. O tar det emot med 0,1 mm så är det ju egentligen för tjockt med :-)

Scott spark the tråd
Jag kan nog också tycka att det är synd att kvadda cykeln,har du kört med 36 ? du får nog kompensera med att ta i mer på platten och backarna ;) Jag har för mig att Sram har klingor med offset men det kan vart directmont ej helt säker på det

Scott spark the tråd
Jag skulle inte köra så tight att inte drev+kedja får plats, när det blir ordentligt lerigt så kommer n/w-drevet att ta med sig kedjan upp och kötta sönder ramen, kedjan släpper drevet "för sent" när det blir ordentligt skitigt.

Scott spark the tråd
Ja jag får nog tyvärr inse att det är ett dumt alternativ. Det har fungerar med 36, och även det är tajt. Har 38 på scalen och det passar mig mer på lättåkta partier, 38-16, 38-14, 38-12 ger bättre kadens än motsvarande ner till 10 på 36:an.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Ja jag får nog tyvärr inse att det är ett dumt alternativ. Det har fungerar med 36, och även det är tajt. Har 38 på scalen och det passar mig mer på lättåkta partier, 38-16, 38-14, 38-12 ger bättre kadens än motsvarande ner till 10 på 36:an.

O du kan inte tänka dig att "ocentrera" Vevpartiet? Om det nu går. Inte fått nå svar om det går

Scott spark the tråd
En bov i dramat är att Eagleklingans varannan kugg bygger i sidled. Jag tänker att det är aven anledning och vill ogärna slipa i den. Jag har Quarq-vevparti och tror att det ändå - i motsats av vad de säger - gör det lite tajtare än original. Vågar inte ocentrera heller och inte slipa på spindeln. Vevpartiet var ju inte gratis direkt. Lätt bli konspiratorisk när Scott sram hojarna har 38 men där me Shurter hade 36 med Quarq på cape epic. Pga av mkt backar eller för tajt? Börjar ana ugglor i mossen om det inte är det sistnämnda ändå...

Scott spark the tråd
Men om du nu verkligen vill cykla med en 38:a är det väl bara att beställa från garbaruk med en egen offset?
Kedjelinjen lär ju ju bli kass på allt utom de tyngsta växlarna men det kanske inte gör nåt.

Scott spark the tråd
Fast Garbaruk har ju så långa tänder på sina klingor att diametern måste vara större än original Eagle. Då är ju risken den tar i bak jmf nu på sidan. Men hur veta hur mkt special som behövs? Har 104 BCD iom Quarq.

Scott spark the tråd
Jag kanske minns fel jmf med garbaruk jag haft tidigare, men det känns som att Eagleklingan har tjockare tänder, medan garbaruk är smalare men istället längre. Jag är dock långt från säker på detta. Som det är just nu så går det "på längden", men inte "på bredden", om man nu öht kan prata i sådana termer.

Om inte klingan rört sig mot ramen en nanometer så hade det gått. Jag har dragit åt så hårt det går och det är noll spel. Men det går ändå att trycka in vevarmen lite när den står kl 9 sett från drivlinesidan och den rör sig då det lilla som krävs för att klingan ska ligga emot. Det är dock ett extremt läge men jag tror att när jag står upp och trycker på maximalt samt vinklar cykeln i sidled så kanske det räcker för att minska avståndet så pass att det blir "ramskrapnära".

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Fast Garbaruk har ju så långa tänder på sina klingor att diametern måste vara större än original Eagle. Då är ju risken den tar i bak jmf nu på sidan. Men hur veta hur mkt special som behövs? Har 104 BCD iom Quarq.

Kan du inte maila Garbaruk och fråga, jag tycker de brukar vara mkt hjälpsamma.
Om du vet vad du har för offset på 38-klingan som sitter där nu så vill du väl ha typ 5 mm mindre offset + ev, kompensation för längre tänder på garbaruk-klingorna.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Har 104 bcd så jag utgår från 0 mm offset. Offset är "inbyggt" quarq.

Edit: funkar garbaruk bra med Eaglekedja?

Du får skaffa en med +offset. Sen när SU säger att offset ä inbyggt i quarq, det var inbyggt för boost?

Varför skulle garbaruk inte funka med eagle kedjan? Det går utmärkt att köra 11-delade nw klingor med eagle. Nya eagle klingan ska vara lite tystare o slita mindre på kedjan (lär ju vara marginellt), men rent funktion ska det ju inte skilja

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:
Har 104 bcd så jag utgår från 0 mm offset. Offset är "inbyggt" quarq.

Edit: funkar garbaruk bra med Eaglekedja?

Du får skaffa en med +offset. Sen när SU säger att offset ä inbyggt i quarq, det var inbyggt för boost?

Varför skulle garbaruk inte funka med eagle kedjan? Det går utmärkt att köra 11-delade nw klingor med eagle. Nya eagle klingan ska vara lite tystare o slita mindre på kedjan (lär ju vara marginellt), men rent funktion ska det ju inte skilja
Inbyggt boost ja. Står 148 boost på vevpartiet.

Jag var otydlig, menar om det fungerar bra, så det inte gnisslar och rasslar utav bara f-n. Läste någonstans när Eagle kom någon som klagade på just Garbaruk för 12-delat. Men det är ett utlåtande jag tagit del av. Det har fungerat hur bra som helst, ja bättre än original, de jag haft, men det var 11-delat shimano det.

Edit: officiellt säger sram väl att Eagle är bakåtkompatibelt men inte åt andra hållet för allt? Jag har Eagleparti och klinga på Scale men XX1 11-delat resten och funkar u.a. Det är väl just kedjan som de gjort något med somjag förstått. Men Garbaruk skriver att det är upp till 12-delat så
får helt enkelt lita på det.

Hur mkt offset kan tänkas behövas då för att få 1 mm? Får skicka bilder med mått etc och hoppas de kan göra en då. Kedjelinjen lär väl inte göra så grejerna slits så mkt fortare??

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Officiellt säger sram att du kan köra eagle klinga med 11-delat men rekommenderar inte åt andra hållet. Men det funkar utmärkt åt andra hållet. Nu har ja inte garbaruk. Men AB och jag märker då ingen nämnvärd skillnad mot eagle klingan. Även om jag gärna såg att de hade de nya tänderna, men det ä mer för sakens skull. OM de nu sliter mindre på grejerna. För funktionsmässigt så märker ja inget.

Scott spark the tråd
Monterat på 36 klingan igen. Försökt fotat skillnaden till ram. Lite svårt med vinkel dock och 36:an blev tyvärr suddig. Provade trycka in vevarmen kl 9 sett från höger och det går inte att trycka in den så den kommer emot ramen såsom det gör med 38:an. Det är så lite som skiljer att kedjelinjen inte kan bli så annorlunda. Har skrivit till Garbaruk och hoppas de kan tillverka en specialklinga åt mig.

Bilagor

• Quarq2.jpg
    Quarq2.jpg
    27.4 KB · Besök: 94
  • Quarq3.jpg
    Quarq3.jpg
    34.6 KB · Besök: 88
Tillbaka
Topp