Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Är det någon som åker omkring på en RC mediumram i Göteborg som skulle kunna tänka sig att träffas en kväll och bjuda på en testrunda.

Bor i anslutning till Änggården, men Skatås funkar ju lika bra.

I gengäld bjuder jag på en provtur på en 2010 Spark 30.

/Anders

Scott spark the tråd
Är det någon här som har monterat bort dropper posten på 2017 spark? Är det meckigt? Är sugen på att byta den mot en vanlig fast stolpe. Nån som har erfarenheter att dela med sig av så blir jag glad :)

Scott spark the tråd
Filipod sa:
Supersonic sa:
Du har en ram med boost, och behöver därför också ett vevparti som klarar detta, vilket den ovanstående gruppen inte gör.

Jag skulle hellre föreslå att du köper detta https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-578477/wg_id-391 och sedan själv konverterar vevpartiet till 1x11 genom att ta bort lillklingan och sätta på en dedikerad 11-klinga i storlek 34 eller mer. 32 fram i kombination med 11 bak ger en låg högstafart.

Ok så jag skulle kunna köra
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-578477/wg_id-391
och en framklinga med 104bcd? står dock 104 pcd på specen, hittar lite olika bud vare sig det skiljer sig eller inte?
typ denna https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-x01-chainring-34t-104mm-alu-136243/wg_id-5252

Funkar 11spd cassette på standardhjulen, jag har ju en 10spd cassette idag utan spacer, men om jag kollar baknavet så skall det vara kompatibelt med 11spd? borde jag inte haft en distans nu när jag har 10spd på då?

Ja ovanstående grupp passar på din hoj. Hos Shimano är det så att om hjulen är avsedda för 9&10-delat klarar de även Shimanos 11-delat (men inte SRAM då den har annan body). Kedjan på 11-delat är smalare och samma med kassetten vilket gör att de får plats med 11-delad kassett på samma yta som 10. När det gäller framklingan vågar jag inte svara, där kan säkert någon annan ge dig klart besked.

Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Filipod sa:
Supersonic sa:
Du har en ram med boost, och behöver därför också ett vevparti som klarar detta, vilket den ovanstående gruppen inte gör.

Jag skulle hellre föreslå att du köper detta https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-578477/wg_id-391 och sedan själv konverterar vevpartiet till 1x11 genom att ta bort lillklingan och sätta på en dedikerad 11-klinga i storlek 34 eller mer. 32 fram i kombination med 11 bak ger en låg högstafart.

Ok så jag skulle kunna köra
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-46-578477/wg_id-391
och en framklinga med 104bcd? står dock 104 pcd på specen, hittar lite olika bud vare sig det skiljer sig eller inte?
typ denna https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-x01-chainring-34t-104mm-alu-136243/wg_id-5252

Funkar 11spd cassette på standardhjulen, jag har ju en 10spd cassette idag utan spacer, men om jag kollar baknavet så skall det vara kompatibelt med 11spd? borde jag inte haft en distans nu när jag har 10spd på då?

Ja ovanstående grupp passar på din hoj. Hos Shimano är det så att om hjulen är avsedda för 9&10-delat klarar de även Shimanos 11-delat (men inte SRAM då den har annan body). Kedjan på 11-delat är smalare och samma med kassetten vilket gör att de får plats med 11-delad kassett på samma yta som 10. När det gäller framklingan vågar jag inte svara, där kan säkert någon annan ge dig klart besked.

Kanon, tack för hjälpen :) då ser vi om någon annan kan lösa framklingeproblemet.

Scott spark the tråd
Ja en 11s mtb kassett är smalare än en 11s Road.
Så 11s mtb passar på 10s body.
Och samma nw klinga till 9,10,11 o 12 .

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
CarlMagnusH sa:
KungJulian sa:
Det är bara att lägga sig platt från början; jag har ingen Scott Spark. Då är det sagt. Det har dykt upp en möjlighet att köpa en beg RC Pro 2017, och därav mitt inlägg här. Jag inser att det inte är bara "som man frågar får man svar" utan också var man frågar, men vi provar ändå. Ja det är en fin cykel. Men passar den till min körning? Jag är inte så mkt för endurostyle med fluffiga shorts utan ett löpsvetto som gått över till cykling och tycker det är lagom nivå med Mörksuggan, Långa Lugnet, Fjällturen och så. Våldsammare cykling än så har jag inte så ofta. Tycker det nästan det är roligare att cykla uppför än nedför. Har en HT idag, en Canyon av bättre modell, som har tre år på nacken men som fortfarande oftast rullar som den ska.

Så, är Scott Spark en hoj som matchar min gamla HT även på snällare underlag enligt ovan?

Om man vill köra riktigt fort, som t ex på CV's långa partier o nedförsbackar på fint underlag är inte utväxlingen optimal på RC Pro. Jag hade 34 fram och då saknade jag min gamla hoj med 2x10 drivlina i de situationerna. På Mörksuggan kändes det OK. Men bäst är den på i lite långsammare terräng.

Jag är lite rädd för detta, känns rätt trist att bli ifrånåkt för att man inte har tillräcklig utväxling.

Scott spark the tråd
Har några funderingar

1. Har en Spark 920 2016 som jag bara haft i 2 månader. Den här brickan för att ändra gemometrin, skruvar man ur och vänder på den och skruvar tillbaka? Förstår inte riktigt instruktionen. Sidan 20 i manualen.

https://s3.amazonaws.com/assets.scott-sports.com/manuals/2017/bike/bikes/Spark_EN-040717-web.pdf

2. Hade kolfibervevar och lättare hjul på min föregående hoj och jag tycker att denna original inte är lika rapp i acceleration. Hjulen uppgraderar jag nog vad det lider men är det värt investeringen att köpa nytt vevparti?

Bytte för övrigt från 32 till 34 klinga inför Vasan, kände aldrig att jag trampade ur, körde in på 3.19. Öijer blev väl 49a på Vasan med en 32 klinga.

Scott spark the tråd
goeransson sa:
Är det någon här som har monterat bort dropper posten på 2017 spark? Är det meckigt? Är sugen på att byta den mot en vanlig fast stolpe. Nån som har erfarenheter att dela med sig av så blir jag glad :)

Jag har gjort det
Bara ta bort de och montera vanlig stolpe :)

Jag lät vajern vara kvar just nu ifall jag ville byta tillbaka. Men antar du kan köpa reglage från RCn om du vill ha bort reglaget oxå

Scott spark the tråd
Marlinmtb sa:
Hur långt är slaget på min bakdämpare i mm vid dämparen? Kan inte hitta det nånstans
Scott spark 2017

Sitter en 165X45mm dämpare bak på dom. Vanliga spark, ej RC modellen.[/quote]

Finns det tokens även i bak dämparen?
Lyckas bara använda 32mm av slaget bak
Vill inte ha mindre luft då jag trivs med egenskaperna i övrigt.
190 psi jag 63kg

Scott spark the tråd
Vilken Spark är mest prisvärd att köpa för ramens skull? Jag har fina komponenter från en annan cykel jag gärna flyttar över, och säljer min andra med snikprylarna från Sparken jag köper. Den ramen jag har idag väger typ 2,4kg inklusive dämpare vilket jag kan leva med, är de billigare Spark tynge än så?

Scott spark the tråd
landen sa:
Vilken Spark är mest prisvärd att köpa för ramens skull? Jag har fina komponenter från en annan cykel jag gärna flyttar över, och säljer min andra med snikprylarna från Sparken jag köper. Den ramen jag har idag väger typ 2,4kg inklusive dämpare vilket jag kan leva med, är de billigare Spark tynge än så?

Ja Spark's aluminiumramar är nog tyngre än så.
Här har du vikterna på kolfiberramarna: http://i.imgur.com/Y1plzoB.png

Scott spark the tråd
En fundering.
Har en Spark 930, 2017.
På Scotts hemsida så står det att det ska sitta en Fox 34 performance fit grip.
På min gaffel står det fit4.

Har jag råkat fått det, eller ska det vara så tro?

Scott spark the tråd
Marlinmtb sa:
Marlinmtb sa:
Hur långt är slaget på min bakdämpare i mm vid dämparen? Kan inte hitta det nånstans
Scott spark 2017

Sitter en 165X45mm dämpare bak på dom. Vanliga spark, ej RC modellen.

190 psi jag 63kg[/quote]

Cykelmodeller är ju olika men jag kör min Top fuel med MAX 140 psi och väger 76 kg. Så jo...du får nog börja gå ner i vikt eller köpa en ht. Varför köpa en fs och köra den totalskarp i bakändan?

Scott spark the tråd
Någon som kan bekräfta att en Scott spark 930 2017 är en riktigt bra "trailcykel/allrounder"?
Är lite osäker på slaglängden då jag är van med runt 140-150. Men jag känner att jag vill ha något snabbare cykel överlag än de jag ägt tidigare.
Kör bland annat i Hellas för er som känner till det där det på vissa ställen kan vara ganska "stökigt" och på andra ställen lite mer XC-betonat.

Tacksam för era egna reflektioner.

/vh Danne

Scott spark the tråd
Tycker att 730 är en utmärkt kompromiss. Trygg i stök men tillräckligt snabb till XC. Hade tidigare en Enduro vars kapacitet jag aldrig utnyttjade fullt ut. Denna passar mig som handen i handsken. Fast allt är ju individuellt...

Scott spark the tråd
J-CO sa:
En fundering.
Har en Spark 930, 2017.
På Scotts hemsida så står det att det ska sitta en Fox 34 performance fit grip.
På min gaffel står det fit4.

Har jag råkat fått det, eller ska det vara så tro?

Sitter en Fit4 på min 930 med samt alla andra 930 jag sätt. Kanske tryckfel i specen?
Iofs sitter det en Fit Grip på cykel ifrån hemsidan :P

Scott spark the tråd
castrello sa:
Marlinmtb sa:
Marlinmtb sa:
Scott spark 2017

190 psi jag 63kg

Cykelmodeller är ju olika men jag kör min Top fuel med MAX 140 psi och väger 76 kg. Så jo...du får nog börja gå ner i vikt eller köpa en ht. Varför köpa en fs och köra den totalskarp i bakändan?[/quote]

Skrev fel: menade skriva gå ner i tryck, inte i vikt. Dvs sänk trycket i bakdämparen.

Scott spark the tråd
hm sa:
kakan_polen2 sa:
På Evalds.se finns en Spark Ultimate i Large som du säkert kan göra pris på nu när dem nya är på g! Den va tyvärr för liten för mej :(

Maila info@evalds.se å kolla.

Scyhh, den har jag ögonen på bara dom nya kommer in ? eller ska nån här sälja sin till nästa år ?...

Nu har även jag som TS skaffat en ny spark efter bra bemötande från evalds och en del prutande...
Intrycken än så länge e ju faktiskt väldigt lågt vevparti. Kör Nino med kortare vevar eller ? :)
Dämperiet känns följsamt o bra.
Kan bara känna 2 lägen på gaffeln , skulle gärna ha lite mer stuns i mellanläget, någon som fått till det?
Bra bromsar .
Vägde in på 9.9 när den kom , utan slangar och med lätta pedaler tungt flaskställ garminfäste ..10kg prick.
Första gången en cykel vägt vad den påstått väga.

Scott spark the tråd
castrello sa:
Marlinmtb sa:
Marlinmtb sa:
Scott spark 2017

190 psi jag 63kg

Cykelmodeller är ju olika men jag kör min Top fuel med MAX 140 psi och väger 76 kg. Så jo...du får nog börja gå ner i vikt eller köpa en ht. Varför köpa en fs och köra den totalskarp i bakändan?[/quote]

jag vill ju ha ut full fjädrings väg, så jag vill ju så långt ifrån HT det går.

om jag sänker trycket så ökar sag så jag kan fortfarande inte använda större del av fjädringsvägen än i dag

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Marlinmtb sa:
castrello sa:
Marlinmtb sa:
Marlinmtb sa:
Scott spark 2017

190 psi jag 63kg

Cykelmodeller är ju olika men jag kör min Top fuel med MAX 140 psi och väger 76 kg. Så jo...du får nog börja gå ner i vikt eller köpa en ht. Varför köpa en fs och köra den totalskarp i bakändan?

om jag sänker trycket så ökar sag så jag kan fortfarande inte använda större del av fjädringsvägen än i dag[/quote]

Nja. även om saget ökar behåller du hela fjädringsvägen.
Du får väl köra fortare och i större hopp om du vill nyttja hela :)

Edit : mycket möjligt det sitter volymförminskare i . Det gör det i min gamla 15 iaf.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jag har en 930 2017 och saknar inget. Kör en hel del på stökiga stigar och bergsryggar. Med 100 pannor på får jag säga att den uppför sig väldigt bra.
Här är några exempel på vad den lätt klarar

Scott spark the tråd
hm sa:
Marlinmtb sa:
castrello sa:
Marlinmtb sa:
Marlinmtb sa:
Scott spark 2017

190 psi jag 63kg

om jag sänker trycket så ökar sag så jag kan fortfarande inte använda större del av fjädringsvägen än i dag

Nja. även om saget ökar behåller du hela fjädringsvägen.
Du får väl köra fortare och i större hopp om du vill nyttja hela :)

Edit : mycket möjligt det sitter volymförminskare i . Det gör det i min gamla 15 iaf.[/quote]

Fast om jag som idag har ca 30% i sag ca13mm men bara fjädrar till 32 av 45mm möjliga så använder jag ju just inte så mycket av fjädringsvägen som jag borde kunna.

Jag har prövat sänks trycket till 170 men fjädrar ändå inte in mycket mer man får mer sag och en gungigare bak.
Fram tog jag bort 3 tokens för kunna använda nästan hela fjädringsvägen

Scott spark the tråd
Det är något speciellt med Foxdämparen och för att nå rätt sag behöver jag trycka i över 300, men till slut struntade jag
i det och ligger på ca 280psi med en sag på 30-35% vilket funkar hur bra som helst.
Har bett butiken höra med Fox om det verkligen ska behövas tryckas i så mycket för att få rätt sag men de är ruskigt sega på att återkoppla med svar.

Scott spark the tråd
Goddamn72 sa:
Det är något speciellt med Foxdämparen och för att nå rätt sag behöver jag trycka i över 300, men till slut struntade jag
i det och ligger på ca 280psi med en sag på 30-35% vilket funkar hur bra som helst.
Har bett butiken höra med Fox om det verkligen ska behövas tryckas i så mycket för att få rätt sag men de är ruskigt sega på att återkoppla med svar.

Vad väger du?

Scott spark the tråd
Goddamn72 sa:

Min upplevelse också med dämparen på 930. Att man får ha betydligt mer SAG än 20-25% för att den ska fungera någorlunda bra. Tycker dock att den skulle va lite mjukare än den är. Men de är väl så de är med Performance-serien? Vad vet jag?

Scott spark the tråd
Nån som haft gamla modellen av spark och nu kör nya (RC)? Vad är bättre resp sämre med den nya? Vilken har bäst komfort? Den gamla är ju lika låg i veven (i lägsta läget) men där hör man inte samma klag om att den skulle vara låg?

Scott spark the tråd
tullan sa:
Nån som haft gamla modellen av spark och nu kör nya (RC)? Vad är bättre resp sämre med den nya? Vilken har bäst komfort? Den gamla är ju lika låg i veven (i lägsta läget) men där hör man inte samma klag om att den skulle vara låg?
Har inte ägt gamla modellen men kört en del på den och skulle vilja påstå att nya faktiskt är bättre på alla punkter. Styvare, lättare, bättre dämpning (bättre dämpningskurva än den gamla etc) och bättre geometri.
Själv tycker jag inte vevlagerhöjden är något problem, men kan ju bero lite på åkstil också. Kör ofta i tractionläge när jag trampar över stök, och då håller den sig ju högre upp, och kör mest öppet utför.

Scott spark the tråd
@cyklist , du har ju mekat en del med fox sc gaffeln . Jag känner inget av traction läget på min nya , har du något tips ? Vajern har jag spänd till max på låsta läget..

Scott spark the tråd
Marlinmtb sa:
Fast om jag som idag har ca 30% i sag ca13mm men bara fjädrar till 32 av 45mm möjliga så använder jag ju just inte så mycket av fjädringsvägen som jag borde kunna.
...

Det kan inte vara så enkelt att du bara kör med Trail på bakdämparen? Då är den fysiskt begränsad till 85 mm slag (från 120 mm) vilket stämmer väldigt väl med 32/45 på dämparen.
Kolla att du det blå vredet verkligen roterar hela vägen när du ändrar till Decend.

Scott spark the tråd
Eveningstar sa:
Tror ni det skulle gå att öka slaglängden fram på en Spark 9x0 med 120 mm original till t.ex. 130-140 mm?

Från Fox hemsida (URL innehåller 2016 men jag hittade inget för nyare gafflar):
2016 34mm FLOAT forks can be travel adjusted by replacing the air shaft assembly. 34mm forks can be reduced in travel as low as 110mm. 2016 27.5in 34mm forks may have travel extended up to 160mm.
While 2016 29in 34mm forks may have travel extended up to 140mm, forks starting at 120 or below will need a new damper to acheive greater than 120 travel.
All 2016 34mm forks share the same upper tube bore diameter.

Scott spark the tråd
tullan sa:
Den gamla är ju lika låg i veven (i lägsta läget) men där hör man inte samma klag om att den skulle vara låg?
En teori skulle ju kunna vara att det är en annan typ av målgrupp som hittat Sparken ("trail-folk") som kanske är vana vid cyklar med lite högre BB.

Scott spark the tråd
pme sa:
Marlinmtb sa:
...

Det kan inte vara så enkelt att du bara kör med Trail på bakdämparen? Då är den fysiskt begränsad till 85 mm slag (från 120 mm) vilket stämmer väldigt väl med 32/45 på dämparen.
Kolla att du det blå vredet verkligen roterar hela vägen när du ändrar till Decend.

klart en intressant tanke men jag känner rätt stor skillnad på när jag trampar på mitten och mjukast läget tycker jag. medans fram märker jag ingen riktigt skillnad på dess lägen.

när jag först började cykla på den så låste inte framdämparen så jag fick spänna vajern och då blev den helt sten hårt låst. nu efter 30 mil ca så blir den inte lika låst hur mycket jag än spänner vajern.
vad kan de bero på? ska pröva korta vajern något för jag har slut på gänga nu men med tanke på att den blir klart hårdare så antog jag att jag är i lock läget

Scott spark the tråd
Kan hända att du behöver justera vajern på toppen av gaffeln. Du behöver not inte korta vajern (kapa den) men att lossa skruven och spänna vajern något och sedan skruva fast igen.
Fox har instruktionsvideor man kan titta på.

Scott spark the tråd
Jag är 180 cm lång och ska enligt Scott's storlekstabeller passa på både en L och en M. För att få samma avstånd som på min nuvarande cykel mellan sadel och styre på en M måste jag däremot köra med 95 mm styrstam, vilket känns onödigt långt. Är det någon som har erfarenhet av hur 900 RC beter sig med en 70 mm-stam för XC-cykling? Hamnar man för långt bak i klättringar och blir den för nervös utför?

Scott spark the tråd
Marlinmtb sa:
pme sa:
Marlinmtb sa:
...

klart en intressant tanke men jag känner rätt stor skillnad på när jag trampar på mitten och mjukast läget tycker jag. medans fram märker jag ingen riktigt skillnad på dess lägen.

när jag först började cykla på den så låste inte framdämparen så jag fick spänna vajern och då blev den helt sten hårt låst. nu efter 30 mil ca så blir den inte lika låst hur mycket jag än spänner vajern.
vad kan de bero på? ska pröva korta vajern något för jag har slut på gänga nu men med tanke på att den blir klart hårdare så antog jag att jag är i lock läget

Jag brukar försöka vrida knoppen på gaffeln/dämparen i låst läge för att se om vajern är ordentligt spänd. För korrigering om den inte är det, se svaret från @sparhawk

När det gäller slaglängden på dämparen. Släpp ut mycket luft (ner till ex. 50 psi) och testa att komprimera helt. Du bör ha 32 resp 45 mm slag på dämparen när det tar stopp. Glöm inte pumpa till rätt tryck innan du cyklar ;-)

Scott spark the tråd
Har kört med 36 i månader, Eagle original. Går har bra som helst. 38 Eagle har jag kört Vasan med. Repar eltejpen men ramen oskadd. Om den repar ramen utan tejp har jag inte vågat prova ännu.

Tillbaka
Topp