Skakig crossgaffel...

Skakig crossgaffel...
Min cross går som ett spjut.
Det enda som stör lite är att framgaffeln börjar vibrera/skaka när jag bromsar kraftigt med frambromsen. Det är en alugaffel.

Är detta något man ska leva med eller går det att lösa på något sätt?

Skakig crossgaffel...
En del kan få det att bli bättre med andra belägg - prova bbb triple compound, kanske justera lite toe-in. Eller så skaffar du en svinstyv carbongaffel.

Skakig crossgaffel...
Efter en massa pyssel (byte av belägg, byte av styrlager, byte av bromsar, justering de lux av belägg och vajer, osv.) så fick jag ordning på det genom att köra med överdrivet mycket toe-in. Nu funkar det äntligen bra.

Skakig crossgaffel...
Jag fick det bättre genom att byta till shimanos cantisar (från avid shorty 6) och koolstop klossar, lagomt toe-in och bromsa rent fälgyterna lite försiktrigt ibland. Det verkar i vart fall bra nu..
Kanske kan landsvägsklossar vara något att prova, har alldrig testat. Dock tyckte jag att koolstop thinline mtb klossar var ett uppbyte från orginalklossarna.

Skakig crossgaffel...
Originalklassorna till shimano & avid är inte bra... Jag bytte ganska omgående på min cross till koolstop salmon som fungerar mycket bättre, särskilt när det är blött.

/KWB

Tillbaka
Topp