Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fråga inte mig, jag är vapenvägrare och humanist.Freddie L sa:Vilken tur att varken chaffis eller cyklist tog till vapen i den situationen. För med tanke på hur den situationen uppkom hade det ju inte varit förvånande? Eller?JTF sa:Freddie L sa:Jag har inte sett taxi-filmen, men visst förstår jag att det finns situationer där allt inte är svart eller vitt.
Här är den, om intresse finns -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3115939/
Miss Lycka sa:Det är mycket som KAN föranleda ett befriande ifrån vapenlicensen. Dock så är det sällan som någon får indragen licens trots allt. Ålder, demenssjukdomar, ingen jaktmark med mera innebär inte att vapenlicensen dras in.
Hävdar vapenbäraren att han kände sig hotad och använde vapnet i nödvärn så har han inte gjort något brottsligt.1888 sa:Vapen inblandade denna gång, allvarligare med en gång.
json88 sa:Ord mot ord, polis lägger ner vidare utredning som sig bör i fall som dessa. Kränkthet får stanna i de sociala medierna.
Hävdar vapenbäraren att han kände sig hotad och använde vapnet i nödvärn så har han inte gjort något brottsligt.
görveln sa:json88 sa:Ord mot ord, polis lägger ner vidare utredning som sig bör i fall som dessa. Kränkthet får stanna i de sociala medierna.
Vapenhot är alltså lika med kränkning?
Jag hoppas att de inte lägger ned utredningen och jag hoppas att det inte är normalt att göra det. Hur långt de kan komma är väl olika från fall till fall.
Hävdar vapenbäraren att han kände sig hotad och använde vapnet i nödvärn så har han inte gjort något brottsligt.
Jag är rätt skeptisk till att det är så. Så det ända en vapenbärare behöver gära är alltså att säga att han kände sig hotad för att kunna hota andra människor med ett dödligt vapen?
Miss Lycka sa:Gevärskolven användes aggressivt och sedan laddas det med (o)lämpliga kommentarer som xtra allt. Det gäller bara att det finns vittnen.
Varför behövs vittnen? Du verkar ha klart för dig exakt vad som hände.Miss Lycka sa:Gevärskolven användes aggressivt och sedan laddas det med (o)lämpliga kommentarer som xtra allt. Det gäller bara att det finns vittnen.
json88 sa:Men i grund och botten så handlar den här historien väl om någon som kände sig hotad av gubbe som hade ett jaktvapen med sig. Inget säger väl att det riktades eller sattes mot pannan på någon. Någon upplevde något....svårt att få detta till något rättsligt efterspel.
Och som sagt innan, endast en sida av saken har fått komma till tals. Hoppas personen i fråga var lika talför inför polisen som han är på de sociala medierna.
NLC sa:Alltså, ju mer som skrivs i tråden desto mer undrar jag vem eller vilka rubriken syftar på.
kais01 sa:många spekulationer och slutsatser dragna i tråden, på rätt tunt underlag.
en fråga man ställer sig är vad han egentligen tänkte jaga med sin hagelbössa..
s sa:NLC sa:Alltså, ju mer som skrivs i tråden desto mer undrar jag vem eller vilka rubriken syftar på.
Jag tror den syftar på alla som skriver i den här tråden.
D'oh!
Tror det stod nånstans, kanske i den numera bakom betalvägg liggande artikeln i etuna-kuriren, att han hade bössan med för att skotträna hunden (dvs att den ska vänja sig vid skott och inte bli rädd i en jaktsituation). Ganska vanligt bland jägare att göra så. Sedan om det verkligen var så, eller en efterhandskonstruktion, är ju svårt att veta.kais01 sa:många spekulationer och slutsatser dragna i tråden, på rätt tunt underlag.
Den främsta skillnaden mellan happy och Flash är att bara en censurerar godtyckligt...Hasse#7 sa:En sak som känns viktig är väl att det fortfarande inte finns någon som helst gemensamma faktor mellan happyride och flashback?
Flashback är dåligt och skall alltid undvikas för det gör kaos med fungerande hjärnor. Den här tråden är helt bisarrt helidiotisk.
Hasse#7 sa:En sak som känns viktig är väl att det fortfarande inte finns någon som helst gemensamma faktor mellan happyride och flashback?
Flashback är dåligt och skall alltid undvikas för det gör kaos med fungerande hjärnor. Den här tråden är helt bisarrt helidiotisk.
kais01 sa:många spekulationer och slutsatser dragna i tråden, på rätt tunt underlag.
Konkret sa:kais01 sa:många spekulationer och slutsatser dragna i tråden, på rätt tunt underlag.
Gris, fågel eller bock.
JLarsson sa:Lovligt är Vildsvin, Råbock och typ Duva. Dock lär du aldrig komma så nära en råbock att du kan skjuta den med hagel (utan drivande hund), så det begränsar målgruppen lite. Gris (vildsvin) kräver klass 1-vapen, dvs studsare. Så jag tror han var ute och jagade cyklister. Eller duvor.
Konkret sa:JLarsson sa:Lovligt är Vildsvin, Råbock och typ Duva. Dock lär du aldrig komma så nära en råbock att du kan skjuta den med hagel (utan drivande hund), så det begränsar målgruppen lite. Gris (vildsvin) kräver klass 1-vapen, dvs studsare. Så jag tror han var ute och jagade cyklister. Eller duvor.
Püschjakt går utmärkt med hagel, det finns kombivapen också, En kula en hagel alt en kula två hagel. Gris får du skjuta med slug som man använder ett hagelgevär till, kombivapen fungerar utmärkt här med. Man får också jaga tex gås.
Öskar sa:Jag var i Ärla och cyklade SM i MTBO i somras. Då var det en man som gick med hunden på stigar i skogen och som "tacklade" omkull en tävlande. Mannens fru hade parkerat sin bil tvärs över en grusväg och när jag skulle köra bakom bilen så backade hon och då tänkte jag köra förbi framför men då körde hon framåt, jag hoppade av cykeln och gick förbi men en tävlande blev påkörd.
Polisanmälan gjordes vid det tillfället vet jag.
Nu vet jag inte om det är samma människor men det kan väl inte finnas fler idioter i Ärla, eller?
Öskar sa:Jag var i Ärla och cyklade SM i MTBO i somras. Då var det en man som gick med hunden på stigar i skogen och som "tacklade" omkull en tävlande. Mannens fru hade parkerat sin bil tvärs över en grusväg och när jag skulle köra bakom bilen så backade hon och då tänkte jag köra förbi framför men då körde hon framåt, jag hoppade av cykeln och gick förbi men en tävlande blev påkörd.
Nu vet jag inte om det är samma människor men det kan väl inte finnas fler idioter i Ärla, eller?
pennan sa:...
Scottpengar på dom som kör i poc kläder(erkänn att den var bra)
+1staine sa:Jag tror också på duvor, särskilt lerduvor är väl ganska populärt att jaga med hagelbössa?
Vet inte om det är samma, men mycket möjligt,Öskar sa:Jag var i Ärla och cyklade SM i MTBO i somras. Då var det en man som gick med hunden på stigar i skogen och som "tacklade" omkull en tävlande. Mannens fru hade parkerat sin bil tvärs över en grusväg och när jag skulle köra bakom bilen så backade hon och då tänkte jag köra förbi framför men då körde hon framåt, jag hoppade av cykeln och gick förbi men en tävlande blev påkörd.