siste idioten är ännu inte död

Galet vilketsom. Kan det stämma, tävling utan markägarens tillstånd ?

mv70 sa:
Galet vilketsom. Kan det stämma, tävling utan markägarens tillstånd ?
Framgår det om han var ute och jagade eller bara rastade hundarna? Om han jagade där han har jakträtt och markägaren inte gett tillstånd till tävlingen, så har han ju rätt att bli förbannad; jakträtt går före allemansrätt. Dock får han ju inte misshandla någon.

ooms sa:
Miss Lycka sa:
Snuten kan ju samköra hundregistret och vapenlicensregistret. Det borde ge lite ledtrådar.
Hundskatten och därmed hundregistret togs väl bort för 25-30 år sedan...

Ja (21 år sen) -> https://sv.wikipedia.org/wiki/Hundskatt och nej (register obligatoriskt) -> http://www.jordbruksverket.se/etjan...ndregistret.4.5aec661121e261385280002400.html men skatten är på väg tillbaka igen! -> https://dognews.se/2017/04/01/nu-infor-sverige-hundskatt-igen/ (fniss)

Det verkar ju som om han är känd sedan tidigare, så det skall väl inte vara så svårt att hitta honom. För polisen alltså.

Vad säger att han inte handlade i nödvärn? Ingen ska ju inbilla mig att ingen av cyklisterna käftade, och var de 100 till antalet så fanns det säkert någon alfa gorilla som skulle visa sig på styva linan..

Saxat från en Facebook-grupp

"Tyvärr inträffade en mycket tråkig incident på vår motionstävling Ärla-loopen i dag.

För att undvika massa spekulationer vill jag delge er detta, fakta sammanställt från den drabbade, men även samtal med markägaren.

Jag är banläggare och biträdande tävlingsledare.

Vi hade tillstånd av markägaren vid dubbla tillfällen, visserligen endast muntligt av att få köra ett motionslopp på hennes marker. Det är på ett etablerat motionsspår. Ihop med MTBO-SM i somras träffade jag henne och vi var överens om loppet och var det skulle gå.
I morse bestämde hon och hennes ex sig för att gå ut och titta på hur trädplantorna utefter spåret ser ut. Ett par åkare kommer, de avlossar då två hagelskott, vid ett tillfälle var det för att skrämmas så för att lära hunden att skott inte är farligt!
När så klungan cyklisterna kommer ställer sig hennes ex i vägen för cyklisterna. När så en duktig åkare kommer lyfter han upp gevärskolven som träffar åkaren i bröstet så han går i backen över styret.
Ett flertal hot delas då ut från han med geväret, bla stoppar han in en patron i bössan, fäller ihop den och ber åkaren avlägsna sig.

Polisen blir underrättad och kommer dit. Även Jägarförbundet och Scf är underrättade. Loppet var sanktionerat av Scf.

Killen som slogs i backen mår efter omständigheterna bra. Sköterska på plats uppmanar honom att uppsöka vårdcentral för att få skador omsedda.
/Christer."

json88 sa:
Vad säger att han inte handlade i nödvärn? Ingen ska ju inbilla mig att ingen av cyklisterna käftade, och var de 100 till antalet så fanns det säkert någon alfa gorilla som skulle visa sig på styva linan..

Ja förmodligen var det flera som gärna avbröt tävlingen för att misshandla någon med hagelgevär som rastar sina hundar. Han kände sig säkert hotad till livet. Det vet man ju hur cyklister är, speciellt MTBare.

Vad jag hört så har Hells Angels börjat få problem med rekryteringen i takt med att MTB blivit populärare. Så det är en insiktsfull kommentar av dig.

Får polisen tag på gubben så ryker hans vapenlicens direkt.
Men mer än så tror jag tyvärr inte att det blir av kakan. Om det inte visar sig att han inte skall ha vapen redan förstås.

Sedan framkommer ju inte vad som sagts vid mötet av cyklister och gubbe. Kan ju vara så att han fått en del spydiga kommentarer och att cyklisterna försökt tränga sig förbi trots att gubben trodde att han stoppade skogsvandaliserande mtb åkare. Finns ju tyvärr gott om.

Cadde sa:
Kan ju vara så att han fått en del spydiga kommentarer och att cyklisterna försökt tränga sig förbi trots att gubben trodde att han stoppade skogsvandaliserande mtb åkare. Finns ju tyvärr gott om.
Tror det blir svårt att hävda nödvärn om brottet man tror man värjer sig mot är otillåtet cyklande.

Hans X-sambo har gett tillåtelse så han borde veta om det. I vilket fall som helst så är skottlossningen helt åt helvete när det finns andra i skogen.

Henrik_E sa:
Cadde sa:
Kan ju vara så att han fått en del spydiga kommentarer och att cyklisterna försökt tränga sig förbi trots att gubben trodde att han stoppade skogsvandaliserande mtb åkare. Finns ju tyvärr gott om.
Tror det blir svårt att hävda nödvärn om brottet man tror man värjer sig mot är otillåtet cyklande.
Var har jag sagt att gubben gjort rätt? Säger bara att det verkar som inte hela historien är redovisad. Att det trots gubbens felaktiga beteende finns en förklaring till varför det brast för honom.

Ibland kan det räcka för att fria faktiskt.

Rätt troligt att det är gubben med geväret va?
Vad folk skriver i tråden efter jag "rubriksatt" den hade jag lite svårt att förutse :)

JTF sa:
Freddie L sa:
Ja, men jag gillar tvetydigheten. Om tråden fortsätter ett tag till så lär de dyka upp en efter en, Happys finest. :-)
Missade du att ett antal inlägg i tråden raderades av admin. alldeles nyligen?

Är det så?
Har jag missat isf.

Mycket censur på forumet nu mer isf,
tråden om "tjyven på cykelcity" försvann den med

1888 sa:
JTF sa:
Freddie L sa:
Ja, men jag gillar tvetydigheten. Om tråden fortsätter ett tag till så lär de dyka upp en efter en, Happys finest. :-)

Är det så?
Har jag missat isf.

Vi får väl se om det blir sista insatsen för dem...

Bra tråd i sig, helt klart "nyhetsvärde"!

Cadde sa:
Henrik_E sa:
Cadde sa:
Var har jag sagt att gubben gjort rätt? Säger bara att det verkar som inte hela historien är redovisad. Att det trots gubbens felaktiga beteende finns en förklaring till varför det brast för honom.

Ibland kan det räcka för att fria faktiskt.

T.ex att det var emtb? ?

me.I.am sa:
json88 sa:

Ja förmodligen var det flera som gärna avbröt tävlingen för att misshandla någon med hagelgevär som rastar sina hundar. Han kände sig säkert hotad till livet. Det vet man ju hur cyklister är, speciellt MTBare.

Vad jag hört så har Hells Angels börjat få problem med rekryteringen i takt med att MTB blivit populärare. Så det är en insiktsfull kommentar av dig.
Som sagt innan....det ströks

json88 sa:

Det skall bra mycket till om nödvärn skall anses giltigt om man kommer till en rättegång.
Men om han blev trängd av flertalet cyklister, backade undan, och den enda utgången för han var att slå så kanske..

1888 sa:
JTF sa:
Freddie L sa:

Är det så?
Har jag missat isf.

Det var ju en döskalle som bara ville skada en nystartad cykelbutik i Göteborg.
En annan känd person inom cykel-göteborg gav klarhet i frågan så vad är problemet med att tråden togs bort?

Jag skulle också bli förbannad om det kom flera tusen dårar på cykel som kör vårdslöst, kastar skräp och allmänt stör på min mark. Det är strikt mot principen för allemansrätten och måste totalförbjudas.

fhansson925 sa:
Jag skulle också bli förbannad om det kom flera tusen dårar på cykel som kör vårdslöst, kastar skräp och allmänt stör på min mark. Det är strikt mot principen för allemansrätten och måste totalförbjudas.

Fast dom här hundra (100) "dårarna" cyklade ett lopp där tävlingsledningen fått markägarens tillstånd två (2) gånger.

Cadde sa:
Får polisen tag på gubben så ryker hans vapenlicens direkt.
Men mer än så tror jag tyvärr inte att det blir av kakan. Om det inte visar sig att han inte skall ha vapen redan förstås.

Sedan framkommer ju inte vad som sagts vid mötet av cyklister och gubbe. Kan ju vara så att han fått en del spydiga kommentarer och att cyklisterna försökt tränga sig förbi trots att gubben trodde att han stoppade skogsvandaliserande mtb åkare. Finns ju tyvärr gott om.
Om han är en inbiten jägare så är det faktiskt ett riktigt hårt straff. Tänk dej själv att polisen kom hem till dej och hämtade alla dina cyklar.

Finns säkert någon anledning till varför han agerade men att vifta med en bössa på det där viset är helt oacceptabelt.

Hasse#7 sa:
Fast dom här hundra (100) "dårarna" cyklade ett lopp där tävlingsledningen fått markägarens tillstånd två (2) gånger.

Ointressant hur många det är då det räcker att en förstör naturen eller kastar skräp så har man brutit mot allemansrätten. Vad har man tillstånd för egentligen? Att skräpa ner? Att köra som dårar och förstöra stigar? Tror inte det stod med i tillståndsansökan men jag kanske har fel..

fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Ointressant hur många det är då det räcker att en förstör naturen eller kastar skräp så har man brutit mot allemansrätten. Vad har man tillstånd för egentligen? Att skräpa ner? Att köra som dårar och förstöra stigar? Tror inte det stod med i tillståndsansökan men jag kanske har fel..

Varför skrev du tusentals om antalet var ointressant? Vilka är dina källor till att de har skräpat ner? Och vilken fart håller de jämfört med dig när du kör med din e-MTB?

GoranS sa:
Varför skrev du tusentals om antalet var ointressant? Vilka är dina källor till att de har skräpat ner? Och vilken fart håller de jämfört med dig när du kör med din e-MTB?

Finns ingen seriös cykeltävling idag där deltagare inte kastar skräp i naturen. Om flera tusen gör det så får det större konsekvenser men om "bara hundra" gör det så är det ändå nog så illa. Farten i uppförsbackarna är också ganska ointressant, det är hur man åker som spelar roll. Jag har själv kört tävlingar och då växer hornen i pannan och vettet försvinner. slitaget är garanterat mer än under mina rundor i skogen. Nästa gång kanske bössan är skarpladdad och jag tror inte det är en eMTB åkare som ligger där..

Vid en organiserad tävling gäller inte allemansrätten, det är därför tillstånd av markägaren behövs. Sedan är det upp till arrangören att städa upp och återställa, givet att markägaren villkorat tillståndet med det (och/eller att arrangören är normalt funtad).
Dock bör man som cyklist bete sig som folk trots att man åker organiserad tävling, dvs ge fan i att kasta skräp och förstöra på andra sätt.

fhansson925 sa:
GoranS sa:

Finns ingen seriös cykeltävling idag där deltagare inte kastar skräp i naturen. Om flera tusen gör det så får det större konsekvenser men om "bara hundra" gör det så är det ändå nog så illa. Farten i uppförsbackarna är också ganska ointressant, det är hur man åker som spelar roll. Jag har själv kört tävlingar och då växer hornen i pannan och vettet försvinner. slitaget är garanterat mer än under mina rundor i skogen. Nästa gång kanske bössan är skarpladdad och jag tror inte det är en eMTB åkare som ligger där..
Jaha, och om det är miljoner så får det ännu större konsekvenser så varför inte dra till med det på en gång om du ändå ska köra med hitta-på-siffror?

Så ökad fart och vårdslös körning alltså ett problem!? Fick precis för mig att du argumenterade för att det var problemfritt att höja fartgränsen från 25 till 30 km/h för e-MTB:er.

Om mannen var irriterad på loppet så är det säkert sant med tanke på att e-MTB-lopp väl är minst sagt sällsynta i Sverige. Om han är irriterad på cyklister som åker på hans mark är det väl inte helt otänkbart att även en e-MTB-åkare kan drabbas. Givet att de åtminstone bitivis färdas snabbare än de gjort utan elhjälp kan man tänka sig att risken ökar för att irritera gevärsmannen.

Konkret sa:
1888 sa:
Inget problem så, att låsa en tråd är väl ok.
Att ta bort den så missar iaf jag vad som hände.

Tyvärr är det nog bara flashback som inte är censurerat i Sverige.
Jag kan skicka en bild på trådstarten om du vill?

Döskallen (ts) blev synad av Anton (känd cykelmek i gbg som jobbat med art v) därefter skrev jag att titeln på tråden borde ändras eller i sista utväg tas bort av admin.
Anledningen: all reklam är inte bra reklam för en nystartad cykelbutik i Göteborg.

Tillbaka
Topp