[Sedernas förfall] Turner Burner/kedjestagslängd

Jag känner stor skam över att jag har behövt åtsidosätta internetcyklingen för att bygga riktig cykel. Nu är den körbar även jag väntar på lite delar som ska piffa upp det hela.

spitty.jpg

Min garantigrej är fortfarande inte helt avslutade eftersom fortfarande sitter på saker som ska skickas tillbaka till Banshee eller Rasmus. Jag tänkte ha alla bitarna på plats och återkomma med en riktig [Chipstråd] på en fredag där kan jag redogöra för mina affärer. I sammanfattning går det ut på att jag är rätt onöjd med att vänta i över 3 månader på min ersättningsram. Jag har tidigare rekommendera flera att handla av Rasmus. Efter detta kan jag istället rekommendera att inte handla av Rasmus.

Najs så fint med lite gayrosa med :) Själv väntar jag på klibbor med samma färg från Slick Owen. Men du borde få på lite psykadeliska svampar eller nåt på den ser lite svart ut just nu:)

Tack! Den största anledningen till färgvalet var att det fanns rosa Jagwire-kit för 70 kr i någon fyndlåda. Lägg där till fördelen detta måste ge när man ska tråla efter gubbe på hammarbybackens parkeringsplats så var det ett gjutet val. Jag hade hoppats på att det skulle se förskräckligt ut eftersom jag hatar färgmatchade cyklar, men det blev förvånansvärt snyggt.

Eftersom Zumbi F-11 blev omnämnd i denna tråd tänkte jag bara uppdatera lite om den, detta efter att fått svar på min förfrågan om ev custombygge:

Thanks for Your email and interest in our bikes.
With Your geometry requests everything is possible. The 66 head angle is now standard and 74 seat angle is also standard.
73Bb and 142X12mm spacing is standard.
As we dont have a distributor in Sweden at this moment we can offer You a special price of 1300eur including custom geometry and custom colour (RAL Pallete)
So its really just the 629mm TT which is no problem to make for us.
With the new 2015 frames we use 200x57mm shocks. We can offer You a Fox Float X for an extra 350EUR.

best regards,
Karolina Matuszynska
Zumbi Cycles

(Tillägg: Enl. hemsidan så var HA 67-68 och SA 72-73 grader, vilket jag inte tyckte var optimalt. Likaså var TTL bara 600mm vilket är för kort för att vara hippt idag för en Large, så jag tog mått från Kona Process 153 som jag provkört och passar mig som handen i handsken.)

Så 1650 EU-slantar för en custom-ram inkl FOX Float X är inte fy skam!

// Larsa

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom Zumbi F-11 blev omnämnd i denna tråd
> tänkte jag bara uppdatera lite om den, detta
> efter att fått svar på min förfrågan om ev
> custombygge:
>
> Thanks for Your email and interest in our bikes.
> With Your geometry requests everything is
> possible. The 66 head angle is now standard and 74
> seat angle is also standard.
> 73Bb and 142X12mm spacing is standard.
> As we dont have a distributor in Sweden at this
> moment we can offer You a special price of 1300eur
> including custom geometry and custom colour (RAL
> Pallete)
> So its really just the 629mm TT which is no
> problem to make for us.
> With the new 2015 frames we use 200x57mm shocks.
> We can offer You a Fox Float X for an extra
> 350EUR.
>
> best regards,
> Karolina Matuszynska
> Zumbi Cycles
>
> (Tillägg: Enl. hemsidan så var HA 67-68 och SA
> 72-73 grader, vilket jag inte tyckte var optimalt.
> Likaså var TTL bara 600mm vilket är för kort
> för att vara hippt idag för en Large, så jag
> tog mått från Kona Process 153 som jag provkört
> och passar mig som handen i handsken.)
>
> Så 1650 EU-slantar för en custom-ram inkl FOX
> Float X är inte fy skam!
>
> // Larsa

Byggtråd, klapp klapp klapp!!
Byggtråd, klapp klapp klapp!!

(men skippa foxen och beställ en Cane Creek DB (inline) separat istället)

theBrand skrev:
> Byggtråd, klapp klapp klapp!!
> Byggtråd, klapp klapp klapp!!
>
> (men skippa foxen och beställ en Cane Creek DB
> (inline) separat istället)

Jag var inte tillräckligt snäll enl. tomtefan för att få den kasse guldmynt jag önskade mig i julklapp...

// Larsa

larsaw skrev:
> theBrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byggtråd, klapp klapp klapp!!
> > Byggtråd, klapp klapp klapp!!
> >
> > (men skippa foxen och beställ en Cane Creek DB
> > (inline) separat istället)
>
> Jag var inte tillräckligt snäll enl. tomtefan
> för att få den kasse guldmynt jag önskade mig i
> julklapp...
>
> // Larsa

Det finns ju alltid SMS-lån =)

Från att aldrig ens ha hört talas om Turner innan denna tråd dök upp så stötte jag på två (!) stycken 29" idag i skogen. Samma modell men med några års mellanrum. Coola cyklar helt klart, men vem/vart/hur tillverkas dom?
Svetsningen var knappast imponerande, såg ut som en skollärling gjort jobbet. Nog för att jag gillar plast före alu men en så fult svetsad ram hade jag aldrig accepterat. Ja, båda cyklarna såg likadana ut.

Tidigare var det SAPA, nu är det något som heter Zen Fabrications. På vilket sett såg dom dåligt svetsade ut? De tidigare kvalitetsbristerna har vad jag vet inte haft något med svetsning på ramarna att göra.

Kvaliten på svetsen kan jag inte uttala mig om, den är säkert kanon. Det var det estetiska jag hajja till på. Breda, ojämna svetsar med "klumpar" i, såg inte vidare proffsigt ut om man jämför med andra alu. cyklar. Men sen är jag ganska petig också.. Men fräsiga hojar! De var 29" som hette något på S....

Ganska säkert Turner Sultaner. Jag gillar svetsarna på min. I kombination med obehandlade rör med skrapmärken och olja från rörbocken så ser den ut som en del från en fabrik som tillverkar kemiska bekämpningsmedel. Kan det bli bättre?

Det där med långa kedjestag tror jag folk nojjar sig över helt i onödan. Sultanen har som Burnern underbart långa kedjestag. 462 mm närmare bestämt. Jag har även en gammal Santa Cruz Jackal, 26", där bakhjulet går att flytta fram tills däcken nästan tar i sadelröret. Den är rolig på ett annat sätt än Sultanen, inte nödvändigtvis roligare. Visst finns det trånga passager där det blir lite bökigt med så lång hjulbas men den brukar gå att övertala genom att flytta fram tyngdpunkten och jobba med bakbroms och överstyrning. Det behövs också en annan timing när man skall nyttja höjdskillnader på stigen till att pumpa sig fram.

s skrev:
> Ganska säkert Turner Sultaner. Jag gillar
> svetsarna på min. I kombination med obehandlade
> rör med skrapmärken och olja från rörbocken
> så ser den ut som en del från en fabrik som
> tillverkar kemiska bekämpningsmedel. Kan det bli
> bättre?
>
> Det där med långa kedjestag tror jag folk nojjar
> sig över helt i onödan. Sultanen har som Burnern
> underbart långa kedjestag. 462 mm närmare
> bestämt. Jag har även en gammal Santa Cruz
> Jackal, 26", där bakhjulet går att flytta fram
> tills däcken nästan tar i sadelröret. Den är
> rolig på ett annat sätt än Sultanen, inte
> nödvändigtvis roligare. Visst finns det trånga
> passager där det blir lite bökigt med så lång
> hjulbas men den brukar gå att övertala genom att
> flytta fram tyngdpunkten och jobba med bakbroms
> och överstyrning. Det behövs också en annan
> timing när man skall nyttja höjdskillnader på
> stigen till att pumpa sig fram.

Jag tycker att det största "problemet" med en längre bakvagn är att det blir svårare att lyfta upp framhjulet. Vanesak givetvis, men det gör det lite meckigare i tekniska klättringar tycker jag.

Luthman Photography skrev:
> Jag tycker att det största "problemet" med en
> längre bakvagn är att det blir svårare att
> lyfta upp framhjulet. Vanesak givetvis, men det
> gör det lite meckigare i tekniska klättringar
> tycker jag.

Givetvis blir det lite svårare men jag upplever det aldrig som något problem. Tycker inte att det kräver någon större insats för att lyfta mitt framhjul. Då kör jag ändå med 2,5" Minions som ju ändå lägger på några gram på fel ställe.

Det verkar vara väldigt mycket en vanesak. Första rundan på min Spitfire var det svårt att få upp framhjulet efter två månader på en ht med 425 mm kedjestag och hög bb.

En liten update ang Zumbi F-11'n, efter div. korrespondens fram o tillbaka så ger dom tydligen samma pris för custom-ram som en std. Std-ramen till 2015 ser iof inte så dum ut den heller med något mera trenduro-geo jämfört mot 2014 med HA ändrat till en grad flackare och sadelvinkeln en grad mera upprätt, TT är oförändrad.

Fast kan man få en ram custom-byggd för samma 1300 Euro'sar så väljer man ju så klart detta framför en std. Synd att jag trivs så bra på nyvarande härke :D

// Larsa

Jofa, varför väntade du på garantiram när du kunde gjort som denna Banshee-ägaren med knäckt ram? ;-)

p4pb11695894.jpg

Lyckats bestämma dig för vad som står överst på önskelistan än? Förhoppningsvis slipper du tänka på det och den svarta kan få ett långt liv.

Haha! Ett så snyggt fulmek har jag inte sett sedan igår då jag kunde beskåda jsmackos fyrhjulning som motsvarande förstärkning genom en fastsvetsad fast nyckel... av kvalitetsmärket Cocraft...

Eventuellt blir min nästa cykel en Intense 951, men eftersom jag inte är Sjodell är den inte ett alternativ till Spitfiren. Högst på min lista som ersättar nu är Bird Aeris och Turner Burner. Gigant Trance hade kunnat vara en kandidat om jag inte hade legat mellan storlekarna.

jofahjalm skrev:
> Haha! Ett så snyggt fulmek har jag inte sett
> sedan igår då jag kunde beskåda jsmackos
> fyrhjulning som motsvarande förstärkning genom
> en fastsvetsad fast nyckel... av kvalitetsmärket
> Cocraft...
>
> Eventuellt blir min nästa cykel en Intense 951,
> men eftersom jag inte är Sjodell är den inte ett
> alternativ till Spitfiren. Högst på min lista
> som ersättar nu är Bird Aeris och Turner Burner.
> Gigant Trance hade kunnat vara en kandidat om jag
> inte hade legat mellan storlekarna.

Innebar är väl allmänt kända för att spricka? (Och eller vara skeva från fabrik)

#madeinamerika

Hehe, så är det. Dessutom är det en 2010... Men tänker mig att en knäckt DH-ram är en fjäder i hatten? Men det kanske inte räknas när man köper en gammal beggad Intense...

jofahjalm skrev:
> Hehe, så är det. Dessutom är det en 2010... Men
> tänker mig att en knäckt DH-ram är en fjäder i
> hatten?

Du har helt rätt, kör bara kör!

Banshee hade dålig kundsupport redan före 2010, egen erfarenhet.

Ibis har varit hur bra som helst med crash replacement.

Sen det där med "anti squat" respektive FSR seg så tycker jag skillnaden är stor.
Jag har en original mojo och kompisen en original enduro, 150 mm, s-works.
När vi cyklar i åre så rullar jag ikapp kompisen på "transport stigar", alltså singletrack.
När jag provar hans så känns det som jag "fastnar" i saker, medans med mojon så "flyter" det bättre.
Uppför känns mojon MYCKET peppigare. Plusheten är riktigt bra i mojon, enduron är ju jätteplush, men mojon är nästan lika plush, plush så det räcker till i alla fall. Jag har en pushad talas 36, 160, 2007 modell fram och en "tunad" dhx5 air bak. Det går inte att pusha en dhx air.

Men, jag letar efter orsaker att köpa en ny ram men hittar INGET jag vill ha.
En ny hd3 då, men lite mycket hoj i hellas.

Mojon duger bra i åre, grävda leder, bara ditt egen pannben sätter gränsen i svarta stökspår, och den fungerar bra i hellas.

Har fått HELA ramen utbytt på crash replacment, hade nya saker inom 2 veckor.

Sen att mojons länkage är så fiffigt att du byter ut de länkagedelar med lagren i. Så, du behöver aldrig sitta och försöka knacka ur lager och vara rädda att du gör lager"skålen" i ramen för stor eller skev.

Så, ibis gör rikigt bra och LÅNGLIVADE ramar på alla sätt. Bra crash replacement och bra hantering av länkage. Det kan leva "hur" länge som helst, verkar det som i alla fall.

Spesh och deras livstidis garanti, tja, polaren cyklar numer runt på en enduro med alu färg på huvudtriangeln och en svart baktriangel, eftersomn den som "Alla" aluramar spricker där och de enda de hade kvar var en svart sving, det var nära att han blev utan, fick erbjudande först att köpa ny enduro.

Med mojon har jag 145 bak, med talas ibland 130, ibland 160 fram.

Köp en mojo hd3 då, den förra hdn hade limbo chips så du kunde ta ner den från 160 bak till 140.
Den borde orka med din stil och har riktigt bra support.

Banshee idag är väl knappt samma företag det var innan 2010? Var det inte så att Keith Scott hoppade på ett mer dött företag?

Jag kollade in HD3an igen och det ser ut att vara en jättebra cykel. Tidigare har Ibis haft så höga sadelrör att dom har varit uteslutna för mig, men HD3 i 16,5" skulle nog passa bra. Äntligen har Ibis förstått att cyklarna både ska bli längre och högre, inte bara högre. Det enda felet jag hittar med Ibisen är att ramkitet kostar 25 papp.

Tja, billigt är det ju inte, men du får något du borde få ganska många år ur, så på så sätt kanske det inte är såå dyrt?

Men, rätt galna pengar för något man slänger runt med i skogen, jag håller med.

jofahjalm skrev:
> Jag tror Turnern ligger bäst till just nu [...] Det
> känns också helt rätt att gå från kullager
> på en Banshee till busningar på en Turner.

Jag är alldeles för insomnad i bottenleran av MTB-träsket för att kunna kommentera något som hänt på bland tillverkarna de senaste tio åren, men här finns en klar poäng. Häromdagen hade jag lite cykel-TLC och spenderade avgjort mer tid med att smörja upp trissorna i bakväxeln än att fetta om hela länkaget på min 5-Spot.

Även den en large från 2004 när de gjorde misstaget att sätta dit ett för klent rör mellan vevlagret och toppröret. Den överlevde oväntat länge* med tanke på att jag körde rätt mycket liftassisterat på den, men det var inga problem att få en ny framtriangel (bortsett att de inte längre hade blå som färg så jag fick en röd istället, synd att det var lackade kedjestag 2004).

*Tre år och nära 1 000 timmar, typ åtta veckor på riktiga berg.

lundatok skrev:
> Ok, var svetsas den och var är konstruktörens
> astronautexamen? Den kommer att gå AV.

Haha. :)

larsaw skrev:
> Bumpar tråden lite med anledning av Pinkbike's
> test av Pole Rinne Ylä som ju också har
> km-långa kedjestag och vågar gå mot strömmen
> gällande rådande geo-trend:
> http://www.pinkbike.com/news/pole-rinne-yla-review
> -2015.html
>
> // Larsa

Fast den går ju inte alls mot strömmen utan snarare super-med-strömmen på alla punkter. Långslagiga enduro-hojar runt 160/170mm slag och DH-hjulbas är ju vad flera av de stora släppt sista året och vad som premierats i EWS. De flesta har också fått något längre kedjestag än sina mer kortslagiga småsyskon haft/har. Pole har bara tagtit den trenden ytterligare och tagit i med XC 29er/fransk DH-längd på stagen. Så jag vet inte vad Pinkbike fått att den skulle gå mot strömmen ifrån?

Man kan väl notera att ovan nämnda släkte av "super enduro"/EWS/mini-DH-hojar innebär att det blir en tydligare skillnad mellan dessa och AM/stigcyklar. Alltså spannet AM/Enduro blir bredare. För den gemene köparen innebär det att man behöver tänka efter mer vad man faktiskt ska cykla med hojen, för hojar som Pole/Capra/Nomad blir ju sjukt overkill för hemmaskogen för de allra flesta, och riskerar kännas väldigt tråkiga. Därav mot-trenden med kortslagiga bushojar kanske.

lundatok skrev:
> Ok, var svetsas den och var är konstruktörens
> astronautexamen? Den kommer att gå AV.

Haha! Jofa?

Senast ändrad:
Fräckt med en finsk uppstickare ändå. Jag blir sugen, trots att lersprut kommer göra kAoZ med bakdämparen. :)

Roade mig med Google Translate:

Rinne Ylä - Lutning till toppen
Laki Cova - Man Cancer
Polku Joka - Den väg som
Polku Erä - Sidsökvägsobjektet

Westman skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Ok, var svetsas den och var är konstruktörens
> > astronautexamen? Den kommer att gå AV.
>
>
> Haha! Jofa?

Hur KAN du tro något sådant?

Tobbe Arnesson skrev:
> Fräckt med en finsk uppstickare ändå. Jag blir
> sugen, trots att lersprut kommer göra kAoZ med
> bakdämparen. :)
>
> Roade mig med Google Translate:
>
> Rinne Ylä - Lutning till toppen
> Laki Cova - Man Cancer
> Polku Joka - Den väg som
> Polku Erä - Sidsökvägsobjektet

Min finska är ganska begränsad, men "Polku" betyder stig, "Kova" hård, "Laki" lag och "Joka" varje. Tydligen är den bättre än Google Translates finska iaf...

Länkaget får man väl ändå säga är lite mot strömmen!
Skulle inte vilja trampa runt med det i hemmaskogarna men funkar säkert fint till liftburet..

Jag har tyvärr försummat min internetcykling p.g.a. cykling. Bättring utlovas! För övrigt så har min Spitfire för äta skit genom shuttling i en vecka utan att gå sönder. Kors i taket!

Ni kan skratta åt astronautexamen, men sedan när det kommer fram att en avdankad kommunist har ritat cykeln på en servett under förmiddagsfyllan, då är det inte lika roligt längre!

Kul att höra att Turner leverar.

Min senaste fundering är hur jag ska få längre hjulbas samtidigt som jag är kort i rocken. Jag är skeptisk till att ha superkort styrstam. Nu kör jag 50 mm på en cykel i 407 mm reach. Jag skulle vilja prova att ha en lite längre cykel med 35 mm styrstam. Den nya Orange Fiven ser klockren ut i geometrin http://www.orangebikes.co.uk/bikes/five-pro

jofahjalm skrev:
> Jag har tyvärr försummat min internetcykling
> p.g.a. cykling. Bättring utlovas! För övrigt
> så har min Spitfire för äta skit genom
> shuttling i en vecka utan att gå sönder. Kors i
> taket!
>
> Ni kan skratta åt astronautexamen, men sedan när
> det kommer fram att en avdankad kommunist har
> ritat cykeln på en servett under
> förmiddagsfyllan, då är det inte lika roligt
> längre!
>
> Kul att höra att Turner leverar.
>
> Min senaste fundering är hur jag ska få längre
> hjulbas samtidigt som jag är kort i rocken. Jag
> är skeptisk till att ha superkort styrstam. Nu
> kör jag 50 mm på en cykel i 407 mm reach. Jag
> skulle vilja prova att ha en lite längre cykel
> med 35 mm styrstam. Den nya Orange Fiven ser
> klockren ut i geometrin
> http://www.orangebikes.co.uk/bikes/five-pro

Om du kör drop-outsen i låga läget så kan du ju byta till höga, ger dig runt 14mm längre reach (i låga läget borde du ligga på strax under 400mm).

Lång hjulbas? Orange Alpine, speciellt om du inte är orolig för långa kedjestag

Men jag håller mer, nya Five ser grymt fin ut.

Senast ändrad:
Ska du ha lång hjulbas och reach så är det väl en Mondraker du ska ha. De har fått skit för glappande lager och lite dåliga bultar i länkaget, låter som en perfekt hoj för dig Jofa.

theBrand skrev:
> Om du kör drop-outsen i låga läget så kan du
> ju byta till höga, ger dig runt 14mm längre
> reach (i låga läget borde du ligga på strax
> under 400mm).

Ah! Det där har undgått mig och jag försökte mäta upp reachen själv. Jag får den något i stil med ~405 mm i lägsta läget? Det är svårt att mäta, men jag tror inte den är under 400. Hur kom du fram till din siffra? Högsta läget ger för högt BB och mellanläget är fortfarande outforskat.

marran: Ett hår längre än vad jag har nu... Alpinen ser klart cool ut, men det blir kanske lite väl mycket cykel i hemmaskogen? Jag har inte heller provat tillräckligt med grejer för att vara säker på vad som passar mig bäst. Jag är lite skeptisk till att ha superkort styrstam och så lång cykel att man ska börja flytta hela kroppen fram mot framhjulet för att svänga. Tidigare hade jag en 60 mm styrstam på Spitfiren och då fick jag känslan av att jag hade kroppen för långt fram på cykeln när det gick utför.

Luthman: Jag tror att även minsta Foxyn är för lång för mig.

jofahjalm skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> > Om du kör drop-outsen i låga läget så kan
> du
> > ju byta till höga, ger dig runt 14mm längre
> > reach (i låga läget borde du ligga på strax
> > under 400mm).
>
> Ah! Det där har undgått mig och jag försökte
> mäta upp reachen själv. Jag får den något i
> stil med ~405 mm i lägsta läget? Det är svårt
> att mäta, men jag tror inte den är under 400.
> Hur kom du fram till din siffra?

Använde nån geo-räknare från nätet och Banshees geotabell. Enligt den så får man 396.5 i låga och 410 i höga. Fast då "simulerade" jag höga läget genom att korta gaffeln med samma mått som BB sänks. I verkligheten borde det bli större skillnad.
Att mäta reach själv är lite lurigt, då väldigt små saker kan påverka, som olika däck, tryck i däcket (man behöver ha en jefla massa tryck för att det inte ska luras) och mäta exakt på mitten av styrröret, på den höjd där övre koppen möter ramen. I alla fall om man vill jämföra med tillverkarens siffror.

> Högsta läget
> ger för högt BB och mellanläget är fortfarande
> outforskat.
>

Jo, tänkte mest om du ville prova längre reach. Låna ett par 26" hjul av en kompis och prova i höga läget, då får du lång reach och lågt BB :)

Tillbaka
Topp