Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Precis. Hade Absalon vunnit hade det blivit BMC. Hade Kuhlavy (stavning?) vunnit hade det blivit Specialized. Hade ingenting med LBS-sortiment och rabatt osv att göra.

Helt rätt tänkt ;)

ang ditt problem, varför fräser du inte bara bort 1mm på din 38 eller på din vev så du klarar dig?
ser inga problem med de, klarar ju vilken mekanisk verkstad dom helst.

Scott spark the tråd
Tanken slog mig att fila av insidan på klingan men den finns ju där av en anledning, att den håller kedjan bättre på plats osv. Tyvärr är Garbaruks klinga - som är smalare - istället längre och man flyttar problemet så att säga längre fram, dvs den skulle skapa ramen längst fram på tänderna. Som det är nu är det i sidled det blir tajt eftersom varannan tand är tjockare. Jag vill ogärna slipa/modifiera ett wattmätarparti för nästan 10K. Kommer sätta på ett slitskydd med jämna mellanrum och köra på med 38. Med en 36 hade jag lika gärna kunnat 11-delat och samtidigt spara vikt. Ramen kan väl inte bli så nött att det blir farligt att köra på tänker jag. Skiter helt i andrahandsvärde, dels pga att det är så dåligt iaf och dels pga att jag tänkt ha cykel några år (och då är ju värdet ännu sämre).

Scott spark the tråd
jag tänker som dig men jag skulle inte haft några problem att modda wattmätaren oavsett pris du har ju köpt den och cykeln för att användas.
men använd inte en fil utan en fräs eller svarv vilket som blir bäst, så det blir plant och rätt.

Scott spark the tråd
Mjölksyra sa:
Ska unna mig en lite finare cykel än vad jag skulle gjort om vi inte fått möjlighet till förmånscykel via jobbet. 920 och 900 rc team har i princip samma pris. Största fördelen som gör att jag funderar på rc är drygt 1,5 lägre vikt. Mindre fjädringsväg kan jag nog leva med, gillar flow a la Rörbäcksnäs mer än stök även om jag måste klara all sten hemmavid med. Dropper saknas på rc men går ju alltid att lägga till.

Finns det något annat som jag missat som gör att jag som motionär (blir nog inte så mycket tävlande mer än någon gång) inte borde välja rc?

Om inte annat så tycker jag nog att färgen är snyggare på rc. :)
Går i samma tankar. Skiljer något i geometri eller sittställning på RC vs 900-modellerna? Något annat att fundera på utöver slaglängden?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Gissade fel på World Cup. Spec 10.30 kg, tyckte den såg tyngre ut med de däcken som satt på. SL på 9.6 kg är imponerande. Synd med begränsningen på klinga fram på Spark RC. Jag hade nog tittat på en annan modell om jag valt idag, ex. BMC. Ett lopp som vasan kan man ju köra 40-42 fram för att få bättre kedjelinje, på Spark risk för ramskrap på 38.

Fast är problemet med en 38-klinga verkligen scott-specifikt? Min cannondale f-si fick inte plats med större än 34t oval, min nuvarande orbea oiz får bara plats med 34t rund, iaf om kedjelinjen ska vara i närheten av mitten av kassetter. Ska drevet vara längre ut kan man ju lika gärna köra 2-delat.

Scott spark the tråd
skier sa:
Dr_Rydell sa:
Gissade fel på World Cup. Spec 10.30 kg, tyckte den såg tyngre ut med de däcken som satt på. SL på 9.6 kg är imponerande. Synd med begränsningen på klinga fram på Spark RC. Jag hade nog tittat på en annan modell om jag valt idag, ex. BMC. Ett lopp som vasan kan man ju köra 40-42 fram för att få bättre kedjelinje, på Spark risk för ramskrap på 38.

Fast är problemet med en 38-klinga verkligen scott-specifikt? Min cannondale f-si fick inte plats med större än 34t oval, min nuvarande orbea oiz får bara plats med 34t rund, iaf om kedjelinjen ska vara i närheten av mitten av kassetter. Ska drevet vara längre ut kan man ju lika gärna köra 2-delat.

Min scalpel-si eagle svalde oval 36 utan problem. Hade nog fått dit en oval 38 om jag så ville. Tror knappat det är specefikt för spark. Men det skiljer nog från märke till märke o beroende på vad för vevar som siter på osv.

Scott spark the tråd
Sådär, Nino verkar skava på sin ram med 36t med, så ni kan va lugna ;)

Skarmavbild2017-09-02kl.22.45.12.png

Scott spark the tråd
Cyklist sa:
Vi är väl alla något partiska i den här tråden, men håller med Fundy, Spark RC är brutal uppför.
Aldrig testat någon annan heldämpad som svarar så bra i låst läge. Dels låser dämparen verkligen stumt men framför allt känns ramen extremt styv. Klättrar bra i "Traction Mode" också såklart.
Har 5-6 polare med olika Spark RC som alla cyklar mycket grusväg/uppför/långlopp/lättare terräng och de kommer från olika märken/modeller på både ht och fs - alla är supernöjda och har nog knappt hört ett negativt ord från dem.

Därmed inte sagt att du går bet på lite hårdare körning om du får för dig det heller, cykeln känns faktiskt riktigt kapabel.
Låser dämparen i stumt läge både på RC och 120mm modellerna? Är fördelen med rc endast lägre vikt?

Scott spark the tråd
Ante1 sa:
Mjölksyra sa:
Ska unna mig en lite finare cykel än vad jag skulle gjort om vi inte fått möjlighet till förmånscykel via jobbet. 920 och 900 rc team har i princip samma pris. Största fördelen som gör att jag funderar på rc är drygt 1,5 lägre vikt. Mindre fjädringsväg kan jag nog leva med, gillar flow a la Rörbäcksnäs mer än stök även om jag måste klara all sten hemmavid med. Dropper saknas på rc men går ju alltid att lägga till.

Finns det något annat som jag missat som gör att jag som motionär (blir nog inte så mycket tävlande mer än någon gång) inte borde välja rc?

Går i samma tankar. Skiljer något i geometri eller sittställning på RC vs 900-modellerna? Något annat att fundera på utöver slaglängden?

Vevpariet sitter lägre på RC, vilket gör att du lättare riskerar att slå i pedalerna eller vevarna i stenar eller rötter. Ett klart minus om du frågar mig.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Beställt en ny 38 nu. Måste prova. Kör lägre kadens och behöver en till växel när det lutar nedför.

Kom in på dina YT-filmer, där känns det som du är rätt normal i kadensen tills du kört dig för trött. Ligger oftast runt 90 eller till och med en bit över när du åker med andra. Så speciellt lågkadensare är du i alla fall inte.

Scott spark the tråd
Nilsen sa:
Ante1 sa:
Mjölksyra sa:

Vevpariet sitter lägre på RC, vilket gör att du lättare riskerar att slå i pedalerna eller vevarna i stenar eller rötter. Ett klart minus om du frågar mig.

Hur mycket märker man 7 mm lägre i praktiken? Upplever det inte som ett problem idag på min -17 icke-RC (som verkar låg även den enligt tidigare i tråden).

Scott spark the tråd
KJS sa:
Dr_Rydell sa:
Beställt en ny 38 nu. Måste prova. Kör lägre kadens och behöver en till växel när det lutar nedför.

Kom in på dina YT-filmer, där känns det som du är rätt normal i kadensen tills du kört dig för trött. Ligger oftast runt 90 eller till och med en bit över när du åker med andra. Så speciellt lågkadensare är du i alla fall inte.
Ok. Är väl snarare kadens-oflexibel då. Målvärde 90-92 när jag kör på monarken och vill inte köra med den belastningen i mkt mer än så utan istället öka motståndet.

Scott spark the tråd
Tjena,

Lite offtopic kanske, men någon mer som haft problem med ”rassel” av växelvajer / bromsslang i ramen på era hojar?

Började helt plötsligt under turen idag, verkar som dom på något sätt lossnat inuti? (hur/om dom sitter fast från början vet jag ej)

Allt fungerar fortfarande som det ska, men sjukt irriterande ljud.

Gick ej att bifoga film, så la upp klippet på drive..

Länk: https://drive.google.com/open?id=0B93_duw_LoY9MEwyLUUwZ3lEQWM

Scott spark the tråd
Hur är det tänkt att man ska komma åt skruven till "klammern" när bygeln ligger precis framför den? Kände att jag ville vinkeln twinloc/dropperpostreglaget.

Bilagor

• DSC_0548.JPG
    DSC_0548.JPG
    182.5 KB · Besök: 122
Scott spark the tråd
Du får lossa sadeln och lirka loss vajern under dropperposten. Då får du slappare vajer och kan skruva loss spänngrejen på baksidan av reglaget och dra ur böjen. Först då kommer du åt skruven. Tog en stund innan jag kom på det!:-)

Scott spark the tråd
Jag har precis fått hem min nya 940 (2017) - verkar galet trevlig!

Nåhon som har ngt tips på vad man kan ha för bashguards på dessa hojar. Finns ju inte ICSG05 fäste oå dem vad jag kan se. Vill inte byta drev mot drev med bash...

Scott spark the tråd
krokodiltony sa:
Är ute efter ett par hjul till en spark. Innerbredd 25+ mm. Budget kring en 10. Helst under 1400 gram. Någon som har nå tips ?

Jag har kört American Classic Wide Lightning på två av mina tidigare Spark och har varit grymt nöjd.
Har för mig att innerbredden är 29,3mm, dock är dom tyngre än 1400g (1569g).

Scott spark the tråd
riktigt intressant hjul. stämmer verkligen vikterna? och håller dom isf...
imponerande isf med 27mm invändigt och asymetriska fälgar.
finns ju med dt nav också och har man "bara" 10000kr går det med dt350

Scott spark the tråd
hm sa:
joacef sa:
hm sa:
riktigt intressant hjul. stämmer verkligen vikterna? och håller dom isf...
imponerande isf med 27mm invändigt och asymetriska fälgar.
finns ju med dt nav också och har man "bara" 10000kr går det med dt350

Mitt väger 1400 (+- 20 gram).

Varför +- ? Med boost Tune nav , vilka ekrar?

+- är för min våg ifall den inte stämmer 100.
King, Kong Boost, Sapim CX Ray, Black.

Tillbaka
Topp