Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
Är det special infästning för kedjestyraren med?
Jag vet inte om jag förstår frågan. Fästet till den har inget med vevpartiet eller påverkas av det på något sätt. Det måste dock tas av när man kör en manlig klinga (läs 38), men kan vara kvar med androgyna/unisex-klingor (36 och därunder).

Menade mer om det tex är S3 infästning kan annan styrare införskaffas. Men den kanske sitter fast i ramen med något special fäste som inte följer standarder

Scott spark the tråd
Så ser den ut. Hur man får bort den vete fan. Försökte skruva lite förut men satt som berget så jag lät det bero.

Bilagor

• IMG_3544.JPG
    IMG_3544.JPG
    197 KB · Besök: 122
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Supersonic sa:
-Andy- sa:
Så nu är det "29-tum" som gäller för alla sparkcyklar? Låter lite konstigt. Hoppas att det inte stämmer. Vad ska Nino cykla på i så fall?

Jag gissar att Nino fortsätter cykla på sin 29:a precis som han har gjort hela den här säsongen.

Jaha, det har jag missat helt. Kul att Scott tillslut lyckades bygga en 29:er som Nino gillade.

Scott spark the tråd
Är era Fox factory sc dämpare helt stumma vid låsning? Efter service blir min inte helt stum och det är viss variation. Alldeles som att den inte "hinner med". Har gaffeln åldras och är bara stum när den är ny och inte servad?

Scott spark the tråd
Enkla varianten är att vajern behöver spännas lite för den ligger "mittemellan lägena" och därför beter sig random, så sätt remoten i låst och testa om du kan dra ut höljet något. Kan du det så spänn vajern. En jobbigare variant är att dämparenheten behöver blödas bättre, är det luft kvar i den så låser den inte helt stumt från toppen. Men är ingen FIT4-expert så kanske kan bero på andra saker också.

Kedjestyrarfästet agerar mutter för axeln så den är inte limmad, men är nog inte helt enkelt att mecka dit något annat. Men är man lite full i fan kanske det går att modifiera befintlig styrare/fäste, men har inte tittat nära nog för att ha någon lösning i huvudet. Så här ser den ut iaf.

p5pb15062763.jpg

Scott spark the tråd
Det är bara att lägga sig platt från början; jag har ingen Scott Spark. Då är det sagt. Det har dykt upp en möjlighet att köpa en beg RC Pro 2017, och därav mitt inlägg här. Jag inser att det inte är bara "som man frågar får man svar" utan också var man frågar, men vi provar ändå. Ja det är en fin cykel. Men passar den till min körning? Jag är inte så mkt för endurostyle med fluffiga shorts utan ett löpsvetto som gått över till cykling och tycker det är lagom nivå med Mörksuggan, Långa Lugnet, Fjällturen och så. Våldsammare cykling än så har jag inte så ofta. Tycker det nästan det är roligare att cykla uppför än nedför. Har en HT idag, en Canyon av bättre modell, som har tre år på nacken men som fortfarande oftast rullar som den ska.

Så, är Scott Spark en hoj som matchar min gamla HT även på snällare underlag enligt ovan?

Scott spark the tråd
KungJulian sa:
Det är bara att lägga sig platt från början; jag har ingen Scott Spark. Då är det sagt. Det har dykt upp en möjlighet att köpa en beg RC Pro 2017, och därav mitt inlägg här. Jag inser att det inte är bara "som man frågar får man svar" utan också var man frågar, men vi provar ändå. Ja det är en fin cykel. Men passar den till min körning? Jag är inte så mkt för endurostyle med fluffiga shorts utan ett löpsvetto som gått över till cykling och tycker det är lagom nivå med Mörksuggan, Långa Lugnet, Fjällturen och så. Våldsammare cykling än så har jag inte så ofta. Tycker det nästan det är roligare att cykla uppför än nedför. Har en HT idag, en Canyon av bättre modell, som har tre år på nacken men som fortfarande oftast rullar som den ska.

Så, är Scott Spark en hoj som matchar min gamla HT även på snällare underlag enligt ovan?

Scott spark, Trek top fuel, Giant anthem (2018 29"), Canyon lux, Specialized epic (2018),Cannondale scalpel si osv är andra kandidater. ;)
Alla märken (typ) har bra cyklar för ändamålet. Köp en du tycker är snygg osv :)

Scott spark the tråd
Vi är väl alla något partiska i den här tråden, men håller med Fundy, Spark RC är brutal uppför.
Aldrig testat någon annan heldämpad som svarar så bra i låst läge. Dels låser dämparen verkligen stumt men framför allt känns ramen extremt styv. Klättrar bra i "Traction Mode" också såklart.
Har 5-6 polare med olika Spark RC som alla cyklar mycket grusväg/uppför/långlopp/lättare terräng och de kommer från olika märken/modeller på både ht och fs - alla är supernöjda och har nog knappt hört ett negativt ord från dem.

Därmed inte sagt att du går bet på lite hårdare körning om du får för dig det heller, cykeln känns faktiskt riktigt kapabel.

Scott spark the tråd
Cyklist sa:
Vi är väl alla något partiska i den här tråden, men håller med Fundy, Spark RC är brutal uppför.
Aldrig testat någon annan heldämpad som svarar så bra i låst läge. Dels låser dämparen verkligen stumt men framför allt känns ramen extremt styv. Klättrar bra i "Traction Mode" också såklart.
Har 5-6 polare med olika Spark RC som alla cyklar mycket grusväg/uppför/långlopp/lättare terräng och de kommer från olika märken/modeller på både ht och fs - alla är supernöjda och har nog knappt hört ett negativt ord från dem.

Därmed inte sagt att du går bet på lite hårdare körning om du får för dig det heller, cykeln känns faktiskt riktigt kapabel.

Pröva en scalpel-si låst läge så har du ett spätt ?

Scott spark the tråd
Cyklist sa:

Är en av dessa "polare" ;)
Som sagt så klättrar den riktigt bra oavsett om man kör låst eller ej. Är inga som helst problem att köra uppför även i "helöppet" läge utan att det gungar för mycket. Totalt sett jävligt nöjd med Sparken.

Scott spark the tråd
Kört alla lopp utom Lidingö med Sparken. Vasan är inte direkt stökig men det var skönt med fullgung. Så användningsområdet är stort på den. Ännu större om du får ner den i vikt förstås.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Eveningstar sa:
Tror ni det skulle gå att öka slaglängden fram på en Spark 9x0 med 120 mm original till t.ex. 130-140 mm?

Hur breda däck får man in i en Spark 9x0?
Någon som testat 2.35", eller kanske till och med Nobby Nic 2.6"?

130mm är inga problem. 140 funkar säkert, men är nog kanske att ta i. Ju mer du höjer den fram så höjer du också BB höjden lite. Någon mm gör inget men börjar det bli för mycket så tappar du lite "kontakt" med cykelns närvaro mot backen.
XC cyklar har väl generellt sätt relativt hög BB höjd och downhill cyklar relativt låg. Detta är för stabilitet i hög fart och stök. Tyngdpunkten blir centrerad lite lägre ner i cykeln med lägre BB höjd.

Vill minnas det är samma bak triangel på 29" modellerna som 27.5+ modellerna. Men detta kan du ju mäta väldigt enkelt själv. Kolla hur mycket frigång du har mellan sadelstagen.

Marlinmtb sa:
Hur långt är slaget på min bakdämpare i mm vid dämparen? Kan inte hitta det nånstans
Scott spark 2017

Sitter en 165X45mm dämpare bak på dom. Vanliga spark, ej RC modellen.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Hej,

Jag går i tankarna att köpa en ny Scott Spark och har några frågor till panelen.

Hur skiljer sig geometrin (upplevelsemässigt) mellan 2016 och 2017 års modell? Är det en märkbar skillnad? Erfarenheter?

Shimano XTR Di2, tummen upp eller ner? Egna reflektioner/upplevelser?

Fox 32 vs Fox 34. Hur stor skillnad är det inom motsvarande modellrange? Erfarenheter?

Drivlina, 11x1, 12x1, 11x2. Hur stor skillnad är det i upplevelse? Vad är att föredra? Egna erfarenheter?

Mvh / Tim

Scott spark the tråd
TBK87 sa:
Hej,

Jag går i tankarna att köpa en ny Scott Spark och har några frågor till panelen.

Hur skiljer sig geometrin (upplevelsemässigt) mellan 2016 och 2017 års modell? Är det en märkbar skillnad? Erfarenheter?

Shimano XTR Di2, tummen upp eller ner? Egna reflektioner/upplevelser?

Fox 32 vs Fox 34. Hur stor skillnad är det inom motsvarande modellrange? Erfarenheter?

Drivlina, 11x1, 12x1, 11x2. Hur stor skillnad är det i upplevelse? Vad är att föredra? Egna erfarenheter?

Mvh / Tim

- Som att gå från en Helstel XC raket till en modern stig cykel. Enorm skillnad!

- No comments. Aldrig prövat DI2. Funkar säkert fina fisken, men $$$$

- Nöter du endast landsvägsgrus och tävlar seriöst. Så en 32 (Spark RC). Men cyklar du för rekreation och kanske ser någon rot eller sten till och från. Då ska du inte ens fundera på en RC modell. Då gäller en vanlig Spark med 34 gaffeln.

- 1x12 Eagle växlar otroligt mjukt å tyst. Trodde inte det skulle vara sånt steg upp från 1x11 men det var de. Nu finns de ju cyklar med 1x12 Eagle GX för humana priser. Så det skulle vara mitt första och enda alternativ.

Scott spark the tråd
KungJulian sa:

Om man vill köra riktigt fort, som t ex på CV's långa partier o nedförsbackar på fint underlag är inte utväxlingen optimal på RC Pro. Jag hade 34 fram och då saknade jag min gamla hoj med 2x10 drivlina i de situationerna. På Mörksuggan kändes det OK. Men bäst är den på i lite långsammare terräng.

Scott spark the tråd
inzani sa:
Eveningstar sa:
Tror ni det skulle gå att öka slaglängden fram på en Spark 9x0 med 120 mm original till t.ex. 130-140 mm?

Hur breda däck får man in i en Spark 9x0?
Någon som testat 2.35", eller kanske till och med Nobby Nic 2.6"?

130mm är inga problem. 140 funkar säkert, men är nog kanske att ta i. Ju mer du höjer den fram så höjer du också BB höjden lite. Någon mm gör inget men börjar det bli för mycket så tappar du lite "kontakt" med cykelns närvaro mot backen.
XC cyklar har väl generellt sätt relativt hög BB höjd och downhill cyklar relativt låg. Detta är för stabilitet i hög fart och stök. Tyngdpunkten blir centrerad lite lägre ner i cykeln med lägre BB höjd.

Vill minnas det är samma bak triangel på 29" modellerna som 27.5+ modellerna. Men detta kan du ju mäta väldigt enkelt själv. Kolla hur mycket frigång du har mellan sadelstagen.

Marlinmtb sa:
Hur långt är slaget på min bakdämpare i mm vid dämparen? Kan inte hitta det nånstans
Scott spark 2017

Sitter en 165X45mm dämpare bak på dom. Vanliga spark, ej RC modellen.

Det verkar ju vara just det låga BBt som ägare av cykeln stör sig på så att höja det vore nog kanon! 50mm i drop va?

Scott spark the tråd
inzani sa:

Som nämndes i en tidigare post - BB:t är lågt. Faktum är att det lägre än alla cyklar jag jämfört med. Jag tycker att Sparken är i lägsta laget för vanlig stigcykling = pedal-strike fest.
Man ser också att teorin att XC-cyklar skulle ha högre BB inte stämmer, snarare tvärtom... se nedan (alla är 29or så klart).

Spark 2016: 317/324 mm
Spark 2017 RC: 319.5 mm
Spark 2017: 327 mm
Tallboy: 328/330 mm
Ripley: 330 mm
Camber 330 mm
Top Fuel: 330 mm
Whyte T-130: 331 mm
Epic: 332.6
Scalpel Si: 334 mm
Bad Habit: 334 mm
SC 5010: 334 mm
The Following: 334/338 mm
Hei hei: 336 mm
Genius(2017): 336/341.5 mm
Fuel EX: 337 mm
Hightower: 338 mm
Stumpjumper: 338 mm
Process 111: 340 mm
Process 134: 343 mm
Enduro: 346/354 mm
Slash: 352 mm

RC:n är ju helt jävla sjukt låg. Jag fattar inte hur det ens går att trampa på den :-)

Edit: uppdaterad lista

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Nästan alla dom andra har iofs mer fjädring som sagar mer än dom som bara har 100mm...
Edit . vilket iofs bara handlar om mm'ar när jag tänkt ett varv till .

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
hm sa:
Antonman sa:
Vet någon hur bra en spark klättrar kontra en spark rc?

Gt har kört många gånger upp för sin skidbacke med både spark o rc i år .
Om du letar i hans blogg från i våras har jag för mig han jämförde dom med varan.

https://tojren.blogspot.se/2017/08/100-cykel.html?spref=fb&m=1

Den här kanske du tänker på?
https://tojren.blogspot.se/2017/03/forsta-fullgung-test.html
och den här:
https://tojren.blogspot.se/2017/03/back-traning.html

Scott spark the tråd
Jag är en xc cyklist men som inte har 50k
Så jag var lite nyfiken på hur stor skillnad det var i mellan dom. Men då tror jag inte att spark är ett alternativ tyvärr

Scott spark the tråd
Antonman sa:
Jag är en xc cyklist men som inte har 50k
Så jag var lite nyfiken på hur stor skillnad det var i mellan dom. Men då tror jag inte att spark är ett alternativ tyvärr
Köp begagnat är ju ett alternativ. Många slänger ju iväg sina cyklar till bra pris och utan egentliga förslitningsskador.

Scott spark the tråd
Hjälp med uppgradering!

Har ett scott spark 950 2017 och skulle gärna skifta till 1x11 då det nu är 2x10. Hittar detta på chainreaction, går det att byta detta rätt av? Vad jag kan se så behöver jag inte byta vevlager för det nya vevpartiet?

http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/shimano-slx-1x11-drivetrain-groupset/rp-prod148625

32t är väl i minsta laget och man skall köra någon XC race men det är väl inga problem att byta till en större framklinga isåfall?

Många frågor, tacksam för alla svar :)

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Du har en ram med boost, och behöver därför också ett vevparti som klarar detta, vilket den ovanstående gruppen inte gör.

Jag skulle hellre föreslå att du köper detta https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-578477/wg_id-391 och sedan själv konverterar vevpartiet till 1x11 genom att ta bort lillklingan och sätta på en dedikerad 11-klinga i storlek 34 eller mer. 32 fram i kombination med 11 bak ger en låg högstafart.

Ok så jag skulle kunna köra
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-578477/wg_id-391
och en framklinga med 104bcd? står dock 104 pcd på specen, hittar lite olika bud vare sig det skiljer sig eller inte?
typ denna https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-x01-chainring-34t-104mm-alu-136243/wg_id-5252

Funkar 11spd cassette på standardhjulen, jag har ju en 10spd cassette idag utan spacer, men om jag kollar baknavet så skall det vara kompatibelt med 11spd? borde jag inte haft en distans nu när jag har 10spd på då?

Tillbaka
Topp