Sitthöjd

Sitthöjd
Jag har typ exakt samma mått som du och beställde en 60. Men å andra sidan har jag inte fått den än så jag kan inte säga om det är rätt eller fel. (Jag är iofs rätt säker på att det blir rätt så klart, annars hade jag ju inte beställt...)

Egentligen tycker jag längden (längden på överröret plus styrstammen) är viktigare att det blir rätt.

Hursomhelst låter 58 litet. Jag har provcyklat en 58 och tyckte den var för liten för mig. Den skulle kanske funka om man gillar små ramar men för mig var den för liten. Så jag röstar för 60, men kolla först att du tycker den är lagom lång.

Sitthöjd
jag skulle inte ta något som är mindre än storlek 60 i dina kläder.. kikade på geometrierna och canyon har väldigt korta effektiva överrör om man jämför med andra med motsvarande storlek, faktiskt mindre än vad jag upplever många 'klassiska' ramar i samma siffra på storleken likväl. 58an var bara 56,5cm medans 60an också var kort med sina 57,6cm, något som jag med mina 185cm och 89cm ben tycker är för kort, och jag gillar slopade ramar.

jag skulle snegla på att gå upp ytterligare en storlek till 62 om jag vore du, även 64 skulle jag vilja påstå skulle passa om du inte vill ha så mycket dropp mellan sadel och styre.

jag skulle själv ta 62an om jag skulle bestämma mig för att köpa en canyon, och jag är då ett par centimeter kortare än du på överkroppen.

Sitthöjd
Jag har oxå sitthöjd 79 och jag har en 56:a.
Det som intresserar mig är överrörslängden och en Canyon F10 56:a har "min" längd. Även en 58:a med 10mm kortare styrstam skulle funka men jag gillar "små" ramar därför blev det 56:a med sadelstolpen hissad nästan "till strecket".

Min totallängd är 178 dvs jag har långa ben och kort överkropp.
Den som har motsatsen, korta ben och lång överkropp, ska naturligtvis välja en ram med längre överrör. Tyvärr tenderar då ramen, enl mitt förmenande, att bli för hög.
Tänk på att du kan välja styrstamslängd, kanske en 58:a med 120mm stam skulle passa bättre än en 60:a med 110mm stam?

Min nästa hoj kommer att bli en Aeroad. Den har annan geometri och jag var lite rädd att sadelstolpen på en strl M, som har "min" längd, inte skulle gå att höja tillräckligt mycket men nu har jag varit hos Canyon Tyskland och testat, det det visade sig att den kommer att passa mig ypperligt.

/G

Sitthöjd
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har oxå sitthöjd 79 och jag har en 56:a.
> Det som intresserar mig är överrörslängden och
> en Canyon F10 56:a har "min" längd. Även en 58:a
> med 10mm kortare styrstam skulle funka men jag
> gillar "små" ramar därför blev det 56:a med
> sadelstolpen hissad nästan "till strecket".
>
> Min totallängd är 178 dvs jag har långa ben och
> kort överkropp.
> Den som har motsatsen, korta ben och lång
> överkropp, ska naturligtvis välja en ram med
> längre överrör. Tyvärr tenderar då ramen, enl
> mitt förmenande, att bli för hög.
> Tänk på att du kan välja styrstamslängd,
> kanske en 58:a med 120mm stam skulle passa bättre
> än en 60:a med 110mm stam?
>
> Min nästa hoj kommer att bli en Aeroad. Den har
> annan geometri och jag var lite rädd att
> sadelstolpen på en strl M, som har "min" längd,
> inte skulle gå att höja tillräckligt mycket men
> nu har jag varit hos Canyon Tyskland och testat,
> det det visade sig att den kommer att passa mig
> ypperligt.
>
> /G

Ska du ha en Aeroad?

Känns inte bra......

PG

Sitthöjd
Lite svammel som kanske kan bidra med något:

Har 3-4 cm lägre värden på alla tre måtten som du anger, dock har jag en axelhöjd som brukar matcha personer på 183-184 cm (lång hals och skalle) så din överkropp är troligen något längre än min också. Kör en några år gammal Canyon CF-ram storlek 58 (har för mig att geometrin inte skiljer sig nämnvärt från SLX:ens) och jag får med en 110 mm:s styrstam med 6 graders rise och 2st 5mm-spacers ett drop på 4,5 cm mellan sadel- och styrhöjd. Som jag upplever det sitter jag relativt sett upprätt och i för mig gör den sig mest rättvisa vid långa klättringar och lite mindre vid plattkörning. Min gissning är att om dina preferenser är åt det "raciga" hållet så kanske en 58-ram, ev. med lite längre styrstam, kan vara det bästa valet medan om du är mer motionärs/bekvämlighetstypen så kanske det snarare är 60 som ger dig det du vill ha.

Jag skulle dock mäta rätt noga på nuvarande cykel/cyklar och jämföra samt fundera lite på vad du har för tänkt användningsområde och hur du tror att din sittställning kommer att vara för detta område.

Sitthöjd
58cm blir för liten för 190cm, överröret blir i kortaste laget och styrröret på endast 17cm gör att du får ha en rejäl stackhöjd, kan fungera i yttersta undantagsfall. 60cm om du vill en kvickare cykel med låg styrhöjd och möjlighet till en längre styrstam, är du mer åt motionshållet så passar kanske 62cm bättre som har en generös höjd på styrröret.

Sitthöjd
PG skrev:

GurraG skrev:
> > Min nästa hoj kommer att bli en Aeroad.

> Ska du ha en Aeroad?
>
> Känns inte bra......
>
> PG

En Ete dessutom!

/G

Sitthöjd
58 cm låter väldigt lågt och stämmer Tims uppgifter om ovanröret så anser jag iaf att du måste upp till 62-ram. Armlängden är av betydelse så du får provsitta helt enkelt.
Jag är 177 men kör med sitthöjd 77 samt ovanrör på 57. Lycka till och akta dig så du slipper en stam på 15 cm.

Tillbaka
Topp