Sicilien

Sicilien
Hej Andreas.
Var ska du, Sicilien ar ju en ganska stor o..?

Jag bor i Cefalu som ar en av de populare semesterorterna pa on.
Tack vare vara berg "le madonie" ar detta ett cykelparadis. Du kan cykla fran havsniva till ca 1800 moh. Eller folja gamla kustvagen mot Messina om du vill ha mindre backigt. Vagarna ar glest trafikerade och landskapet just nu ar underbart gront. Sok pa hot. Kalura som har jobbat med cykling i alla ar. Jag tittade pa deras cyklar for nagra veckor sedan, och de var frascha och fina (min van Stefan (tysk) hyr ut dem. Men boka storlek i tid!

Det var ngn svensk fran happy som kontaktade mig for ngr veckor sedan... men han var val for blyg for att foresla en tur... (Du ar valkommen att hora av dig om du vill.)

Nu ska jag ut och tukta mig pa forsta klattringen fran etapp 2 pa girot 09. Tyvarr med MTB, da min gamla Colnago ar i behov av karlek och nya hjul... Klart, vagen hem kommer att bli rolig!

Ska forsoka hitta kameran, postar ngn bild senare.

Sicilien
Det blev en valdigt kort tur... en kompis ringde da jag kommit 1 km, vind och vagor!
Sa det blev nagra timmars kitesurfing i stallet.
(Fick kora mitt "berg" som spinningistruktor...)

Jaja, forsoker i morgon bitti om jag kan lura med min elaka sambo... foton foljer da hon kor ifran mig pa de brantaste stallena!

Sicilien
Har du möjlighet så är att cykla landsvägen upp på Etna att rekommendera. Att cykla över lavafält är det inte ofta man gör och nerförsbacken från Etna ner till kusten rakt österut är himmelsk.:)

Sicilien
Jag var på Sicilien i augusti och bodde i Trapani. Det lilla jag såg på de fyra dagar jag var där var enormt vackert, "tyvärr" var frun med så det blev bara en massa sol, bad och god mat men dessvärre ingen cykling. Jag såg en butik som hyrde ut cyklar, både racer och mtb så nästa gång jag åker dit blir det desto mer cykling!

Sicilien
Jaha, lyckades inte fa med sambon (slapp bli fornedrad uppfor... 56kg fordelat pa tva ben och javlaranamma).

Korde Beachen-Lascari-Gratteri-Cefalu-Beachen.
Karaktaren var ung. 900-950 hm. pa 15 km, lika mkt snabbt ner till Cefalu, samt 8km platt.
Vagrade ta tid, da jag nyss borjat klattra igen.

Klattringen, ar fin och jamn... och konstant. Den som orkar kan ju rakna ut medellutningen.
Jag hade fullt upp med att inte do. Fick fel i huvudet och gjorde sista rycket nar jag sag toppen...hade glomt nagra kurvor...

Nedforsakningen ar suveran och snabb, det finns ett par 180 gradare (tornante) som man maste satta ratt, annars ar man hjalplost forlorad vid ev mote. Satt fel pa cykeln och bromsade for mkt i borjan (jag kan denna vag som aven ar en kand rallyetapp... har skrotat en bil har...) Hittade balansen och sparen da man slipper bromsa... sedan dok Wourter upp ihuvudet, tar en hoger prickfritt och har en kvinna i en Peugeot som kor om en lastbil framfor mig! Kande att jag kunde lagga ner fortakandet...

Nagra bilder:
cykelhusetmaj11047.jpg

Forsta skylten... fan det gor redan ont!
cykelhusetmaj11048.jpg

Havvags uppe till Gratteri, dar byggs vart hus. Nar jag far rad med en gravare ska jag anlagga en MTBbana dar.
cykelhusetmaj11051.jpg

Dit ska vi.
cykelhusetmaj11001.jpg

Fin vag.
cykelhusetmaj11061.jpg

Trott farbror under solen...
cykelhusetmaj11056.jpg

Faror pa vagen.
cykelhusetmaj11059.jpg

Nu gar det nedfor till Cefalu (klostret vid Gibilmanna skymtar.)

Inte varldens basta bilder, men alltid nagot.

Tillbaka
Topp