Sentier 29=Aggressive Trail/Enduro Geometry?

Kincop

Aktiv medlem
Läser lite om Sentier i väntan på leverens från CRC.

På Wiggle kallas den "Aggressiv enduro-geometri (låg, slak, lång med kort styrstam)".
Medans den på Vitus hemsida kallas
"Aggressive Trail Geometry (low, slack, long with short stem)"

Jag är helt ny i Mtb-världen, då därav min undran över klassning av hojar och speciellt
Sentier 29.
Är detta viktigt ens..?

"Perfekt för cykelvasan" kommer det nog aldrig stå på en sån där typ av cykel iaf :)

Nej det är inte viktigt.

Jag har alltid tyckt det där med att kalla slack lång låg för ”aggressiv” är bakvänt. Borde kallas ”slö” eller ”seg” eller ”slapp”, för det är ju vad det blir vid trampcykling. Klassisk brant rapp xc-geo, det är aggressivt däremot.

erik h sa:
Jag har alltid tyckt det där med att kalla slack lång låg för ”aggressiv” är bakvänt. Borde kallas ”slö” eller ”seg” eller ”slapp”, för det är ju vad det blir vid trampcykling. Klassisk brant rapp xc-geo, det är aggressivt däremot.

Nja. Slö är väl fel ord. Men den kräver fart för att bli rolig.

Det är ju fortfarande en ht med 66,5 grader HA. Jag tror inte den kommer kännas allt för trött på cykelvasan och den är bättre än många andra HTs i skogen. Det är inget jag hade velat rejsa enduro på.

Finns det alltså risk att jag kommer till nästa års cykelvasa med under/-feldimensionerad hoj? ???
Jag trodde den kunde gå under epitetet "allaroundbike".
Nä skämt osido..ni skulle bara se vilka cyklar jag gett mig ut i skogen på.. denna Sentier kommer bli kanon!

Håller dock på att förkovra mig med uttryck, teknikteori etc etc.. ?

jofahjalm sa:
Jag tror det är en jättebra cykel för mycket.
+1

Speciellt jämför med alla Crescent, KTM, White, Cube Acid/Attention, Scott Aspect m.fl. skittråkiga och lika tunga "mtb" cyklar runt 10 K som passar bäst till-å-från jobbet med pakethållare och stänkskärmar. Inte utanför asfalten.

Roligaste typen av mtb tycker jag. "Enduro hardtail". Ramen får också gärna vara byggd av stål. Om du har möjlighet så testa. :-)

H. sa:
erik h sa:

Ja men precis. Och det är ju en bristvara i trampcykling. Finns gott om det utförs däremot.

erik h sa:
H. sa:
erik h sa:

Ja men precis. Och det är ju en bristvara i trampcykling. Finns gott om det utförs däremot.

Det beror väl på hur hårt man trampar?

Jag köpte mittenmodellen med slx. Har ägt den i 3-4 veckor. Har ej kört aggressivt med den. Men satan vad den knakar o knorrar (mest från frambroms). Förlikat mig med att d e så d blir. Vill junte ha nya likadana bromsar som ändå kommer knaka o knorra...

Luthman Photography sa:
erik h sa:
H. sa:
erik h sa:

Det beror väl på hur hårt man trampar?

Och om man har elmotor är det ju bara att aggra loss hur mycket som helst i skogen!

Senast ändrad:
jonathansvi sa:
Kincop sa:
Sixten Fors sa:
En Nukeproof Scout 275 med plusdäck funkar tydligen till allt från bike-packing via xc till dirt jump :)
Härliga filmer!
Superkompetent cykel.
Gillade stagningen av tält mha hojen ?

Har jag fel eller är Scouten och Sentiern i allt väsentligt snarlika modeller? Dvs. presterar lika bra och lika brett :)

Vitus är väl Nukeproofs budgetmärke eller kanske snarare CRC's egna budgetmärke. Har för mig att en del av tänket från Nukeproof hamnar i Vitus, så ja, de är nog rätt snarlika, men Nukeproofen ligger nog lite mer i framkant (skriver jag utan att ha kollat siffrorna).

jonathansvi sa:
Kincop sa:
Sixten Fors sa:
En Nukeproof Scout 275 med plusdäck funkar tydligen till allt från bike-packing via xc till dirt jump :)
Härliga filmer!
Superkompetent cykel.
Gillade stagningen av tält mha hojen ?
Har jag fel eller är Scouten och Sentiern i allt väsentligt snarlika modeller? Dvs. presterar lika bra och lika brett :)
Scouten är ytterligare lite mer aggressiv med 1 grad flackare HA, lite mer BB-drop och lite kortare styrhuvud etc.

Byggde min Scout som +hoj till vintern 2015/16. Detta var den första generationen av Scout som dessvärre inte tog +däck så det fick bli en 29” ram med NN 27,5x2,8”.

Väldigt rolig och lekfull både på platten och utför.

49537197-DEA2-441B-AB71-E99F7CF91125.jpeg

Tillbaka
Topp