[Semi-byggtråd] Solskens-enduro III - SB150, vad hände sen?

I den där svingen kan man ju borra massa lätthål ;)
Fila lite ekrar som på den gamla goda tiden. Klipper man ner däcken 2-3 mm lär man ju spara en hel del. Singlespeed sparar ju ett kilo också, på rätt ställe dessutom, plus att man får ner kroppsvikten över en säsong ;)
Sen kan man ju skippa frambromsen så länge det är platt.

Henrik83 sa:
Fast att bygga en lätt #trenduromoppe är ju inte såå svårt. Massvis med kolfiber & tänka att 10g på 10st ställen är 100g så..

Iofs. med EXO-casing & utan pedaler. Men med 203-skivor fram & bak, massa gucka i däcken & marknadens tyngsta dämpare.

OCH barnhjul. Inte att förringas. 29" hojar som ska hålla blir alltid runt kilot tyngre. På med ett kilo på den där, cushcore med _vettiga_ EXO-däck och pedaler så är vi uppe i 15kg+ dirr.

Crossmax sa:
Hade jag trott att min viktangivelse var fuffens så hade jag inte postat den (vad är poängen med det?). Du har ju redan avfärdat att vikten kan stämma, så jag ser inte vad en excel-spec ska hjälpa dig med. Bygg ihop din tunga hoj nu och förträng hela den här diskussionen!

Jag tror din vikt stämmer. Ligger i linje med vad jag vägt in min Ripmo på. Lite olika delar, vissa tyngre andra lättare.

Det borde inte vara jättesvårt att få ned en SB150 under 14kg.

SalkinL sa:
Crossmax sa:
Hade jag trott att min viktangivelse var fuffens så hade jag inte postat den (vad är poängen med det?). Du har ju redan avfärdat att vikten kan stämma, så jag ser inte vad en excel-spec ska hjälpa dig med. Bygg ihop din tunga hoj nu och förträng hela den här diskussionen!

Jag tror din vikt stämmer. Ligger i linje med vad jag vägt in min Ripmo på. Lite olika delar, vissa tyngre andra lättare.

Självklart går det att få ner vikten till runt 14kg som funkar fint i Hellas, men jag betvivlar starkt att man kan få till en enduro-race, alp, och Mallis-färdig hoj på 29" i L långt under 16kg.

durietz sa:
SalkinL sa:
Crossmax sa:

Självklart går det att få ner vikten till runt 14kg som funkar fint i Hellas, men jag betvivlar starkt att man kan få till en enduro-race, alp, och Mallis-färdig hoj på 29" i L långt under 16kg.

Givetvis blir en hoj för alperna tyngre. Därför man ska ha 2 hjulpar. Ett för vanlig stigcykling och ett par med tyngre tåligare däck och kanske någon insert. Känns ju onödigt att trampa runt med 1 extra kg hemma om det inte behövs.

jofahjalm sa:
När du säger att du kör 3C-casing, menar du då att du kör EXO-däck?

Sorry. Exakt. Fan så jävla många acronym att hålla reda på i däckvärden. EXO-casing och Cushcore kör jag och det fungerar nästan felfritt här nere.

Jag skulle fortfarande påstå att det inte är utrustningen man normalt kör för stora berg. Det normala är betydligt fetare däck för sådan terräng.

jofahjalm sa:
Jag skulle fortfarande påstå att det inte är utrustningen man normalt kör för stora berg. Det normala är betydligt fetare däck för sådan terräng.

Ok håller med lite. På typ något episkt Jofa-certifierat race som Transnomad eller en riktig EWS hade jag nog haft DD-casing bak för att säkra upp. Men i Malaga t.ex. senast körde jag EXO + Cushcore, och kör det för jämnan här nere, utan incidenter. Kommer köra det på enduroracet som går här nu också. Det är en tillräckligt bra kompromiss mellan vikt o säkerhet enligt mig. Cushcore OCH 1300g däck är fan inte kul och undviks helst. Liiite sugen på att köpa Assegai i DH-casing för att testa utan Cushcore nu när man vant sig vid vikten men det känns ju som att alla kör med inlägg nuförtiden för att de kommit fram till att det är the shit, och dyrt experiment om jag inte gillar det.

Jag har inte testat cushcore och vet inte hur mycket den styvar upp däcken, men jag föredrar lätt supergravity eller DD framför EXO när man ska åka utför. Den styvare caseingen är i min uppfattning mycket bättre. Nu har väl du väldigt stening terräng, men för mig räcker supergravity + Hucknorris bak för att jag inte ska åka runt och punka. På ren gissning skulle jag gissa att jag skulle föredra styvare däck utan cushcore framför cushcore med exodäck. Det skulle också spara mycket vikt.

Cushcore tillför ju inget för "väghållningen", det är ju rent fälgskydd. Om man inte är pro kan man ju lika gärna ha med ett par fälgar extra i hjulpåsen. Känns som joxinläggen har mer med att man kör kolfälgar.

Jag tror helt klart cushcore förändrar hur däcken känns. Dom är säkert tillräckligt kralliga för man ska kunna köra jättelågt tryck om man håller på med sådant. Själv gillar jag ganska hårt pumpade supergravity.

konken sa:
Cushcore tillför ju inget för "väghållningen", det är ju rent fälgskydd. Om man inte är pro kan man ju lika gärna ha med ett par fälgar extra i hjulpåsen. Känns som joxinläggen har mer med att man kör kolfälgar.
Tror du borde läsa på lite om CushCore. Det är inte alls ett rent fälgskydd så som HN eller liknande.

Nu låter jag som en säljare för Cushcore här men det gör väldigt många bra grejer samtidigt. Genom att skydda fälgen ordentligt så kan man köra lägre tryck vilket både ger bättre grepp och mjukare åka för kroppen. Det ger också en riktigt nice vibrationsdämpning i hjulen som jag tror man inte får lika bra med DH-casing. Mjukare åkat och vibrationsdämpningen är en sjukt stor grej när man försöker få armar och ben att överleva en 5min+ lång stenskista. Iaf för mig som inte har tid med gym o sånt trams. Men även de som tränar uppskattar nog detta om man kör Top of the World till botten i Whistler.

Jag kan inbilla mig att jag förstår hur det känns. Att man kan köra väldigt låg tryck och slå igenom mot cushcoren hela tiden och ha däcket klistrat mot marken, samtidigt som det inte slits av fälgen eller kränger lika illa som ett däck med bara luft i. För vissa grejer kan jag tänka mig att det är skönt och ger massor av grepp. Men jag tycker det är helt okej med ett hårdare pumpat däck som håller formen och ger mindre grepp. Fringefördelar är att det blir betydligt billigare, smidigare och lättare. Det senare alternativet borde också ge lite mer feedback om vad som händer med greppet.

Crossmax sa:
konken sa:
Tror du borde läsa på lite om CushCore. Det är inte alls ett rent fälgskydd så som HN eller liknande.

Jo men jag vet att det skiljer sig en hel del, men fortfarande så behöver ju däcket komprimeras ganska mycket för att komma ner till cushcoren, dessutom får man mindre luftkammare. Fördelen är väl att cushcoren stabiliserar däcket bättre för laster i sidled jämfört med annat. Men grejen är ju att man vill ha slitstark yta på däcksidorna så därför känns dh casing eller supergravity bättre. Dh casing tubeless är ju sjukt svårt att burpa jämfört med vanliga vikbara, dessutom tejpar jag alltid upp "beaden" mot vulkband. Behövde inte pumpa däcken på en månad alpkörning.

konken sa:
Crossmax sa:
konken sa:

Jo men jag vet att det skiljer sig en hel del, men fortfarande så behöver ju däcket komprimeras ganska mycket för att komma ner till cushcoren, dessutom får man mindre luftkammare. Fördelen är väl att cushcoren stabiliserar däcket bättre för laster i sidled jämfört med annat. Men grejen är ju att man vill ha slitstark yta på däcksidorna så därför känns dh casing eller supergravity bättre. Dh casing tubeless är ju sjukt svårt att burpa jämfört med vanliga vikbara, dessutom tejpar jag alltid upp "beaden" mot vulkband. Behövde inte pumpa däcken på en månad alpkörning.
Varför skrev du då att CC inte tillför något till väghållningen?

Ja, alltså på raksträckor tillför det ju inte så mycket mer än att luftkammaren blir mindre, i svängar däremot så kan man väl luta hårdare än utan cushcore. Jag gillar inte grejen med att ha en sekundär mekanisk effekt som typ blir olinjär beroende hur man cyklar. Ett däck med jämn tjocklek känns som en mer intuitiv grej vad gäller grepp, plus luftkammarens beteende ihop med en tjockare casing är halva melodin. Kolla trycken på vad dh proffsen kör, det är sjukt låga tryck ofta (såg en lista häromdan men kommer inte ihåg var).

Det här är inte listan jag tänkte på men ganska bra info,
https://m.pinkbike.com/news/tire-tech-lourdes-dh-world-cup-2016.html

Kör man dh casing med typ procore går det såklart att gå ännu lägre i tryck som tex Jack Reading på 15/18 psi, men frågan är vad karln väger haha. Bruni kör ju rätt låga tryck också, 1.6 bar och 80 kg. Plus att det går undan så man blir tårögd över stenkistor.

Man ska ändå ha i åtanke att WC DH utrustning klarar sig med en hållbarhet som sällan behöver överstiga 5 minuter.

Mer tryck i däcket gör också att det kollapsar inte lika lätt i kurvor, samma sak med stadigare casing.

Senast ändrad:
Mini_me sa:
durietz sa:
Mini_me sa:
Tror mer på våg-haveri.
En kolsadel sparar inte 1500g. Var sparar du in mot min förutom där? XX1-vevar, tyngre. Fälgarna (antar jag), tyngre, pedalerna, ev 100g lättare (ser ej vilka det är). Vad har vi mer?

Om det är nåt Crossmax har så är det koll på sin(a) cyklar. Kanske är din våg som är off och sagan får ett lyckligt slut ?

Fast det är nåt fuffens med vikten på Crossmax cyklar. När jag lyfte upp Ripmon kände jag att det omöjligt kan stämma att den är så lätt egentligen. På något sätt har han inte 9.82 som gravitationskoff. utan på sin höjd 8. Och helium i vartenda hålrum.

AX3L sa:
Mini_me sa:
durietz sa:
Mini_me sa:
Tror mer på våg-haveri.
En kolsadel sparar inte 1500g. Var sparar du in mot min förutom där? XX1-vevar, tyngre. Fälgarna (antar jag), tyngre, pedalerna, ev 100g lättare (ser ej vilka det är). Vad har vi mer?

Om det är nåt Crossmax har så är det koll på sin(a) cyklar. Kanske är din våg som är off och sagan får ett lyckligt slut ?

Fast det är nåt fuffens med vikten på Crossmax cyklar. När jag lyfte upp Ripmon kände jag att det omöjligt kan stämma att den är så lätt egentligen. På något sätt har han inte 9.82 som gravitationskoff. utan på sin höjd 8. Och helium i vartenda hålrum.

Ah 250g gravitationsinverter i sadelröret :)
Å andra sidan tror jag DuRietz har fyllt din cushcore med bly =)

AX3L sa:
Mini_me sa:
durietz sa:
Mini_me sa:
Tror mer på våg-haveri.

Axel, om jag ska välja mellan en ganska precis våg och sund excel-matematik och vad du tyckte att den borde väga när du "lyfte upp" den så vet jag vad jag väljer. Förvånansvärt ogrundat ifrågasättande.

Crossmax sa:
AX3L sa:
Mini_me sa:
durietz sa:
Mini_me sa:
Tror mer på våg-haveri.

Axel, om jag ska välja mellan en ganska precis våg och sund excel-matematik och vad du tyckte att den borde väga när du "lyfte upp" den så vet jag vad jag väljer. Förvånansvärt ogrundat ifrågasättande.

Peter. Läs igen. Jag gjorde mig lustig över folk som ifrågasatte vikten på din cykel och konstaterade att den är överjävligt lätt. Hur du lyckas få den så lätt är bortom mitt förstånd, men jag vittnade alltså bara om att den är sjukt lätt.

AX3L sa:
Crossmax sa:
AX3L sa:
Mini_me sa:
durietz sa:
Mini_me sa:
Tror mer på våg-haveri.

Peter. Läs igen. Jag gjorde mig lustig över folk som ifrågasatte vikten på din cykel och konstaterade att den är överjävligt lätt. Hur du lyckas få den så lätt är bortom mitt förstånd, men jag vittnade alltså bara om att den är sjukt lätt.
Kanske ska dricka min första kaffe innan jag börjar surfa happy nästa gång! Sorry.

Uppenbart är folk som räknar gram inte så chill. Ville bara reda ut var det diffar. Får inte ihop det och har inte fått några svar.

@konken: Alla DH och Enduro-åkare kör med någon typ av inlägg i däcken idag, så uppenbarligen så överväger fördelarna nackdelarna, iaf för racing. Och det är klart att möjligheten att köra lägre tryck påverkar mycket även på rakan iom att det minskar vibrationer och även gör hela cykeln mera följsam mot underlaget. Läs mitt inlägg tidigare.

Sam Hill kör inga inlägg i däcken. Något som jag däremot aldrig har sett hos proffsen i EWS eller DH är kombinationen tunna stigdäck och biffiga inlägg. Om du kör på t.ex. Maxxis 2,5" WT EXO däck så är dom är dom tunga, sladdriga och lättpunkade. Är det inte värt att testa att köra typ Supergravity eller DD-caseing och nöja dig med typ en Huck Norris bak om du är ute efter att spara vikt?

durietz sa:
@konken: Alla DH och Enduro-åkare kör med någon typ av inlägg i däcken idag, så uppenbarligen så överväger fördelarna nackdelarna, iaf för racing. Och det är klart att möjligheten att köra lägre tryck påverkar mycket även på rakan iom att det minskar vibrationer och även gör hela cykeln mera följsam mot underlaget. Läs mitt inlägg tidigare.

Ja men nu snackar jag främst väghållningen, inte syftet att rädda fälgen. Att fälgen går sönder bekommer inte mig som inte tävlar. Hellre har jag ett däck som faktiskt gör någon nytta än några hundra gram jox som inte tillför cykelprestanda. Ett dh däck är ju överlägset en sladdercasing med cushcore på rakan, det är ju det som var mitt argument. Klart att du kan köra lägre tryck med cushcore än utan, men det går ju knappt att jämföra med en helt öppen kammare på ett dh däck.
Ska man gå in på någon slags fysikalisk synvända, så handlar det väl om storleken på smällarna, och frekvensen som däcket får ta. En tunnare casing är ju bra på att ta det småttiga men har ju ingen chans att kunna absorbera feta ojämnheter och samtidigt behålla formen. Det lägre trycket med tjockare casing får ju helt annan dämpningskarakteristik också, ifråga om frekvens.

Lägger man en skjorta eller två på hjul kan man väl lika gärna köra procore som väger mindre, även fast det kostar. Jag kan tycka att det är mer eller mindre idioti med lätta kolhjul fyllda med "tung" skumgummi.

På det hela taget är folk väldigt rädda för att köra lite stabilare däck, hur många är det som faktiskt provat?

edit: procore väger ju fan 200 g såg jag nu, så alu fälg utan inlägg är alltså lösningen...

Senast ändrad:
konken sa:
På det hela taget är folk väldigt rädda för att köra lite stabilare däck, hur många är det som faktiskt provat?

Här!!
(Viftar vilt och ljudligt med båda armarna)

Kör dh-casing i bak på både HTn och FSn och har gjort så en längre tid.

durietz sa:
@konken har du testat Cushcore?

Nej, men jag tänker liksom inte gå ner i casing, aldrig i livet haha. Trycket halveras ju om du dubblar casingen typ, med cushcore får du ju öka trycket för att bibehålla sag eftersom den snor åt sig en stor del av kammaren. Men sen kan du ju sänka ändå för att cushcoren tillåter däcket jiddra runt lite mer ovanpå, känns sketchy ;)

Ja men det är ett intressant ämne, tål att tänkas på, men varför inte bara göra som Sam Hill...

Senast ändrad:
Läs på lite om det och testa. Återkom sedan. Var sjukt skeptisk men nu såld.

@jofa: På race behöver man ju dubbel säkerhet så inte så konstigt att de kör inlägg + DD/DH-casing. För mig så väljer jag mellan antingen eller för jag är inte sugen på en totalvikt på 1600g. Och i dagsläget gillar jag verkligen känslan med Cushcore samt att jag endast punkat 2 ggr med EXO-kombon på 10mån, och då har jag landat från 1m på en spetsig sten båda gångerna.

Innan Cushcore testade jag faktiskt ett DHF bak i DH-casing (pga felköp) och med det ökade självförtroendet så lyckades jag faktiskt knäcka en kolfiberfälg med 30psi då jag träffande en sten lite från sidan. Där rök mitt förtroende för DH-casing, och jag vill fan inte köra högre tryck då blir det skakigt som fan. Med Cushcore kör jag normalt typ 26-28psi bak ock 22-24psi fram.

Det är väl exakt så det borde fungera också. Med ordentlig caseing får du däck som inte punkas av att saker sticker genom däcket. Däcket blir också styvare/stadigare. Men istället slår man sönder fälgarna om man tar genomslag. Vill ju ha sladdriga däck och cushcore är det ju bara att köra vidare och ta vikten. Det är däremot en väldigt unik setup.

Pratar sig varm om fördelen med lågt tryck....pumpar in 28 psi....?

Sen ska man ta i beaktning att ts cyklar rätt ordentligt med höjdmeter transport innan stigarna så det blir ju lite kompromiss där också för att det fortfarande ska vara drägligt att trampa uppför.

Men låt oss släppa den här diskussionen nu, vi vill se byggtrådsporr!! Bling kit och feta bilder!

Senast ändrad:
glitch sa:
Pratar sig om fördelen med lågt tryck....pumpar in 28 psi....?

Haha där är en till grej där mätare har en tendens att köra sitt eget race. Min mätare är min Bontrager Tubeless Boost pump eller vafan den heter men den är typ 30% off från min Schwalbe ventilmätare. Men bara jag har koll på förhållandevisa mätvärden så är det ok för mig. Men kan vara så att 28psi på min Bontrager motsvarar 22psi. Litar fan inte på någon av dom, men jag vet hur mycket jag behöver för att inte slå igenom och att jag kan minska trycket en sisådär 3-5psi med Cushcore i vilket gör stor skillnad i åkkänsla.

Har för mig att det här startade som en byggtråd, så här kommer en statusuppdatering:

2018-11-0415.50.52.jpg

Sen står det stilla dessvärre. Innan jag fått bromsarna och drivlinan levererade så vill jag behålla min Wreckoning körbar, och det är där jag jag kommer ta gaffel och styre ifrån. Gaffel som kommer köras de första 4v är min MRP Ribbon Coil 160mm och 46mm offset. Det är 10mm mindre slag och 2mm mera offset än rekommenderat, men iom att Fox gafflar i regel har lite kortare A2C så är det endast 5mm skillnad på MRPs 160mm och Fox 170mm. Ovanpå det så tror jag att MRPn med medium coil inuti håller sig liiite högre i slaget än vad Foxen kommer göra så tror att det kommer bli ungefär samma samma. Men som sagt Fox Factory 36 29" 170mm 44mm offset är beställd med leveranstid på ca 5v. Ska bli kul att testa Fox Factory gaffel och se vad all hype är.

Äntligen dags att bygga! Uppdateringar kommer under kvällen.

Bilagor

• F3301FAE-9F7C-4836-84AF-EEECE4438696.jpeg
    F3301FAE-9F7C-4836-84AF-EEECE4438696.jpeg
    246.9 KB · Besök: 32
  • AB37FEF1-F353-450F-A422-9A90BEEE0765.jpeg
    AB37FEF1-F353-450F-A422-9A90BEEE0765.jpeg
    246.8 KB · Besök: 37
  • 3EF4058B-07A4-4705-BDE0-371125CAA93F.jpeg
    3EF4058B-07A4-4705-BDE0-371125CAA93F.jpeg
    211 KB · Besök: 41
Tillbaka
Topp