Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Har kört Spark 900 RC -15 och Spark 900 RC Ultimate -17 och har verkligen varit supernöjd med dessa.

Men blev sugen att testa nått lite mer stigorienterat. Så jag valde bort RC- modellerna och gick på en Spark 900 -18 vilken jag haft några veckor nu.
Vilken otroligt trevlig och "rätt" cykel för mig!
Jag är 199cm lång och geometrin passar mig perfekt!
Känns för mig som en perfekt allround-cykel som kommer användas mest på stigar, men även cykelvasan och andra långlopp. Planen är att träna på originalhjulen och ha en uppsättning lättare hjul på tävlingarna.

Försöker suga det sista av stigarna innan snön faller! Längtar redan till våren ;)
DSC_1596.JPG

Scott spark the tråd
Funderat på en Spark ett tag men inte riktigt lyckat övertyga mig själv att det skulle vara värt det jmf med en HT. Hur stor skillnad upplever ni mellan en fulldämpad och en HT?

Scott spark the tråd
Milamber sa:
error_fatsug sa:
Funderat på en Spark ett tag men inte riktigt lyckat övertyga mig själv att det skulle vara värt det jmf med en HT. Hur stor skillnad upplever ni mellan en fulldämpad och en HT?

Ungefär såhär: "aaaaaaaaah. Now I get it"

Epiphanies aside; de största skillnaderna för mig personligen är såklart: mindre ryggont, kunna sitta och cykla även när det blir lite stök, ofantligt mycket bättre fäste när man tex klättrar på en stig med rötter och sten osv.
Jag personligen är inte nöjd med bakdämparen på min spark 930 2017, men jag kommer aldrig någonsin köra hardtail som huvudsakliga mtb igen.
Köp och njut.

Scott spark the tråd
Milamber sa:
Milamber sa:
error_fatsug sa:

Ungefär såhär: "aaaaaaaaah. Now I get it"

Epiphanies aside; de största skillnaderna för mig personligen är såklart: mindre ryggont, kunna sitta och cykla även när det blir lite stök, ofantligt mycket bättre fäste när man tex klättrar på en stig med rötter och sten osv.
Jag personligen är inte nöjd med bakdämparen på min spark 930 2017, men jag kommer aldrig någonsin köra hardtail som huvudsakliga mtb igen.
Köp och njut.

Vad är dy missnöjd med?

Scott spark the tråd
Vad är dy missnöjd med?[/quote]

Jag tycker den är FÖR progressiv. Måste ha typ 40% sag för att den någonsin ska använda fulla slaget. Känns lite som att jag har en cykel med typ 80 mm slag snarare än 120.
Och nej, den är inte låst i traction läge, den är fullt öppen.

Scott spark the tråd
RasmusH sa:
Har kört Spark 900 RC -15 och Spark 900 RC Ultimate -17 och har verkligen varit supernöjd med dessa.

Men blev sugen att testa nått lite mer stigorienterat. Så jag valde bort RC- modellerna och gick på en Spark 900 -18 vilken jag haft några veckor nu.
Känns för mig som en perfekt allround-cykel som kommer användas mest på stigar, men även cykelvasan och andra långlopp. Planen är att träna på originalhjulen och ha en uppsättning lättare hjul på tävlingarna.

Försöker suga det sista av stigarna innan snön faller! Längtar redan till våren ;)

Vad tycker du är dom stora skillnaderna från RC modellerna?

Scott spark the tråd
Ni som bytt handtag på era Sparkar, hur löser ni det med att remoten sitter ihop med handtaget? När jag separerar remoten från handtaget så verkar klammern till remoten för stor för att passa styret...

Vill också ha era bästa husmorstips på hur man monterar ett skumhandtag utan att kränga händerna av sig?

Scott spark the tråd
HenkeN sa:
Ni som bytt handtag på era Sparkar, hur löser ni det med att remoten sitter ihop med handtaget? När jag separerar remoten från handtaget så verkar klammern till remoten för stor för att passa styret...

Vill också ha era bästa husmorstips på hur man monterar ett skumhandtag utan att kränga händerna av sig?

Följer med en liten gummiring med min cykel.

Scott spark the tråd
HenkeN sa:

Som sagts tidigare så borde det följa med en "gummiring" för att remoten ska passa.
När det gäller handtag så brukar jag göra så här:
1. Avlägsna gammalt handtag och gör rent styret.
2. Sätter en bit tunn dubbelhäftande tejp där handtaget ska sitta.
3. Spraya rikligt med fönsterputs eller liknande på styre och i handtaget.
4. Montera handtaget. Brukar gå ganska lätt.
5. Låt det torka över natten
6. Ut och sladda!

Scott spark the tråd
Tryckluft o blås mellan handtag och styre så glider handtaget dit superlätt.

Dubbelhäftande tejp och fönsterputs funkar också.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
xzbatt sa:
RasmusH sa:

Geometrin, att den är lite högre fram än rc:n. Högre vevparti, längre slaglängd och sänkstolpe. Lite mer bus helt enkelt ?

Scott spark the tråd
Milamber sa:
Vad är dy missnöjd med?

Jag tycker den är FÖR progressiv. Måste ha typ 40% sag för att den någonsin ska använda fulla slaget. Känns lite som att jag har en cykel med typ 80 mm slag snarare än 120.
Och nej, den är inte låst i traction läge, den är fullt öppen.[/quote]

Om du slutar cykla som en fjolla kanske du nyttjar mer slaglängd.. själv kör jag 15% sag och nyttjar hela med 5 klick

Scott spark the tråd
HenkeN sa:

Hårspray fungerar kanon.

Scott spark the tråd
RasmusH sa:
xzbatt sa:
RasmusH sa:

Geometrin, att den är lite högre fram än rc:n. Högre vevparti, längre slaglängd och sänkstolpe. Lite mer bus helt enkelt ?

Hur mycket vassare anser du att RC´n är gällande trampeffektivitet och rapphet?
Jag är på jakt efter en snabb FS och är rätt insnöad på nya Epic men är rädd att den och kanske även RC´n är för ensidiga för att vara roliga.
Jag har i övrigt en bra stig cykel som säkert också kommer vara kvar om den inte blir överflödig i framtiden.

Scott spark the tråd
xzbatt sa:
RasmusH sa:
xzbatt sa:
RasmusH sa:

Hur mycket vassare anser du att RC´n är gällande trampeffektivitet och rapphet?
Jag är på jakt efter en snabb FS och är rätt insnöad på nya Epic men är rädd att den och kanske även RC´n är för ensidiga för att vara roliga.
Jag har i övrigt en bra stig cykel som säkert också kommer vara kvar om den inte blir överflödig i framtiden.

Rc:n känns pga sin lägre vikt rappare. Men jag gillar spark för att den är just trampeffektiv. Det gäller både rc och vanliga sparken.

Scott spark the tråd
Spark 930 2017. Konverteras till Spark Plus på prov. Nästa steg är att öka slaglängden på gaffeln med 10 mm. Nya hjul med 40 mm innerbredd är redan färdiga.

Bilagor

• 96415282-801D-4C3B-8809-273308057171.jpeg
    96415282-801D-4C3B-8809-273308057171.jpeg
    251.1 KB · Besök: 149
Scott spark the tråd
Upptäckte idag att jag på min nya 2018 RC Pro med Fox 32 SC Performance Elite bottnar min gaffel redan efter 90mm använd slaglängd. Gummiringen har alltså exakt 10 mm kvar tills dess att den går emot gaffelkronan. Någon mer som har detta problem med sin 32 SC?

Scott spark the tråd
Spontant känns det ju som om det borde finnas nått skydd för att inte slå i botten. Typ en elstomerkudde. Men om man måste bottna kronan mot ytterbenen för att få full slaglängd innebär det ju att för att få 100 mm måste man ta sig igenom skyddet (om det nu finns). Skulle det vara en elstomerkudde måste den alltså komprimeras till 0 mm :-)

Scott spark the tråd
Doominator1 sa:
pme sa:
Jensen sa:
Är gaffeln alltså konstruerad så att om man bottnar sina 100mm så slår kronan nästan i ytterbenen?

Så är det med nästan alla Fox-gafflar.
Frågan är ju då hur de ändå kan marknadsföra den som 100 mm slaglängd, om det är rent ljug?

Jag tror du har något fel på din gaffel.

Om du tömmer luft ur gaffeln samtidigt som du komprimerar, tar det då stopp på samma ställe?
Har du, eller någon annan, stoppat i tokens på luftsidan? (Tar det stopp även när du tar av locket med luftventilen?)

Scott spark the tråd
pme sa:
Doominator1 sa:
pme sa:
Jensen sa:
Är gaffeln alltså konstruerad så att om man bottnar sina 100mm så slår kronan nästan i ytterbenen?

Frågan är ju då hur de ändå kan marknadsföra den som 100 mm slaglängd, om det är rent ljug?

Om du tömmer luft ur gaffeln samtidigt som du komprimerar, tar det då stopp på samma ställe?
Har du, eller någon annan, stoppat i tokens på luftsidan? (Tar det stopp även när du tar av locket med luftventilen?)
Jupp, har tömt gaffeln. Även plockat ur hela korken så man ser kolven i luftkammaren. Stannar fortfarande på samma ställe. Har via jobbet (cykelbutik) mailat Biketoyz, så vi får se vad de säger.

Scott spark the tråd
Doominator1 sa:
pme sa:
Doominator1 sa:
pme sa:
Jensen sa:

Jupp, har tömt gaffeln. Även plockat ur hela korken så man ser kolven i luftkammaren. Stannar fortfarande på samma ställe. Har via jobbet (cykelbutik) mailat Biketoyz, så vi får se vad de säger.

Lycka till!
Låter som att du har full koll (men felaktig gaffel).

Scott spark the tråd
Som tidigare svar - det kom ett litet "shims" i plastpåsen med instruktionsboken o de andra små prylarna till att mäta dämparsag mm. Denne sätter man under remote levern då man byter till andra handtag än Scotts egna

Scott spark the tråd
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Hur ofta använder ni som cyklar "teknisk stig" låsningen på dämparna?

Jag är lite sugen på en Spark med Öhlinare i fram & att plocka bort remoten helt. Men blir det för mycket gung-gung då? Cykeln kommer inte användas till Vasan, grusvägsrally eller liknande utan ren & klassisk stigcykling med inslag av lite #trenduro. Min närmaste jämförelse med en Spark är en 29" Camber med sunkig Fox-dämpare. Nån som haft en sån bike och kan jämföra "effektiviteten" mot en Scott i öppet läge?

Scott spark the tråd
Det som överväger mig just en Spark är twinlocen. Skulle aldrig vilja ta bort den. Dock upplever jag den trampeffektiv i öppet läge också även om jag mest kör på mellanläget.
Kanske är en vanesak.

Scott spark the tråd
Någon som provat en oval eagle klinga på nya sparken? Har kört rund 36t under säsongen men har lite känsliga knän så funderar på att gå över till deras nya ovala till nästa säsong. Gissar att en oval 36a inte går på då de är på gränsen ju redan med en rund? Borde man inte klara sig rätt bra på en oval 34t då dom väl ska pendla mellan 36 och 32 t beroende på vilket läge dom är i

Scott spark the tråd
Jim.E sa:
Någon som provat en oval eagle klinga på nya sparken? Har kört rund 36t under säsongen men har lite känsliga knän så funderar på att gå över till deras nya ovala till nästa säsong. Gissar att en oval 36a inte går på då de är på gränsen ju redan med en rund? Borde man inte klara sig rätt bra på en oval 34t då dom väl ska pendla mellan 36 och 32 t beroende på vilket läge dom är i
Ej kört med oval eagle klinga men en från Absolute black. 34t funkar utmärkt men ska man upp på 36t blir det tyvärr tight mot ramen. Men det skulle gå att lösa med en klinga med noll offset med lite sämre kedjelinje som resultat.

Scott spark the tråd
Hur upplever du utväxlingen med 34t? Finns ju tillfällen man trampar ur 36/10 även om det är sällan, till ordinarie långlopp förutom eventuellt vasan bör man komma rätt långt på en oval 34a. Kan nog bli så att jag testar

Scott spark the tråd
Jim.E sa:
Hur upplever du utväxlingen med 34t? Finns ju tillfällen man trampar ur 36/10 även om det är sällan, till ordinarie långlopp förutom eventuellt vasan bör man komma rätt långt på en oval 34a. Kan nog bli så att jag testar

http://gears.mtbcrosscountry.com/#29/2.25I15I4891X29/2.25I1615I4891
Med 80 kadens kan du ligga i 37 knyck 34 - 10. Krisar det kanske du kan öka till 100 i kadens och cykla 47 knyck!
Själv trampar jag nog inte ur förrän vid 110+ kadens, men det är så väldigt sällan.
Förstår dock om du vill ha en 36t för att kunna motivera köpet av eagle... :)
Överträning, position på klossarna, sittställning som är galen är också bidragande saker till knäproblem så se över helheten (bikefit?) är ju ett bra tips :)
En oval 36t bör ju motsvara en rund 38t i diameter om du vill mäta lite.

Tillbaka
Topp