Shimano saint - DT 440

Peenge

Ny medlem
Shimano saint - DT 440
God dag. Jag funderar på om det är möjligt att fästa en Shimano saint växel av äldre modell på ett DT Swiss 440 baknav, direkt på axeln mao, och isf vilken modell av saint?

Mvh//Simon

Shimano saint - DT 440
Om du menar dom gamla Saint växlarna då dom skulle fästas i axeln så nej tyvärr. Du får ta och inkassera den nya och riktigt fresha varianten istället :D

Shimano saint - DT 440
Det är nog inte omöjligt att göra det. Jag har själv gjort egna växelöron och även modifierat en Saintväxel för att använda den med ett vanligt bolton nav utan axeln. Man förlorar lite av hållfastheten i ursprungskonstruktionen eftersom axeln på ett boltonnav är 6mm och inte 10mm som Saint axeln.

Saintmoddad.JPG ht=725

Modden består av en lite större bult som jag svarvade ned att passa istället för gängbulten i Saintväxeln. Genom denna borrade jag ett hål som var lika stort som skruven som fäster hjulet, och sedan skaffade jag en längre skruv och försänkte in skallen i denna lilla adapter.

Det var ett snabbt och enkelt jobb, gjorde allt i svarven, och kostade 2:- typ.

Jag vet inte hur ditt 440 nav ser ut, men om du har ett sånt nav med fast axel så kan du göra ungefär likadant. Men du kommer att få knacka ur den befintliga gängbulten, och sätta dit en ny som du kan skruva från utsidan. En djupgående mutter liksom, svarvad att sitta tight i växeln.

//K

Senast redigerad av en moderator:
Shimano saint - DT 440
Det kommer funka fint, du måste bara han en axel som passar med bakväxeln (Shimano har en vet inte om det finns alternativ), sen måste det ju givetvis även passa med ramen.

Shimano saint - DT 440
Posta ett foto på dropouten så vet jag om det passar eller inte. vad gäller axeln så följer det med en speciell 12mm axel till saintnaven som har en ganska grov gänga och passar saintväxeln.

tänk på att M800 har 10mm axel, och att 805 eller kanske 806 har 12mm axeln. Om du kör en M800/801 på ett 12mm baknav måste du ha en specialaxel, kostar någon hundring eller två att få någon att svarva en på en verkstad. Skulle tro att gängstigningen på 12mm axeln är väldans grov, men på 10mm är det inget udda. Mät upp det med en gängtolk (stavning?)!

Kanske är den vanliga standardaxeln från en Glory samma som en saintaxel? Jag vet att det iallafall följer med saintväxelöron till de ramarna.

Det som skiljer saintväxlarna från varandra är dropoutplattan och gängfattningen för axeln, de går att byta ut om man har flera olika växlar.

//K

Tillbaka
Topp