Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stämmer inte.Har hört att skivbromsar bromsar sämre än de gamla vanliga klämbromsarna mot fälgen.
Vad säger expertisen?
Kan du utveckla? Har du egna erfarenheter?Stämmer bra.
Kan du utveckla? Har du egna erfarenheter?Stämmer inte.
Skivbroms anses förmodligen av de flesta som överlägset fälgbromsar oavsett sort (vilket jag förmodar att du avser när du skriver ”klämbroms”).Har hört att skivbromsar bromsar sämre än de gamla vanliga klämbromsarna mot fälgen.
Vad säger expertisen?
Tack! Ett utmärkt svar som skingrar mina funderingar!Skivbroms anses förmodligen av de flesta som överlägset fälgbromsar oavsett sort (vilket jag förmodar att du avser när du skriver ”klämbroms”).
Skivbromsar har i regel bättre bromskraft, bättre modulation (det är lättare att anpassa bromsverkan efter situationen) och mindre underhåll (iaf om vi talar hydraulisk skivbroms).
Med detta sagt så funkar fälgbromsar utmärkt till den mesta cyklingen förutom de mer extrema varianterna typ enduro/downhill osv. Och så jäkla jobbiga är fälgbromsar inte att underhålla (iofs lite beroende på vad det är för sort).
Undermåligt svar gjort av lathet.Well, kolla på hur många som bygger sina cyklar själva med precis de komponenter som de vill ha, som kör fälgbromsar.. inte så många.
Well, kolla på hur många som bygger sina cyklar själva med precis de komponenter som de vill ha, som kör fälgbromsar.. inte så många.
Men du är ju inte så många. :)Jag gjorde... mina två nyaste cyklar har fälgbroms, de två äldre har skivbroms....
Nja, jag hade valt skivbromsar dels av bekvämlighet. Mycket mindre underhållJag har fått bra svar. Fälgbroms är för oss motionärer och eventuella lata. Skivbroms ska man ha om man är mer tävlingsinriktad (även mot sig själv).
Tack alla för bra svar!
Fel slutsats. Alla bör välja skivbroms.Jag har fått bra svar. Fälgbroms är för oss motionärer och eventuella lata. Skivbroms ska man ha om man är mer tävlingsinriktad (även mot sig själv).
Tack alla för bra svar!
Det är inte bara att trycka på en knapp för att byta bromstyp ... ?Nja, jag hade valt skivbromsar dels av bekvämlighet. Mycket mindre underhåll
Ok. Din åsikt. Noterad!Fel slutsats. Alla bör välja skivbroms.
Japp, i Stockholm till exempel! ?Fälgbromsar funkar, men skivor funkar bättre (speciellt i skitiga förhållanden).
Din slutledningsförmåga .. jag vill inte säga imponerar, intresserar är ett bättre ordval.Jag har fått bra svar. Fälgbroms är för oss motionärer och eventuella lata. Skivbroms ska man ha om man är mer tävlingsinriktad (även mot sig själv).
Tack alla för bra svar!
Vilken "slutsats" har jag gjort?Det är 6 dagar till fredag som sagt men din slutsats är fel.
Men du är ju inte så många. :)
Sen är ju frågan också, lvg eller mtb?Okejrå.... men ville bara visa att det finns folk som på riktigt tycker att fälgbroms är att föredra.
Det verkar som om en del medlemmar här är mest intresserade av att läxa upp andra medlemmar som inte delar deras åsikter. zinkpasta: Går du igång på att kritisera och vara en besserwisser?Din slutledningsförmåga .. jag vill inte säga imponerar, intresserar är ett bättre ordval.
Där det aldrig regnar, sandas eller saltas.Japp, i Stockholm till exempel! ?
Fel slutsats. Alla bör välja skivbroms.
Regnas, sandas, saltas, ja. Städas? Aldrig!Där det aldrig regnar, sandas eller saltas.
De funkar ju också. Jag har fälgbromsar på touringcykeln (den är ju mest lastad). Det funkar utan problem, men jag skulle nog föredra skivor många gånger (tex på regn och grusväg). Det är sällan jag skulle känna samma sak på en skivbromsad cykel (dvs att jag saknade fälgbromsar).Okejrå.... men ville bara visa att det finns folk som på riktigt tycker att fälgbroms är att föredra.
En fälgbroms har ju så otroligt mycket mer moment (yttercirkeln på fälgen) än en skivbroms som måste vara kvadraten minst bättre på att skapa friktion längst inne på hjulet.En korrekt injusterad fälgbroms har nog så bra bromskraft som en skivbroms. Om det är torrt iaf. Men det kan ju vara lite pilligt att få till dom bra, samt att det är känsligt för eventuella skevheter i fälg. Kör man i kallt, blött och smutsigt klimat så tar dom inte bara sämre utan dom äter ju även upp fälgen.
Kan du inte berätta hur du kom fram till din slutsats istället?Det verkar som om en del medlemmar här är mest intresserade av att läxa upp andra medlemmar som inte delar deras åsikter. zinkpasta: Går du igång på att kritisera och vara en besserwisser?
Byta/justera klossarna, byta fälgar. Inte nåt man gör varje dag, men det är mer än med skivor.Jag är nyfiken på vad det myckna underhållet med fälgbromsar är? Seriöst.
Tom i Stockholm finns det alltså fördelar med skivbromsar.Regnas, sandas, saltas, ja. Städas? Aldrig!
Absolut! Du kan cykla runt midnatt i 35 m/s. Ingen är i vägen!Tom i Stockholm finns det alltså fördelar med skivbromsar.
Jag är nyfiken på vad det myckna underhållet med fälgbromsar är? Seriöst.
Jag har fått bra svar. Fälgbroms är för oss motionärer och eventuella lata. Skivbroms ska man ha om man är mer tävlingsinriktad (även mot sig själv).
Tack alla för bra svar!
Tom i Stockholm finns det alltså fördelar med skivbromsar.
Och vajer å höljen. Om man inte har hydrauliska fälgbromsar då.Byta/justera klossarna, byta fälgar. Inte nåt man gör varje dag, men det är mer än med skivor.
Fast der finns skit på vägarna i Storstan också (som äter komponenter).Nä. I skogen gör det. Inte möe skog i stockholm